Uskallatteko tässä koronatilanteessa käydä hammaslääkärissä?
Tiedän kyllä että suurempi riski on hammaslääkärillä ja hoitajalla, jotka ovat jatkuvassa lähikontaktissa vaihtuviin potilaisiin, jotka hönkivät aerosoleja aivan lääkärin ja hoitajan lähellä. Tosin voisivat kai he suojautua nyt ffp2:silla jos haluaisivat.
Minulla olisi viisaudenhampaan poisto odotettavissa ensi viikolla, mutta aloinpa puntaroimaan, millainen riski on mennä se revityttämään juuri nyt. Tartunnan riski hoitotoimenpiteessä, ja se, jos tulisi jotain jälkikomplikaatiota, pääsisiköhän edes hoidattamaan jos omikron-ryöpsähdys vie terveydenhuollon resurssit aivan lähiaikoina.
Toisaalta hoitamaton suukin riskitekijä vaikeammalle tautimuodolle, jos koronan lähiaikoina saa.
Kommentit (27)
En ole pariin vuoteen käynyt koronan takia. Menen kyllä sitten yksityiselle jos tulee tarvetta.
Terveydenhuollossa tässä tilanteessa on turvallisinta. Siellä sentään oikeasti huolehditaan virusturvallisuudesta. Toisin kuin esimerkiksi sosiaalialalla missä itse työskentelen.
Paikka lohkesi ja kävin Mehiläisen hammaslääkärillä. Piti kurlata ensin tietty aika jollain desinfioivalla nesteellä. Hammaslääkäri ja hoitaja olivat tietysti suojautuneet kunnolla.
Täällä sai palvelusetelin, koska julkiset hammaslääkäripalvelut ovat tukossa.
Minulle annettiin toisessa hoitolassa suun desinfioiva liuos purskutettavaksi, toisessa aloitettiin hommat saman tien. Kummatkin julkisella puolella.
Olen käynyt useasti korona-aikana, siirretään vaan aikaa jos jollakin on flunssan oireita puolin tai toisin. Kiva pieni yksityinen jossa saa käytännössä olla odotushuoneessa yksin ja suomessa hygieniataso huippuluokkaa klinikoilla niin ihan hyvillä mielin käyn ajatuksena ennaltaehkäistä isompia ongelmia jos vaikka korona todella ryöpsähtää niin ettei pääsekään yhtä turvallisesti hammashoitoon kuin nyt pääsee. Eli kannattaa käydä :)
USKALTAA: Pakkohan se on Huolehtia terveydestään, paras tilata heti huomenna tiedä sitä kyllä saako miten pian niin kiireetöntä aikaa mutta
Kiireellisen ajan varmasti saa pian särkytiloissa, Ja muissa akutti tiloissa eihän niitä voi pitkittää.
Niin tilaa vaan Hammaslääkärin aika .
Sama mulla, mutta kunnallisella.