Mikseivät vanhemmat lue wilma-viestejä?
Olen lopen kyllästynyt vanhempiin, jotka eivät lue wilmaviestejä. Lähetän usein tiedotteita kotiin (yleensä n. kerran viikossa), joissa kerron poikkeusaikatauluista ja muusta luokkaan ja opiskeluun liittyvästä. Hyvin selvästi merkitsen esim päivämäärät että keskiviikkona 18.3. meillä on sisäliikuntaa jne. Sitten alkaa tulla näitä kysymyksiä yksittäisinä wilmaviesteinä, että "onko tällä viikolla sisäliikuntaa" jne. Onko niin vaikea ymmärtää, että minulla ei ole aikaa eikä halua vastata erikseen vanhemmille viesteihin, jotka he lähettävät siksi, että eivät viitsi lukea tiedotteita kunnolla.
Paras oli se kun olin sairauslomalla kuukauden (tiedotin asiasta etukäteen ja vielä muistutin ennen lähtöäni, että huomenna on viimeinen päiväni jne) ja silti koko sairausloman ajan tuli viestejä siitä sun tästä. Jätin yksinkertaisesti vastaamatta, koska oma on moka jos ei ole sen vertaa kartalla, että tietäisi, että lapsella on sillä hetkellä sijainen (jolla on myös wilma-tunnukset).
Ei herranjumala.
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:45"]
Jaksaa hämmästyttää tämä keskustelu, kun en todellakaan kaipaa mitään lippu-lappuja vaan rutiinisti päivittäin tarkistan Wilma viestit ja toki niistä tulee ilmoitus sähköpostiinkin. Useamman lapsen tunnukset on yhdistetty ja miehellä on omat tunnuksensa.
Millä savumerkeillä te änkyrät haluaisitte asiat hoitaa?
Olen niin ilahtunut, kun täällä otettiin viime syksynä myös päivähoidossa oma Tenavanetti ohjelma käyttöön, kasvunkansio löytyy digitaalisena, viikko-ohjelmat ja tiedotteet ajantasalla eikä niitä tarvitse kaivella mistään reppujen pohjalta.
Soittamallako te tänne keskusteluunkin mielipiteenne saatte, kun ei nettiä/tablettia/älykännykkää löydy ;-)
[/quote]
Jos kaikki onnistuisi avaamalla Wilman kerran viikossa, eihän siinä mitään. Aivan turha järjestelmänä se on, kunnat maksaa maltaita, kun samat rahat voisi käyttää koulutoimessa vaikka koulukirjojen hankintaan.
Sähköpostilla saa hyvin viestit perille, jos opettajat tarvitsevat omaa tietokantaa, ehkä se heille voidaan suoda. Extranetillä vaikka luokkakohtaisesti voisi helpommin laittaa tarvittavat luokkakohtaiset tiedot, jos se halutaan pitää salassa.
Ja voihan iso en sano mikä... Päivähoidossa Tervanetti? Toivottavasti on jonkun yksityisen, eikä veronmaksajien rahoilla. Hienoahan se on, kun laitetaan huippukoulutetut lääkärit käyttämään potilaiden hoidon sijaan erilaisia järjestelmiä, mutta miksi hoitajienkin arvokas työaika uhrataan?
Eikö kunnalliset johtajat ole huomanneet, että on arvokkaampaa tehdä itse työtä kuin hoitaa jotain tietoja järjestelmään? No samalta se kai muutaman vuoden päästä näyttää kuin monissa kodeissa. Aikuiset istuu päätteellä tekemässä ohjelma ja tilapäivityksiä, kun lapset istuvat päätteellä pelaamassa tai koneet hoitaa kasvatuksen.
Mihin me ollaan menossa? Keksisikö joku eduskuntavaaliehdokas, että valituksi tullessaan hän vetää viranomaisten koneilta töpselit irti, jotta he voivat tehdä työtäänkin?
[/quote]
huomiona että Wilma ja Helmi ovat muutakin kuin pelkkä sähköposti.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:45"]
Jaksaa hämmästyttää tämä keskustelu, kun en todellakaan kaipaa mitään lippu-lappuja vaan rutiinisti päivittäin tarkistan Wilma viestit ja toki niistä tulee ilmoitus sähköpostiinkin. Useamman lapsen tunnukset on yhdistetty ja miehellä on omat tunnuksensa.
Millä savumerkeillä te änkyrät haluaisitte asiat hoitaa?
