Äidiksi 19 vai 38 v:nä?
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 23:31"]
Riippuu ihan ihmisestä. Jos minulta kysyt, niin 19-vuotias. Juuri tänään päiväkodissa järkytyin, kun niin vanhan näköinen nainen tuli hakemaan saman ikäistä lasta kuin omani. Hän oli kunnon täti, isolla T:llä, juurikin joku neljävitonen varmasti. Vanha ratasikäisen äidiksi. Ihan normaaliahan se, mutta jotenkin...ei odota, että sellaisella täti-ihmisellä on noin pieni lapsi.
[/quote]
tätimäisyys ei ole iästä kiinni. Moni lihava alle 3-kymppinen näyttää ikäistään paljon vanhemmalta täti-ihmiseltä.
Eihän toi 38 vielä niin paljoa ole. Mutta siihen lisää 10, 15, 20 vuotta, ja ylikin... Kuusikymppinen tuoreen ylioppilaan äiti on jo vanha. Onko sitten terveyttä ja jaksamista tukea aikuistuvaa nuorta.
Sen takia vastaan myös että 19. Puoliväli olis aivan paras :)
38v. En olis missään nimessä ollu valmis äidiksi 19-vuotiaana - opiskelut vasta aluillaan, huono raha tilanne, huono parisuhde enkä olis muutenkaan ollu henkisesti kypsä kantamaan vastuutaa toisesta ihmisestä. Mieluummin lapset sitten, kun niistä huolehtimiselle on paremmat lähtökohdat :)
38. Henkinen pääoma on jo paljon parempi lapselle tarjottavaksi kuin 19 veellä. Uskon että lapsi tuntee olonsa paljon turvallisemmaksi aikuismaisemman äidin ohjauksessa.
38 v. tutkimusten kannalta parempi. Iäkkäiden äitien lapset ovat KESKIMÄÄRIN (huom. ei tarvitse vetää hernettä nenään) terveempiä ja paremmin voivia kuin nuorempien.
Itse oon silti iloinen, että sain vauvan jo 31 v. mikä lienee aika lähellä nykyään synnyttäjien keski-ikää ainakin isommissa kaupungeissa (ainakin kaikissa kerhoissa muut äidit tuntuu olevan tosi samaa ikäluokkaa kanssani). Mut vielä iloisempi, että nyt enkä 19 v! Olis jäänyt aika paljon elämässä näkemättä, ja mulla on sekä henkisesti että aineellisesti juomattavasti enemmän lapselle nyt annettavaa kuin olisi ollut vajaa vuosi sitten kotoa omilleen muuttaneena tytösenä, jolla arkirutiinitkin vähän hakusessa vielä ja oma kasvu hyvin kesken. Haaveilin kyllä vauvasta jo silloin ja ehkä se olis mua auttanut pysymään elämässä raiteillaan paremmin ja pakottanut aikuistumaan nopeammin, mut lapsen itsensä kannalta parempi että syntyi vasta nyt.
Riippuu ihmisestä, minulle olisi ehkä tuo nuorempi ikä ollut parempi.
Ehdottomasti 19v, 38v on monesti jo liian vanha tulemaan raskaaksi/odottamaan. Voi tulla helpommin radkausmyrkytys yms ja muutenkaan kroppa ei kestä raskautta enää niin hyvin kuin nuorena. Ja jos ajatellaan että 38v ikäinen saa vauvan ja kun se "vauva" on 38v ja saa oman lapsen niin isoäiti on jo 76...hän on ehkä jo kuollut tai ainakin niin vanha ettei hänestä ole mitään apua esim lasten hoidossa eikä myöskään pahemmin iloa tuosta lapsenlapsesta. Itse sain 1 lapsen 28v ja toisen 36v ja mielestäni 36v:kin on jo turhan vanha tulemaan äidiksi.
Keskimääräinen tulos ei silti tarkoita mitään juuri minun kohdalla kuten on huomattu joten yksilötasolla huono perustelu, vastaan 19v vaikka mieluiten olisin ollut 23v kuten olinkin. :D Silti olisin ihan samalla tavalla opiskellut, sama mies tuolloinkin ja kaikki olisi varmasti mennyt hyvin. En näe syytä miksi lapsella olisi sen turvallisempi olo iäkkäämmän vanhemman kanssa. Miehelläni on iäkkäät vanhemmat ja siksi halusi nuorempana lapsia kuin keskimääräinen.
No voin vastata vain omalta kohdaltani, 38. !9-vuotiaana ei ois voinut vähempää kiinnostaa perheytyminen ja lasten hankinta. Olin lukion jälkeen saanut epähuomiossa vakituisen työpaikan kahvilassa, ja sillä palkalla en olis pystynyt lastani edes elättämään.
Riippuu ihan ihmisestä. Jos minulta kysyt, niin 19-vuotias. Juuri tänään päiväkodissa järkytyin, kun niin vanhan näköinen nainen tuli hakemaan saman ikäistä lasta kuin omani. Hän oli kunnon täti, isolla T:llä, juurikin joku neljävitonen varmasti. Vanha ratasikäisen äidiksi. Ihan normaaliahan se, mutta jotenkin...ei odota, että sellaisella täti-ihmisellä on noin pieni lapsi.