Painonnousu ja raskaus
Hei! Odotan ensimmäistäni ja 8 raskausviikkoa on takana. Painoa on tullut jo 4 kiloa, maha pömpöttää ja on pullukka olo. Tämä painaa minun mieltä ja saa kieltämättä olon tuntumaan jo tantalta. Pahinta on tietty se, että näytän vaan lihoneelta kun massu ei varsinaisesti näy.
Sanokaapa, onko noin nopea painonnousu ihan normaalia! Onko teillä vastaavassa tahdissa tullut kiloja?
Kommentit (11)
odotan nyt toista eikä kiloja tähän mennessä ole tullut kolmea-neljää enempää. Esikoisen kanssa tuli 16kg, mutta taisi olla tosi paljon siitä turvotusta ja nestettä. Niistä kiloista tuli vaan muutaman ennen viikkoa 20 ja sen jälkeen alkoi kertymään. Nyt olen koittanut seurata vaa' an lukemia, ettei nousisi ainakaan vielä, vaikka ei edellisestäkään mitään kyllä jäänyt. Mutta kyllähän se taitaa kylmä totuus olla että jos ei ole turvotuksia niin ei se sikiö, kohtu ym paino paljon mitään, eli ne kilot tulee siitä mitä suuhunsa laittaa. Kuten edellinen mainitsi, niin kyllähän neuvolassa sitten puututaan jos liian kovasti tulee painoa. Mutta mikään ei tietenkään estä tarkkailemasta omaa syömistää. Itsellä jäi laihduttaminen kesken raskauden takia, joten haluasin mahdollisimman vähän kiloja nyt lisää =)
Tipy+ipana 11½kk+papuliini rv 18+6
sillä olen ottanut aikamoisen " stressin" painonnoususta.
Lähtöpaino oli 55kg ja tällä hetkellä vaaka näyttää järkyttävää lukemaa: 71.3 kg ;( Mielestäni en kuitenkaan ole ns. " lihonut" hirvittävästi muualta kuin keskivartalosta. Mutta löystymistä on havaittavissa sillä liikkuminen on ollut mitä on...Olen aina ollut hyvin tarkka syömisistäni ja liikkunut fanaattisesti eli ennen raskautta olin hyvässä kunnossa ja ylimääräistä ei ollut juuri missään kohtaa vartaloa.
Turvotusta on nyt ollut jo jokusen viikon aika lailla ja uskon siitä johtuvan hurjan painonnousuni viime viikkoina (nyt on viikossa tullut 1,3kg!!!!)
Alkuraskaudessa ( tai sanotaan sinne lähes rv 30 saakka ) painoa kertyi rehellisesti sanottuna SYÖMISESTÄ!! Annoin itselleni ekaa kertaa koko aikuisikänäni syödä HYVÄLLÄ OMALLATUNNOLLA herkkuja sun muita ja oli ihanaa, kun paino " sai" nousta=) Kun sitten vaaka alkoi näyttää 65 kg:a niin päätin, että nyt muuttuu ruokavalio!!!!! Ja se muuttuikin siltä päivältä ja viikossa oli paino pudonnut -300g. Jätin rasvaiset ja makeat herkut pois ja noudatin jotain rytmiä syömisen suhteen. Koko aika ei tarvinnut olla jääkaapilla vaan söin järkevästi. Olen tuota jatkanut siitä lähtien ja paino vaan nousee ja nousee...Tottahan toki sen kuuluukin nousta, noin 500g/vk on hyvä tahti varsinkin täällä lopussa (mulla nyt rv 37+4), mutta kun se on noussut vallan 700-tuo viime kertainen 1330g.!!!
Eli kuten edellinenkin kirjoittaja sanoi niin hyvin pitkälle painonnousu on kiinni siitä mitä suuhunsa laittaa JOS ei ole turvotusta! Itsellä sitä tosiaan on ja nyt tiukensin taas ruokavaliotani, jotta ensi viikolla vaaka ei näyttäisi hervottomia lukemia.
Kuitenkin PITÄÄ syödä riittävästi, mutta ruuan laadulla on suuri vaikutus painonnousuun!!!
Itse en ole paras sanomaan, mutta raskausaikana EI kannata ottaa mitään ylimääräisiä paineita syömisen ja painonnousun suhteen vaan koittaa syödä monipuolisesti ja säännöllisesti.
Mulla tämä " stressi" painonnoususta on osittain korvien välissä sillä olen nuoruudessani laihduttanut -20kg ja tuolloin homma meni " överiksi" eli sairastuin MELKEIN anoreksiaan...painoindeksi meni hurjasti alle 20 ja kuukautiset jäivät pois yli vuodeksi jne... Siitä jäämisinä on tämä elinikäinen viha-rakkaussuhde ruokaan ja nyt sen huomaa, että painonnousu tuottaa tuskaa, vaikka se normaalia tässä tilanteessa onkin=)
No, olen päättänyt kuitenkin, että on HYVIN PALJON itsestä kiinni miten paljon noita raskauskiloja sitten kroppaan jää eli kyllä ne poiskin saa, jos/kun tarpeeksi haluaa =)
Tulipa sepustus....No, toivottavasti siitä sai edes jotain tolkkua =)
Mukavaa raskausaikaa!!!
T. Je_Ni 37+4
Kuulostaapa niin tutulta tuo Je_Ni:n kirjoitus. :D Sama lähtöpaino meillä ja muutenkin elämäntapa. Kyllä on tehnyt tiukkaa katsoa vartalon paisumista, mutta kyllähän lapsen saaminen on sen arvoista. Murehditaan kiloista tosiaan sitten myöhemmin! Mullakin on ehkä parisen kiloa noussut paino (viikkoja vasta 9+6) mutta kyllä on jo turvonnut olo..vielä kun ottaa huomioon oman vaatearsenaalin, kovin on pieniä ja kitsaita kaikki paidat!..Housuista puhumattakaan.
Kävin ekassa ultrassa eilen ja olin ollut koko ajan siinä luulossa että tämän viikon lopulla tulee täyteen 12rv, mutta ultran täti sanoi että sikiön koko vastaa vasta kymmenettä raskausviikkoa! Eli tähän tietoon rinnastettuna painoa on ehkä kertynyt vauhdikkaammin kuin olisi ihanteellista. Pitää vissiin jattää ne raskauden varjolla syödyt pikku herkut pois :S
Ei nyt kuitenkaan aleta liikaa tuijotteleen sitä painoa vaan koitetaan nauttia raskauden iloista :D (yritän lähinnä itselle vakuutella)
*Rixuliina*
Tosiaan itseäkin toisaalta harmittaa se miten tulee stressattua tuota painonnousua, vaikka TÄRKEINTÄ on kuitenkin VAUVA ja RASKAUS :) Meilläkin tätä ihmettä odoteltiin 6 vuotta, että ihan hätäseen hän ei alkunsa saanut. Eikä mulla aluks ollut mitään paineita painonnousun suhteen; oli ihanaa herkutella ja katsoa miten masu kasvaa jne... Mutta mitä pidemmälle mentiin ja mitä enemmän paino nousi niin alkoi hieman " ahdistamaan" :)
Totta on kuitenkin se, että murehditaan näitä kiloja sitten joskus kun imetys on lopuillaan (toivottavasti pystyn imettämään!!).
Kyllähän niitä kiloja varmasti lähtee jo synnytyksessä ja lähiviikkoina, että kattoo sitten mikä on " loppusaldo" ylimääräisten kilojen suhteen ja toimii sen mukaan :D
Mulla kans vaatevarasto koostuu 34/36-vaatteista ja farkut ovat aika lailla tiukkoja, lantiomallisia....että toivottavasti mahtuvat vielä joskus:D
Onnellista odotusta sinullekin!!
T. Je_Ni taas....
Yksilöllistä tuo varmaan on milloin kelläkin paino nousee. Myös mulla paino nousi useamman kilon alkuraskaudessa, mutta sitten painonnousu on tasaantunut. Mulla ei ollut pahoinvointia lainkaan vaan jouduin syömään useammin lievään kuvotukseen alkuraskaudessa. Myös nesteitä voi kertyä eri tahtia. Jossain vaiheessa vähensin itse suolan käyttöä, kun nestettä tuntui kertyvän (vaihdoin aamupuuron suolattomaksi ja syön sen kiisselin kanssa).
Myös minä näytin kauan lihoneelta ja salasinkin raskauden töissä rakenneultraan saakka käyttämällä löysiä, peittäviä vaatteita. Mutta kyllä se vauvamahakin sieltä aikanaan alkoi tulla esiin. Kaikkiaan mulla on tullut kiloja vain 10 ja viikkoja on kasassa jo 36+4. Tärkeää on syödä säännöllisesti ja terveellisesti. Kilot pysyvät kyllä kurissa, kun ei sorru herkkuihin ja yrittää myös liikkua jos vain pystyy. Mulla koira pitää säännöllisestä kävelystä huolen...
joo todellakin täysin yksilöllistä jopa raskauksissa ja osaan juttua vaikuittaa myös lähtöpaino.
Mulla nyt rv 30+4 menossa ja painoni on laskenut nyt 200g lähtöpainostani ja ylimääräisiä kiloja on todellakin runsaasti.
Joten neuvolassa ovat sanoneet että vauva ottaa mun vara ravinnosta kaikki tarvitsemansa ja loput siitä mitä syön ja siksi painoni on vain laskenut.
Vauvan paino arvio oli nyt rv 30+1 1.800kg,joten painoni on todellisuudessa pudonnut enemmänkin.
Osittain tuohon putoamiseen vaikuttaa kyllä myös se että mulla on koko tän odotuksen ajan ollut huonovointisuutta ja sitten vielä raskausajan diabetes ruokavalio.
Ensimmäisessä osotuksessa tuli painoa melkein 35kg,toisesta 10kg ja kolmannesta 12kg...
Nyt nelosesta tulee tuskin mitään.
Kyllä se on ihan yksilöllistä tuo painonnousu. itselläni on nyt toinen raskaus ja olen aika tarkka painoni kanssa. Koitan syödä säännöllisesti ja terveellisesti ja herkuttelen vain kerran viikossa tai harvemmin. Kyllä välillä suuhun joku keksi tai namunen löytää tiensä, mutta nekin yleensä terveellisimmästä päästä, mutta kun olen tälläinen luonne niin se taitaa pitää kilot kurissa. Nyt raskausviikkoja 8+5 ja paino ei ole noussut, kilo on lähtenyt vaikken olekkaan voinut pahoin. ekasta raskaudesta kertyi 13 kg. Jokainen saa painoaan omalla tavallaan ja pääasiahan on kuitenkin nauttia raskaudesta ja omasta olostaan, joten ei kilojen kannata antaa häiritä, ellei nyt ihan kovaa ylämkeä lähde nousemaan. Mukavaa odotusta kaikille
itselleni kävi ihan samalla tavalla, eli ekan 10 raskausviikon aikana painoa tuli 5 kg ihan yhtäkkiä. Suurempaa turvotusta ei koko raskausaikana (nyt 36+4) ole helteistä huolimatta ollut, joten siitä ei ollut kyse.
Tuon alkuhyppäyksen jälkeen paino on kyllä kehittynyt tasaisesti eikä ollenkaan tuohon tahtiin, vaikka sitä tähän mennessä onkin tullut noin 15 kg. Suuremmin en silti ole levinnyt muualta kuin vatsan kohdalta ja siitäkin vain eteenpäin, ei siis sivuille.
Normaali viikottainen painonlisäys on alku- ja keskiraskaudessa 300-500g viikossa, loppuraskaudessa enemmänkin. Neuvolassa merkitään joka kerta äitiyskorttiin painon kehitys.
Kuten muut jo totesivat, painonnoususta ei kannata liikaa stressata, mutta toki on hyvä syödä terveellisesti, pitää verensokeri tasaisena ja liikkua. Loppuvaiheessa sitä tuntee varmasti itsensä valaaksi, olipa painoa kertynyt 5 tai 30 kiloa!
Onnellista odotusta.
ja paino on neuvolan puntarin mukaan noussut tasan kilon. Ekassa punnituksessa painoin 60.9 ja toissapäivänä 61.9Toivon eetei paljoa nouse!
..kommenteistanne! Olen latkinut vettä urakalla viime päivät ja olenkin saanut ainakin painonnousun pysäytettyä! Ilmeisesti oli turvotustakin aika paljon, koska nyt on kaikin puolin helpompi olla. Veden juonti näyttäisi myös vähentävän väsymystä ja pahoinvointia, hyvä ja halpa apu.
Vastaajista löytyikin juuri kohtalotovereita. Itselläkin vaatekoko ollut 34/36 jonkin aikaa (pitkällisen laihdutusprojektin jälkeen). Joten on tietenkin kova pala hyväksyä lisäkilot, kun on juuri ehtinyt tottua olemaan " oikean kokoinen" . Ja nimenomaan vaatteet ovat niin piukkaa mallia, että heti jäävät pieneksi kun 4 kiloa tulee lisää! Lisäksi aiempi juoksuharrastus on vaihtunut hitaaksi kävelyksi kun syke hipoo kattoa koko ajan. Voi tätäkin... ;)
Anyway, oon nyt selättänyt pahimman ulkonäkökriisin, toistaiseksi, ja ostanut muutamia mukavia ja hyvännäköisiä vaatteita, joissa kilot eivät heti hyppää silmille. Kieltämättä katselen jo himoiten mm. HM:n Mama-mallistoa, ihania farkkuja ja paitoja siellä odottaa kunhan massukka alkaa pullottamaan.
Odotan neljättä lastani. Joka raskaudessa painoa on tullut vajaa 20 kg. Suositeltavaa olisi, että painoa tulisi 12-15 kg. Mutta minkäs teet, kun olen sellaista sorttia, että kaikki jää vartaloon.
Jos painonnousu on 1kg/ viikko, niin silloin se on jo liikaa. Mutta tämä on kai kovin yksilöllistä.
Mitä pidemmälle raskautesi etenee, sen paremmin pystyt seuraamaan kilojen määrää. Vielä ei varmaankaan pysty sanomaan, että painoa tulee kokoajan noin reippaasti, mitä kerroit.
Neuvola luultavasti puuttuu liian isoon painonnousuun!