Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lääkäri kirjoittaa te-toimistolle todistuksen että potilas ei ole kykenevä ottamaan vastaan kokoaikatyötä?

sairas työtön
16.12.2021 |

Eli saisin jatkaa työttömänä niinkuin nytkin saaden soviteltua työmarkkinatukea? Kokoaikaiselle sairaslomalle ei ainakaan nyt tarvetta eli oman terveydentilan ja jaksamisen vuoksi osa-aikatyö olisi paras. Eikö kuitenkin ole tarkoitus pitää mielenterveyspotilaat työelämän syrjässä kiinni?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta siirryt toimeentulotuelle.

Minut siirrettiin 2008 aikaan pelkälle toimeentulotuelle tuollaisella lausunnolla.

Lähetin sen aina vain Kelaan, että "ei oo mun virhe".

Olin yli kymmenen vuotta pelkällä toimeentulotuella sillä paperilla.

Työttömyyskorvauksia et saa jos on terveyshäikkää.

Vierailija
2/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro sinne työkkärin suoraan, virallisesti ne paperit täytetään tietyllä tavalla, mutta kyllä siellä huomioidaan asioita ohi papereiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole täysin työkykyinen olet työkyvytön ja kuulut sairaslomalle ja sitä kautta kuntoutustuelle. 

Vierailija
4/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole täysin työkykyinen olet työkyvytön ja kuulut sairaslomalle ja sitä kautta kuntoutustuelle. 

Ihmisiä siirretään myös tulottomiksi pelkälle toimeentulotuelle, jos paperit eivät riitä eläkkeeseen.

Vierailija
5/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa toimeentulotukea koska on omaisuutta. ap

Vierailija
6/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂🤣 Älä naurata. Mulle lääkäri on jo pari vuotta sitten sanonut, että on aivan selvää, että olen täysin työkyvytön. Vakuutusyhtiön mielestä en tarvitse edes kuntoutusta. Te-toimistossa kirjattiin minun etsivän sellaista kokoaikatyötä, jota terveysrajoitteeni huomioon ottaen kykenen tekemään (eli en mitään). Ja työttömyyskorvaus juoksee....

Vierailija
7/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro sinne työkkärin suoraan, virallisesti ne paperit täytetään tietyllä tavalla, mutta kyllä siellä huomioidaan asioita ohi papereiden.

Ok. Onko hyvä näyttää te-toimistolle lääkärin maininta tästä suositellusta osa-aikatyön jatkamisesta mikä kirjattu lääkärikäynnillä omakantaan? ap

Vierailija
8/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama mulla.

Vierailija
9/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa siis tehdä töitä eikä lusmuilla.

Vierailija
10/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Onko hyvä näyttää te-toimistolle lääkärin maininta tästä suositellusta osa-aikatyön jatkamisesta mikä kirjattu lääkärikäynnillä omakantaan? ap

Tyokkäri ei reagoi mihinkään missä lukee ” suositellaan”. Semmoista ei yksinkertaisesti ole. Se joko on niin taikka ei ole. Kun toiminta perustuu siihen mitä laki sanoo, niin siellä ei voi olla mitään ”voidaan harkita” tai ” olisi parempi jos”, vaikka normaalissa elämässä näin onkin.

Esimerkki ihan oikeudesta: työntekijällä oli korkeanpaikan kammo. Lääkärinsä kirjoitti lausunnon jossa suositeltiin välttämään korkealla työskentelyä. Työntekijä hävisi tämän casen työnantajaa vastaan. Pelkkä suosittelu ei lain mukaan riitä.

Toinen esimerkki: työttömälle tarjottiin työtä kolmivuorotyössä. Lääkärinsä kirjoitti tiukan lausunnon jossa asiakkaan terveyttä vaarantaa vuorotyö , koska hän kärsii jo nyt unettomuudesta, jota ko lääkäri parhaillaan hoitaa. Ei mitään mutinoita eikä karenssia työkkäristä.

Vierailija
11/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en paljastaisi mitään terveydestäni. Olen myös pitkäaikaissairas ja teen osa-aikatyötä. En kerto sairaudestani mitään työkkäriin.

Olen sairastanut jo lähes 30-vuotta.

Enkä pyydä mitään lausuntoa lääkäriltäni.

Vierailija
12/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vuoden työkkärin kirjoilla työkyvyttömänä (enkä tietenkään saanut korvausta). Ensimmäiset tk-eläkehakemukset eivät menneet läpi, joten  se aika sitten ihmeteltiin te-tätsyjen kanssa MIKSI minun piti sinne ilmoittautua. Eivät hekään sitä ymmärtäneet. ;) Meitä oli samassa tilanteessa useampia, kun tiedustelin asiaa. Eli ei ainutlaatuista, mutta jumaleissönin kuluttavaa... :/

Ai että miksikö ilmoittauduin? Siksi, että sekä lääkäri että KELA ja eläkevakuutusyhtiö tätä edellyttivät ja velvoittivat minut siihen.

Vierailija
13/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omaisuus estä toimeentulotukea.

Vierailija
14/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö osa-aikaeläke ole vaihtoehto? Siihen ehkä tarvii olla työpaikka.

Vierailija
15/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin vuoden työkkärin kirjoilla työkyvyttömänä (enkä tietenkään saanut korvausta). Ensimmäiset tk-eläkehakemukset eivät menneet läpi, joten  se aika sitten ihmeteltiin te-tätsyjen kanssa MIKSI minun piti sinne ilmoittautua. Eivät hekään sitä ymmärtäneet. ;) Meitä oli samassa tilanteessa useampia, kun tiedustelin asiaa. Eli ei ainutlaatuista, mutta jumaleissönin kuluttavaa... :/

Ai että miksikö ilmoittauduin? Siksi, että sekä lääkäri että KELA ja eläkevakuutusyhtiö tätä edellyttivät ja velvoittivat minut siihen.

Työkkärin kirjoilla ei voi olla työkyvyttömänä, jotta jos on sairas mutta lääkäri ei kirjoita sairauslomaa niin pitää olla työnhakijana sairaana ja hakea normaalisti työttömyyskorvausta, ja vasta siinä tapauksessa että lääkäri kirjoittaa sairauslomaa pitemmän jakson, kannattaa ilmoittaa työkyvyttömyydestään työkkärille jolloin työttömyyskorvaus katkaistaan ja saa sen sijasta sairauspäivärahaa, vuoden jälkeen harkitaan kuntoutuseläkettä. 

Vierailija
16/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta tuosta lausunnosta ei ole tässä asiassa hyötyä. Työttömyysetuuden edellytyksenä on, että ilmoitat olevasi valmis ottamaan vastaan työkyvyllesi soveltuvaa kokoaikatyötä. Käytännössä siis olet työttömänä työnhakijana ja jos et pysty osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön, sulle voidaan tarjota erilaisia kuntoutuspalveluita, ja olet velvollinen niihin osallistumaan saadaksesi työttömyysetuutta.

Vierailija
17/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miksi sinä sitä tarvit sitä lausuntos, jos sulla on osa-aikatyö nyt. Onko te muka koko ajan heittämässä sulle kokoaikatyötarjouksia? Lääkäri ei myöskään kirjoittele lausuntoja sin touveiden mukaan vaan omien tutkimustensa mukaan.

Jos ei kykene lausuntoon kirjatun ja tutkimuste tulosten perusteella työhön on työkyvytön eikä voi siten saada työttömyystukea. Se että olisit osatyökykyinen ja olisit siten osa-aikatyössä niinet sinä työttömyystukea siihen toiseksi toimeentuloksi saa, joku osakuntoutustuki tai osatyökyvyttömyyseläke.

Työttömyystuki maksetaan työkykyiselle työttömälle.

Vierailija
18/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ihmetyttää nämä jutut. Itse olen elämäni aikana ollut n. 4 v. työkkärin asiakas - ikinä koskaan ei ole kukaan jahdannut minua kokoaikatöillä sieltä. Kerran tarjottiin yksi osa-aikatyö jonka otin vastaan. 

Olen siis nyt koulutusta vastaavassa työssä ja aina sellaiset ihan oma-aloitteisesti hakemalla  olen ne saanut. Olisikohan kerran mulle tarjottu jotain eksoottisen kielen tulkkihommaa, oli helppo kieltäytyä kun en sitä kieltä osannu sanaakaan (työkkärin virkailija: aijaa mä luulin että jos on yliopistolla opiskellu kieliä niin osaa kaikkia maailman kieliä).

Vierailija
19/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te toimistossa täytyy olla kokoaikatyön hakijana. Jos siitä korvauksen haluat.

Vierailija
20/43 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut työkyvyttömänä työkkärin kirjoilla monta vuotta (tosin olen kokonaan työkyvytön) sen takia, että saisin odotusajalle työmarkkinatukea kun kuntoutustukipäätöksissä kestää yleensä monta kuukautta. Tässä on ehtona se, että olen valmis vastaanottamaan työkykyäni vastaavaa työtä (jota siis ei ole). En ole ikinä kertonut työkyvyttömyyteni syytä enkä lähettänyt mitään lääkärinlausuntoja työkkäriin.

En tiedä minkälaisiin etuuksiin olisit osatyökyvyttömänä mahdollisesti oikeutettu, mutta lääkärinlausunto kannattaa olla olemassa ettei sinua velvoiteta ottamaan vastaan työkykyäsi vastaamatonta työtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi