Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkona liikkumisesta johtuva "talvinuha" korona-aikana, pitäisikö eristäytyä?

Vierailija
11.12.2021 |

Itselläni tuppaa kylmässä ja kuivassa talvi-ilmassa liikkuessa varsinkin ulkona nenä vuotamaan, vaikka en ole kipeä. Joutuu ihan kunnolla niistämään. Nyt korona-aikaan sitten taas säännöt sanoo että pitäisi pysyä kotona "jos on jotain flunssaoireita". No, tämä nenän vuotaminen on minulle ihan normaali jokatalvinen juttu eikä siis mikään flunssaoire. Se toki pysyy piilossa myös maskin takana, vaikka onhan se ikävää kun ei voi niistää ettei toiset huomaa. Hankalaksi asian korona-aikana tekee se, että tätä pitää piilotella. Kun menen johonkin missä pitäisi olla muiden rokotettujen kanssa ilman maskia, on minun aina ulkoa tultuani mentävä maskeineni äkkiä vessaan ja pistettävä hana päälle, jotta saan mahdollisimman vähä-äänisesti niistettyä salaa ennen kuin menen toisten ihmisten luo. Enää sen jälkeen ei sitten yleensä sisällä ollessa tarvitsekaan niistää, koska ongelma poistuu sisällä lämpimässä ollessa. Veikkaan etten ole ainoa, jolla on tämä ongelma. Kertokaahan te muut kahdesti rokotetut, oletteko jääneet talvinuhan takia koko talveksi karanteeniin vai elättekö ihan normaalisti kuten minä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on juuri niin hankalaa kuin miksi sen itse tekee.

Vierailija
2/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole mikään flunssaoire, kun se tulee suoraan kylmästä ilmasta. Sama kun vähän itkee, silloin voi joutua niistää nenää. Ei ole flunssaoire.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä astmaatikkona pakkaset saavat kunnolla yskimään. On aika hankalaa se elämä tämänkin kanssa, kun mt tyypit hyppäävät katuojiin, kun kuljen ja ryin.

Vierailija
4/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän ihan normaalisti. Mulla on sama ongelma eli vasomotorinen riniitti diagnosoitu jo 1980-luvulla, lisäksi mulla on astma ja allergioita. Myös kuiva huoneilma sekä pakkanen aiheuttavat yskää. Pahimpina vuosina pähkinäpensaan siitepölyä alkaa tulla Viron puolelta jo tammikuun lopulla, joten mulla on "koronaoireita" käytännöllisesti katsoen vuoden jokaisena päivänä ja pujo lopettaa kukintansa vasta alkusyksystä. En todellakaan aio eristäytyä vuosikausiksi kotiini. Kohta lähden kauppakeskukseen ostoksille. 

Vierailija
5/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kyllä kuulosta normaalisti elämiseltä että pelkää niistää niin että joku kuulee :D Jos tiedät mistä valuva nenä johtuu, eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Ulkoilusta johtuva nenän vuotaminen menee ohi 1-2 tunnissa. Mikäli pitää sisälle mennessä niistää, desinfioin kädet, niistän, desinfioin kädet. Se siitä. Tietenkään ei olla "koko talvea karanteenissa" siksi että limakalvot reagoivat normaalisti kylmään ilmaan.

Vierailija
6/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ffp2- maski käytössä sisätiloissa aina, paitsi kotona yksin ollessa. Olen rokotettu.

Vierailija
7/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet rokotettu, ei mitään syitä varovaisuuteen oli oire, mikä tahansa. Jos olet rokottamaton, olet oireettomanakin saastainen.

Vierailija
8/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa joko vasomotoriselta nuhalta tai kylmänärsytyksen aiheuttamalta limakalvojen yliaktiivisuudelta. Kokeile öljypohjaista nenän kosteutussuihketta ennen kun lähdet ulkoilemaan pakkaseen. 

Miksi sinun pitäisi olla karanteenissa koko talven ajan näin viattoman asian vuoksi? Minullakin vuotaa nokka heti kun astun kylmään ulkoilmaan muttei tulisi mieleenkään jättää niistämättä aina tarpeen vaatiessa. 

Vierailija
9/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole mikään flunssaoire, kun se tulee suoraan kylmästä ilmasta. Sama kun vähän itkee, silloin voi joutua niistää nenää. Ei ole flunssaoire.

Ei ole, mutta nykyään saa pahoja katseita jos aivastaa kerran tai yskii kun veti vettä henkeen.

Vierailija
10/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yskin jos yskittää ja niistän jos nenästä valuu jotain. Korona hysteerikot pysykööt kotonaan.

Vierailija
11/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, mutta nykyään saa pahoja katseita jos aivastaa kerran tai yskii kun veti vettä henkeen.

No, luonnollisesti kun tässä on ollut monella pientä stressiä liki kahden vuoden ajan, ottaa päähän jos joku pärskii ja räkii käsiinsä, mutta tämä nyt on tämän maailmantilanteen pienin suru. Etkö ole vieläkään oppinut sietämään ihmisiä edes tuon vertaa.

Vierailija
12/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä niistän ja sitten hanskat takaisin käsiin. Sisällä desinfioin, jos mahdollisuus on. Aika monella on tuota samaa kylmänuhaa, että kyllä ihmiset tajuaa, ettei se ole flunssaa.

Vierailija
13/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samat pireer ja adtman takia yskin vähän väliä. Tää ilmasto täysin sopimaton. Haaveena muutto lämpöseen, en kestä tätä maata.

Vierailija
14/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on tuota samaa. En enää niistä ihmisten nähden. Nykyään olisi paha virhe niistää ja jättää sen jälkeen kädet desinfioimatta.

Vierailija
15/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aamuflunssaa. Työpaikalla menee ensimmäinen tunti nenää niistäessä ja loppupäivä menee normaalisti. Ei ketään kiinnosta nenän niistely.

Vierailija
16/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronaan sairastunut tuttava kertoi, että oli kuin ärhäkkä flunssa, mutta nenä ei vuotanut melkein ollenkaan. Eli ei niistelystä voi vetää mitään johtopäätöksiä.

Vierailija
17/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen koko kevään ja kesän kellarissa eristyksissä.

t. siitepölyallergikko

Vierailija
18/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on tuota samaa. En enää niistä ihmisten nähden. Nykyään olisi paha virhe niistää ja jättää sen jälkeen kädet desinfioimatta.

Miten se nyt yhtäkkiä on virheeksi muuttunut? Käsihygienia on aina ollut järkevää. 

Vierailija
19/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa hysteerikkojen töllöttää. Ei kannata elää elämäänsä hysteeerikkojen ehdoilla. 

Vierailija
20/34 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla maskin käyttö laukaisee talvinuhan päälle. On ihan viime päivinäkin alkanut räkä vuotamaan mm. kaupassa ja bussissa maskin takana. Välillä pitää ottaa maski pois ja pyyhkäistä nenä puhtaaksi.