Onko M pitkästä matematiikasta hyvä suoritus
Vai ihan perus?
Kaverin lapsi kirjoitti M n ja kaveri juhli sitä. Eikö M ole niinkuin 8?
Eli perus hyvä.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tyhmä. Alle 20% lukiolaisista saa pitkästä matematiikasta magnaa. Osa ei voi edes valita pitkää matematiikkaa koska ei pääsisi edes kursseista läpi.
Luuletko että kaikki haluavat edes kirjoittaa pitkää matematiikkaa?
Luulen että kaikki haluaisivat jos osaisivat. En usko että kukaan jättää kirjoittamatta tai valitsematta pitkää matematiikkaa, jos sitä osaa. Ne kenellä ei matikkapäätä ole, koettavat ottaa aineelta arvon pois, tyyliin: ei on mun juttu.
Tosiasia on, että pärjääminen pitkässä matematiikassa kertoo älykkyydestä.Kyllä, se kertoo matemaattisesta älykkyydestä. Älykkyyttä on monenlaista.
https://tuppu.fi/wp-content/uploads/2016/10/9-types-of-intelligence-inf…;
Matemaattinen älykkyys kertoo ajattelun taidoista, toisin kuin joku ”sosiaalinen älykkyys”
Matemaattisesti lahjakas kykenee siis itsenäiseen ajatteluun, joku ”sosiaalisesti lahjakas” ei välttämättä pysty ollenkaan.
En pitäisi kaikkia älykkyyden lajeja samanarvoisina. Koska itsenäinen ajattelu on niin tärkeää.
Juhlimiseen vaikuttaa varmaan myös opiskelijan oma taso ja työmäärä, mitä tuo arvosana vaati. Jos on ollut vaikeuksia ja tehty hurjasti töitä ja kirjoittaa M, se on tosi hyvä. Jos aikoo todistusvalinnalla Helsingin lääkikseen niin varmaan pettymys, koska joutuu uusimaan ja nostamaan pari pykälää.
Ihan perusvarmaa tasoa. Aika monet AMK- tutkinnot ja yliopistotutkinnot aukeaa tuolla. Itse kirjoitin aikoinaan vahvan M:n (tosin se E puuttui siitä skaalasta, toisin kuin nykyään) ja pääsin yliopistoon ihan vain allekirjoittamalla hakulomakkeen.
Minusta se on keskinkertainen mutta opiskelin luonnontieteellisessä lukiossa joten mielipiteeni voi olla hieman vääristynyt. Itse olisin ollut pettynyt jos olisin saanut M:n.
Poikani joka kirjoitti Ressusta viimevuonna, kirjoitti pitkästä matematiikasta E:n ja oli tyytyväinen, en ole varma olisiko ollut tyytyväinen M:n, mutta se on myös hyvä, koska pitkä matikka. Pääsi yliopistoon suoravalinnalla haluamaansa alaa opiskelemaan ja matematiikka yksi sivuaineista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on keskinkertainen mutta opiskelin luonnontieteellisessä lukiossa joten mielipiteeni voi olla hieman vääristynyt. Itse olisin ollut pettynyt jos olisin saanut M:n.
Kaikki on tietysti suhteellista, mutta totuus on että niitä älliä ja eximioita ei riitä kaikille halukkaille. Magna on hyvä suoritus.
Minulle se olisi ollut superhyvä. Varauduin siihen etten pääse edes läpi, mutta muut meni niin hyvin että se olisi joka tapauksessa kompensoitunut
Kannattaa lukea Soininvaara blogi.
https://www.soininvaara.fi/2019/06/12/huonokin-arvosana-pitkassa-matika…
Pitkästä M on ihan hyvä, suurin osa pitkän matematiikan kirjoittajista saa M tai heikomman, pieni osa paremman.
Kyllä, se kertoo matemaattisesta älykkyydestä. Älykkyyttä on monenlaista.
https://tuppu.fi/wp-content/uploads/2016/10/9-types-of-intelligence-inf…;