Paljonko teillä menee joululahjoihin?
Meillä on viiden hengen perhe, kolme lasta jo aikuisuuden kynnyksellä. Olen tehnyt kaikki joululahjaostokset. Niihin on mennyt yhteensä 400 euroa. Ostin myös itselle pari lahjaa ja mukana on isovanhemmille muistamiset. En odota mieheltä mitään. Onko summa iso, pieni vai sopiva?
Kommentit (41)
Budjetti 35 000€ tänä vuonna. Muutama ulkomaan matka jäänyt väliin niin panostetaan nyt jouluun ja uuteenvuoteen. Kaksi lasta ja kaksi aikuista. Pari mopoautoa ja vaimolle timantteja.
Unohdin kokonaan muutaman aiemman ostokset. Yhteensä menee siis 600 euroa. Onko paha?
Vierailija kirjoitti:
Budjetti 35 000€ tänä vuonna. Muutama ulkomaan matka jäänyt väliin niin panostetaan nyt jouluun ja uuteenvuoteen. Kaksi lasta ja kaksi aikuista. Pari mopoautoa ja vaimolle timantteja.
Terveisin Lähiöunelmii
Eiköhän tuo ole keskimääräistä enemmän ja olette selvästi hyvin toimeentulevia. Meillä on kaksi aikuista ja teini ja lahjoihin menee ehkä satasen verran. Mukaanlukien anopille myös lahja.
Vierailija kirjoitti:
Unohdin kokonaan muutaman aiemman ostokset. Yhteensä menee siis 600 euroa. Onko paha?
Ei, hyvin lähellä keskimääräistä kulutusta. Toki eipä sitä tietenkään voi sanoa mikä kenellekin on paha. Jos joku esim. ottaa vipin ja sillä maksaa tuollaiset ostokset , tottakai sen on paha.
Mutta uskon, että tapauksessasi sellainen ei ole kyseessä.
Mulla meni lähes 1000e. Lahjat saa 2lasta, mies, kummilapsi, vanhemmat, appivanhemmat ja veli.
N. 100e. Tämä sisältää neljän aikuisen sekä yhden yhden lapsen lahjat.
500e ei ole paha noin isolle porukalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole paha, jos on ostokset jo maksettu, eikä velaksi ostettu.
Olen jo vuosia sitten ostanut jotain, joiden arvo tällä hetkellä lähes 1000 euroa, ovat olleet kaapissa odottamassa. (Ei pörssiosakkeita).
Tänä jouluna aion ne aikuisille lapsilleni antaa.
Muuten ostan hyviä herkkuja, ja tarjoan jouluaterian.
Lapsille lahjoihin mennee 700 €, lisäksi varmaan 300 € muille sukulaisille
Ei ole muita lahjottavia kuin äiti ja veli. Veli sanoi ettei halua mitään, äidille leivon jotain. Mulla ei ole tuloja tällä hetkellä, on elettävä säästeliäästi säästöillä.
Vierailija kirjoitti:
Ai kun kiva 😃. Hyvää Joulua
Vierailija kirjoitti:
4000-5000€.
Joululahjoihin 5000€?
Kunnon kulutushysteriaa
Noin 150€. Vanhemmille, appivanhemmille, sisaruksille perheineen ja kummilapselle.
100e yhteensä. Kolme lasta, yksi aikuinen, itselle, omat vanhemmat ja appivanhemmat.
Keskimääräinen summa mitä suomalainen käyttää taitaa olla n. 500 euroa.
Itse olen tällä hetkellä työtön, joten vajaa 100 euroa on se mitä lahjoihin rahaa käytän. teen paljon itse esim. ruokajuttuja muistamisiksi, myös käsitöitä niitä arvostaville . Kummilapsen lahjaan menee suurin summa. Oma lapsi on jo aikuinen ja tyyppi, joka ei välitä materiasta . Heillekin olen hommanut aina ruokakorin .