Mattojen pesu
Saan perikunnalta pitkiä itsekudottuja "räsymattoja". Pituudet 4-6 metriä. Ovat olleet kymmeniä vuosia läjällä vaatekaapin lattialla. Ovat pölyisiä, haisevat, haluaisin pestä ne ja laittaa jouluksi lattiaan.
Mutta missä helkkarissa kuivaan ne? Minulla on vain pieni sauna ja vielä pienempi kylpyhuone. Ulkona ei kuivu.
Enkä halua viedä pesulaan, koska käyttävät liian vahvoja aineita ja koneet ovat liian "kovakouraisia". Erään henkilön matot rispaantuivat ja haalistuivat vaikka niitä oli iänkaiken pesty juuriharjalla ja mäntysuovalla. Kerta pesulassa ja matot olivat pilalla.
Pakkasetkin menivät jo, tosin en tiedä mihin perustuu pakkaslumen pesevä vaikutus.
Kommentit (18)
Otat kiukaan sulakkeen irti ja kuivatat saunassa.
Nyt alkoi kiinnostamaan missä sinä ne peset?
Pese matto kerrallaan niin voit laittaa saunan oveen kuivumaan.
On myös itsepalvelupesuloita, minne voi jättää kuivumaan.
Räsymattoja ei saa riiputtaa puolesta välistä, esim. laittamalla oveen roikkumaan. Ne langat katkeilevat ja matto venyy. Räsymatto pitäisi kuivattaa pituussuunnassa puolittain.
Miten kuivatan ne saunassa? Ei ne läjällä kuivu.
Asutko siis sellaisessa taloyhtiössä, jossa voisi mahdollisesti olla pesutupa?
Riippuu myös haisevatko matot homeelta? Siihen ei auta mikään.
Itse ehkä liottaisin pienessä kylppärissä mäntysuovassa ja antaisin enimmät vedet valua suihkun kaivoon. Sitte voi nostaa kaksinkerroin kylmälle saunan lauteelle/kaiteelle. Omalla vastuulla lämpösessä saunassa, ettei matto ja sauna pala.
Itse olen pessyt parinsängyn petarin ennen lomalle lähtöä ja heittänyt kylmään saunaan kuivumaan viikoksi.
Pese itsepalvelupesulassa tai vie sinne kuivumaan. Helsingissä on esim. Eastonin alakerrassa itsepalvelupesulassa kuivauskaapit, joissa matto kuivuu hintaan x vaikka kaksi vuorokautta. On näitä tietenkin muuallakin.
Itsepalvelupesuloissa voi pestä ja kuivata matot koneessa. Pesuaineen tuot itse.
Vierailija kirjoitti:
Räsymattoja ei saa riiputtaa puolesta välistä, esim. laittamalla oveen roikkumaan. Ne langat katkeilevat ja matto venyy. Räsymatto pitäisi kuivattaa pituussuunnassa puolittain.
Miten kuivatan ne saunassa? Ei ne läjällä kuivu.
Kuinka pieni sauna kyseessä? Onko kuiten laudepituus ainakin pari metriä? Kaksin kerroin, sitten käy päivän parin päästä kääntämässä, kunnes on nihkeä eikä vettä valu, voi sen levittää jonnekkin muualle kuivumaan.
Mutta jos ei paikkoja ole pestä tai kuivua, eikä pesulaa halua käyttää, heittäisin pois
Itse maksoin 160x 230 maton pesusta 40e. Ei paha.
Miksi nähdä turha vaiva. Jos ne nyt haisee-kastamisen jälkeen vasta haiseekin. Miksi ovat olleet käyttämättä. Oliko haju jo silloin hylkäämisen syy. Sopivat vanhan kylmillään olevan hirsitalon lattiakoristeiksi.
Kyllä niitä voi ulkonakin kuivata, jos ei sada vettä. Pakkasellakin voi kuivata. Ei ne ihan kuivaksi tule, mutta sen loppukosteuden voi kuivatella sisällä. Laitat vaikka pyykkitelinerttä perätyksin ja maton niiden päälle.
Enempi ihmttelen, miten aiot sen maton pestä ja huuhdella?
Noilla sotkee helposti lauteet, kun matoista valuva vesi on joko muuten vaan vielä likaista tai sisältää mattojen kuteitten väriä.
Hukoisiin lauteisiin imeytyy tehokkaasti kaikki ylimääräinen. Sitten ne meneekin vaihtoonja pesijä maksaa laskun.
Vierailija kirjoitti:
Otat kiukaan sulakkeen irti ja kuivatat saunassa.
Tiesitkö että.... Matot kuivuu saunassa kun otat kiukaan sulakkeet irti. 🤔
Jos pakkasta niin kuivuu jo ulkonakin alkuun.
Odottaisin kesään ja pesisin ja kuivaisin ulkona.
Ei kannata ryhtyä moiseen, se haju ei lähde sitten millään ja siirrät hajuongelman kotiisi. Itse kokeilin pestä vastaavanlaisissa oloissa ollutta mummon pitkulaista räsymattoa pesukoneessa monta kerta, jopa lopulta kokeeksi +60-asteessa. Matto kesti sen, vaikka vähän purkautui päästä, mutta korjasin. Haju kuitenkin jäi. Vein takaisin aittaan.
Tuossa tilanteessa veisin kyllä pesulaan. Pilalle meneminen on pieni riski. Parempiko se on makuuttaa niitä haisemassa jossain kellarissa käyttämättöminä, tai nähdä viikkokausien vaiva niiden pesussa ja kuivatuksessa?
Tuohon on ihan koneet sitä varten. Itse pesen Ritellon tekstiilipesurilla. Hyvät pesuaineet ja hyvä kun matot voi pestä paikallaan ja jättää lattialle kuivumaan. Monta kissan oksennusta siivottu tällä koneella, ja talvella matot pesty kun ei niitä kehtaa mihinkään roudata.
Saunassa?