Olen niin ilahtunut, kun täällä otettiin viime syksynä myös päivähoidossa oma Tenavanetti ohjelma käyttöön, kasvunkansio löytyy digitaalisena, viikko-ohjelmat ja tiedotteet ajantasalla eikä niitä tarvitse kaivella mistään reppujen pohjalta.
Soittamallako te tänne keskusteluunkin mielipiteenne saatte, kun ei nettiä/tablettia/älykännykkää löydy ;-)
[/quote]
Jos kaikki onnistuisi avaamalla Wilman kerran viikossa, eihän siinä mitään. Aivan turha järjestelmänä se on, kunnat maksaa maltaita, kun samat rahat voisi käyttää koulutoimessa vaikka koulukirjojen hankintaan.
Sähköpostilla saa hyvin viestit perille, jos opettajat tarvitsevat omaa tietokantaa, ehkä se heille voidaan suoda. Extranetillä vaikka luokkakohtaisesti voisi helpommin laittaa tarvittavat luokkakohtaiset tiedot, jos se halutaan pitää salassa.
Ja voihan iso en sano mikä... Päivähoidossa Tervanetti? Toivottavasti on jonkun yksityisen, eikä veronmaksajien rahoilla. Hienoahan se on, kun laitetaan huippukoulutetut lääkärit käyttämään potilaiden hoidon sijaan erilaisia järjestelmiä, mutta miksi hoitajienkin arvokas työaika uhrataan?
Eikö kunnalliset johtajat ole huomanneet, että on arvokkaampaa tehdä itse työtä kuin hoitaa jotain tietoja järjestelmään? No samalta se kai muutaman vuoden päästä näyttää kuin monissa kodeissa. Aikuiset istuu päätteellä tekemässä ohjelma ja tilapäivityksiä, kun lapset istuvat päätteellä pelaamassa tai koneet hoitaa kasvatuksen.
Mihin me ollaan menossa? Keksisikö joku eduskuntavaaliehdokas, että valituksi tullessaan hän vetää viranomaisten koneilta töpselit irti, jotta he voivat tehdä työtäänkin?
[/quote]
Aika mennyt ei vain palaa. Nyt eletään näiden järjestelmien kanssa kohta ihan toisen laisten. Kohta muuten joka lapsella on oma oppimistyöpöytä netissä, jossa on nettikirjat, tehtävät, ryhmätyöympäristöt jen. Siitä sitten revitte huumoria jatkossa. :)
Ihan kauheeta. En ymmärrä, miksei joku vaNhempi halua lapsen koulukuulumisia
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:07"]
Ihan kauheeta. En ymmärrä, miksei joku vaNhempi halua lapsen koulukuulumisia
[/quote]
kaikki haluaa tietää lapsensa merkittävät kuulumiset. Tyhjänpäiväisistä kuulumisista tässä kritisoidaan.
Koska lapsi käy koulua, en minä. Se ri opi muistamaan yhtään mitään jos koko ajan leijun sen ympärillä. Unohdelkoot ja kärsikööt seuraukset, siinäpähän oppii, kantapään kautta.
"Lapsi" hajamielinen 16 v.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:57"]
Tietoa on ja tulee joka tuutista, jokaisen pitää vain ITSE osata sitä käsitellä. Lähettäjä lähettää ja vastaanottaja päättää mitä tiedolla tekee. Kouluissa pitäisikin opettaa miten tietomassoja käsitellään tehokkaasti.
[/quote]
Kun olisikin vain kyse siitä, että tietoa tulee. Ongelma on juuri se tuuttien määrä. Miksi jokaisella viranomaisella pitää olla omat ja aivan erilaiset tiedonvälityskanavat? Mihin se järki katosi, kun jokaiselle kuitenkin ostetaan ne Microsoftin paketitkin?
Sähköposti toimii ja sillä on lain turva. Siinä saa salausta parannettuakin. Koko muu maailma osaa käyttää internettiä ilmoituksiinsa. Suomessa niiden lisäksi on elykeskusten, verottajan, terveydenhuollon, kouluissa lukemattomia eri asteiden järjestelmiä jne.
Jos jokaista järjestelmää käyttää luokka-asteittain 50000 lapsen vanhemmat ja siinä menisi vain kolme minuuttia illassa, se jo tarkoittaa 150000 minuuttia menetettyä aikaa lasten kanssa. Eli 2500 lasten menettämää tuntia luokka-asteittain joka perheessä yhdessä illassa.
Käytännössä se pääteaika on noin kolme työvuotta. Joka ilta siis lapset menettävät kolme vanhempientyövuoden verran aikaa. Mistähän seuraa ne eri asteiset häiriöt joita nostetaan esiin?
