Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ceasarkastiketta ei saa syödä raskaana?? Mitä nyt tapahtuu??

Vierailija
26.03.2015 |

Olen rv 11 ja syönyt tähän mennessä noin kolmesti sitä. Vasta nyt kuulin, ettei saisi :(

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä muka ei saisi syödä...? Naurattaa vastaus jo valmiksi.

Vierailija
2/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ei kuule ap tapahdu yhtään mitään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan "ei saisi", koska siinä on anjovista, joka on periaatteessa raakaa kalaa..?

Vierailija
4/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista kaupan valmista salaattikastiketta? Sellaiseen itsetehtyyn tai ravintolan caesarkastikkeeseen tulee raaka kananmuna ja sitä ei suositella syötäväksi raskaana ollessa. Todennäköisesti ei käy yhtään mitään :)

Vierailija
5/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi ihanaa! Vierähti kivi sydämeltä :D

Vierailija
6/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, majoneesiinhan tulee aina raakaa kananmunaa. Itse epäilen vastaukseksi kieltoon (?) tuota anjovista. Mutta syöväthän monet kyllä silliäkin (siis sitä purkkikamaa) raskausaikana.

Vierailija
7/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikos siinä kastikkeessa vai salaatissa parmesaania? Minun muistikuvien mukaan se parmesaani oli se syy, miksi caesarsalaattia ei kannata syödä jos haluaa vältellä listeriariskiä.
Ja kyllä. Parmesan on kova juusto. Ei, sitä ei ole pastöroitu ja sen takia siinä on listeriariski.
Suomalaisia kananmunia saa syödä raakanakin ja kaupan kastikkeissa kananmunat on kuumennettu eli riski ei ole munissa. Anjoviksesta en osaa sanoa.

Vierailija
8/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:19"]Sellaista kaupan valmista salaattikastiketta? Sellaiseen itsetehtyyn tai ravintolan caesarkastikkeeseen tulee raaka kananmuna ja sitä ei suositella syötäväksi raskaana ollessa. Todennäköisesti ei käy yhtään mitään :)
[/quote]

Joo kaupan valmissalaatissa on sellanen pieni pussi mukana. Pysyy tosi harvat ruuat sisällä, joten ei tarvitse ihmetellä valmissalaattien syömistä, av-mammat.

Vierailija
9/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anjovista ennemmin suositellaan, koska se sisältää runsaasti omega-3 rasvahappoja. Sit siinä on kananmunaa, mutta Suomessa ei tällä hetkellä ole salmonellaa eli raakaa kananmunaakin saa syödä huoletta. Kaikki teollinenkin on pastöroitu. Noh, tietenkin jos öljy ja sinappi aiheuttaa kohtukuolemia.. Ihan oikeasti relatkaa! Kuinka ihmeessä tällä pallolla on yhtään ihmistä, jos raskausajan ruokavalio on noin perkeleen hysteeristä. Järki käteen ja valoja tauluun!

Vierailija
10/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:24"]Olikos siinä kastikkeessa vai salaatissa parmesaania? Minun muistikuvien mukaan se parmesaani oli se syy, miksi caesarsalaattia ei kannata syödä jos haluaa vältellä listeriariskiä.
Ja kyllä. Parmesan on kova juusto. Ei, sitä ei ole pastöroitu ja sen takia siinä on listeriariski.
Suomalaisia kananmunia saa syödä raakanakin ja kaupan kastikkeissa kananmunat on kuumennettu eli riski ei ole munissa. Anjoviksesta en osaa sanoa.
[/quote]

Ei ollut caesarsalaatti, joten ei ollut parmesaaniakaan :)

Vierailija
11/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas näitä neuvoloiden eroja..näiden ei pitäisi olla mielipidekysymyksiä, mutta niitä ne tuntuvat olevan samankin neuvolan sisällä. Minulle sanottiin, että edes suomalaisia raakoja kananmunia ei saa syödä, mutta että parmesan on ihan turvallista, koska on kova juusto, jossa listeria ei pysty lisääntymään :O

Vierailija
12/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku raskaana oleva oli ottanut yhteyttä Abbaan eli sillien valmistajaan, ja kysynyt sillien listeriariskistä. Valmistaja oli vastannut että riski on minimaalinen mutta olemassa. Sama pätee varmaan tuohon anjovikseen.
Ja en todellakaan usko, että riski sikiön sairastumiseen olisi millään tavalla todennäköinen, mutta jos haluaa pelata varman päälle niin kannattaa tiedostaa millä ruoka-aineilla riskin ottaa.

Vierailija
13/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:25"]Anjovista ennemmin suositellaan, koska se sisältää runsaasti omega-3 rasvahappoja. Sit siinä on kananmunaa, mutta Suomessa ei tällä hetkellä ole salmonellaa eli raakaa kananmunaakin saa syödä huoletta. Kaikki teollinenkin on pastöroitu. Noh, tietenkin jos öljy ja sinappi aiheuttaa kohtukuolemia.. Ihan oikeasti relatkaa! Kuinka ihmeessä tällä pallolla on yhtään ihmistä, jos raskausajan ruokavalio on noin perkeleen hysteeristä. Järki käteen ja valoja tauluun!
[/quote]
Ei kyllä raakaa kalaa suositella kenellekään raskausaikana. Jos tuollaisen tiedon löydät joltakin nettisivulta, kannattaa miettiä lähdettä tarkemmin. Anjovis, kuten silli ja sushit, sashimit ja chevichet ovat välteltävien listalla. Eri juttu varmastikin, jos kypsennät raakasäilykkeen.

