Voisiko joku auttaa kirjanpitoasiassa
Eli mitä eroa on ostoilla, ostoveloilla, myynneillä ja myyntisaamisilla? Entä miten ne kirjataan tilikarttaan? Mitkä on toistensa vastapuolet? Miten menee esim. tilanteessa, jossa ostetaan tavaroita myyntiin ja saadaan lasku 500€?
Kommentit (14)
Per ostot an ostovelat, ja kun lasku maksetaan, niin per ostovelat an pankkitili.
kehoitan palkkaamaan kirjanpitäjän, kun teet pari tarjouspyyntöä niin huomaat että halvallakin pääsee :)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 21:47"]
Ei huolta, on vain koulutehtävä :D Apua tarvitsen yhä..
[/quote]
Et sitten ollut luennolla paikalla, missä näinkin yksinkertainen asia käytiin varmasti juurtajaksaen läpi :)
Kun ostat jotain laskulla eli maksat sen vaikka vasta ensi kuussa, niin siitä syntyy ostovelkaa. Kun taas odotat joltain asiakkaalta rahoja hänen ostoksestaan, niin se on myyntisaamista. sulla on siis saamatta rahaa myynnistäsi.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 21:50"]
Ostovelka debit 500 ja pankki credit 500?
[/quote]
Niin sitten, kun maksat sen laskun
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 21:47"]
Ei huolta, on vain koulutehtävä :D Apua tarvitsen yhä..
[/quote]
Noo, käsitteet näin vasta-alkajalle vähän vielä hakusessa..
Et sitten ollut luennolla paikalla, missä näinkin yksinkertainen asia käytiin varmasti juurtajaksaen läpi :)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 21:54"]
Mikset katso tätä itse kirjasta? Liikaa vaivaa?
[/quote]
Miksi ei saisi kysyä? Mulla ainakin menee uudet asiat paremmin ymmärrykseen, kun niistä keskustelee.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 21:54"]
Mikset katso tätä itse kirjasta? Liikaa vaivaa?
[/quote]
Usko tai älä, mutta minulla on tällä hetkellä vain tehtäväkirja ja opetus on monimuoto-opiskelua, jolloin niitä luentoja ei kauheasti ole. Googlen avulla tässä teen läksyjä. Omituisen syyttävä ja hyökkäävä asenne joillain :D Kiitos teille jotka ystävällisesti vastasitte kysymykseen ja näin autoitte minua.
Ostot debet, ostovelat tai pankkitili kredit.
Myyntisaamiset tai pankkitili debet, myynti kredit.
Voi herranjumala! Hanki kirjanpitäjä, teet siinä palveluksen vain ja ainoastaan itsellesi...