Rasittava aspergerpiirteinen työkaveri
Minulla on siis työkaverina keski-ikäinen mies, joka todella myrkyttää työilmapiirin. Hänellä on mielestäni ainakin jossain määrin aspergerpiirteitä, vaikka en olekana pätevä diagnosoimaan. Tämä mies siis poistuu työpisteeltään ainoastaan vessaan ja tietenkin kokouksiin. Hän syökin työpisteellään. Hän on lähes koko ajan jotenkin hermostunut ja ärtynyt. Hän haukkuu ihmisiä usein selän takana ja tiuskii ihan suoraankin. Hän ilmeisesti haluaisi, että kaikki toimisivat juuri niin kuin hän. Hän katsoo pahalla silmällä, jos esimerkiksi käy kahvilla muualla kuin työpisteellä, tai jos on omia omalla ajalla toteutettavia menoja kesken työpäivän. Hän ei monestikaan tervehdi lainkaan. Kysymys kuuluukin, miten tällaisen ihmisen kanssa jaksaa? Ja pitääkö häntä yrittää laittaa ruotuun?
Kommentit (17)
Mikään noista piirteistä ei ole assia, muuta kuin tuo töksäyttely ja miehet osaavat sen taidon ilman asperger- piirteitä. Vika on selvästi luonteessa.
Jos mies ei ole sina ollut tällainen, niin esim. työuupumus, alkava muistisairaus tai testosteroonin puute voivat oirehtia näin. Sinuun kohdistuvaa huutoa ei tarvitse myöskäänsietää. Kerrot reippaasti kokevasi miehrn tavan antaa palautetta epäasialliseksi, ja toteat, että jos työsuorituksessasi on hänestä jotain korjattavaa, otat mielläsi vastaan asiallisesti annetut neuvot. Jos huuto tämän jälkeen jatkuu, menet esimiehenne puheille. Eräs entinen työkaverini sai kirjallisen huomautuksen epäasiallisesta käytöksestään työkavereita kohtaan pompoteltuaan kesätyöntekijää, ja oli tämän jälkeen kiltisti muita kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:30"]Minulla on AS-kaveri, nuorimies joka osaa käyttäytyä ja alallaan pilkuntarkasta tavasta huomata kaikki on vaan hyötyä. Väittäisin että käytöstapojen puute ei ole mikään AS-piirre itsessään, mutta osa vanhemmista ei edes yritä kasvattaa lastaan olemaan ihmisiksi.
[/quote]
Komppi vikalle lauseelle. Minulle on diagnisoitu as ja siitä huolimatta käyttäytyminen oli koulun tokarissa 10. Sosiaaliset "säännöt" ovat vähän hukassa, en osaa vain jutustella ihmisten kanssa, mutta sen vuoksi olenkin lukenut kaikki käsiini saamat käyttäytymiskirjat kirjastosta :) Kyllä as-ihmisetkin osaavat käytöstapoja yms, jos vain jaksaa nähdä vaivaa niitä harjoittaakseen.
t. teini
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 22:04"]Tuosta selän takana puhumisesta sen verran, että läyhää siis vain pienessä tutussa työporukassa, uskoisin, että esim. minusta kun olen uusi. Enkä ole sanonut, että mies olisi assi, vaan assipiirteinen.
ap
[/quote]
Tähän on pakko sanoa, ettei "assi" ole oikea lyhenne asperger-diagnoosin saaneista ihmisistä, vaan "assi" oli joku sota/armeijajoukko jossain päin maailmaa. En muista tarkemmin. Puhekielessä lyhennettä käytetään useinkin, mutta virallusesti se ei viittaa aspergeihin.
Nuo ovat aspergein ominaispiirteitä. Töksäyttely, hänen tapansa on oikea tapa, sosiaalisen koodiston osaamattomuus, sääntöjen pilkuntarkka noudatus...
Mitäpä sille voisi tehdä?
Minulla on AS-kaveri, nuorimies joka osaa käyttäytyä ja alallaan pilkuntarkasta tavasta huomata kaikki on vaan hyötyä. Väittäisin että käytöstapojen puute ei ole mikään AS-piirre itsessään, mutta osa vanhemmista ei edes yritä kasvattaa lastaan olemaan ihmisiksi.
Jos se on vaan hullu katkera ukko. Onko rumakin vielä?
Ei minusta assit hauku ketään seläntakaa. Kasvotusten suoria ja ehdottomia, sovituista säännöistä ja opituista tavoista tiukasti kiinni pitäviä.
Monet noista asioista on sellaisia, joista ei tarvisi pahastua ollenkaan. On ihan ok valinta jos niin haluaa, olla tervehtimättä ja syödä omalla työpisteellä. Teen itsekin niin, ja mun työpaikalla 90% muistakin. Tuollaisia "pahalla silmällä" katsomisia ei tarvitse alkaa arvailla, voi olla kuvitelmaa koko juttu ja jos ei olekin, niin mitä siitä välittää - onhan teillä kuitenkin oikeus käydä kahvilla ja asioilla silti vaikka se tuota tyyppiä pahastuttaisikin. Antakaa sitten mulkoilla ja tehkää mitä teette.
Nuo tietysti mitkä on tylsempiä juttuja on tyypin jatkuva hermostuneisuus ja ärtyneisyys. Selän takana haukkuminen kuulostaa aika erikoiselta käytökseltä liitettynä kuvauksen yksin viihtyvästä erakosta. Erittäin harvat (kaltaiseni) itsekseen viihtyvät haluavat todellakaan juoruilla ja puhua selän takana kenenkään kanssa. Yleensä me puhumme vain asiaa, ja sen päin naamaa silloin kun on pakko.
Asperger- henkilö ei hauku yhtään ketään selän takana. Tämä on nyt taas joku trendi, narsistit ja post- traumaattiset stressit on niin last season. Eli nyt alkoi asperger- kausi.
Komppaan noita, jotka sanovat, ettei as hauku muita selän takana. As, ääripiirteinen, nimenomaan sanoo päin naamaa, että sulla on iso nenä, eikä tajua, miksei niin voi sanoa, kun nenä kerran on iso.
Tämä nyt kuulostaa ihan sellaiselta tapaukselta, että erilaista ei ymmärretä yhtään, eikä suvaita, ja aletaan omassa päässä kuvitella hänelle ilmiselvän itsekseen viihtyvyyden lisäksi muitakin, pahempia ominaisuuksia kuten toisten kyttääminen jos menee kahville, juoruilu selän takana jne. Onhan sillä pakko olla jotain pahoja aikeita kun ei ole kuten muut! Vaan kun ei ole, ja yleensä tuontyyppiset on tosi harmittomia.
Minusta on kyllä väärin herjata asseja vertaamalla niitä johonkin tympeään käytöstavattomaan mullisko mieheen.
Tuosta selän takana puhumisesta sen verran, että läyhää siis vain pienessä tutussa työporukassa, uskoisin, että esim. minusta kun olen uusi. Enkä ole sanonut, että mies olisi assi, vaan assipiirteinen.
ap
^Ja huutaa siis myös päin naamaa minulle.
ap
Lisää apuja/mielipiteitä?
ap