Lastenhoito-gallup kaikille ulkomammoille!
1. Käytätkö lastenhoitajaa, miten usein ja monta lasta sinulla on?
2. Mitä maassasi maksaa lastenhoito?
3. Jos et käytä, niin mitkä ovat syyt siihen?
Omat vastaukset
1. Käytämme ehkä joka toinen kuukausi. Olen ajatellut ottaa nyt vähän useammin, etten olisi aina miehen armoilla. Ja ettei aina tarttisi kysellä milloin mies tulee kotiin ja elää vain miehen elämän mukaan. Lapset ovat alle 3v ja niitä on kaksi.
2. N. 10e tunti ja lisäksi taksimatkat jos menee lähelle puoltayötä.
3. Käyttäisin ainakin kerran viikossa tai enempikin, jos olisi varaa. Toisaalta luotettavaa ja hyvää hoitajaa ei ole helppo löytää.
Kommentit (14)
1. En ole koskaan käyttänyt, olen harkinnut satunnaisen babysitterin käyttämistä. Paitsi kuntosalilla on ilmainen lastenhoito, jossa on ollut tunnin kerrallaan. Yksi lapsi, pian 1-vuotias.
2. Hoitomaksuja ei voi yleistää koko maahan, mutta meidän kaupungissa: daycare n. $270/vk (lastentarhaa vastaava), babysitterille maksetataan $8-15/h, keskustassa jopa $20/h.
3. En tarvitse päivittäistä lastenhoitoa, koska en käy töissä. Satunnaista babysitteriä olen harkinnut, mutta hyvää ja luotettavaa on vaikea löytää, tuntuu ikävältä jättää pikkuistani ihan oudon ihmisen hoitoon:-) Ja emme koe mieheni kanssa niin paljon tarvetta yhteisille iltamenoille, yleensäkin harrastamme iltaisin liikuntaa ja ne järjestelemme sitten niin, että olemme pois vuorotellen. Teatterit, konsertit, baareilut ja yhteiset illalliset ovat jääneet:-)
Rascal, tarkoititkohan, että maksat au pairille $175/vk eikä kk?
1. Käytän lastenhoitajaa päivittäin ma-la. Meillä on kolme lasta (koululaiset + vauva.)
2. Maksamme hänelle n.120 euroa/kk, vkotunteja 45, ylityötunneista 1euro/tunti. Suurin osa hänen työajastaan menee kuitenkin siivoamiseen. Oikeita lastenhoitotunteja vkossa n. 20.
Suomessa en voisi käyttää tätä tilaisuutta hyväkseni ja siellä vielä sukukin on kaukana. Nyt nautin mahdollisuudestani osallistua harrastuksiin ym. ilman lapsikatrasta.
-nipsuneiti-:
3. Jos et käytä, niin mitkä ovat syyt siihen?Meilla on mukana Suomesta nanny, joka saa 500e/kk + asumisen ja ruuan. han tyoskentelee 40h/vko + jos haluamme lahtea reissuun tai illan viettoon miehen kanssa niin han on lasten kanssa ja lisa palkaa ei vaadi, tosin sitten kun meilla on sukulaisia kylassa ja apuna niin han saa pitempia vapaita.
Meilla on kolme lasta tytto 03 ja kaksospojat 05.
Taman lisaksi meilla kay paikallinen taloudenhoitaja 3 x viikossa siivoamassa ja pesemassa pyykit han saa 110e/kk.
Vaikkakin meilla on apua nain paljon niin silti olen itse myos lasten kanssa kotona ja valmistan ruuat, mutta onpa ainakin mahdollisuus paivisin omille harrastuksille, enka myoskaan ole riippuvainen mieheni avusta, kun han matkustaa tyokseen paljon ja nain meille jaa vapaata perheaikaa, kun mies on kotosalla, eika tarvitse stressata ylimaaraisista kotitoista.Tosin olemme vasta muuttaneet ulkomaille ja todennakoisesti tulevaisuudessa minulle jaa viela enemmankin omaa-aikaa :)
No, tavallaan ja tavallaan en, esikoinen on koulussa ja keskimmäinen päiväkodissa kahteen asti. Kuopus kotona. Kolme lasta siis (7v, 3v ja 1v5kk) ja päiväkodin lisäksi emme käytä lastenhoitajaa.
Itse asiassa en tiedä, au paireja meillä oli kun opiskelin, maksaa n 200 euroa kuussa + ruuat ja matkat ja asuminen.
Emme ole kokeneet tarvitsevamme enempää lasten hoitoa. Minun ja mieheni vanhemmat vierailevat jonkun kerran vuodessa ja itse käydään kotimaissamme pari kertaa vuodessa niin se on riittänyt " omaksi ajaksi" . Muuten asiat hoituu lasten kanssa tai niin yksin eli toinen vanhempi kotona. Illalla meillä on aina pari tuntia kahdenkeskistä aikaa.
-nipsuneiti-:
1. Lapsia on 2, iät 5 ja 1 vuotta.
Isompi on jo koulussa, mutta sitä ennen hän oli päiväkodissa 2,5 päivää viikossa. Nyt pienempi on aloittanut päiväkodin 3 aamupäivää viikossa.
Iltaisin tarvitsemme aika harvoin lapsenvahtia, mutta jos tarvetta on, niin voimme pyytää erästä suomalaista mummia tai erään toisen suomalaisen ystävän teini-ikäisiä tyttäriä.
2. (Hollannista siis kirjoittelen.) Päiväkoti maksaa bruttona 5,41 euroa/tunti, josta osan maksavat työnantajat ja verottaja. No, meillä kun on sellainen tilanne, että mulla ei ole työnantajaa (olen freelancer ja epäsäännölliset tulot) ja miehellä kokopäivätyö eli niin hyvät tulot, että verotoimiston osuus pienenee, niin maksamme noista kolmesta viikottaisesta aamupäivästä nettona n. 180 e/kk.
Ilta-lapsenvahdit ottavat 2,5-5 euroa tunti.
3. Syy siihen, että en ota enempää kuin nuo 3 aamupäivää, on hinta.
Iltaisin käymme aika harvoin missään.
3. Jos et käytä, niin mitkä ovat syyt siihen
1. Lapsi tarhassa klo 8.15-17.15. 5 paivaa viikossa. Tarvittaessa viikonloppuisin ja iltaisin vanhempani hoitavat.
2. Edella mainittu hoito maksaa $1310
3. Jos vanhempani eivat asuisi lahella kayttaisin. Olisi vaan ehka vaikeaa loytaa joku johon oikeasti luottaisi.
BT
... niin ja tuo summa tietysti kk maksu
BT
yksi lapsi pian 4v. ja on viime tammikuusta lahtien ollut englantilaisessa pre-school nursery systeemissa eli paivittain 8.50 - 11.20. muuta lastenhoitajaa en kayta, koska olen kotona.
ei aavistusta. kasittaakseni todella kallista.
ilta hoitoon olisi joskus tarvetta ja kaytettiin ex-siivoojaa usein, mutta hanella tuli vaikea sairaus perheeseen ja ei enaa paassyt. nyt kaydaan miehen kanssa erikseen ulkona!!! aika jarkkya mutta viime jouluna oltiin viimeeksi yhdessa ulkona ja silloin lasta hoiti yksi tuttava rouva.
Pari kertaa viikossa päiväaikaan ja ehkä kerran kahdessa kuussa iltaisin. Mulle ollut ehdoton henkireikä, että olen pystynyt keksimään myös jotain omaa tekemistä ja omaa elämää ilman että olen täysin riippuvainen mieheni menoista. Kielen opiskelua, kaupunkikiertelyä, aikuiskontakteja olen ilamn lapsia harjoittanut.
Asumme maassa, jossa hoitokustannukset kohtuulliset, maksamme 3 euroa/h ja tämä tietysti helpottaa päätöstä ottaa hoitaja.Myös lapsille tekee hyvää olla välillä muiden kanssa, mielestäni.
meillä maksaa keskimmäisen ns. kokopäivähoito (mahdollisuus olla puoli kahdeksasta puoli viiteen) ja lämmin ruoka päiväkodissa noin 230 euroa kuussa. On tulosidonnainen. Mukava asia täällä on, että jos tarhassa on saman perheen useampi lapsi yhtä aikaa, maksettava on vain yhdestä. Meilläkin varmaan keväällä kuopus aloittaa päiväkodissa, riippuu töistäni.
1. Joo, käytän lastenhoitajaa, tai pikemminkin meillä on aupair, joka maksaa meille $125 viikossa ja tekee 45 tuntia sovittuina aikoina. On hankittu yksityisesti eli ei ole mitään järjestömaksuja tms. Meillä on 2 lasta.
2. Lastenhoidosta maksamme lisäksi vanhemman lapsen preschoolista $720 kuukaudessa. Olisi mahdollisuus pitää lasta siellä 6.30 am - 6.30 pm, mutta meillä osallistuu ainoastaan 9 - 13 eli neljä tuntia päivässä. Hinta on kaikilta sama, sillä mitään osa-aikahoitoa ko. koulussa ei ole.
Jos käyttäisimme babysitteriä silloin tällöin, niin babysittaus maksaisi noin 10-15 dollaria/tunti. Aupairimme hoitaa meillä kaiken tarvittavan babysittauksen.
3. Olen kotiäiti, mutta haluan käyttää apulaisia, kun meillä on kerran siihen mahdollisuus. Saan itsekin harrastaa ja tavata omia ystäviä eikä aina tarvitse vaan siivota tai hoitaa yksin lapsia kotona. Toki olen lasten kanssa todella paljon, mutta joka päivä käytän omaa aikaa keskimäärin 2-3 tuntia.
Tähän asti emme ole käyttäneet oikeastaan ollenkaan. Olen siis ollut nyt vuoden todella kiinni lapsissa ja vähällä omalla ajalla. Meillä pojat 3,5 v ja 1v.
Lokakuun alusta pojat menevät täällä Englannissa Nurseryyn, vanhempi 3 kokopäivää viikossa ja nuorempi 3 puolikasta päivää viikossa. Äiti tekee nämä ajat töitä kotonta käsin yhdelle suomalaiselle yritykselle. Alamme myös käyttämään tuttavaperheen au pairia hieman iltaisin/ viikonloppuisin, jotta pääsemme johonkin joskus miehen kanssa kaksistaan. 2-3 kertaa kuukaudessa varmaankin.
Maksuista: Vanhemman kohdalla maksettavaksi jää yksi puoli päivä viikossa, koska käytämme ' education grantin' Nurseryn maksuun. Vanhemman hoito (3 kokpäivää viikossa) jää siis maksamaan 92 puntaa kuukaudessa. Nuoremman kolme puolikasta päivää viikossa maksaa 288 puntaa kuukaudessa. Meidän pitäisi kyllä saada osa maksuista laskelmieni mukaan takaisin tax crediteinä ... saas nähdä.
Keväällä vanhempi poika kävi Play Groupissa 2,5 tuntia päivässä, oli ilmaista. Olin silloin vauvan kanssa kahdestaan.
Au pairille maksamme lastenhoitokeikkailusta 10-15 puntaa per ilta. Au pairille laitamme myös iltapalan valmiiksi.
kuten joku jo aikaisemmin huomautti, maksan au pairille viikkopalkan eli $175 per viikko. Iltaisin tapahtuvasta babysittauksesta maksan erikseen sen $10 per tunti. TAI annan vapaata, mutta yleensa tytto valitsee rahan.
1. Au pair hoitaa lapsen ma-to, 1 lapsi. Iltaisin ehka n. kerran kuukaudessa tai harvemmin.
2. Aupairille maksan $175 per kk, plus jarjeston maksu n. $7000 per vuosi. Iltahoidosta maksan tuntien mukaan, $10/h.
3. Miehen kanssa mennaan aika vahan minnekaan kaksistaan ja siten yritetaan valttaa lastenhoitajan kayttamista iltaisin. Syyna on se etta koska molemmat ollaan tyossa kodin ulkopuolella, halutaan viettaa pienen lapsen kanssa mahd paljon aikaa. Iltamenot suunnitellaan yleensa erikseen siten etta jompi kumpi on lapsen kanssa kotona. Minulla on iltamenoja tyoni puolesta silloin talloin, seka omia sosiaalisia menoja ehka kerran kuussa. Mies kay n. kerran parissa viikossa kavereiden kanssa drinkeilla mutta usein lahtee vasta sitten kun lapsi jo mennyt nukkumaan. Nain maksimoidaan aika lapsen kanssa.