Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

apua vauvan yösyöttöihin :(

Vierailija
25.03.2015 |

Tilanne on se, että kuukauden vanha vauvamme syö öisin koko ajan. Eka pätkä unta yhteen menoon on hyvällä tuurilla 2-2,5h mutta tämän jälkeen herää tunnin välein. Jos nukutan pinnasänkyyn ei vauva välttämättä edes nukahda vaan herää sänkyyn siirrättäessä. Myös istualtaa imettäminen on itselle raskadta, kun meinaan nukahtaa ja säpsähtelen peläten tiputtavani vauvan

Perhepedissä vauva nukahtaa tissille ja siinä uskallan itsekin torkkua. Ongelmana on ettei vauva syö kerralla tarpeeksi vaan nukahtaa kesken kaiken. Makuulla myös lievärefluksi ilmoittelee olemassa olostaan ja luvassa on kitinää ja tissin syömistä myös kipuun.

Mitä mä teen? Auan tälläinen yöheräily kestää? :(

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestä ikuisuutta, sen voin luvata. Vauva on vielä todella pieni ja tarvitsee lämpöä ja läheisyyttä.

Pari asiaa mitä voit kokeilla. Sanoisin että jos saat itse nukuttua ota lapsi kainaloon perhepetiin. Itse nukuin ensimmäiset 4kk vauva kainalossa kunnes yösyönnit alkoivat vähentyä. Menin myös vauvan kanssa päiväunille usean kerran päivässä. Kun vauva valvotti olin tavallaan survival-moodissa koko ajan. Kotitöistä vain tärkeimmät ja vain kun vauva oli hereillä. Älä unohda syödä ja juoda tarpeeksi jotta jaksat.

Vauvani on nyt 8kk ja nukkuu omassa sängyssä, ei syö enää öisin ja minäkin nukun paremmin. Tosin joskus huonommin nukuttuja öitä (oppinut juuri konttaamaan ja nousemaan seisomaan sekä tekee hampaita) ja tällöin palaan tuohon aikaan kun torkuin vauvan kanssa vaikka koko päivän.

Toinen asia mitä voit kokeilla on lapsen imetys istuvilteen niin että on peittoon tai esim. äitiyspakkauksen makuupussiin käärittynä. Vauva herää kun tuntee lämpötilan vaihtelun kun siirrät omaan sänkyyn, näin pysyy lämpimänä koko ajan ja toivon mukaan nukkuu paremmin.

Voimia sinne ja toivottavasti saat jossain vaiheessa itse levättyä :)

Vierailija
2/3 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmitä imetystä päivällä ja tee selkeät syötöt myös öisin! Refluksi voi olla myös oire jatkuvasta "napostelusta" eli maha ei saa levätä välillä. Aloita aamulla (vaikka takana olisi kuinka risainen yö tahansa). Syötä yksi rinta, heti jos vauva vaikuttaa nukhtavan silityele poskesta tai keskeytä kolo syöminen ja röyhtäytä vauva. Vaatteiden keventäminen usein virkistää. Yhden rinnan jälkeen röyhtäytä ja tarjoa toista. Röyhtäytä. Vaihda vaippa, seurustele ja lopuksi tarjoat vielä rinnasta jälkkärit. Tämän jälkeen vauva unille. Tähtää rytmiin 2h hereillä 2h unta. Noin pienellä hereillä olot voivat olla vielä 1-1,5h mutta siinä ajassa syötte ja seurustelette. Seuraava ateria alkaa vasta 3-4h edellisen aloittamisesta! Näitä aterioita on päivän aikana 5 jotka sitten myöhemmin muodostuvat lapsen aamiaiseksi, lounasksi, välipalaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi. Tällä rytmillä yösyötöt vähenevät koska päivän aikana vauva syö tarpeeksi.
päivällä harjoittelette myös itse nukahtamista. Eli laitat kylläisen ja tyytyväisen vauvan vaunuihin ja annat nukahtaa. Jos itkee heikkaat vaunuilla lapsen rauhalliseksi ja sitten lopetat ennnen kuin lapsi nukahtaa. Älä siis heijaa hiljaa hyssytellen vaan selkeästi rauhoitellen että äiti on tässä. Samaa tekniikkaa voit käyttää öisin. Meidän lapset nukkuibat ekat kuulaudet sisällä vaunuissa koska yöllä saatoin vain kädellä heiluttaa vaunun kahvaa ja vauva nukahti uudestaan.
Ja yösyötöt vielä: sama kaava kuin päivällä mutta ei seurustelua. Hoida homma hämärässä, selkeästi puolessa tunnissa-tunnisssa. Jos vauva nukahtelee koeta herätellä. ;)
Refluksiin sängynpääty ylös! Ja röyhtäytys monta kertaa aterian aikana!
jos tämä ajattelu sopii sinulle on tämä taattua kamaa yöunien ja päikkäreiden takaamiseksi! Tiedät jo etukäteen milloin vauva nukkuu ja kuinka kauan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Otankin neuvonne heti kokeiluun :) <3

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi