Mitä tietoja omaiset saa kuolleesta henkilöstä?
Olen pitänyt tietoni suvulta salassa.
Syynä on henkilökohtaisiin asioihini aiemmin kohdistuneet utelut ja aikuisen (40+) elämään puuttuminen.
He tietävät asuinpaikkakuntani, muttei tarkkaa osoitetta eikä sitä, että asun avoliitossa. Joutuisiko esim. mieheni johonkin kuulusteluun? Tutkittaisiko kotini?
Raha-asioitani eivät tiedä mutta varmaan sitten saisivat perunkirjoituksessa tietää, kun minulla ei ole lapsia.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako perunkirjoituksessa nähdä tiliotteet? Minulla on säästöjä mutta ei vähään aikaan palkkatuloa.
Ap
Tavallisesti perunkirjoituksessa on vain saldotositteet tilien saldoista kuolinpäivänä. Vanhoja tilitapahtumia ei tavallisesti pääse kukaan näkemään, ellei epäillä että jotain perillistä on suosittu tms. Jos haluat varmistaa, ettei tiliotteita ala kukaan penkomaan, tee testamentti jossa määräät testamentin toimeenpanijan. Hän hoitaa sitten kaikki käytännön asiat perunkirjoituksesta.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että testamentin toimeenpanija ottaa maksun palveluksistaan. Siihen menee helposti tuhansia euroja, koska toimeenpanijalla on intressi hoitaa asiat niin, että niihin menee mahdollisimman paljon aikaa (enemmän laskutettavia tunteja). Jos ap haluaa, että hänen rahansa menevät kuoleman jälkeen esim. avopuolisolle ilman, että toimeenpanija vie välistä tuhansia euroja, ei kannata määrätä toimeenpanijaa.
Eivät omaiset omista aikuista ihmistä. Eli käytännössä eivät ole oikeutettuja tietoihinkaan jos eivät ole perikuntaa ja tarvi perunkirjoitusta varten tietoja.
Ei sillä väliä, mitä omaiset saavat tieto kuolleesta ihmisestä.
Välis on sillä, mitä viranomaiset saavat tieto kuolleesta ihmisestä.
Sillä viranomaiset päättävät sen, onko kuolema ollut normaali vaiko jonkun muun aiheuttama, rikollinen ja tahallaan aiheuttama kuolema.
Ja sen ratkaisee ruumiinavaua, jossa ihminen tutkitaan todella perusteellisesti ja siinä löydetään kaikki mahdolliset asiat, mitä ihmisesestä ikinä löytää voi.
Jos kuolema katsotaan epämääräsiseksi, aloitetaan kuoleman syy tutkimus johon tulee mukaan rikospoliisi,
Tälläinen oikeusturva on jokaisella suomalaisella ihmsellä, oli hän sitten maksanut vähän tai paljon veroja tähän yhteiskuntaan.