Suullinen työsopimus ja uusi työpaikka
Miten toimia tässä tilanteessa? Olen henkilökohtainen avustaja. Työnantajallani on kolme avustajaa. Pääavustaja siirtyi oman alansa töihin ja minulle tarjottiin lisätunteja, jotka suostuin ottamaan. Sopimusta ei kuitenkaan muutettu eli työnantajani on kuitenkin velvoitettu tarjoamaan minulle vain parikymmentä tuntia kuukaudessa. Kuitenkin nyt kävi näin, että sain kauan kaipaamani viikonlopputyön, josta saan yli kaksi kertaa enemmän palkkaa kuin tästä toisesta työstä. En kuitenkaan ole varma vielä sujuuko viikonlopputyö vai ei, mutta opiskelijana se on kuin minulle tehty. Parikymmentä työtuntia voisin tehdä sitten tähän toiseen työpaikkaan, mutta työnantaja valitettavasti automaattisesti olettaa että teen niin kuin olen luvannut. Tämä toinen työpaikka on myös sairaan työläs verrattuna viikonlopputyöhön, ja tunnen itseni usein orjaksi. Pahinta on että työnantaja on liian kiintynyt minuun ja tunnen olevani puun ja kuoren välissä. En jaksaisi ruveta kuuntelemaan valitusta, kun järkisyyt ovat kuitenkin puolellani. Toisaalta koska en ole varma sujuuko viikonlopputyö ja uudella työnantajalla on sairaus, joka tappaa kahden vuoden sisällä eli työtä ei riittäisi opintojeni loppuun asti.
En ole vielä kertonut vanhalle työnantajalleni uudesta työpaikasta, koska en halua menettää luvattuja työtunteja (toisaalta sopimustani ei muutettu, joten työnantaja ei ole velvoitettu tarjoamaan lisätyötunteja ja eikä missään nimessä tarjoa viikonloppu- eikä iltatyötä.) Olen jojoillut vuoden vanhan työnantajan toiveiden mukaan ja ollut kaikista avustajista joustavin, vaikka muilla ei ole opintoja kuten minulla ja ovat paljon vanhempia kuin minä. Jotenkin minusta kuitenkin tuntuu siltä, että työnantaja henkisesti kiristää minua ja kohtelee muita paremmin (saavat esim. käydä muissa töissä, ottaa lomaa kun haluavat, muuttaa sopimusta jne.). Joten tunnen työnantajan suhtautuvan minuun kiittämättömästi ja lisäksi hän teettää minulla kaikki fyysisesti raskaat työt. Välillä ihmettelen mitä pääavustaja on edes tehnyt avustajan kodissa, kun tulen sinne viikottain siivoamaan. Avustettava käy myös pari kertaa vuodessa kuntoutuksessa, jolloin en saa mitään rahaa mistään (opintotukikuukaudet kulutettu) kun taas uusi avustettava ei käy enää kuntoutuksessa, saan pitää tauot toisin kuin vanhassa työpaikassa ja työ on ymmärtääkseni paljon kevyempää.
Mitä siis tehdä? Voidaanko minua kiristää suulllisella lupauksella? Pitäisikö minun katsella miten tilanne etenee uudessa työpaikassa ja sanoa itseni irti? Pitäisinkö sitten mieluummin vain alkuperäisen työni, jossa on jatkuvuutta? Sanomattakin on selvää, että opiskeluni kärsii "liiallisesta työmäärästä" ja jatkuvasta epävarmuudesta tuntien suhteen. En myöskään näe järkevästi hakea palkan jälkeen sossusta rahaa jokakuukausi. Molemmat työt siis vakituisia, mutta uudessa olen 4kk koeajalla. (Kesällä pitäisi jo tuurata uuden työpaikan toisia avustajia, mikä sekin muuttaa vanhan työpaikan kuviot lähes mahdottomiksi.)
Kommentit (8)
Huom, työnantaja ei pysty todistamaan annettua lupausta. Jos se painaa enemmän kuin työnantajan velvollisuus tarjota noita tunteja niin ihmettelen. Ap
Menet uuteen, jos se sujuu, jatkat siellä, mahdollisesti irtisanot itsesi nykyisestä.
Mene uuteen paikkaan ja kiistä moinen suullinen soppari, jos siitä tulee puhetta
Suullinen soppari ei voi ylittää kirjallista kun kerta sellainen on olemassa. Sun on pistettävä itsesi etusijalle ja lähdettävä kokeilemaan sitä toista työtä.
Suullinen työsopimus on yhtä pitävä kuin kirjallinen. Sinun tulee noudattaa irtisanomisaikaa sanoessasi riti. Jos et tiedä mikä sinun iritsanomisaikasi on ota yhteyttä ammattiliittoon. Myös työntekijän on noudatettava työsuhdelakia ei ainoastaan työntekijän.
sori työnantajan piti kirjoittamani
Kiitos kaikille. Helpotti aivan uskomattoman paljon oloa. Toivon ettei tarvitsisi irtisanoutua, mutta olen valmis siihen, jos nykyinen työ vaarantaa hyvin sujuvan viikonlopputyön. Viikonlopputyöt ovat kuitenkin äärimmäisen harvinaisia: neljä ilmoitettu vuoden sisällä. Ap
up