Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön lapsiperhe saa tukia 2300 e / kk - ei riitä mihinkään

Vierailija
25.03.2015 |

"Kaksilapsinen perhe saa työmarkkinatukea, asumistukea ja lapsilisiä kuukausittain 1 577 euroa. Lisäksi perhe saa toimeentulotukea reilut 700 euroa. Laskujen jälkeen rahaa ei jää Niinan mukaan mihinkään ylimääräiseen. - Raha ei riitä edes ruokaan. Ostan Lidlistä makaronia, jauhelihaa, makkaraa, hernekeittoa ja kaalia. Jotkut ruuat ovat epäterveellisiä, mutta niitä on pakko tehdä, koska ne ovat halpoja.

Lapset haaveilevat vierailusta Naantalissa sijaitsevassa Muumimaailmassa, mutta reissuun ei ole varaa. Haaveeksi jäi vähävaraisille perheille suunnattu mökkilomakin, sillä 150 euron viikkomaksu ei mahtunut budjettiin.

Perheen 6-vuotias poika haluaisi aloittaa jalkapallon harrastamisen. Sosiaalitoimisto harkitsee parhaillaan, maksaako se pojan seuramaksun."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015032519415550_uu.shtml

Mä en nyt oikein ymmärrä, eikö tuo raha riitä. Me saamme nettona yhteensä 3000 euroa tilille kuukaudessa, 2 aikuista 2 lasta. Pienipalkkaisessa työssä! Ja pystymme käymään Muumimaailmassa, ostaa reimateccia ja maksaa harrastukset. Sossusta emme saa penniäkään. Emme käytä lainkaan alkoholia, emme käy baareissa emmekä polta tupakkaa.

Kommentit (186)

Vierailija
1/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 07:37"]

Mä en nyt oikein ymmärrä, eikö tuo raha riitä. Me saamme nettona yhteensä 3000 euroa tilille kuukaudessa, 2 aikuista 2 lasta. Pienipalkkaisessa työssä! Ja pystymme käymään Muumimaailmassa, ostaa reimateccia ja maksaa harrastukset. Sossusta emme saa penniäkään. Emme käytä lainkaan alkoholia, emme käy baareissa emmekä polta tupakkaa.

[/quote]

Jos tuosta laskee muumimaailmaloma 500 euroa/kesä, reimateccia 100 eur/kk, harrastuksia 300 eur/kausi. Saan tuosta pikaisesti 200 eur/kk. Eli teillä jää kuussa 500 eur/kk enemmän kuin aiemmalla perheellä. On se kuitenkin olennainen ero. Siitä kun pistää säästöön puolet niin teillä on kymmenessä vuodessa 30 000 euroa + tuotto. Jää vielä vaikkapa 50 eur/kk johonkin, ja 50 eur/kk johonkin, ja 50 eur/kk johonkin, ja 50 eur/kk johonkin, ja 50 eur/kk johonkin. Aivan miten huvittaa. Se on se olennainen ero työssäkäyvän ja pelkkien tukien varassa olevan perheen kesken. Joo, pieniä säätöjä voi olla eri tukityyppien kohdalla mutta tuossahan mainittiin, että saa toimeentuletukea eli silloin ei ole varallisuutta juurikaan mahdollista omistaa.

JOhtopäätöksenä näkisin että juuri teilläkin on voimakas taloudellinen kannuste olla töissä. Suosittelen harkitsemaan tarkkaan irtisanoutumista :)

Vierailija
2/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa oltaisiin vissiin oikeutettuja toimeentulo tukeen. Meidän tulot kh tuki 471, as tuki 510, työttömyys turva 650, lapsilisä 330€ lasta ja kaksi aikuista.

Onneksi mies pääsee kesäksi töihin:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan niiden vuokra on? Paljonko toimeentulominimi on 4-henkiselle perheelle asumisen jälkeen?`1500? Eihän se ole vähän, kun lapsetkin saa ilmaisen hoitopaikan. Kyllä siitä pitäisi pystyä yksi 150 Euroa tai Muumimaailma repiä. Taloudenhoidossa on vakavia ongelmia, ellei onnistu. Vertailuna voin kertoa, että anoppini elää 500 Eurolla kuukaudessa ja aina on rahaa antaa lapsenlapsille jne. Omat vanhempani (lapset aikuisia) käyttävät noin 1300 Euroa/kk ja siihen sisältyy omakotitalon ja talviasuttavan mökin ylläpito, auto ja jatkuvat rahalahjat (siis kuukausittain) lapsenlapsille. Jättämällä mökin ja rahalahjat pois, heillä varmaan menisi se 800 Euroa.

