Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuoden kestänyt yskä

Vierailija
14.12.2021 |

Parikymppisellä lapsellani on ollut nyt vuoden ajan yskää joka on mielestäni vaan pahentunut. Alkoi muistaakseni flunssan aikoihin; flunssa meni ohi mutta yskä jäi.

Hän on tässä vuoden aikana käynyt armeijan ja yskä oireillut myös siellä. Pahimmillaan kuulema liikuntasuoritusten aikaan ja esim. pakkasella. Yskä on "kumeaa" ja kuivaa.

Sain hänet suostuteltua lääkäriin jossa ottivat verikokeet ja keuhkojen röntgenin. Verikokeissa kaikki viitearvojen sisällä, keuhkokuvissa ei myöskään mitään. Nyt aloitti sitten pef-mittaukset josko kyseessä on astma. Ei polta tupakkaa.

Kysyisinkin onko muilla kokemuksia pitkittyneestä yskästä ja onko siihen saatu syytä selville/helpotusta? Lasta itseään ei häiritse niin paljon yskiminen, toki kurkku ärtyy koko aikaisesta yskimisestä mutta itse äitinä huolehdin varmaan hänenkin puolestaan. Lääkärin mielestä voisi olla astmaattista mutta voisiko kyseessä olla jotain muuta?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ottanut koronarokotteen?

Vierailija
2/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ottanut kaksi ja on myös sairastanut koronan ( ennen rokotteita ). Yskä alkoi kuitenkin ennen koronaa ja rokotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsella on ollut juhannuksesta asti yskä, ollaan menossa pian osastolle seurantaan kun ei mitään aiheuttajaa löydy. Meidän tyttönen tosin 8kk, aikuisia tuskin otetaan osastolle yskän takia...

Vierailija
4/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkittynyt yskä on yksi yleisimmistä keuhkosyövän oireista.

Köhimiseen liittyy usein paksua ja ruosteenvärisiä ysköksiä,

mutta myös kuiva yskä voi olla syövän mahdollinen oire,

jos se on kestänyt yli kuukauden.

Vierailija
5/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tutkimuksia teidän lapselle on tehty?

Vierailija
6/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä keuhkosyöpä näkyisi kuitenkin keuhkokuvissa?

Vierailija
7/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo astmalta kuulostaa. Minä yskin monta vuotta etenkin aamuisin, kunnes yskä paheni niin, että jouduin heräämään aamulla pari tuntia tavallista aikaisemmin, että yskä ehti loppua ennen töihin lähtöä. Siinä vaiheessa kun teinipoika muutti yskimiseni vuoksi yläkerrasta nukkumaan lämpimään ulkovarastoon, sain aikaiseksi lähteä lääkärille. Kesti jonkin aikaa, ennen kuin sopivat lääkkeet löytyi, mutta nyt on tilanne aika hyvä. 

Vierailija
8/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkittynyt yskä on yksi yleisimmistä keuhkosyövän oireista.

Köhimiseen liittyy usein paksua ja ruosteenvärisiä ysköksiä,

mutta myös kuiva yskä voi olla syövän mahdollinen oire,

jos se on kestänyt yli kuukauden.

No, keuhkokuvat otettu.

Vierailija
9/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kuule aikuinen lapsi. 20v. On aikuinen! Että hoitakoon ihan itse yskänsä!

Vierailija
10/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo astmalta kuulostaa. Minä yskin monta vuotta etenkin aamuisin, kunnes yskä paheni niin, että jouduin heräämään aamulla pari tuntia tavallista aikaisemmin, että yskä ehti loppua ennen töihin lähtöä. Siinä vaiheessa kun teinipoika muutti yskimiseni vuoksi yläkerrasta nukkumaan lämpimään ulkovarastoon, sain aikaiseksi lähteä lääkärille. Kesti jonkin aikaa, ennen kuin sopivat lääkkeet löytyi, mutta nyt on tilanne aika hyvä. 

Yskitkö siis muulloinkin kuin aamuisin/öisin? Oliko yskä juurikin sellasta kovaa ja kuivaa?

Vierailija
11/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kuule aikuinen lapsi. 20v. On aikuinen! Että hoitakoon ihan itse yskänsä!

No, mutta saahan sitä vanhempi olla huolissaan, kun aikuisella lapsellaan ei selvästikään ole kaikki OK. Kyllähän sitä ollaan välillä huolissaan omista vanhemmistaankin, vaikka aikuisia ovatkin. Tärkeitä ihmisiä ovat, joiden hyvinvointi merkkaa minulle paljonkin.

Vierailija
12/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosikausia alati paheneva yskä, jolle ei löydetty mitään syytä. Kaikki mahdollinen tutkittiin ja minua kierrätettiin eri alojen erikoislääkärien puheilla. Mitään ei löytynyt. Puhaltelin PEF-mittariin kuutta litraa ja kuitenkin yskin keuhkojani pellolle ja silloin tällöin pyörryin ja/tai oksensin pelkän yskimisen vuoksi.

Vietin toistakymmentä vuotta pari muutaman tunnin työpäivää viikossa erään firman neuvotteluhuoneessa, jonka seinän takana oli elintarvikevarasto. Firma oli sitä mieltä, että rakennuksessa ei ollut sisäilmaongelmia, mutta jälkeenpäin kuulin, että moni henkilökunnan jäsen kärsi pitkittyneestä yskästä. Kun lakkasin työskentelemästä tuossa rakennuksessa, yskä katosi ja on pysynyt poissa jo monta vuotta.

Viettääkö lapsesi paljon ja usein aikaa tiloissa, joissa saattaisi olla ilmateitse yhteys esimerkiksi varastotiloihin?

Vierailija
13/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vuosikausia alati paheneva yskä, jolle ei löydetty mitään syytä. Kaikki mahdollinen tutkittiin ja minua kierrätettiin eri alojen erikoislääkärien puheilla. Mitään ei löytynyt. Puhaltelin PEF-mittariin kuutta litraa ja kuitenkin yskin keuhkojani pellolle ja silloin tällöin pyörryin ja/tai oksensin pelkän yskimisen vuoksi.

Vietin toistakymmentä vuotta pari muutaman tunnin työpäivää viikossa erään firman neuvotteluhuoneessa, jonka seinän takana oli elintarvikevarasto. Firma oli sitä mieltä, että rakennuksessa ei ollut sisäilmaongelmia, mutta jälkeenpäin kuulin, että moni henkilökunnan jäsen kärsi pitkittyneestä yskästä. Kun lakkasin työskentelemästä tuossa rakennuksessa, yskä katosi ja on pysynyt poissa jo monta vuotta.

Viettääkö lapsesi paljon ja usein aikaa tiloissa, joissa saattaisi olla ilmateitse yhteys esimerkiksi varastotiloihin?

Varastotiloihin ei ole mutta en menisi vannomaan etteikö tässä talossa olisi hometta tmv. 70-luvun kerrostalo jota ei ole rempattu muuten kuin vaan esim. uutta maalia seinään kun vanhat on nuhjaantuneet.

Vierailija
14/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keuhkokuva, joitain verikokeita, kurkkunenäkorva-erikoislääkärin tutkimus, jossa tähystettiin(?) letkulla nenään ja kurkkuun, korvat tutkittiin perinteisesti. Lisäksi neuvolatyyppisiä juttuja: pituus, paino, refleksit ym.

Vierailija
15/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keuhkokuva, joitain verikokeita, kurkkunenäkorva-erikoislääkärin tutkimus, jossa tähystettiin(?) letkulla nenään ja kurkkuun, korvat tutkittiin perinteisesti. Lisäksi neuvolatyyppisiä juttuja: pituus, paino, refleksit ym.

Toivottavasti saatte selville syyn mikä yskää aiheuttaa ja hoidon siihen.

Vierailija
16/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla luokalla olevalla jätkällä oli krooninen yskä yli vuoden. Yläasteella 8 ja 9 vuoden aikana. Ei tupakoinut eikä ainakaan myöntänyt että olisi mitään allergiaa. Luultavasti ei ollut mitään kun se yskiminen loppui ysi luokan aikana. 

Vierailija
17/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saatte selville syyn mikä yskää aiheuttaa ja hoidon siihen.

Samaa toivon sinun pojallesi!

Vierailija
18/18 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yskitkö siis muulloinkin kuin aamuisin/öisin? Oliko yskä juurikin sellasta kovaa ja kuivaa?

Astmayskä voi olla hyvin erilaista eri ihmisillä. Minulle se oli hillitöntä yskimistä aamuisin, kirkasta limaa erittyi ja nenä vuosi valtoimenaan kirkasta. Nyt kun astmalääkkeet on, niin astman pahenemisvaiheessa yskä on kuivaa, ja sitä esiintyy pitkin päivää, pahimmillaan öisin ei tahdo saada nukahdettua yskimisen vuoksi. Syöpädiagnoosin ehdottelu parikymppisen tupakoimattoman pitkittyneen yskän kohdalla on ihan tyhmää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä