Jos soittaa työpaikan perään,
niin kannattaako se tehdä ennen hakuajan päättymistä vai sen jälkeen? Entä kannattaako ennemmin kysyä lisätietoja työpaikasta vai markkinoida itseään rekrytoijalle?
Kommentit (10)
Kyllä sieltä työpaikasta soitetaan jos sut on valittu. Peräänsoittelijoita ei yleensä valita.
Mietin vain että soittamalla osoittaisin mielenkiintoa kys. paikkaa kohti, mutta onko sitten niin että peräänsoittelijat vain ärsyttävät rekrytoijaa...
vaikuttaisit vain epätoivoiselta, ellei sinulla ole oikeasti tärkeää asiaa ja vakuuttava ote koko puhelun ajan. 90% soitoista on täysin turhia, tai kääntyy jopa hakijaa vastaan.
Jos sulla on jotain järkevää kysyttävää työpaikasta, niin silloin kannattaa soittaa. Esim. jos ilmoituksessa on todettu työn sisältävän matkustamista, niin silloin on ihan fiksua soittaa ja kysyä, tarvitseeko hommaan ajokorttia tai mitä maininta käytännössä tarkoittaa. Ja ehdottomasti soitto ennenkuin haku on umpeutunut, jotta osaat räätälöidä hakemuksesi lisätiedon perusteella. Sehän se soittamisen idea on. Ja ei, ei todellakaan kannata soitella perään hakuajan umpeutumisen jälkeen "osoittaakseen kiinnostusta". Kyllä ne ovat lukeneet hakemuksesi ja ottavat yhteyttä jos pääset haastatteluun. Joskus tietysti rekryprosessi kestää, jolloin voi olla paikallaan kysyä aikataulusta (jos paikka on oikeasti omaa osaamista vastaava eikä mitään ole kuulunut). Silloinkaan en kyllä soittaisi, vaan tiedustelisin s-postilla asiaa, yleensä vastaavat nopeasti.
Tuollaisia ''turhia'' soittoja kun tulee jopa satoja niin ei paljon jää aikaa muille töille. Jos tiedät että hakijoita ei ole paljon ja tunnet työnantajan niin voit ehkä soittaa.
Itse olisin ajoissa liikkeellä. Yleensä soitan jo siinä vaiheessa kun vasta suunnittelen hakemista, kyselen mitä työ sisältää ja millaista tyyppiä haetaan. Osaan sitten korostaa näitä asioita hakemuksessa, jos edelleen kiinnostaa ja tuntuu sopivalta hommalta. Kysyn yleensä, että olisiko hetki aikaa niin voisin vähän kertoa itsestäni tms. Riippuu varmaan paljon työpaikasta ja rekrytoijasta, onko soittelusta hyötyä ja kuinka paljon. Itselleni on ollut paljonko hyötyä.
Paikkaa hakee varmasti satoja, enpä taidakaan soittaa, täytyy vain toivoa kutsua haastatteluun
Ap
Mun työkaveri taas valitsee haastateltavat vain niiden joukosta, jotka on soittaneet perään. Hän tekee sillälailla sen esikarsinnan niistä hakemuksista. Eli jos soitat, olet kiinnostunut oikeasti tehtävästä ja juuri tämän työn saamisesta. Itse olen vähän erimieltä tästä. Soita, jos oikeasti on jotain asiaa ja jos väenväkisin jonkun asian keksit mistä soitella, niin esiinny sitten vakuuttavasti.
Itse olen yhden kerran soittanut perään, kun toisen työmahdollisuuden ilmaannuttua halusin tietää kuinka nopeasti päätöksiä tehdään tässä ensimmäisessä paikassa. Loppuen lopuksi jäin odottamaan 1. paikkaa ja hylkäsin 2. paikan ja se riskipeli sillä kertaa kannatti.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 10:38"]
Kyllä sieltä työpaikasta soitetaan jos sut on valittu. Peräänsoittelijoita ei yleensä valita.
[/quote]
Peräänsoittaja päässee varmimmin edes haastatteluun. MIllä vuosituhannella elät?
Kannattaa olla koko ajan kuulolla, jäkimmäiseen kyselyyn molempia.