Ei voi sanoa, että se kotiaika on vanhempien joutoaikaa, jossa kolme minuuttia ei näy missään. Se on oikeaa kuormaa perheille, joka on pois ilta-ajasta. Wilmassa ollaan yksin, kun reissuvihkon lukeminen on ollut yhdessäoloa lapsen tuodessa sen vanhemmille.
Kaikkein paras on opettajaystäväni, joka käyttää Wilmaa paljon omien oppilaidensa ja heidän vanhempien tiedottamisessa. Odottaa myös, että vanhemmat ja oppilaat käyttävät sitä. Tiedän siitä, kun opettaa kahta yläkoululaista lastani.
Itse hän ei kuitenkaan ilmeisen aktiivisesti käytä Wilmaa omien lastensa osalta, kun on usein aika pihalla lastensa asioista ja nyt viimeksi ei tiennyt mitään vanhempainillasta, johon oli kutsu lähetetty Wilman kautta kaikille ko. luokka-asteen teineille.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:06"]
Aika mennyt ei vain palaa. Nyt eletään näiden järjestelmien kanssa kohta ihan toisen laisten. Kohta muuten joka lapsella on oma oppimistyöpöytä netissä, jossa on nettikirjat, tehtävät, ryhmätyöympäristöt jen. Siitä sitten revitte huumoria jatkossa. :)
[/quote]
Ja kun seuraavalla vaalikaudella leikataan kaikesta, aloittaisin ensin tietojärjestelmien lisenssimaksujen kautta. Joku sanoi, että Wilma ja Helmi on paljon muutakin kuin viestin välitysjärjestelmä. Niin onkin, mutta jokainen ominaisuus lisää sen lisenssimaksuja. Jokainen käyttäjä maksaa. Sähköpostista ja intranetistä ei tarvitsisi maksaa käyttäjien mukaan, koulun ei tarvitse maksaa kuin verkkopalvelijan tilasta ja kaistasta, joista jo nyt maksetaan.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen.
Näin esimerkiksi.
[/quote]
Mitä kettua :D Onko lapses kaikki eri kouluissa? Kyllä ainakin minulla on kaikki (3 lasta) huoltaja yhellä käyttäjällä
Monet myös heittäytyvät avuttomiksi kun on silmä käytössä. Tulee turhia kysymyksiä kuten "lapsen sisäkengät hävinneet" (mitä ennen silmää olisi tehty - no sanottu lapselle, että etsii ja jos ei löydä niin pyytää opettajaa apuun)/tai viesti "Joni-Petteri unohti eilen palauttaa lupalapun, tuo sen tänään (ennen wilmaa tämä asia olisi joutunut mainiosti ilman viestejä.) Viestien lukeminen vie aikaa muulta työltä. Toki vanhempien ja koulun välinen yhteistyö on tärkeää, mutta joskus voisi vähän miettiä, onko se viesti ihan pakko lähettää... T. Alakoulun luokanope
Minä olen syyllistynyt tähän!! Oikein rehellisesti vaatimalla vaatinut erityistiedotteita vain minulle.
Reksi opettaa lasteni koulussa kaikille lapsilleni liikuntaa, ei opeta muita aineita.
Hän ei vaivaidu kävelemään työhuoneensa viereisiin luokkiin huikkaamaan lapsille että mitä välineitä liikuntatunnille tarvitaan, vaan laittaa aina edellisenä iltana klo 22.00 jälkeen wilmaan viestin jonka otsikko on "Pojilla huomenna liikuntatunneilla" ja viestissä "luistelua."
Oon koittanu pääni puhki miettiä että MIKSI NOIN!
Haluaako se nähdä että keiden vanhemmat ovat lukeneet ja asiasta tietoisia? Opettajat ideoita?
Nyt olen aina laittanut vastauksen heti ja pyytänyt ystävällisesti käymään sanomassa aiheesta lapsille edellisenä päivänä, laittamaan viestin aikaisemmin edellisenä päivänä, tai edes laittamaan otsikkoon sen liikkatunnin ohjelman.
Ei ole vastannut viesteihini tai toteuttanut ehdotuksiani.
Kolmen lapsen kanssa tämä on nyt muodostunut jokailtaiseksi rutiiniksi kytätä reksin liikkaviestit ja pitää kaikki treenikamat varuilta hollilla jos niitä nyt vaikka aamulla tarvittaisiin..
