Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsuudesta paperit ADHD-tutkimuksiin

Vierailija
15.12.2021 |

Mitkä kaikki paperit tarvitaan tueksi adhd-tutkimuksiin aikuisiällä? Ainakin neuvolasta merkinntä ja koulutodistukset, onko muuta?

Lääkäri ei vastaa puhelimeen / ei ole paikalla, niin ei voi kysyä sieltä

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut lapsuudesta minkäänlaista dokumenttia tai vanhempien todistelua ja sain silti ADD-diagnoosin.

Synnyin 80-luvun alussa eikä kukaan osannut epäilläkään ADD:ta, koska pärjäsin älykkyyteni ansiosta koulussa ja arjessa. Sekin auttoi, että kävin pientä kyläkoulua. Vasta yläasteelle siirryttäessä ongelmat alkoivat kasaantua. Lukion itsenäisestä opiskelusta selvisin vain epäonnistumisen pelon ja vaativien vanhempien vuoksi. Koko kouluaikani olin ysin, kympin oppilas, pelokas perfektionisti.

Kolmekymppisenä hain apua hypersomniaan, jolloin neurologin tutkimuksissa löytyi ADD. Väsymyksenä näkyvä neurologinen kuormitus, useat keskeytetyt opinnot sekä jatkuva työpaikkojen vaihtuminen painoivat diagnoosissa enemmän kuin hoitohistorian puute tai koulumenestys, jonka olen kuullut olleen esteenä joidenkin diagnoosille. Vanhempani eivät vuosiin suostuneet myöntämään, että diagnoosi oli oikea mutta kun sain vihdoin 35-vuotiaana opiskeltua ammatin lääkityksen avulla, hekin ymmärsivät.

Tsemppiä diagnoosin hankkimiseen ap!

Vierailija
22/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytyy jotain poikkeamaa, niin siitä on varmasti tukea.

Omalla kohdallani ei kyllä koulupapereista lyötynyt mitään ns. huolestuttavaa vielä lukiossa tai yliopiston alkuvuosinakaan. ADHD:n oireita pystyy kompensoimaan korkeilla kognitiivisilla kyvyillä ja näin ollen ongelma voi jäädä ihan täysin piiloon opetushenkilökunnalta. Itsehän siitä toki kärsii koko ajan.

Esim. minä olin erittäin menestynyt oppilas, joka ei koskaan häiriköinyt tunnilla - mutta ei koskaan myöskään tehnyt läksyjä koska ei vaan valvomatta saanut aikaiseksi. Kaikki kotiaineet, esitelmät yms. tein viimeisenä iltana 10 jälkeen tai aamulla ennen kouluun lähtöä paniikissa. Koin jatkuvaa hirveää stressiä siitä, että pitäisi tehdä kaikkea mitä en edes muista. Ylitin kuitenkin kaikki rimat korkealta, joten mitään ei jäänyt kouluajoilta paperille.

Tämä on kuitenkin tavallinen tarina, ei ole asiantunteville diagnoosin tekijöille ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitä löydät, mutta eihän nyt oikeasti koulutodistukset tai neuvolan "reipas tyttö/poika"-merkinnät juuri mitään kerro.

Vierailija
24/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuropsykologin testit antaa hyvää osviittaa onko vai ei.

Ja kyllä diagnooseja annetaan ilman lapsuuden papereita tai tarinoita.  Vaatii vaan hyvät tutkimukset.

Vierailija
25/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kouluterveyspapereista löytynyt mitään muuta kuin vuosittaiset pituus-ja painomittaukset sekä silmälääkäriin lähete. Neuvolasta löytyi rokotustiedot ensimmäiseltä kolmelta vuodelta, mutta äitini ei käyttänyt minua neuvolassa 3-6-vuotiaana paitsi sitten edeltävänä keväänä kun aloitin koulun, oli lääkärissäkäynti, mutta siinäkään ei ollut mitään muuta mainittu kuin ärrä-vika. Noista papereista ei ADHD-tutkimukseen ollut mitään selventävää. En sitten saanut diagnoosiakaan, vaikka kaikki viittaa siihen, että minulla olisi ADHD.

Ei esim. ADD lapsella löydy välttämättä mitään poikkeavaa merkintää koulun tai terveydenhuollon papereista. Outoa jos niiden perusteella jää diagnosoimatta.

Vierailija
26/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos löytyy jotain poikkeamaa, niin siitä on varmasti tukea.

Omalla kohdallani ei kyllä koulupapereista lyötynyt mitään ns. huolestuttavaa vielä lukiossa tai yliopiston alkuvuosinakaan. ADHD:n oireita pystyy kompensoimaan korkeilla kognitiivisilla kyvyillä ja näin ollen ongelma voi jäädä ihan täysin piiloon opetushenkilökunnalta. Itsehän siitä toki kärsii koko ajan.

Esim. minä olin erittäin menestynyt oppilas, joka ei koskaan häiriköinyt tunnilla - mutta ei koskaan myöskään tehnyt läksyjä koska ei vaan valvomatta saanut aikaiseksi. Kaikki kotiaineet, esitelmät yms. tein viimeisenä iltana 10 jälkeen tai aamulla ennen kouluun lähtöä paniikissa. Koin jatkuvaa hirveää stressiä siitä, että pitäisi tehdä kaikkea mitä en edes muista. Ylitin kuitenkin kaikki rimat korkealta, joten mitään ei jäänyt kouluajoilta paperille.

Tämä on kuitenkin tavallinen tarina, ei ole asiantunteville diagnoosin tekijöille ongelma.

Tällainen tilanne on myös omalla lapsella. Peruskoulu oli niin helppo, että viimeisen illan nykäisyt oli helppo tehdä ja saada 9-10 arvosanat. Lukiossa tämä ei sitten enää onnistunutkaan ja päädyttiin psykologin ja lääkärin kautta ADHD (ADD) diagnoosiin.

Vierailija
27/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tottakai pyydetään, mutta joku ihan elävä ihminen ne sieltä sitten joutuu etsimään. Olisi siis hyvä pystyä erittelemään, että mitä papereita tarvitaan.

Näiden vastausten perusteella terveydenhuolto ja koulutoditustukset ainakin.

ap

Vierailija
28/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni muukin asia tekee ADHD n kaltaisia oireita, esim raudanpuute, psyykiset sairaudet yms. Adhd näkyy aina jo lapsesta lähtien ja kyllä siitä varmasti on mainintaa näissä lapsuuden aikaisissa todistuksissa ja muissa. Väärä diagnoosi on haitallinen, se ei paranna sitä ongelmaa mikä sulla on, ADHD lääkkeet voi jopa johtaa psykoosiin jos nentti niitä käyttää. Myös joidenkin sairauksien ja ADHD n yhdistelmä vaikuttaa niin että sopivaa lääkitystä on todella vaikeaa löytää. ADHD ssa on käytössä lähinnä lääkehoito. Mielenterveyden ongelmissa taas terapia on sellainen mistä moni hyötyy.

Trollipas*kaa

Ihan itse ADHD diagnoosin omaava ja erittäin huolissani tästä nyky suuntauksesta jossa näitä diagnooseja annetaan välillä aivan liian vähin perustein, väärät diagnoosit kostautuu ihmisen omalle terveydelle ajan kanssa. Jopa adhd lapsia on lääkitty väärin, varsinkin silloin kun on liitännäisiä diagnooseja, niin että tässäkin kaupungissa yksi tällainen lapsi joku vuosi sitten teki itsemurhan rautatiellä.

Väärin, väärin, väärin. On totta, että ADHD on synnynnäinen, mutta se ei todellakaan näy välttämättä lapsena. Kaikki eivät ole ylivilkkaita tai osaavat pinnistellä. Amerikassa diagnosoidaan ja lääkitään lapsia hurjasti, mutta Suomessa ADHD on edelleen ALIdiagnosoitu. Niihin tutkimuksiin on keskimäärin vaikea päästä ja ne tutkimukset on ainakin julkisella sen verran laajat, että diagnooseja ei todellakaan helposti jaella. 

Vierailija
29/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni muukin asia tekee ADHD n kaltaisia oireita, esim raudanpuute, psyykiset sairaudet yms. Adhd näkyy aina jo lapsesta lähtien ja kyllä siitä varmasti on mainintaa näissä lapsuuden aikaisissa todistuksissa ja muissa. Väärä diagnoosi on haitallinen, se ei paranna sitä ongelmaa mikä sulla on, ADHD lääkkeet voi jopa johtaa psykoosiin jos nentti niitä käyttää. Myös joidenkin sairauksien ja ADHD n yhdistelmä vaikuttaa niin että sopivaa lääkitystä on todella vaikeaa löytää. ADHD ssa on käytössä lähinnä lääkehoito. Mielenterveyden ongelmissa taas terapia on sellainen mistä moni hyötyy.

Trollipas*kaa

Ihan itse ADHD diagnoosin omaava ja erittäin huolissani tästä nyky suuntauksesta jossa näitä diagnooseja annetaan välillä aivan liian vähin perustein, väärät diagnoosit kostautuu ihmisen omalle terveydelle ajan kanssa. Jopa adhd lapsia on lääkitty väärin, varsinkin silloin kun on liitännäisiä diagnooseja, niin että tässäkin kaupungissa yksi tällainen lapsi joku vuosi sitten teki itsemurhan rautatiellä.

Väärin, väärin, väärin. On totta, että ADHD on synnynnäinen, mutta se ei todellakaan näy välttämättä lapsena. Kaikki eivät ole ylivilkkaita tai osaavat pinnistellä. Amerikassa diagnosoidaan ja lääkitään lapsia hurjasti, mutta Suomessa ADHD on edelleen ALIdiagnosoitu. Niihin tutkimuksiin on keskimäärin vaikea päästä ja ne tutkimukset on ainakin julkisella sen verran laajat, että diagnooseja ei todellakaan helposti jaella. 

Juuri näin.

Älykäs ADD pärjää pitkälle, kunnes kuormitus kasvaa liian suureksi. Diagnoosi saattaa tulla vasta lukiossa tai yliopistossa.

Vierailija
30/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhemmat hävitti systemaattisesti niitä tietoja, koska häpesivät esimerkiksi kun minulle ehdotettiin toimintaterapiaa joskus. Ihan erikseen pyysivät tietojen poistoa. Toimintaterapiaa ei suostuttu tietenkään edes kokeilemaan.

Myös kun siirryin lukioon, saivat jollakin keinoilla estettyä peruskoulun terveystietojen siirron sinne. POLTTIVAT TAKASSA kaikki vanhat paperini kun siirryin ammattikorkeaan, ettei "huonoja muistoja" enää olisi. Sanoivat että minunkin pitää hävittää kaikki lukiosta muistuttaa, että menestyisin amkissa paremmin.

Kuulostaa siltä, että vanhemmillasi on itsellään joku häiriö. Normaalit ihmiset eivät käyttäydy noin, vaan hakea lapselleen apua.

Vierailija
31/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhemmat hävitti systemaattisesti niitä tietoja, koska häpesivät esimerkiksi kun minulle ehdotettiin toimintaterapiaa joskus. Ihan erikseen pyysivät tietojen poistoa. Toimintaterapiaa ei suostuttu tietenkään edes kokeilemaan.

Myös kun siirryin lukioon, saivat jollakin keinoilla estettyä peruskoulun terveystietojen siirron sinne. POLTTIVAT TAKASSA kaikki vanhat paperini kun siirryin ammattikorkeaan, ettei "huonoja muistoja" enää olisi. Sanoivat että minunkin pitää hävittää kaikki lukiosta muistuttaa, että menestyisin amkissa paremmin.

Ne paperit löytyvät arkistoista. Vanhemmat eivät mitenkään pysty tuhoamaan niitä.

Vierailija
32/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollipas*kaa

ADHD oireet voivat olla tulla esimerkiksi vakavasta aivotärähdyksestä. Samaa lääkettä käytetään molempien hoidossa.

Vierailija
33/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tottakai pyydetään, mutta joku ihan elävä ihminen ne sieltä sitten joutuu etsimään. Olisi siis hyvä pystyä erittelemään, että mitä papereita tarvitaan.

Näiden vastausten perusteella terveydenhuolto ja koulutoditustukset ainakin.

ap

Itse kävin neuropsykologisen tutkimuksen ja sen lisäksi täytettiin kyselykomakkeita.

Mitään todistuksia ei tarvittu koulusta.

Vierailija
34/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei kouluterveyspapereista löytynyt mitään muuta kuin vuosittaiset pituus-ja painomittaukset sekä silmälääkäriin lähete. Neuvolasta löytyi rokotustiedot ensimmäiseltä kolmelta vuodelta, mutta äitini ei käyttänyt minua neuvolassa 3-6-vuotiaana paitsi sitten edeltävänä keväänä kun aloitin koulun, oli lääkärissäkäynti, mutta siinäkään ei ollut mitään muuta mainittu kuin ärrä-vika. Noista papereista ei ADHD-tutkimukseen ollut mitään selventävää. En sitten saanut diagnoosiakaan, vaikka kaikki viittaa siihen, että minulla olisi ADHD.

Tästä syystä ei kannatakaan ottaa mitään höpöpapereita mukaan. Voivat estää diagnoosin tekemisen ja hoitoonpääsyn, kun yleensähän noihin ei kirjoiteta mitään muuta kuin täysin normaaleja asioita. 

Mä sanoin ihan suoraan että mun vanhemmilta on ihan turha kysellä yhtään mitään kun kaikki on aina ollut erinomaisesti, eikä kummallakaan heistä ole esim. minkäänlaista alko-ongelmaa. Muuta ei tarvittu. Osaan kyllä ilmaista itse itseäni.

Vierailija
35/52 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollipas*kaa

ADHD oireet voivat olla tulla esimerkiksi vakavasta aivotärähdyksestä. Samaa lääkettä käytetään molempien hoidossa.

Niin? Nyt en ymmärrä yhteyttä väitteisiisi.

Vierailija
36/52 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitsisi omat HOJKS-paperit viidentoista vuoden takaa ja sitä vanhaa koulua ei ole enää olemassakaan... niin onko nuo pedagogiset asiakirjat jossain silti tallessa?

Vierailija
37/52 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella näyttää siis olevan "liian hyvät" koulutodistukset ja siitä huoli että saako adhd-diagnoosin.

Joten auttaako diagnoosin saamiseen, että taustalla on mukautettu peruskoulu, todistuksissa yksilöllisesti suoritetut oppimäärät?

Vierailija
38/52 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella näyttää siis olevan "liian hyvät" koulutodistukset ja siitä huoli että saako adhd-diagnoosin.

Joten auttaako diagnoosin saamiseen, että taustalla on mukautettu peruskoulu, todistuksissa yksilöllisesti suoritetut oppimäärät?

Ei varsinaisesti liity mukautetut oppiaineet ADHD. Oppiaineita ei mukauteta ADHDn vuoksi, vaan siihen tarvitaan todistetusti keskimääräistä matalampi älykkyys, ja se pitää todentaa psykologin tekemällä tutkimuksella. Matala älykkyys on ADHDsta täysin itsenäinen ominaisuus, jos ovat molemmat samalla ihmisellä, on vain huonoa tuuria.

Mutta jos on ollut mukautettu peruskoulu, on silloin tehty psykologin tutkimus ja on paljon papereita niin koulussa kuin psykologin kautta. Kannattaa toimittaa kaikki nuo paperit.  

Vierailija
39/52 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kirjauksia toimintaterapiasta, puheterapiasta, fysioterapiasta, perheneuvolasta, mistä tahansa psykologikontaktista, varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjattuja havaintoja... 

Vierailija
40/52 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerran pyysin psykologia hankkimaan omat louluaikaiset paperini, kun lapsellani todettiin autismi.

Kouluterveydenhuollosta ei löytynyt mitään papereita, vaikka kävin muutamana päivänä koulupsykologin tukimuksissa 1978-1979.

Kasvatusneuvolan psykologilta löytyi sitten sitten pari A4:sta. Siellä en muistakaan käyneeni :-).

Kallonkutistajan papereissa oli maininta siitä, että olen omissa oloissani viihtyvä,  mielenkiinnonkohteistani loputtomasti puhuva, katsekontaktia en ota... Olin omaehtoinen ja kuuntelin ohjeita huonosti, joten koulumenestys oli kehno, vaikka luinkin jo ensiluokalla sujuvasti ja jo 2. luokalla luin paljon.

Älykkyyteni oli todettu hyväksi. Tämä kai oli syy koulupsykologilla käyntiin, alaluokkien opettaja epäili minua vähä-älyiseksi ja halusi laittaa minut apukouluun.Sovittiin siitä, että vanhempani yrittävät suunnata mielenkiinnonkohteitani muihin asioihin. Psykologi oli kirjaillut äitisuhteeseen liittyviä seikkoja ajan hengen mukaan.

Kolmannella luokalla koulumenestykseni parani ja koulu oli koko lopun  peruskouluajan helppoa, vaikka en juuri läksyjä tehnyt.

Enpä sitten aikuisena jatkotutkimuksiin hakeutunut, en usko, että olisin minua hyödyttävää apua saanut. 

t: nimim: Assburger

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän