Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenelläkään samoja oireita?

Vierailija
22.03.2015 |

Lääkärissä on käyty ja sieltä ei apua tunnu saavan.

Olen 24-vuotias nainen ja kärsinyt pitkään jatkuneesta väsymyksestä ja erilaisista vatsavaivoista.

Väsymys on jatkunut ainakin pari vuotta ja tuntuu vaan pahenevan. 7-8 tunnin yöunet ei ainakaan tunnu riittävän, pitäisi saada nukutuksi n.10 tuntia, että olo olis jotenkin toimintakuntoinen ja silti monesti tuntuu, että on pakko ottaa päiväunet. Herätyskellossa pitää olla useampi hälytys päällä, ettei varmasti nuku pommiin.

Sitten on ne vatsavaivat eli vatsa on sekaisin, löysä, ilmavaivoja, kipuja ja syömisestä tulee myös oksettava olo. Nykyään se oksettava olo on kyllä muutenkin, vaikka ei söisikään, mutta useimmiten tulee siis ruokailun jälkeen. Näiden oireiden voimakkuus hieman vaihtelee, mutta aina tuntuu jotain olevan.. Paino on tippunut, varmaan lähinnä ton oksettavan olon takia, kun syöminen on hankalaa. Olen hoikka, mutta vatsanseutu on kyllä usein turvoksissa.

Lisäksi päänsärkyä usein ja sydämen pulssi tosi nopea.

Ihan käsittämättömän turhauttavaa, en enää edes meinaa muistaa minkälaista oli olla "normaali". Oon niin poikki, etten nää kavereita juuri koskaan ja on hankalaa saada mitään tehdyksi. Olen koittanut harrastaa liikuntaa, mutta huono olo tuppaa estämään. Duunissa olen jaksanut käydä, onneksi olen vain osa-aikainen, en todellakaan jaksaisi tehdä perus työviikkoa. Olen koittanut googlettaa oireita, mutta ei oikein tunnu löytyvän mitään, mihin kaikki täsmäis. Verikokeista ei löytynyt keliakiaa, diabetesta eikä kilpirauhaseen liittyvää häikkää. Laktoosia en siedä, mutta olen tarkka, että käytän vain laktoositomia tuotteita.

Siispä sattuuko kenelläkään olemaan samoja oireita tai vielä parempaa, samoja oireita jotka on saatu loppumaan jollain konstilla?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin suolistotulehdus, esim. crohn?

Vierailija
2/9 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin kirjoittaa Crohnin tohon listaan, verikokeiden mukaan ei ole sitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/9 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun kuulostaa niin samalta kuin minulla ennen keliakiadiagnoosia. Oireet ois niin nappiin sen suhteen... Voiko olla jotain suolisto-oireista allergiaa tai joku muu suolistovaiva? Oletko gastroskopiassa käynyt, jos sitä kautta jotain löytyisi?

Vierailija
5/9 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Folaatin tai B12-vitamiinin puutos?

Vierailija
6/9 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia ei taida aina näkyä verikokeessa vaan vaatii tähystyksen.

Vierailija
7/9 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo keliakia ole vaikea havaittava pelkästä verikokeesta?

Mitäs jos ihan aluksi kokeilisit gluteenitonta ruokavaliota. Varmaan aika kamalaa, kun joudut jo varomaan laktoosiakin, mutta jos gluteeni on syypää ja jätät sen pois, niin olo helpottuu nopeasti vaikka suoliston parantuminen veisikin pidempään.

Vierailija
8/9 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolonoskopiaan eli suolen tähystykseen olis lähete, jos ei mitään löydy niin seuraavaksi katottais varmaan vatsa. Täytyy sanoa, että pelottaa kyllä kamalasti, mutta pakkohan se on niissä käydä. En tosin ole aikaa vielä varannut/saanut. Terveyskirjaston sivuilla on aika jännät ohjeet tohon kolonoskopiaan

"Jotta näkyvyys olisi hyvä, on suolen oltava tyhjä. Jo muutaman päivän ajan ennen tutkimusta kiinnitetään huomiota ruokavalion koostumukseen: maitotuotteita, hiilihappopitoisia juomia, paistettuja ruokia, täysjyvätuotteita sekä vihanneksia, marjoja ja hedelmiä vältetään. Sallittuja ruoka-aineita ovat valkoinen leipä, riisi, makaronit, siivilöidyt marja- ja mehukeitot, kiisselit ja vähärasvainen keitetty liha (broileri, kalkkuna ja kala). Kahvia ja teetä saa nauttia normaalisti." voi olla kyllä tosi kipeä vatsa, jos pitää makaronia ja riisiä syödä.

Eli täytyy kokeilla tota gluteenitonta tähystyksen jälkeen, olen kyllä miettinyt viljatonta ja maidotonta ruokavaliota jo hetken aikaa, mutta tän väsymyksen kanssa on niin vaikea saada mitään aikaiseksi. Ruokaremontti on kuitenkin aika iso juttu.

Soijakastikkeesta muuten vatsa menee täysin sekaisin ja kipeäksi, siinä ei kyllä taida gluteenia olla? Tai sitten se on soijakastikkeen ja riisin yhdistelmä, näitä tulee käytettyä.

Anemiaa oli jossain vaiheessa, arvot parani kun yritin keskittyä syömään rautapitoista ruokaa. Väsymys ei kyllä kadonnut minnekkään, rautatableteista tulee myös samantien vatsa todella kipeäksi.

Kohta pitää mennä nukkumaan, mutta olen todella kiitollinen kaikista vastauksista, toivottavasti niitä tulee vielä lisää :)

Vierailija
9/9 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

although all the alternatives sound plausible, and trully celiac is not just a wheat sensitiveness diagnose. most of the symptoms can also be attributed to sensitivness to preservatives and non natural elements in most foods.

living environment conditions may also be a cause. Here in Finland, I have noticed that the patient most of the time has to help the doctor to pinpoint the cause of the problems, analize yourself if and what have you done differently when these symptoms started.moved someplace, frequented somewhere, traveled abroad,and I do not mean to Africa or further, maybe just even to Sweden, Estonia, etc. Food consumption, restaurants, cafees, al those.

Good luck and speedy recovery

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi