Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3 kk rautakuuria takana eikä hemis/ferrit ole noussut yhtään

Vierailija
11.12.2021 |

Hemoglobiini on siis ollut koko ajan ihan ok, 122, mutta 3kk rautakuuria takana kävin uudestaan mittaamassa ja tulos oli 122, eli sama.

Ferritiini oli 13, nyt tulos oli 14.

Voiko kyseessä olla joku imeytymishäiriö? Onko raudoissa eroa? Tämä oli ihan kaupasta ostettu vahva rauta (100mg) + c?

Syön e-pillereitä ja menkat tulevat n. 3kk välein eli en vuoda kuiviin.

Syön rautaa väsymykseen, kalpeuteen ja paleluun, huono-unisuuteen tms. Saatan nukahtaa hyvällä lykyllä vaikka töissä, vaikka periaatteessa olisin nukkunut ihan jopa ok.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

@20 syön siis e-pillereitä kolme-neljä laattaa putkeen että ajoitan itse menkkani kolmen kuukauden välein, koska on niin runsaat, että muuten joka kuukausi tulisi 7-8 päivää Niagaran putousta. Nyt tulee vain kolmen kuukauden välein. - ap

Vierailija
22/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

@20 syön siis e-pillereitä kolme-neljä laattaa putkeen että ajoitan itse menkkani kolmen kuukauden välein, koska on niin runsaat, että muuten joka kuukausi tulisi 7-8 päivää Niagaran putousta. Nyt tulee vain kolmen kuukauden välein. - ap

Kaikilla naisilla on kuukautiset ja kestää noin 3-8 vrk ja muutama päivä niistä vuotaa reilusti. Se on normaalia. Kananmuna kyllä tuottaa rautaa ja maksamakkara. Monet käyttää tamponin lisänä siteitä.40- vuotiaana saa sterilisaation mikä helpottaa myös kuukautisissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit eivät määrää käyttämään satunnaista rautavalmistetta ruokakaupasta.

Juttele farmaseutin kanssa apteekissa, jos et halua käydä lääkärillä. Gynekologilla voisit kyllä myös käydä niin voisi puutua sun ”putouksen” määrään.

Vierailija
24/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaatia lisätutkimuksia: suurta verenkuvaa etc.. Mulla paljastui että mulla on vakava periytyvä sairaus. Mulle tuputettiin rautaa, mutta paljastuikin etten olisi saanut ottaa rautaa ja että lisärauta on lähes myrkkyä mulle. Hemoglobiini ollut aina alhainen, mutta ei johtunut raudanpuutteesta.

Vierailija
25/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedätte,että rautavalmisteet on huijausta ja tehottomia.

Lihaa syökää ja infuusioon.

Vierailija
26/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedätte,että rautavalmisteet on huijausta ja tehottomia.

Lihaa syökää ja infuusioon.

No hyvin mulle ainakin toimi. No nyt on ongelma, kun ferritiiniarvot ovat jo liian korkeat menkkojen jäädessä pois. Mulle ongelma oli vaan liian runsaat menkat, mutta siihen rautavalmisteet kuitenkin auttoivat. 

Vierailija
27/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hemoglobiini 140 ja silti ferritiini alhaalla. Osaako kukaan auttaa mitä tehdä ja mistä tämä johtuu?

Vierailija
28/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda rautalääkettä. Toisille imeytyy paremmin fe2 ja toisille fe3.

MALTOFER 100 mg rautalääke ja pore C-vitamiini aamulla. Ei maitotuotteita.

Ei mikään yksi tietty valmiste ole ylitse muiden. Toisilla toimii toinen, toisilla toinen. Itselleni tehokkain on Obsidan.

Vierailija
29/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hemoglobiini 140 ja silti ferritiini alhaalla. Osaako kukaan auttaa mitä tehdä ja mistä tämä johtuu?

Sinulla on raudanpuute ilman anemiaa. Ihan tavallista. En tiedä, mistä sinun kohdallasi johtuu. Syö rautaa (käytyäsi lääkärissä). Hemoglobiini ei nouse liian ylös, mutta rautavarastosi kasvavat.

Vierailija
30/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan imeytymistä lisää C-vitamiini.  Kahvi taas estää imeytymisen.  Juo kahvi vasta noin 1,5h jälkeen vitamiinien ottamisesta.  Olen seurannut TerveysSummit ohjemaa josta nappasin tuon infon.

Vierailija
31/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan kanssa aina c-vitamiinia ja B12-vitamiinia, eikä kahvia ja maitotuotteita kahteen tuntiin. Näin neuvoi mun gynekologini. Ruokana usein maksalaatikkoa, maksamakkaraa, verilettuja ja lihaa ja salaattiin paljon c-vitamiinipitoisa aineksia, niin ruualla saa nopeasti nousemaan ferritiinin. Parissa kuukaudessa 11:stä 34:ään nousi mulla. Nyt syön edelleen rautaruokia ja rautalisää.

Vierailija
32/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää maksamakkarahullu on? Ei ole edes kummoinen raudan lähde (5,5 mg/100 g), kun sitä ei saa syödä kuin pieniä määriä kerralla, jos säännöllisesti syö. Ei sovi kyllä miksikään rautakuuriksi maksamakkara ja maksatuotteet. Menevän AP työterveyslääkärille ongelmasi kanssa kun se vaikuttaa työkykyysi.

Vierailija
33/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudan kanssa aina c-vitamiinia ja B12-vitamiinia, eikä kahvia ja maitotuotteita kahteen tuntiin. Näin neuvoi mun gynekologini. Ruokana usein maksalaatikkoa, maksamakkaraa, verilettuja ja lihaa ja salaattiin paljon c-vitamiinipitoisa aineksia, niin ruualla saa nopeasti nousemaan ferritiinin. Parissa kuukaudessa 11:stä 34:ään nousi mulla. Nyt syön edelleen rautaruokia ja rautalisää.

..                                                                                                                                                  

Olen 18v täytettyäni käynyt ahkerasti luovuttamassa verta.  Päätin asiasta jo nuorena kun olen itse saanut verensiirron 9-vuotiaana kandin epäonnistuneen kitarisa-leikkauksen jälkeen.  Sain aluksi usein mukaan purkin rautalisää, mutta kukaan ei koskaan valistanut miten niitä kannattaa ottaa ja mitä tulisi välttää.  Ainoa ohje oli purkin lyhyt teksti, eli suunnilleen miten monta vrk otetaan.  Kiitos kun kerroit, tuosta monet saavat hyvät ohjeet toimia jatkossa.   

Vierailija
34/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkisopiskelija vastaa. Sinua vaivaa ap:n tavoin raudan imeytymättömyys, jolloin vapaa rauta on korkea ja ferritiini matala tai todella matala. Liiallinen vapaa rauta oksidoituu kehossa aiheuttaen hapetustressiä, joten rauta on saatava imeytymään ja jatkuva rautatankkaus vähenemään tai kuuriutumaan. Mahdollisia syitä ongelmallesi ovat:

-Vatsan alhainen suolahappopitoisuus (hypoklorhydria), sitä tarvitaan hivenaineiden kunnolliseen imeytymiseen. Ratkaisu: HCL+pepsiini-kapselit käyttöön, omenaviinietikka ennen ruokailua

-Viljojen fytiinihappo sekä tanniinit kelatoivat (sitovat) raudan muiden hivenaineiden ohella pois kehon käytöstä. Ratkaisu: Älä syö viljatuotteita raudan kanssa. Älä syö myöskään mitään maitotuotteita tai kunsaasti kalsiumia sisältäviä kasviksia raudan kanssa.

-Magnesiumin subkliininen puute on yleinen tekijä, joka vaikuttaa raudan imeytymiseen. Jos mielesi halajaa esim. suklaata jatkuvasti, kielii tämä magnesiumin lievästä puutteesta.

-Kupari joko C-vitamiinin osana tai kelaattina on tärkeä katalyytti, jotta vapaa rauta saadaan ferritiiniksi. Ratkaisu: vaihda askorbiinihappokapselisi luonnon c-vitamiinikompleksiin tai marjajauheista tehtyihin konsentraatteihin, jolloin saat kaikki c-vitamiinin bioaktiiviset osat ja myös antioksidanttisen askorbiinihapon. Myös kuparikuuria sinkkikuurin ohella on hyvä harkita. Suurin osa meistä ei saa ravinnosta riittävästi elintärkeää sinkkiä sen surkean imeytyvyyden vuoksi.

-B-vitamiineista folaatti sen aktiivisessa muodossa, metyylifolaatti, on tärkeä tekijä kehon holistisessa terveydessä, sekä se osallistuu rauta-aineenvaihduntaan.

-Viimeisenä huomautuksena. Älä ota terveysneuvontaa tuntemattomilta ihmisiltä, vaan perehdy itse. Eli kannustan olemaan uskomatta näitä biokemian teesejä, ja tutkimaan itse. Viestini sisältö on tarkoitettu ponnistuslaudaksi omalle analysoinnillesi sekä lisäämään laadukasta tietoa aiheesta.

Vierailija
35/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa keskustella asiasta sen lääkärin kanssa. 

Tämä!

Vierailija
36/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda rautalääkettä. Toisille imeytyy paremmin fe2 ja toisille fe3.

MALTOFER 100 mg rautalääke ja pore C-vitamiini aamulla. Ei maitotuotteita.

Maltofer on paskaa. Ok, jos haluat, että maha on täysin ummella ja vatsa on kova kuin kivi ja olo jatkuvasti epämukava.

Itse valitsin kuitenkin mieluummin vaikka raudanpuutosoireet eli jatkuvan väsymyksen, palelun, jne. kuin tuon kamalan ummetuksen. Kreuterblutsaftit sun muut sellaiset imeytyy hyvin eikä aiheuta mahaoireita.

Vierailija
37/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi vasta vuoden kuuri. 3kk:n kohdalla ei vielä mitään nousua. Mutta vuoden jälkeen ferritiini oli noussut 6-> 23. Sen lisäksi mulle ei sopinut ottaa rautaa joka päivä vaan otin 2-3 päivän välein ja vain 50mg jossa C-vitamiini mukana. Kokeile eri valmisteita, kaikki ei sovi kaikille.

Vierailija
38/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa keskustella asiasta sen lääkärin kanssa. 

Näinpä. Voi olla suolistossa vikaa tai jopa syöpäkasvain, joka vie raudat. Toivottavasti ei kuitenkaan näin.

Ja tee, kahvi, viljat, maitotuotteet estää rautaa imeytymästä, kuten sanottu.

Vierailija
39/40 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hapoton vatsa aiheutti raudanpuutoksen (en vuoda juuri ollenkaan koska e-pillerit, voivat osaltaan aiheuttaa ties mitä mutta minkäs teet kun pakko syödä niitä lääkkeeksi.)

Vuosi ja vähän päälle meni että ferritiini nousi 23->100 paikkeille. Hb nousi n.10 yksikköä. Söin 100-150mg just tota Vitabalansin extra vahva 100mg-rautaa, sehän on täysin samaa kuin apteekissa myytävä Ferrodan. Tosin lisäsivät c-vitamiinin, en ole varma onko sitä Ferrodanissakin nykyään vai ei.

Sitä en osaa sanoa, vaikuttiko raudan syöminen olooni yhtään mitenkään. Palelu ja aivosumu johtuvat mulla stressistä, lihasjumeista ja matalasta verenpaineesta (joka on lääkärissä aina koholla niin en tiennyt, kotimittaukset vasta paljasti.) Matala estrogeenitaso (ne keleen e-pillerit) aiheuttaa uniongelmia.

Hoitakaa se raudanpuutos tietenkin niin hyvin kuin mahdollista, mutta älkää stressatko siitä. Itse stressasin turhaan. Valitettavasti kaikki oireet kun eivät johdu raudanpuutoksesta. Hapottoman mahan takia mulla ei siis ollut mitään muita puutoksia kun otin purkista säännöllisesti vähän kaikkea, paitsi sitä rautaa. Eli oireeni eivät johdu myöskään esim. folaattipuutoksesta.

Vierailija
40/40 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko aloittajasta kuulunut mitään.  Inhottaa kun tehdään aloite ja palstalla toiset tekevät parhaansa voidakseen auttaa, sitten ei vaivauduta ehkä edes lukemaan vastauksia tai edes kiittämään viesteistä. 😠