Vierailija
14/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hätä, noi kaupan salaattikastikkeet on varmasti turvallisia (jos ei nyt säilytetty jääkaapissa montaa kuukautta) :)

Vierailija
15/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:27"]Tää on taas näitä neuvoloiden eroja..näiden ei pitäisi olla mielipidekysymyksiä, mutta niitä ne tuntuvat olevan samankin neuvolan sisällä. Minulle sanottiin, että edes suomalaisia raakoja kananmunia ei saa syödä, mutta että parmesan on ihan turvallista, koska on kova juusto, jossa listeria ei pysty lisääntymään :O
[/quote]
Ei se ole mielipidekysymys vaan tiedon puute :) meidän neuvolassa sanotaan että kaikkea paitsi maksaa saa syödä ja että ei kannata lukea varoituslistoja.
Itsellä vaan on tuttavapiirissä kaksi listerian aiheuttamaa keskenmenoa joten olen itse ottanut asioista selvää. Eipä olisi kiva syytellä itseään jälkeenpäin, jos keskenmeno tai kohtukuolema sattuisi kohdalle.

Vierailija
16/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä raskausajan ruokarajoitteet on todella veteen piirrettyjä viivoja. Jo vähän vertailemalla eri maiden suosituksia löytyy suuriakin ristiriitoja ihan naapurimaistakin. Kannattaa myös pitää mielessä, että tosiaan puhutaan vain suosituksista. Käytännössä siis söi mitä tahansa muutamia kertoja, ei tapahdu yhtään mitään, koska vaikutus vasta pitkäaikaisesta käytöstä, jos silloinkaan. Listeria toki sellainen mitä kannattaa oikeasti miettiä, mutta sitäkin on lähes kaikkialla eli välttäminen käytännössä mahdotonta. Viisainta siis lienee rauhallinen suhtautuminen ja turhien riskien välttäminen.

Vierailija
17/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:27"]Tää on taas näitä neuvoloiden eroja..näiden ei pitäisi olla mielipidekysymyksiä, mutta niitä ne tuntuvat olevan samankin neuvolan sisällä. Minulle sanottiin, että edes suomalaisia raakoja kananmunia ei saa syödä, mutta että parmesan on ihan turvallista, koska on kova juusto, jossa listeria ei pysty lisääntymään :O [/quote] Ei se ole mielipidekysymys vaan tiedon puute :) meidän neuvolassa sanotaan että kaikkea paitsi maksaa saa syödä ja että ei kannata lukea varoituslistoja. Itsellä vaan on tuttavapiirissä kaksi listerian aiheuttamaa keskenmenoa joten olen itse ottanut asioista selvää. Eipä olisi kiva syytellä itseään jälkeenpäin, jos keskenmeno tai kohtukuolema sattuisi kohdalle.

[/quote]

Totta! Parempi kyllä ottaa itse aina selvää myös :) Näitä eroja tuntuu olevan ihan joka asiassa neuvolan ohjeissa..Mennyt luotto koko toimintaan. Paras vaan pitää aina oma järki ja harkinta mukana mihin ohjeisiin uskoo ja mihin ei.

Vierailija
18/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:38"]Nämä raskausajan ruokarajoitteet on todella veteen piirrettyjä viivoja. Jo vähän vertailemalla eri maiden suosituksia löytyy suuriakin ristiriitoja ihan naapurimaistakin. Kannattaa myös pitää mielessä, että tosiaan puhutaan vain suosituksista. Käytännössä siis söi mitä tahansa muutamia kertoja, ei tapahdu yhtään mitään, koska vaikutus vasta pitkäaikaisesta käytöstä, jos silloinkaan. Listeria toki sellainen mitä kannattaa oikeasti miettiä, mutta sitäkin on lähes kaikkialla eli välttäminen käytännössä mahdotonta. Viisainta siis lienee rauhallinen suhtautuminen ja turhien riskien välttäminen.
[/quote]
Listeria ja toksoplasma tulee kerrasta jos on tullakseen, ei väliä minkälaisia määriä niitä sisältäviä ruokia on nauttinut. Samoin salmonella mutta sillä kai ei ole vaikutusta sikiöön, toisin kuin noilla kahdella ekalla bakteerilla?
Mutta tosiaan nuo inkiväärit, maksat ja salmiakit on sellaisia että saa niitä aika reilusti syödä ennenkuin voi puhua haitoista sikiölle.

Vierailija
19/19 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:33"]Ei se ole mielipidekysymys vaan tiedon puute :) meidän neuvolassa sanotaan että kaikkea paitsi maksaa saa syödä ja että ei kannata lukea varoituslistoja. Itsellä vaan on tuttavapiirissä kaksi listerian aiheuttamaa keskenmenoa joten olen itse ottanut asioista selvää. Eipä olisi kiva syytellä itseään jälkeenpäin, jos keskenmeno tai kohtukuolema sattuisi kohdalle.

[/quote]

Miten tuttavasi onnistuivat saamaan listerian juuri odotusaikana? Oliko heillä jotain erikoisherkkuja, joista eivät malttaneet luopua edes odotusaikana vai miten? Useimmat meistä syövät hyvin huoletta jokseenkin samoin kuin tavallisesti ja saavat terveet lapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi