Kauanko nää entisaikojen pandemiat on kestänyt?
Kommentit (18)
Espanjantauti taisi kiertää kolmisen vuotta? 1918-1920.
Kiinasta sekin luultavimmin tuli.
Espanjantauti kesti jonkun pari vuotta. Olettaisin, että loppu häämöttää jo. Jos sitä ei keinotekoisesti pitkitetä.
Musta surma 7 v
Espanjantauti 2 v
Kolerapandemiat 10-15 v
Eihän niitä voida verrata nykyaikaan, kun liikkuvuus ja ihmisten määrä oli aivan eri tasolla.
Influenssa on todennäköisesti siirtynyt eläimistä ihmisiin joskus1500- luvulla, että se on kestänyt noin 400 vuotta.
Plandemia on ikuinen. Se on uusi normaali.
Vakzine macht frei.
Paperit! Schnell, schnell!!
Justinianuksen rutto oli noin 200 vuotta kestänyt pandemia. Musta surma noin 7 vuotta. Kiinasta alkanut paiserutto noin 4 vuotta. Antoniuksen rutto (isorokko ilmeisesti) noin 15 vuotta ja yhä uudelleen leimahtaneita isorokkopandemioita sen jälkeen, myös Amerikan mantereella.
Inluenssapandemioita 10-60 vuoden välein, tyypillisin kesto 1-2 vuotta, kunnes hiipuu.
lähde, josta poimin tiedot:
https://www.apteekkari.fi/artikkelit/ihmiskunnan-tautinen-historia
mehän emme tiedä esim 8000 vuotta sitten oliko joku sairaus silloinkin kiusaamassa....
Vierailija kirjoitti:
Ei Kiinasta, Teksasilaiselta msatilalta alkoi
Kysymyksessä ollessa poliittinen pandemia ,asia on täysin eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kiinasta, Teksasilaiselta msatilalta alkoi
Nolla potilas taisi olla Kansasista. Se kuinka paljon flunssa tappoi, ei kukaan taida tietää. Suomessa arvioidaan kuolleen 20000.
Tautihan oli vaan flunssa. Korona on jotain muuta.
No mä olen kuuskymppinen ja onhan tässä mun elinaikana ollut Suomessa epidemioita ja tartuntatauteja paljonkin vieläkin. Tuhkarokko, vesirokko, sikotauti, hongkongilainen, moskovalainen, A- ja B -influenssat joka vuosi, polio, tuberkuloosi ja ulkomailla asuessa oli kolera- ja kurkkumätäepidemiat ja rabies, joita vastaan jouduin ottamaan rokotteet.
Mun äiti sairasti lapsena Suomessa sodanaikana lavantaudin ja kurkkumädän muiden lisäksi.
Isovanhemmat kokivat mm. espanjantaudin.
Joitain vuosikymmeniä. Vielä on sarkaa jäljellä.
Tuo kolme vuotta taitaa olla näissä flunssissa. Joskin silloin ei pistetty vastaan rokotteilla, vaan pandemia pyyhki väestön läpi nopeasti. Heikot sortui elon tiellä.
Vierailija kirjoitti:
mehän emme tiedä esim 8000 vuotta sitten oliko joku sairaus silloinkin kiusaamassa....
No siitä lähtien kun ihmiset ovat ottaneet kotieläimiä ja aloittaneet maanviljelyn, on viruksia alkanut olla. Ei siis 8 000 vuotta vaan menee yli 11 000 vuotta.
Vanhimmat virukset jotka edelleen pyörivät täällä ovat tuhkarokko ja isorokko.
Keskimäärin kolme vuotta.