Älkää ostako alkoholia lahjaksi
jos ette tiedä varmaksi, ettei vastaanottajalla ole ongelmaa sen kanssa.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on taas vaikeaksi tehty elo kun pitää jo miettiä onko joku salaa alkkis, vai ei.
On hieman eri asia antaa pullo Leijonaa, kuin hyvä viini tai kuohari.
Onneksi meillä lähipiirissä saadaan ja annetaan viinejä lahjaksi, ja näistä ilahdutaan aidosti.Viininaamat erottaa katukuvasta hyvin!
Niin varmaan. Ranskassa, italiassa, espanjassa jne. on sitten varmaan kaikki viininaamoja. Miten joku voi olla noin pihalla kuin sinä.
Katukuva näkyy kyll ihan parhaiten siellä pihalla. Eikä olla Ranskassa, Espanjassa tai Italiassa. Katukuva on meillä täällä Suomessa erilainen.
Remusin ja lemusin parikymmentä vuotta mutta ei perhe poliisin apua tarvinnut. Kaikille vaan ei satu niitä pulloja joissa R kirjain pohjassa. Rähinäviinat sattuu vaan turhan usein samoille.
Vierailija kirjoitti:
??? Nyt en ymmärrä. Ellei alkoholiongelmainen osaa olla juomatta viinaa, hän ihan varmasti saa sitä muualtakin, kuin lahjaksi. Ei voi olla jonkun joululahjan vika, jos juoppo juo.
Juuri näin!
Tämä ymmärrän että jos varsin tietää jonkun alkoholistiksi, ei hänelle/ siihen perheeseen vie alkoholia mutta muille mielestäni on ok ja tyylikäs lahja.
Itse olen 50v. ja ikinä en ole juonut alkoholia mutta on silti mieluinen lahja. Voin tarjota omille vierailleni tai laittaa lahjana eteenpäin. Läheiset eivät tietenkään tuo mutta esim. työn puolesta yhteistyökumppanit muistavat usein viinipulloilla ymv. Ja ajattelin itse tänäkin vuonna ostaa lahjaksi useammalle pullon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joskus heittänyt alkoholilahjan roskikseen. En käytä itse enkä tunne ketään, kenelle sen voi antaa eteenpäin.
Et sinä sitten paljon ihmisiä tunne.
En oikein ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan vieläkin, miten koko muu perhe naurahti vaivautuneesti ja sitten hiljeni ja vakavoitui isän saatua viinapullon lahjaksi suvun yhteisessä joulunvietossa. Isästä se oli paras lahja, mutta omalle perheelle se tiesi pelon hetkiä ja valppaana oloa.
Vaimon ja lapsien nälviminen alkoi jo parin paukun jälkeen. Kotona jos ois oltu keskenämme, ois tullut kenties äkkilähtö pakkaseen. Aina ei ehtinyt edes kenkiä jalkaan laittaa.
Ehdoton EI.Tietty teille ikävää, mutta tavallaan kirveskeikka olisi isossa kuvassa voinut olla hyväkin asia:
Vähemmän viinageeniä populaatiossa.
Hui.. kammottaa ajatellakin mitä mahdoit tällä meidän perhettämme ajatellen tarkoittaa?
Melko selvästi tuossa viestissäni sen taisin kirjoittaa.
Diagnoosisi selvisi saman tien.
Ai oikein riaknuusi! Noh, minkätyyppistä?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä.Alkoholi pilaa monen perheen joulun tänäkin vuonna.
Joulupukin jälkeen vierailulle tulee myös poliisi.
Poliisilla kiireinen joulu kotihälytystehtäviä on paljon.
Mielummin lahjaksi vähän parempaa kahvia, ei siis mitään Juhlamokkaa tai parempaa teetä. Itse olen absolutisti ja loukkaantuisi todella, jos saisin alkoholia lahjaksi. Se kertoo huonosta harkintakyvystä. Muutenkin alkoholi on sellainen aine, että kenellekään sitä ei pitäisi toimittaa pyytämättä. Paljon on alkoholiongelmaisia ja alkoholia vältteleviä. Itselläkin on suuri riski päihdeongelmiin, eikä alkoholi edes sovi. Jo nyt kärsin syömisongelmista kun olen yrittänyt hoitaa ahdistustani syömällä, eikä se tietenkään mitään auta. Onneksi sentään olen pysynyt päihteistä kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain raskaana ollessani joululahjaksi pullon jotain ihan hirveetä metsämansikkalikööriä. Kuka antaa raskaana olevalle alkoholia lahjaksi?!
Kuka juo raskaana ollessaan jotai ihan hirveetä metsämansikkalikööriä?
En juonut sitä. Tiesin ennalta miltä se maistuu, niin ei tarvinnut edes avata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain raskaana ollessani joululahjaksi pullon jotain ihan hirveetä metsämansikkalikööriä. Kuka antaa raskaana olevalle alkoholia lahjaksi?!
Ei sun raskaus ikuisesti kestä
Raskauden jälkeen tulee imetys ja muutenkin vastuu lapsen hyvinvoinnista. Ei alkoholia todella pitkään aikaan, eikä varsinkaan metsämansikkalikööriä.
Vierailija kirjoitti:
Hommahan menee niin, että ostan vain lapsilleni. Parina vuonna ei ole kiinnostanut edes kortteja lähettää. Enkä lähetä nytkään.
Olen aina ollut sellainen, että huomioin muut, mutta vastakaikua ei kuulu, niin antaa olla.
Tämä on vissiin se asioiden ja tapahtumien ketju kun ihminen lopulta jäykistyy, kyynistyy, kylmenee ja jätetään lopulta yksin vanhenemaan. Joskus sinäkin olit iloinen ja naurava lapsi. Mutta valitset kantaa pahoja mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta. Viinipullo on tyylikäs joululahja.
Miksi päihteet ovat mielestäsi tyylikkäitä lahjoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka juo raskaana ollessaan jotai ihan hirveetä metsämansikkalikööriä?
Liköörit eivät olekaan tarkoitettu juotavaksi. Metsämansikkalikööri on varmasti hyvää, kun laittaa tipan lasiin ja kaataa päälle proseccoa. Lahjan antaja saattoi ajatella, että likööri ei pilaannu ja voit juoda lasillisen liköörillä mustettua proseccoa ja tarjota muillekin, sitten kun et ole enää raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta. Viinipullo on tyylikäs joululahja.
Ei ole. Minä en voi juoda alkoholia migreenin vuoksi ja lukemattomat pullot lähinnä ärsyttävät ja vievät tilaa, jolle on parempaakin käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on taas vaikeaksi tehty elo kun pitää jo miettiä onko joku salaa alkkis, vai ei.
On hieman eri asia antaa pullo Leijonaa, kuin hyvä viini tai kuohari.
Onneksi meillä lähipiirissä saadaan ja annetaan viinejä lahjaksi, ja näistä ilahdutaan aidosti.Viininaamat erottaa katukuvasta hyvin!
Niin varmaan. Ranskassa, italiassa, espanjassa jne. on sitten varmaan kaikki viininaamoja. Miten joku voi olla noin pihalla kuin sinä.
Katukuva näkyy kyll ihan parhaiten siellä pihalla. Eikä olla Ranskassa, Espanjassa tai Italiassa. Katukuva on meillä täällä Suomessa erilainen.
Todella ihmeellinen kansa. Syödään liikaa ja juodaan vielä enemmän liikaa eikun älyttömästi liikaa. Mitä ahmatteja siellä asuu?
Älkää myöskään suklaata tai mitään muutakaan herkkua! Lihavuus on jo suomen suurin terveysongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommahan menee niin, että ostan vain lapsilleni. Parina vuonna ei ole kiinnostanut edes kortteja lähettää. Enkä lähetä nytkään.
Olen aina ollut sellainen, että huomioin muut, mutta vastakaikua ei kuulu, niin antaa olla.Tämä on vissiin se asioiden ja tapahtumien ketju kun ihminen lopulta jäykistyy, kyynistyy, kylmenee ja jätetään lopulta yksin vanhenemaan. Joskus sinäkin olit iloinen ja naurava lapsi. Mutta valitset kantaa pahoja mukana.
Itse en kyllä ole kummemmin koskaan pitänyt joulusta. Turhan materialistinen juhla, lahjojen ostamisen ja saamisen olen kokenut ainostaan stressaavaksi ellei jotain lapsuutta lasketa kun ei ollut varaa itse ostaa mitä halusi.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ei ole koskaan tyylikäs lahja. Se on halpa, mielikuvitukseton ja usein lahjan tuoja ajattelee, että se avataan ja hänkin saa osansa.
Itse sain pyöreitä täyttäessäni lahjaksi pullon samppanjaa. En mitään satoja euroja maksanutta toki mutta yli 50 e kuitenkin. En nyt erityisen halvaksi lahjaksi haukkuisi. Kivaa hemmottelua samoin kuin joku laadukkaampi suklaa tms.
Mutta siis toki lahjan saaja täytyy tuntea. En ostaisi alkoholia henkilölle jonka juomisesta tai juomattomuudesta en tiedä mitään.
Erästä suomalaista suurta ajattelijaa siteeratakseni, alkoholi ei ole ongelma, sen puute on.
Lopettakaa lahjojen ostaminen kokonaan. Jokainen perhe ostaa omat lahjansa jos tarpeelliseksi näkee lahjat. Ihmiset ostavat ympäri vuoden kaiken tarpeellisen mitä tarvitsee. Joulun lahja perinne on pula-ajalta kun kaikesta oli pulaa ja kaikki lahjat tulivat tarpeeseen. Tein just suursiivouksen ja lahjoitin kierrätykseen vanhaa roinaa ja komeroon jääneitä vaatteita koska kohta ei mahdu asumaan jos niitä alkaa säilömään nurkkiin.
Diagnoosisi selvisi saman tien.