Meillä menee asumisen päälle 1800 Euroa. Asuminen sisältää siis taloon kohdistuvat laskut. Rahaa on oikein mukavasti ja ei tarvi todellakaan laskea pennosia.

Vierailija
4/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhe tienaa paljon enemmän, mutta ei tulis mieleenkään ostaa osamaksulla telkkaria tai astianpesukonetta. Järki hoi. Opinnotkin suoritin kiltisti loppuun vaikka välillä väsyttikin aamulla. Taas niiiiin turha avautuminen, vaikka itse on sössiny elämänsä.

Vierailija
5/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tottunut leveämpään elämään niin on aika karua tippua toimeentulolle.

Meidän 2aikusta ja yksi lapsi perhe elämme tällä hetkellä alle 2000€/kk ja vaikka joutuu harkitsemaan mitä ostaa niin hyvin pärjää ja jopa saamme säästöön.

Eli riippuu huomattavasti siitä missä asuu ja miten on tottunut käytämään rahaa.

Esim meidän kk budjetti:
vuokra (sähkö/vakuutus) 900€/kk
Ruokakauppa n. 600€/kk
Puhelimet/muut laskut n. 100€/kk
Auton kust n. 200€/kk
Jää vielä noin. 150€/Kk muihin menoihin ja säästöön.

Vierailija
6/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin saadaan tuon verran, kaksi aikuista ja kolme lasta. Hyvin riittää rahat laskujen jälkeenkin. Viime kesänä käytiin muumimaailmassa. Syömme terveellisesti.

Vierailija
7/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Meidän kaksilapsisen yh-perheen tulot ovat yhteensä n. 1500 €/kk, sis. palkan osa-aikatyöstä, lapsilisät, elarit ja asumistuen. Me eletään ihan normaalisti ja omasta mielestäni hyvin, vaikka ei voidakaan matkustella tai harrastaa kovin kummoisia.

Vierailija
8/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oisko ero siinä asumiskustannuksissa. Eihän se raha riitä mihinkään, kun aina menee asumaan niin kalliiseen asuntoon että siihen hupenee kaikki rahat.

Vierailija
9/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ihmeellistä, jos siivooja ja hitsari onnistuvat olemaan työttöminä! Hitsareille on kyllä töitä, mutta monasti ne ovat reissuhommia. Vika piilee varmaan tuossa heidän asuinpaikassaan tai sitten on jotain, mitä ei kerrota. Asennevamma tms, kun ei työkokeilukaan napannut. Sitä kautta voi kuitenkin työllistyä.

Vierailija
10/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tajua miten ei voi riittää mihinkään. Riittääkö se kaikkeen on tietysti toinen asia. Itselle jää laskujen jälkeen käteen 100-250 euroa kuukaudessa, riippuen miten saan vuoroja osa-aikatyössäni. Silti syön ihan hyvin, paljon halpaa kasvisruokaa ja tonnikalaa, ihan terveellistä ja ravintosuositusten mukaista. 

Oli varaa ostaa yli sadan euron symbolinen laskinkin kun säästin kaksi kuukautta, kurssikirjat saan kavereita tai kirjastosta. 

Vaatteita saan mm. halvalla kavereilta tai sukulaisilta. Olen pienikokoinen nainen ja vastikään samankokoinen sukulaiseni myi minulle 50 eurolla noin 500 euron arvosta itselleen raskauden myötä pieneksi jääneitä jakkuja, hameita ja kauluspaitoja, ihan merkkivaatteita siis. Tietenkään kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta, mutta kirpputorit on toinen hyvä paikka mistä itse olen tehnyt paljon löytöjä. Jos osaa yhdistellä vaatteita kivasti ei kukaan edes huomaa että eivät ole uutena ostettuja, ja kaiken sen huonolaatuisen seassa on miltei käyttämättömiä vaatteita parilla eurolla kun ihmiset ostavat niin paljon uutta ja hankkiutuvat eroon vanhasta. 

Asun solussa kolmen muun opiskelijan kanssa, mutta se on vain plussaa, kämppikseni ovat mahtavia, ja yksi heistä on samalla alalla ja vuosikurssilla kun minä, vertaistukea laskemiseen. Espoossa, ei ehkä ihan parhaalla alueella, mutta ei täällä mitenkään häiritsevän rauhatonta ole. 

Raha riittää todella paljoon jos ei tuhlaa, tietenkin se ei kaikken riitä, ja sossu saisi kyllä maksaa pojalle jalkapallon, mutta mielestäni valtion ei tarvi kustantaa luksus- tai edes keskiluokkaista elämäntapaa opiskelijoille ja työttömille, koska sillä ei ole siihen varaa, ja suomen sosiaalietuudet ovat jo nyt hyvää luokkaa. Lisäksi tuilla elää varsin hyvin, jopa Pk-seudulla. Elääkö niillä luksuselämää, ei, tarviiko ihminen luksuselämää ja paljon rahaa ollakseen on onnellinen, ei.

Vierailija
11/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin saman ja ihmettelin samaa. Miksi ylipäätäsä ostaa osamaksulla tavaraa? En koskaan osta ja saman opetin lapsillenikin. Vanhin lapsi osaa hoitaa taloutensa ihailtavasti aloitettuaan itsenäisen elämän ja pärjää hyvin opiskelijanakin, opintolainalla; ei ikinä osta velaksi, ei ota pikavippejä vaan säästää etukäteen tai hakee kierrätyksstä sen mitä tarvii. TV ja tiskikone ovat mielestäni ihan turhia hankintoja ko. perheessä jos työtilanne on koko ajan ollut epävarma ja toinen ehkä jo työttömänä siinä vaiheessa. Priorisointia! Olen itse yh, en hae toimeentulotukea ja elän pienillä tuloilla, minimielarit. Käytän taloyhtiön pyykkitupaa, tiskaan käsin, ei ole autoa, en tilaa lehtiä. Lapset ovat päässeet joka kesä leirille, kiertäneet erilaiset "landiat" ja huvipuistot ja saaneet harrastaa. Ruokaa on aina pakastin täynnä. Arvovalintoja kenties? Viihdettä ja helpompaa elämää perustarpeiden sijaan. Jos ei lapsilla ole ruokaa, eikö tuossa tilanteessa pitäisi jo lastensuojelun puuttua asiaan? Jonkinlainen elämäntaitovalmentaja kenties olisi paikallaan. Laskutkin ovat itsehankittuja; pakollisia ovat vain laina/vuokra, vesi, sähkö - ja niihin, kuin myös vakuutuksiin saa tukea sossusta. Puhelinkulut voi pitää minimissä ja ostaa käytettynä sen mitä on pakko hankkia. Jos on raha tiukalla, silloin ei vain eletä niin että kaikki on pakko saada. Neljän ihmisen tiskitkin tiskaa ihan kevysti käsin, taloudessa vielä kaksi aikuista joilla molemmilla nykyään päivät aikaa. Muutto pääkaupunkiseudulle ei kuulosta järkevältä sekään; vai sossuko maksaa sen kalliimman elämisen sielläkin? Taas yksi tällainen tarina julkisuudessa jossa valitetaan sitä kun yhteiskunnan tuet ei riitä ruokaan mutta kaikkea muuta kyllä hankitaan. 

Vierailija
12/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 työhakemusta 2 vuoden aikana... Mitäs nyt, toihan on tosi vähän. Minä olin erään ei-niin työllistävän alan insinööri, hain töitä puoli vuotta ja lähetin tuona aikana päälle sata hakemusta. Sen jälkeen päätin lukea DI:ksi samalta alalta ihan vain koska se vaikutti kiinnostavalle eikä ollut työnsaanti vielä tärpännyt, ja DI:n jälkeen olin taas puoli vuotta työttömänä, minä aikana lähetin nopeasti arvioiden 150 hakemusta erilaisiin töihin jotka vähänkin liippasi omaa alaa, ja lopulta sain ihan alani töitä jossa todellakin viihdyn.

Tuo mies on lähettänyt... Alle yhden hakemuksen kuukaudessa?

Vierailija
13/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) menis perhe töihi ettei tarvii KAHDEN vanhemman istua päivät pitkät kotona
b) miks hankkia kaks muksua kun ei ole varaa niiden "ylläpitämiseen", olisivat jättäneet siihen yhteen jos kerran pakko oli hankkia

en muuta tohon sano että VOI VOI

Vierailija
14/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 07:58"]Aika ihmeellistä, jos siivooja ja hitsari onnistuvat olemaan työttöminä! Hitsareille on kyllä töitä, mutta monasti ne ovat reissuhommia. Vika piilee varmaan tuossa heidän asuinpaikassaan tai sitten on jotain, mitä ei kerrota. Asennevamma tms, kun ei työkokeilukaan napannut. Sitä kautta voi kuitenkin työllistyä.
[/quote]
Mä en tunne ketään joka olisi työllistynyt työkokeilun kautta. Sellaisia kyllä tunnen useita joiden jälkeen on otettu uusi kokeilija tekemään hommat ilmaiseksi! Siinä se asennevamma on!

Vierailija
15/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 07:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 07:37"]

[/quote]

Jos tuosta laskee muumimaailmaloma 500 euroa/kesä, reimateccia 100 eur/kk, harrastuksia 300 eur/kausi. Saan tuosta pikaisesti 200 eur/kk. Eli teillä jää kuussa 500 eur/kk enemmän kuin aiemmalla perheellä. On se kuitenkin olennainen ero. Siitä kun pistää säästöön puolet niin teillä on kymmenessä vuodessa 30 000 euroa + tuotto. Jää vielä vaikkapa 50 eur/kk johonkin, ja 50 eur/kk johonkin, ja 50 eur/kk johonkin, ja 50 eur/kk johonkin, ja 50 eur/kk johonkin. Aivan miten huvittaa. Se on se olennainen ero työssäkäyvän ja pelkkien tukien varassa olevan perheen kesken. Joo, pieniä säätöjä voi olla eri tukityyppien kohdalla mutta tuossahan mainittiin, että saa toimeentuletukea eli silloin ei ole varallisuutta juurikaan mahdollista omistaa.

JOhtopäätöksenä näkisin että juuri teilläkin on voimakas taloudellinen kannuste olla töissä. Suosittelen harkitsemaan tarkkaan irtisanoutumista :)

[/quote]

No huh huh. Ostamme siis lapsille välikausihaalarit ja talvihaalarit, eli neljät reimatekin haalarit VUODESSA. Alesta ku löytää niihin uppoaa yhteensä vuodessa ehkä 400 euroa. Emme saa siis mitään tukia, asumiskustannukset kuukaudessa on 600 euroa. Eli jää 2400 euroa käyttöön asumiskustannusten jälkeen, eikä tee edes tiukkaa. 3000 euroa oli siis nettomme kuussa, 4 hengen perhe.

Vierailija
16/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 07:58"]

Aika ihmeellistä, jos siivooja ja hitsari onnistuvat olemaan työttöminä! Hitsareille on kyllä töitä, mutta monasti ne ovat reissuhommia. Vika piilee varmaan tuossa heidän asuinpaikassaan tai sitten on jotain, mitä ei kerrota. Asennevamma tms, kun ei työkokeilukaan napannut. Sitä kautta voi kuitenkin työllistyä.

[/quote]

Hitsaajille löytyy kyllä töitä, mutta täytyy olla varautunut siihen, että työpaikalle ajo kestää noin tunnin. Hitsaajille ei ole töitä aina ihan vierestä

Vierailija
17/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on, että "rahat eivät riitä mihinkään"!!! Paljonko oikein tarvittais? 

Minulla tulot noin 1000 €/kk, josta vuokra 600 €. Ja pärjättävä on.

Vierailija
18/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa tekemään aloitusta samasta aiheesta! Meillä on tulot samaa luokkaa, mies opiskelee Kelan rahoilla ja saa nettona 800euroa/kk, minä työKOKEILUSSA ansiosidonnaisella ja saan 1000euroa/kk. Asumistuki ja lapsilisät yht. 280euroa/kk. Toimeentulotukea emme ole hakeneet, en ole varma olemmeko siihen oikeutettuja. Eli meidän tulot on 2080€ / kk. Ja tulemme mainiosti toimeen! Toisaalta meillä EI OLE osamaksulla ostettuja pesukoneita tai televisioita, käsin tiskaamme astiamme. Joskus ostamme jotain osamaksulla (viimeksi syksyllä kun 6 vuotta vanha läppärimme sanoi sopimuksensa irti), yksi tavara kerrallaan kun on se maksaminen mietitty tarkkaan etukäteen. Tätä maksoimme 50€/kk ja on jo siis maksettuna.

Jouluna olimme viikon Kanarialla ja pääisiäisenä suuntaamme risteilylle perheen voimin. Eli säästöönkin jää rahaa hyvin jonka sitten käytämme huvipuistoihin/etelän matkoihin. En en ymmärrä miten tuota perhettä voisi mitenkään auttaa, saati että valtion pitäisi jollain tavalla auttaa. Ei kukaan voi olla niin tyhmä että ostaisi osamaksulla kerralla noin paljon tavaraa? :O 

Vierailija
19/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh ja saan käten 2000-2400/kk. On autolaina ja osamaksua ja asuntolainaa. Lisäksi lapsi harrastas kallista harrastusta sossusta en saa mitään. Silti pärjätään. Ehkä heikosti mutta kaiken maksan itse. Lapsen isä ei osallistu mitenkään. Ja syödään joskus sisäfilepihvejäkin. Ulkomaille ei päästä muttajoa huvipuistoretki kuuluu kesään.

Vierailija
20/186 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 19 jatkaa, anteeksi, unohdin mainita että meillä on vain yksi lapsi. Eli mulla ei ole varaa taputella itseäni olalle. Anteeksi :( 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän