Sain kutsun hautajaisiin!
Siis mieheni on maalta, Pohjanmaalta. Nyt hänen tätinsä sitten kuoli ja meillekin tuli kutsu hautajaisiin. En kestä! Siellä on ainakin sata körttiä ja papit sun muut. Lauletaan virsiä ja kahvitellaan. Ruoka on tietysti jonkun paikkakunnan pitokokin valmistamaa - eli laatikoita ja karjalanpaistia ja sen sellaista.
Itse olen akateeminen ja ateisti, en oikein jaksaisi noita tekopyhiä uskovaistapoja ja niitä miehen kouluttamattomia maalaissukulaisia. Mistä niiden kanssa oikein pitäisi jutella? Jostain lehmistä, sioista ja viljelystä? Entä pitäisikö minun kertoa papille, etten vakaumukseni vuoksi voi laulaa niitä virsiä ja en muutenkaan oikein hyväksy noita taikauskoisia ja takapajuisia rituaaleja, joita normaaliin surutyöhön vieläkin liittyy?
Tuo edesmennyt täti oli mieheni kummi, joten mieheni mielestä hänen täytyy osallistua hautajaisiin. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, ettei kummius nykyään enää ole mikään syy sinänsä osallistua niinkin kaukaisen sukulaisen hautajaisiin. Varsinkin, kun miehenikin on nykyään kirkosta eronnut ja se kummius on kai siten rauennut.
En haluaisi osallistua, mutta mieheni, ja varsinkin hänen vanhempansa, haluavat minut mukaan. En ymmärrä, miksi se on niin tärkeää? Varsinkin kun matkakin on niin pitkä, eikä siellä olisi tarjolla edes sellaista ruokaa, jota vegaanina voisin syödä.
Olen rv 26 ja hautajaiset ovat tämän kuun vaihteessa, viikonloppuna. Vosinko käyttää tekosyynä raskauttani? Onhan ajomatka pitkä ja mahdollisuus esim. veritulppaan tuollaisen autossa istumisen takia kasvaa?
Mitä mieltä?
Kommentit (51)
Onko täti lähisukulainen? En usko, että nykyään on. Jos ei ole ollut kosketuksissa vuosiin, niin ei ole mikään pakko osallistua monttubileisiin. Ahdistavia menoja ne on muutenkin.
Enhän minäkään veisaa virsiä yhtikäs missään milloinkaan, vaikka en ateisti olekaan. Syy on siihen hyvin simppeli, en osaa laulaa yhtään, en edes helppoja veisuja.
Tässä taas todistetaan ettei se akateeminen koulutus todellakaan merkitse että ihmisellä olisi käytöstapoja. Toivottavasti miehesi pystyy kasvattamaan lapsestanne lempeän ja empaattisen ihmisen.
Pahasti sanottu, mutta kiukuttelusi on järkyttävää.
T: Helsinkiläinen, amis ja ateisti.
Miksi mies ja hänen vanhempansa sinut haluavat mukaan? Etkö pysty heille perustelemaan noita kertomiasi asioita?
Aloittaja, olet sairas. Ei muuta sanottavaa.
Turhaa sun on sinne mennä tutustumaan miehesi sukulaisiin. Erohan teille tulee aika pian. Kuka kunnollinen mies tollasta itsekästä narttua viitsisi kauaa kattella?! Ja "akateeminen" olet vain unissasi!
Miksi vastaatte tosissanne tuolle hölmölle provoilijalle?
Just siinä junttitupariketjussa joku sanoikin, että junttihautajaisprovo puuttuu. Kiitti ap, kun sen nyt teit! <3
että oikein akatemikko. minulla vain ammattikoulu tausta mutta sentään käytöstavat.
Mahdollisesta tulevasta perinnöstä kuitenkin teet seuraavan ketjun? ; )
Yritä kunnioittaa muitakin ihmisiä, kuin niitä jotka ovat samanlaisia kuin sinä. Teksrin perusteella päättelisin iäksesi erittäin itsekkään 16-vuotiaan pikkuprinsessan
Jos et ehdi mainita papille siitä, että vakaumuksesi estää virsien laulamisen, niin ota varalta peltorit mukaan ja laita ne päähän, kun veisuu alkaa.
Noin itsekäs ihminen muutenkaa pitäisi mennä hautajaisiin
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:13"]
Jos et ehdi mainita papille siitä, että vakaumuksesi estää virsien laulamisen, niin ota varalta peltorit mukaan ja laita ne päähän, kun veisuu alkaa.
[/quote]
Ja ota Matti Klingen muistelmat virsikirjan sijasta kirkkoon, niin erotut niistä uskovaisista junteista...
Anna miehesi mennä ja jää itse kotiin ja keksi jokin selitys.
Niin tehtiin aikoinaan kun enoni kuoli, hän oli myös minun kummini, ja hän asui Kuopiossa (itse olemme pk-seudulta)
Meillä oli 2 v lapsi silloin niin oli itsestään selvää että vaimo joka ei ollut millään tavalla sukua enolleni. ja lapsemme jäävät kotiin koska matkakin olisi ollut aika pitkä. Menin itse tosin junalla sinne, mutta joka tapakuksessa koko päivän aamuseitsämästä puoleenyöhön kesti reissu.
Sama juttu toistui kun vaimon eno joka asui kainuussa kuoli, minä en hänen hautajaisiin lähtenyt.
Ensin toissapäivänä junttipolttarit, sitten eilen oliko se junttikaste. Nyt hautajaiset. Ehkä saat vielä kutsun junttiriparille ja perjantainahan ehtii vielä tulla kutsu junttiylioppilasjuhliin tai valmistujaisiin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:35"]
Siis mieheni on maalta, Pohjanmaalta. Nyt hänen tätinsä sitten kuoli ja meillekin tuli kutsu hautajaisiin. En kestä! Siellä on ainakin sata körttiä ja papit sun muut. Lauletaan virsiä ja kahvitellaan. Ruoka on tietysti jonkun paikkakunnan pitokokin valmistamaa - eli laatikoita ja karjalanpaistia ja sen sellaista.
Itse olen akateeminen ja ateisti, en oikein jaksaisi noita tekopyhiä uskovaistapoja ja niitä miehen kouluttamattomia maalaissukulaisia. Mistä niiden kanssa oikein pitäisi jutella? Jostain lehmistä, sioista ja viljelystä? Entä pitäisikö minun kertoa papille, etten vakaumukseni vuoksi voi laulaa niitä virsiä ja en muutenkaan oikein hyväksy noita taikauskoisia ja takapajuisia rituaaleja, joita normaaliin surutyöhön vieläkin liittyy?
Tuo edesmennyt täti oli mieheni kummi, joten mieheni mielestä hänen täytyy osallistua hautajaisiin. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, ettei kummius nykyään enää ole mikään syy sinänsä osallistua niinkin kaukaisen sukulaisen hautajaisiin. Varsinkin, kun miehenikin on nykyään kirkosta eronnut ja se kummius on kai siten rauennut.
En haluaisi osallistua, mutta mieheni, ja varsinkin hänen vanhempansa, haluavat minut mukaan. En ymmärrä, miksi se on niin tärkeää? Varsinkin kun matkakin on niin pitkä, eikä siellä olisi tarjolla edes sellaista ruokaa, jota vegaanina voisin syödä.
Olen rv 26 ja hautajaiset ovat tämän kuun vaihteessa, viikonloppuna. Vosinko käyttää tekosyynä raskauttani? Onhan ajomatka pitkä ja mahdollisuus esim. veritulppaan tuollaisen autossa istumisen takia kasvaa?
Mitä mieltä?
[/quote]
Selität vaan miehelle ja hänen sukulaisilleen,miten hautajaisissa on kumminkin tylsää,tekopyhää ja varmaan pahaa ruokaakin.Eivät varmasti sen jälkeen enää hingu sinua osallistumaan. Siis oikeasti,aikuisen elämään nyt vaan kuuluu tehdä joskus asioita,joista ei niin kauheasti tykkää.En voinut sietää miesystäväni veljeä,mutta pidin itsestään selvänä osallistua hautajaisiin ja olla siellä mieheni tukena,kun hän kerran niin pyysi.Turhaan keksit tekosyitä,sanot vain suoraan että laitat oman mukavuutesi läheisten tunteiden edelle.
Mene sinne ja sano ääneen, mitä niistä oikein ajattelet. Kysyt isoon ääneen mitä täällä muka vegaani voi syödä?! Ei varmaan kutsuta toista kertaa.
Ei mihinkään, mihin on kutsuttu, ole pakko mennä. Minä en mennyt kummisetäni hautajaisiin, koska ei kutsuttu. Kummitäti loukkaantui, oli pitänyt itsestäänselvänä, että tulen. Mutta ei minulle kerrottu edes ajankohtaa, en voinut nähdä lehdestä ilmoitustakaan, koska asun ihan eri maakunnassa. Kukaan ei vaan ollut muistanut kutsua ja luulin siksi, että pitävät hautajaiset suvun kesken.