Soitan kohta ja jos ei silläkään korjaannu, jätän vaan lapsille kertomatta välineet ja otan asian uudelleen käsittelyyn kun ottaa minuun päin yhteyttä puuttuvien liikuntavälineiden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen.
Näin esimerkiksi.
[/quote]
Siis nehän voi kaikki yhdistää yksien tunnuksien alle!
[/quote]
No eipä meillä ole onnistunut tuokaan. Oikeasti, joudun työni puolesta pelleilemään niin paljon tietokoneen+ kankeiden järjestelmien kanssa, että mielenkiintoa siihen ei kotona/vapaa-ajalla/iltaisin vaan yksinkertaisesti ole. (yhden) lapsen asioita joudutaan lisäksi paljon käymään läpi ihan kasvotusten, en oikein ymmärrä koko wilman roolia silloin. Opettajat tosin tietävät, etten wilmaa käytä.. Viestien pitää mielestäni kulkea muutenkin. Ja wilma on yksinkertaisesti lankea käytettävä.
[/quote]
Wilma on ehkä kankea mutta ei mitään sun asenteeseesi verrattuna - ajatusmaailmasi on notkea kuin rautakanki.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:29"]
Minä olen syyllistynyt tähän!! Oikein rehellisesti vaatimalla vaatinut erityistiedotteita vain minulle. Reksi opettaa lasteni koulussa kaikille lapsilleni liikuntaa, ei opeta muita aineita. Hän ei vaivaidu kävelemään työhuoneensa viereisiin luokkiin huikkaamaan lapsille että mitä välineitä liikuntatunnille tarvitaan, vaan laittaa aina edellisenä iltana klo 22.00 jälkeen wilmaan viestin jonka otsikko on "Pojilla huomenna liikuntatunneilla" ja viestissä "luistelua." Oon koittanu pääni puhki miettiä että MIKSI NOIN! Haluaako se nähdä että keiden vanhemmat ovat lukeneet ja asiasta tietoisia? Opettajat ideoita? Nyt olen aina laittanut vastauksen heti ja pyytänyt ystävällisesti käymään sanomassa aiheesta lapsille edellisenä päivänä, laittamaan viestin aikaisemmin edellisenä päivänä, tai edes laittamaan otsikkoon sen liikkatunnin ohjelman. Ei ole vastannut viesteihini tai toteuttanut ehdotuksiani. Kolmen lapsen kanssa tämä on nyt muodostunut jokailtaiseksi rutiiniksi kytätä reksin liikkaviestit ja pitää kaikki treenikamat varuilta hollilla jos niitä nyt vaikka aamulla tarvittaisiin.. Soitan kohta ja jos ei silläkään korjaannu, jätän vaan lapsille kertomatta välineet ja otan asian uudelleen käsittelyyn kun ottaa minuun päin yhteyttä puuttuvien liikuntavälineiden vuoksi.
[/quote]
Jos laittaa edellisenä iltana kymmeneltä viestin, laita lapsi kouluun paperiviestin kanssa, että huomasit hänen päivittäneen jotain tietoa. Valitettavasti suljit illalla koneen jo seitsemältä, kun näytät lapsille esimerkkiä, että koneaika päättyy silloin, ettekä tiedä mitä hän oli loppuviestissä halunnut kouluun.
Joka tapauksessa, kun osoitat viranomaiselle riittävän yksilöidyn kysymyksen, hänen on aina lain mukaan vastattava siihen. Voit kirjata senkin hänelle, jos odotat vastausta. Löytyy laki viranomaistoiminnan julkisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:57"]
Tietoa on ja tulee joka tuutista, jokaisen pitää vain ITSE osata sitä käsitellä. Lähettäjä lähettää ja vastaanottaja päättää mitä tiedolla tekee. Kouluissa pitäisikin opettaa miten tietomassoja käsitellään tehokkaasti.
[/quote]
Kun olisikin vain kyse siitä, että tietoa tulee. Ongelma on juuri se tuuttien määrä. Miksi jokaisella viranomaisella pitää olla omat ja aivan erilaiset tiedonvälityskanavat? Mihin se järki katosi, kun jokaiselle kuitenkin ostetaan ne Microsoftin paketitkin?
Sähköposti toimii ja sillä on lain turva. Siinä saa salausta parannettuakin. Koko muu maailma osaa käyttää internettiä ilmoituksiinsa. Suomessa niiden lisäksi on elykeskusten, verottajan, terveydenhuollon, kouluissa lukemattomia eri asteiden järjestelmiä jne.
Jos jokaista järjestelmää käyttää luokka-asteittain 50000 lapsen vanhemmat ja siinä menisi vain kolme minuuttia illassa, se jo tarkoittaa 150000 minuuttia menetettyä aikaa lasten kanssa. Eli 2500 lasten menettämää tuntia luokka-asteittain joka perheessä yhdessä illassa.
Käytännössä se pääteaika on noin kolme työvuotta. Joka ilta siis lapset menettävät kolme vanhempientyövuoden verran aikaa. Mistähän seuraa ne eri asteiset häiriöt joita nostetaan esiin?
Ei voi sanoa, että se kotiaika on vanhempien joutoaikaa, jossa kolme minuuttia ei näy missään. Se on oikeaa kuormaa perheille, joka on pois ilta-ajasta. Wilmassa ollaan yksin, kun reissuvihkon lukeminen on ollut yhdessäoloa lapsen tuodessa sen vanhemmille.
[/quote]
Wilma ja Helmi ovat ohjelmistoja joilla ei ole mitään tekemistä mikkisoftan kanssa. Toimivat pilvessä eivätkä vaadi mitään asennuksia. Mikkisoftan lisenessit ovat niin kalliita että niihin ei kuntien varat riitä.
Valtion hallinnossa ollaan munattomia. Ei ole vielä löytynyt sellaista miestä/naista joka saisi esim- ministeriöt ja virastot it-hankinnoissaan kuriin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 22:46"]
Wilma ja Helmi ovat ohjelmistoja joilla ei ole mitään tekemistä mikkisoftan kanssa. Toimivat pilvessä eivätkä vaadi mitään asennuksia. Mikkisoftan lisenessit ovat niin kalliita että niihin ei kuntien varat riitä.
Valtion hallinnossa ollaan munattomia. Ei ole vielä löytynyt sellaista miestä/naista joka saisi esim- ministeriöt ja virastot it-hankinnoissaan kuriin.
[/quote]
Valtionjohdossa on herra, jolla on munat paikallaan etenkin, jos on mahdollista viedä eteenpäin säästöjä. Jos kukaan viranomainen olisi tosissaan yrittämässä tuollaista, löytyisi selän taakse niin vahva tuki, ettei toista.
Microsoftin lisenssit voivat olla kalliin oloisia, mutta miten tuollaisiin eri järjestelmiin on varaa? Microsoftin saa korvattua edullisesti monilla vaihtoehdoilla. Etenkin, jos ajatellaan viestin välitystä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:54"]
Mieheni ei lue, koska pitää kaikkia negatiivisia viestejä "vittuiluna".
Eli jos vaikka koulukirjat on unohtuneet ja siitä tulee viesti.
[/quote]Miehesi on selvästi wt. Mahtaako olla juurikaan koulutusta?
Lukiko osa aloitusviestiä ollenkaan, ap ei puhunut näistä vanhemmista jotka eivät käytä wilmaa ollenkaan, vaan niistä jotka käyttävät, mutta eivät lue opettajan lähettämiä viikottaisia tiedotteita, vaan kyselevät samoja asioita erikseen viestillä.
Sinä lähetät kerran viikossa ja kaikki muut opettajat myös, joten niitä viestejä tulee päivitäin ja 99% turhaa liirumlaarimuia, joita vanhempien ei tarvi tietää jos lapsi huolehtii itse läksynsä.
Wilman viesteistä saa ilmoituksen sähköpostiin ja jostain syystä nekin tulee aina tuplana, eli siitäkin tulee lisää roskapostia. Sähköposti ilmoituksessa näkyy vain otsikko, lähettäjä ja lähetysaika. Joten jos on jotain tärkeää, niin laita asia otsikkoon, valitettavasti siinä otsikossa lukee yleensä jotain tyyliiin "Hei vanhemmat", joka ei siis kerro mitään viestin sisällöstä.
Jos saat sinulle kuulumatonta postia, niin ohjaa ne edeleen sijaiselle, jos ne ovat sellaisia että ne kuuluu hänelle.
Ei tässä kuule muissakaan töissä voi paimentaa asiakkaitaan ja kiukutella kun eivät tee just niin kuin minä haluan.
Minä tsekkaan Helmen pari kertaa päivässä. Toivon, että sinne laitetaan herkästi kaikenlaista tietoa lapsestani ja koulunkäynnistä. Koen palautteen hyödylliseksi.
Mielestäni on hyvin outoa, jos joku ei viitsi katsoa lapsensa tietoja edes kerran päivässä.