Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemusta, kun yhteishuoltajuus ei toimi?

Vierailija
13.12.2021 |

Meillä teini-ikäiset lapset ja yhteishuoltajuus. Taustatietona, että erosimme aikoinaan kun mies jätti minut toisen naisen vuoksi.

Meillä ei ole riitaa lasten asioiden osalta, olemme samaa mieltä lapsia koskevissa päätöksissä. Emme kuitenkaan ole miehen kanssa puheväleissä, koska en halua sitä. Ero oli äärimmäisen ruma, siihen liittyi miehen suunnalta toistuvaa fyysistä väkivaltaa.

Olen pyytänyt, että kaikki lapsia koskevat asiat hoidetaan joko sähköpostilla tai whatsapilla. Lasten vaihdossa ei tarvita huoltajaa, koska lapset ovat jo niin isoja ja vaihtavat kotia omatoimisesti.

Ongelmana on se, että ex haluaa olla kanssani kaveri, kuten ilmaisee asian. Eikä usko, kun sanon että en halua olla hänen kaverinsa. Niinpä ex keksii aina syitä tulla kotini ovelle. Hän palauttaa lapsen unohtuneen vaatteen yllätten ilmestymällä. Ja jos sanon, että jatkossa jätät lapsen unohtuneen vaatteen autokatokseeni muovikassissa niin mies ei usko vaan tekee niin kuin tahtoo.

Kun minun täytyy palauttaa joku lapsen unohtunut tavara ex- miehelle, haluaisin jättää sen muovikassissa miehen ulko-ovelle. Mutta se ei käy miehelle vaan huutoraivon säestämänä hän vaatii ojentamaan tavarat hänen käteensä. Eli hän tavallaan pakottaa minut näkemään itseään kasvotusten. Tuntuu että menetän kohta mielenterveyteni tämän takia. Mies ei usko millään konstilla, että en halua nähdä häntä.

Lisäksi mies haluaa "auttaa" minua ilman että pyydän apua. Lähettää lasten mukana tuliaiaisia jne. Välillä mies tuo lapsia kotiovelleni kun on lasten vaihtovuoro vaikka lapset osaavat tulla itsekin. Mies sanoo "mä vaan toin lapsen sun luo, halusin tarjota lapselle kyydin".

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta kiusanteosta? Millainen ihminen ei usko, että inhoan häntä enkä halua olla tekemisissä?

Tämä on oikeasti tosi stressaavaa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Exäsi vaikuttaa sovinnolliselta ja mukavalta nyt eron jälkeen. Miksi et halua olla asiallisissa väleissä hänen kanssaan? Oletko käynyt terapiassa asiaan liittyen, jotta vanhat kaunat helpottaisivat?

Kun ex töni, on paiskannut minut lattiaan, kuristanut sekä uhannut hakata minut toimintakyvyttömäksi avioliiton aikana niin en halua nähdä häntä enää eron jälkeen vaan haluan kaiken viestinnän sähköpostilla tai whatsapilla.

Vai oletteko te muut naiset, jotka olitte avioliitossa fyysisen väkivallan uhreja, ex- miestenne kanssa "asiallisissa väleissä eron jälkeen"? Kokemani jälkeen "asialliset välit" ja "kaverivälit" ex-mieheni kanssa tuntuvat utopialta ja mahdottomuudelta. Kun oma mies käy käsiksi niin sinä menee koko elämän perusturvallisuus - ainakin minulta meni. Ja jos hän kävi minuun käsiksi avioliiton aikana, miksi hän ei tekisi niin nyt erottuamme? En todellakaan halua enää yhdeltäkään mieheltä turpaan. En edes lasten vuoksi.

AP

Mä olen hyvissä väleissä ja liitossa minua kohdeltiin ala-arvoisesti ja suorastaan törkeästi.

T. Sama

Vierailija
22/37 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhteishuoltajuus ei toiminut, kun isää ei juuri näkynyt. Kävin lastenvalvojan sekä yleisen oikeusavustajan luona keskustelemassa asiasta ja kysymässä neuvoa.

Olin ja olen edelleen pahoillani lapseni puolesta. Isä kosti eromme hänen kauttaan. Hän ikävöi ja odotti ensimmäiset vuodet kovasti isäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Exäsi vaikuttaa sovinnolliselta ja mukavalta nyt eron jälkeen. Miksi et halua olla asiallisissa väleissä hänen kanssaan? Oletko käynyt terapiassa asiaan liittyen, jotta vanhat kaunat helpottaisivat?

Onkohan ex käynyt myös jos käytös ole Ap ta kohtaan ollut kuin kaltoinkohtelevaa ja sitten pitäisi yrittää feikata ystävyyttä? Ei se niin mene. Jokaisella on oikeus omiin tunteisiinsa eikä narsistius toimi hivuttautua lapsen kautta lähelle. Tietty haju rako ja asiat hoituu, se ei tarkoita ylimpiä parhaita ystäviä.

Vierailija
24/37 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mahdollista saada joku välikäsi viestittelyn? Sukulainen, lastenvalvoja, sosiaalityöntekijä, ystävä? Näin ei lähettelisi turhia viestejä, kun kaikki menisi toisen ihmisen kautta. Tavarat voisivat kulkea lasten mukana, eli jos itse unohtavat jotain niin saavat myös hakea itse, sen verran vanhoja kuin jo ovat. Jos ilmestyy oven taakse, et avaa ovea. Jos alkaa riehumaan siitä, soitat poliisin. Liiallisista ja epähalutuista yhteydenoton yrityksistä voi hakea myös lähestymiskieltoa.

Miten tuollaisessa tilanteessa saa, silloinhan ex kääntäisi asian että Ap olisi kyvytön yhteistyöhön kun ei itse olisi yhteydessä. Tuskin ex ymmärtää miksi sielä joku muu kirjoittelee Ap puolesta tai välikäsien kautta. Selkeästi Ap tuo sinulle painetta ja häiritsee viemällä energiaa miettien tuota, sanon vinkiksi älä anna sen viedä ja ajattele positiivisesti.

Vierailija
25/37 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ex töni, on paiskannut minut lattiaan, kuristanut sekä uhannut hakata minut toimintakyvyttömäksi avioliiton aikana niin en halua nähdä häntä enää eron jälkeen vaan haluan kaiken viestinnän sähköpostilla tai whatsapilla.

Vai oletteko te muut naiset, jotka olitte avioliitossa fyysisen väkivallan uhreja, ex- miestenne kanssa "asiallisissa väleissä eron jälkeen"? Kokemani jälkeen "asialliset välit" ja "kaverivälit" ex-mieheni kanssa tuntuvat utopialta ja mahdottomuudelta. Kun oma mies käy käsiksi niin sinä menee koko elämän perusturvallisuus - ainakin minulta meni. Ja jos hän kävi minuun käsiksi avioliiton aikana, miksi hän ei tekisi niin nyt erottuamme? En todellakaan halua enää yhdeltäkään mieheltä turpaan. En edes lasten vuoksi.

AP

Minä olen, mutta en ikinä odottaisi sitä keneltäkään muulta. Meillä tilanne oli vähän sama, mitä joskus kuulee uskottomuustapauksissa - yritettiin antaa anteeksi, tekijä luuli jo kaiken olevan hyvin ja lopulta vasta vuosia myöhemmin toinen tajusi ettei pystykään pääsemään yli. Nykyisin ollaan kavereita. Mutta tosiaan, en ikinä odottaisi kenenkään muun toimivan näin ja minusta tuo on sairasta vallankäyttöä exältäsi ettei kunnioita toivettasi hoitaa asiat ilman suoraa kontaktia. Normaali ihminen kunnioittaisi tuota ilman väkivaltataustaakin - joskus ero on vaan niin kipeä vaikkei se olisi ollut erityisen rumakaan.

Vierailija
26/37 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mä olen hyvissä väleissä ja liitossa minua kohdeltiin ala-arvoisesti ja suorastaan törkeästi.

T. Sama

En ole Ap, mutta ilmeisesti kyse ei siis kuitenkaan ollut fyysisestä väkivallasta? Sen riski kun ei tutkitusti poistu erolla. Moni muu huono kohtelu voi eron myötä ratketa tai ainakin vähentyä kun ei toisen perseilyä tarvitse enää katsella, mutta väkivallan uhka on eri asia. Se joko on tai ei ole. Sitä ei tarvitse kenenkään sietää vaan sillä perusteella, että sitä on vaan vähemmän ja harvemmin.

Vierailija
27/37 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovinnolliselta? Salli mun nauraa, tuohan on ap:n rajojen kunnioittamattomuutta ja väkivaltaisen narsistin kiusaa. 

Ap, ihan kaikki kontakti minimiin. Et avaa oveasi, ex pois somesta, viestit vain lyhyellä tekstarilla. Pidä kiinni rajoistasi.

Vierailija
28/37 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi  avaat oven exällesi? Hommaa ovisilmä, ja et avaa. Jos ex raivoaa, anna raivota, se on hänen ongelmansa. Miksi tottelet, jos ex haluaa tavaransa käteen? Raivoako pelkäät? Kun et kohtaa exää, ei hän voi käydä kiinnikään enää, paitsi tietysti kadulla yllättäen, jos on täysin hullu, kuten minun exäni. Mutta sitten siihen saa tarvittaessa jo viranomaisten apua.

Vierailija
29/37 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi olla narsistiexäsi kanssa ystävä tai kaveri millään muotoa. Lähetä hänen antamansa "tuliaiset" hänelle takaisin, et yksinkertaisesti ota niitä vastaan. Et avaa ovea, vaikka raivoaisi. Et vastaa turhiin viesteihin, ja muihin vain todella lyhyesti. Et paljasta elämästäsi mitään, some yksityiseksi. Mitä hän voi tehdä, ei mitään? Laita hänet kunnioittamaan rajojasi, älä anna periksi.

Vierailija
30/37 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lapset voi viedä ja tuoda mennessään noi unohtuneet tavarat? Tai tosiaan jättää johonkin. Mikset voi sanoa lapsille, ettet halua exän tulevan ovelle? Silloin lapset tukisivat sinua ja painostaisivat osaltaan exää jättämään sinut rauhaan. 

Lue narsismista. Exäsi pyrkii yhä kontrolloimaan sinua, vaikka olette eronneet. Tuo ei ole sovittelevuutta mukavuutta, kuten joku tietämätön luuli, vaan (korkeintaan sen kaapuun puettua) kiusaa ja vallankäyttöä. Sun pitää oppia tiukemmaksi ja huolehtimaan omista rajoistasi, se on se oppiläksy tässä.

Vierailija
31/37 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita exällesi, että saa olla sinuun yhteydessä vain lapseen liittyvissä asioissa ja vain esim. tekstiviestillä. Jos hän on yhteydessä muilla tavoin, toista ilmoitus. Jos hän reagoi haukkumalla, älä reagoi.

Jos toiminta toistuvasta kiellosta huolimatta jatkuu, tee rikosilmoitus. Kyse voi olla esim. viestintärauhan rikkomisesta tai vainoamisesta.

Vierailija
32/37 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvittaessa ala kuvata exääsi raivoamassa ovellasi. Raivotekstarit talteen. Kun todisteita on tarpeeksi, laitat exälle viestin, että seuraavaksi lähtee ilmoitus poliisiin, todisteita vainoamisesta ja häirinnästä on. Vainoaminen on rikos.

Vierailija
33/37 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex miehesi käytös täyttää vainoamisen tunnusmerkit. Hae lähestymiskieltoa, jos käyttäytyy uhkaavasti. Teinit kykenevät hoitamaan yhteydenpidon isäänsä ilman sinua.

Vierailija
34/37 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosta vasta 1 vuosi. 

Jos exäni oppii myös 6-7 vuodessa niin lapset ovat silloin jo parikymppisiä ja ylikin.

Lisäksi exältä tulee joka päivä tai joka toinen päivä jotain viestiä. Välillä aiheesta, välillä täysin turhaan. Ja jos en vastaa , tulee haukkumaviesti perään kun olen kuulemma keskustelukyvytön. 

Olen oikeasti jo miettinyt lasten huoltajuudesta luopumista, että tämän saisi loppumaan. En ymmärrä mitä ex saa kiusaamisestani, varsinkin kun hän elää uudessa suhteessa. Käyttää energiaansa ex-vaimoon, vaikka voisi käyttää saman energian nyxäänsä. 

Kärsin tämän vuoksi kroonisesta unettomuudesta, yöt menee nykyään 4-5 tunnin unilla. Lisäksi sydän hakkaa jatkuvan stressin vuoksi.

Mitään vinkkejä kenelläkään?

AP

Kuulostaa siltä, että pidät exää syntipukkina kaikille ongelmillesi. Hänellä ehkä riittää energiaa ja positiivisuutta, kun on uusi puolisokin. Jos löytäisit uuden kumppanin (vai onko sinulla sellainen?), osaisit ehkä asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiinsa paremmin.

Luitko, oli väkivaltainen. - sivusta

Vierailija
35/37 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vastaa. Älä mene ovelle. Älä palauta vaatteita. Lähetä tuliaiset lasten mukana takaisin. Ei kaikkea tarvitse sietää eikö kaikkien ihmisten kanssa tarvitse olla väleissä. Kyllä se ex oppii kun yksinään raivoaa, että on aika etsiä uusi kohde.

Vierailija
36/37 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita niille teineille suoraan, että laturi tai huppari on nyt miehen autokatoksessa pussissa (tai käske hakemaan tavara luotasi). Hanki ovisilmä, ja jos ex on ovellasi, niin käske teini avaamaan ja juttelemaan miehen kanssa, tai jos olet yksin kotona, niin älä avaa. Ole asiallinen, mutta ignooraa kaikki turha. Tiedän, se on vaikeaa, ja ex tekee väärin.

Huoltajuudesta luopuminen ei auttaisi, yhtä lailla mies kuskaisi unohtuneita tavaroita ja voisi "ystävällisesti" kysellä mielipiteitäsi asioihin jotka liittyvät lapsiin.

Vierailija
37/37 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käydä poliisin juttusilla, he neuvovat myös mitä tehdä. Tuohan on jo vainoamista tai ainakin kotirauhan rikkomista.

Usein näille pässinpäille riittää tieto, että poliisiin on oltu yhteydessä ja seuraava askel on oikea rikosilmoitus.