Mikseivät vanhemmat lue wilma-viestejä?
Olen lopen kyllästynyt vanhempiin, jotka eivät lue wilmaviestejä. Lähetän usein tiedotteita kotiin (yleensä n. kerran viikossa), joissa kerron poikkeusaikatauluista ja muusta luokkaan ja opiskeluun liittyvästä. Hyvin selvästi merkitsen esim päivämäärät että keskiviikkona 18.3. meillä on sisäliikuntaa jne. Sitten alkaa tulla näitä kysymyksiä yksittäisinä wilmaviesteinä, että "onko tällä viikolla sisäliikuntaa" jne. Onko niin vaikea ymmärtää, että minulla ei ole aikaa eikä halua vastata erikseen vanhemmille viesteihin, jotka he lähettävät siksi, että eivät viitsi lukea tiedotteita kunnolla.
Paras oli se kun olin sairauslomalla kuukauden (tiedotin asiasta etukäteen ja vielä muistutin ennen lähtöäni, että huomenna on viimeinen päiväni jne) ja silti koko sairausloman ajan tuli viestejä siitä sun tästä. Jätin yksinkertaisesti vastaamatta, koska oma on moka jos ei ole sen vertaa kartalla, että tietäisi, että lapsella on sillä hetkellä sijainen (jolla on myös wilma-tunnukset).
Ei herranjumala.
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:57"]
Oikeesti... 9 viimeisintä tuntimerkintää...
Työrauhan häiritsemistä. Toivon, että puhutte asiasta todella vakavasti kotona. Jos meno jatkuu samanlaisena, kutsun vanhemmat koululle keskustelemaan levottomuudesta.
Levottomuutta, tunnin häiriköintiä.
Tunnin häiritsemistä. Jälleen kerran XX jää koulun jälkeen tekemään tehtäviä, jos hän ei tee niitä tunnilla.
Monisteen kysymys.
XX ei suostunut tekemään tehtäviä tunnilla, joten hän jäi tekemään tehtävät koulupäivän jälkeen. Vastarinta on suurta, mutta XX tietää että hän pääsee vasta sen jälkeen kotiin, kun on tehnyt kyseiset tehtävät.
Ei suostunut tekemään uskonnon vihkotehtävää. Jää tekemään sen koulun jälkeen klo 12.30.
Ohjeitten noudattamattomuus mäenlaskussa. Tärkeää ihan jo turvallisuuden takia.
Ei suostunut tekemään tunnilla annettua tehtävää, joten kirjoittaminen jäi kokonaan kotiläksyksi. Näytetään huomenna tehtynä.
Huonoa käytöstä. Toisten työskentelyn häiriköintiä.
...että ei ihme että aihe on kärsinyt inflaation...
[/quote]
Näyttää siltä että sinun kannattaisi alkaa suhtautumaan vakavasti lapsesi koulukäytökseen. Jokainen noista viesteistä on täysin aiheellinen ja sinun tulisi wilman moittimisen sijaan alkaa kiinnostumaan lapsesi ongelmista.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:45"]
Jaksaa hämmästyttää tämä keskustelu, kun en todellakaan kaipaa mitään lippu-lappuja vaan rutiinisti päivittäin tarkistan Wilma viestit ja toki niistä tulee ilmoitus sähköpostiinkin. Useamman lapsen tunnukset on yhdistetty ja miehellä on omat tunnuksensa.
Millä savumerkeillä te änkyrät haluaisitte asiat hoitaa?
Olen niin ilahtunut, kun täällä otettiin viime syksynä myös päivähoidossa oma Tenavanetti ohjelma käyttöön, kasvunkansio löytyy digitaalisena, viikko-ohjelmat ja tiedotteet ajantasalla eikä niitä tarvitse kaivella mistään reppujen pohjalta.
Soittamallako te tänne keskusteluunkin mielipiteenne saatte, kun ei nettiä/tablettia/älykännykkää löydy ;-)
[/quote]
Itse kyseenalaistan ennemminkin koko järjestelmän tarpeen. Vai vielä tenavanetti.
Kaikki nuo kirjaukset ja kasvukansiot kuvineen ja juttuineen on POIS LAPSILTA. Siihen vielä viralliset dokumentoinnit ja omavalvonnat ja seurantalomakkeet... Ei hoitajat noita omalla ajalla kirjaa.
Sama koulussa. Wilman pitäisi olla selkeä tiedotekanava, ei mikään "Erkki pyöri levottomasti tuolissaan" ja "Liisukka unohti kirjan kotiin" -syntilista. Kaikki unohtaa joskus ja oisko opella vaikka omaa auktoriteettia rauhoittaa levoton lapsi.
Oikeisiin ongelmiin saa ja pitää puuttua, mutta ei joku netti ole oikea kanava olla vanhempiin yhteydessä väkivaltaisista yhteenotoista koulun pihalla tai oppimisvaikeusepäilyistä.
Selkeästi Wilman käytössä ei ole mitään valtakunnallisia määräyksiä ja ohjeita, vaan opet liian vapaasti päättää, mitä ja miten usein kirjataan. Tuollainen järjestelmä olisi hyvä tilastointityökalukin tutkimustarkoituksiin ja tietysti luvan hakemalla, mutta johdonmukaisuuden puute vie senkin edun.
[/quote]
Osa vanhemmista haluaa tietoa lapsistaan enemmän ja realiaikaisesti. Siten on näitä jotka eivät halua niin mitään tietoa koskaan. Ei ole helppo tehtävä opettajalla tasapainotella näiden välissä. Itse pidän tiedosta ja koen että tietoa ei koskaan voi olla liikaa. Osaan suodattaa tehokkaasti turhan tiedon pois koska se on jokapäiväistä työtäni. Omalta kohdalla voin todeta että esim lapsen kiusaamistapauksissa tietoa on tullut aivan liian vähän.
Minä olen kouluni aikanaan käynyt. Nyt koulua käy lapseni. Käyn ehkä kerran viikossa katsomassa viestit, mutta en koe velvollisuudekseni päivittäin kytätä Wilmaa. Lapsen kanssa puhumme kyllä miten on mennyt koulussa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen.
Näin esimerkiksi.
[/quote]
Miten on mahdollista? Mulla ainakin kaikki lapset samassa wilmassa, näkyvät niminä siinä vieretysten.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:01"]En näe Wilmassa mitään huonoa, hyvin on toiminut. Kaksi lasta. Paperitulosteet löytyvä räjähtäneinä repun pohjalta liian myöhään. Wilmassa on mukavasti kaikk iunohdukset ja kehut, näin pysyy hyvin kartalla. [/quote] Pitäisikö tästä päätellä, että et katso lapsesi reppua läpi päivittäin?!
[/quote]En ole tuo kirjoittaja, mutta en minä ainakaan tutki yläkoululaisen lapsen reppua päivittäin. Wilma-viestit luen kännykästä välittömästi. Siellä myös tiedotteet pysyvät hyvin muistissa, toisin kuin pöydällä pyörivät paperiversiot.
[/quote]
Saattais lukiolainen olla ihmeissään, jos hänen reppunsa penkoisin joka päivä :)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:23"]
Työrauhan häiritsemistä. Toivon, että puhutte asiasta todella vakavasti kotona. Jos meno jatkuu samanlaisena, kutsun vanhemmat koululle keskustelemaan levottomuudesta.
Tunnin häiritsemistä. Jälleen kerran XX jää koulun jälkeen tekemään tehtäviä, jos hän ei tee niitä tunnilla.
Monisteen kysymys.
XX ei suostunut tekemään tehtäviä tunnilla, joten hän jäi tekemään tehtävät koulupäivän jälkeen. Vastarinta on suurta, mutta XX tietää että hän pääsee vasta sen jälkeen kotiin, kun on tehnyt kyseiset tehtävät.
Ei suostunut tekemään uskonnon vihkotehtävää. Jää tekemään sen koulun jälkeen klo 12.30.
Ei suostunut tekemään tunnilla annettua tehtävää, joten kirjoittaminen jäi kokonaan kotiläksyksi. Näytetään huomenna tehtynä.
[/quote]
Näyttää siltä että sinun kannattaisi alkaa suhtautumaan vakavasti lapsesi koulukäytökseen. Jokainen noista viesteistä on täysin aiheellinen ja sinun tulisi wilman moittimisen sijaan alkaa kiinnostumaan lapsesi ongelmista.
[/quote]
Minäkin tarkistin kevään merkinnät
-ruotsin kieli menee hyvin
-englannin taito todella hyvä, suosittelen englannin kielisten kirjojen lukemista
-läksyt tekemättä
Tässä koko kevään saldo
Mulla on lumiassa wilma appsi ja siihen tulee ilmo, kun jotain viestiä, muuten varmaan jäisi unholaan.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:23"]Muistattehan, että Wilma on myös opettajan päiväkirja sekä oppilashuollon työkalu. Siksi sinne kirjataan unohdukset, tuolilla pyörimiset jne. Huoltaja voi wilman kautta kätevästi seurata mitä merkintöjä opettaja on laittanut oppilaasta muistiin ja reagoida tarvittaessa. Esimerkiksi jatkuvat merkinnät unohgelusta, levottomuudesta ja tuolillapyörimisestä voivat kertoa keskittymisvaikeuksista, joihin lapsi tarvitsee apua.
[/quote]
Huomio: Seppo pyörii tuolissa taas= ilmo
Huomio; kerkko raapii, loisia?= ilmo.
Minä kävin yläasteen 70-luvun loppupuolella, ei ollut Wilmoja, mutta oli vihko, johon piti merkitä poissaolonsa ja näyttää sitten opettajalle kuittaamista varten. MUTTA opettaja luotti meihin yläasteikäisiin lapsiin sen verran, että riitti, kun poissaoloilmoituksen perässä oli lapsen oma nimikirjoitus. Tulihan noita poissaoloja sitten turhiakin, oltiin milloin hammaslääkärillä, milloin sairaana...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:25"]
Jaksaa hämmästyttää tämä keskustelu, kun en todellakaan kaipaa mitään lippu-lappuja vaan rutiinisti päivittäin tarkistan Wilma viestit ja toki niistä tulee ilmoitus sähköpostiinkin. Useamman lapsen tunnukset on yhdistetty ja miehellä on omat tunnuksensa.
Olen niin ilahtunut, kun täällä otettiin viime syksynä myös päivähoidossa oma Tenavanetti ohjelma käyttöön, kasvunkansio löytyy digitaalisena, viikko-ohjelmat ja tiedotteet ajantasalla eikä niitä tarvitse kaivella mistään reppujen pohjalta.
Soittamallako te tänne keskusteluunkin mielipiteenne saatte, kun ei nettiä/tablettia/älykännykkää löydy ;-)
[/quote]
Itse kyseenalaistan ennemminkin koko järjestelmän tarpeen. Vai vielä tenavanetti.
Kaikki nuo kirjaukset ja kasvukansiot kuvineen ja juttuineen on POIS LAPSILTA. Siihen vielä viralliset dokumentoinnit ja omavalvonnat ja seurantalomakkeet... Ei hoitajat noita omalla ajalla kirjaa.
Sama koulussa. Wilman pitäisi olla selkeä tiedotekanava, ei mikään "Erkki pyöri levottomasti tuolissaan" ja "Liisukka unohti kirjan kotiin" -syntilista. Kaikki unohtaa joskus ja oisko opella vaikka omaa auktoriteettia rauhoittaa levoton lapsi.
Oikeisiin ongelmiin saa ja pitää puuttua, mutta ei joku netti ole oikea kanava olla vanhempiin yhteydessä väkivaltaisista yhteenotoista koulun pihalla tai oppimisvaikeusepäilyistä.
Selkeästi Wilman käytössä ei ole mitään valtakunnallisia määräyksiä ja ohjeita, vaan opet liian vapaasti päättää, mitä ja miten usein kirjataan. Tuollainen järjestelmä olisi hyvä tilastointityökalukin tutkimustarkoituksiin ja tietysti luvan hakemalla, mutta johdonmukaisuuden puute vie senkin edun.
[/quote]
Osa vanhemmista haluaa tietoa lapsistaan enemmän ja realiaikaisesti. Siten on näitä jotka eivät halua niin mitään tietoa koskaan. Ei ole helppo tehtävä opettajalla tasapainotella näiden välissä. Itse pidän tiedosta ja koen että tietoa ei koskaan voi olla liikaa. Osaan suodattaa tehokkaasti turhan tiedon pois koska se on jokapäiväistä työtäni. Omalta kohdalla voin todeta että esim lapsen kiusaamistapauksissa tietoa on tullut aivan liian vähän.
[/quote]
Turhaa tietoa on nyky-yhteiskunnassa ihan liikaa ja suodattaminen vie arvokkainta resurssia, aikaa. Tietoa voi todellakin olla liikaa. Informaatiotulvasta löytyy paljon kriittisiä kirjoituksia ja tutkimuksia. Ähky on tosiasia, niilläkin, joilla on taitoa suodattaa tietoa.
Lisäksi kuten tässä ketjussa jo mainittiin, ne joilla olisi tarvetta lukea viestit, eivät niitä lue. Ne, jotka innokkaimmin viestejä lukevat, eivät niitä edes tarvitsisi, sillä näiden lapset kertovat tiedot itse, käyttäytyvät hyvin, hoitavat läksyt jne.
Aiemmalle kirjoittajalle: oppilashuollon työkalu ja opettajan päiväkirja eivät varmaankaan ole tarpeellisia vanhempien silmille jatkuvalla syötöllä? Ja tuskin jokaikistä levottomuutta aiempina aikoina kirjattiin ylös mustaan kirjaan, välillä on ihan luonnostaan levottomampi päivä ja välillä levollisempi. Mitä lisäarvoa tuo satunnaisen levottomuuden kirjaaminen yhtään kellekään?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:01"]En näe Wilmassa mitään huonoa, hyvin on toiminut. Kaksi lasta. Paperitulosteet löytyvä räjähtäneinä repun pohjalta liian myöhään. Wilmassa on mukavasti kaikk iunohdukset ja kehut, näin pysyy hyvin kartalla. [/quote] Pitäisikö tästä päätellä, että et katso lapsesi reppua läpi päivittäin?!
[/quote] en katsonut lapsen reppuun, itse teki koulutehtävät ja ei tarvinnut neuvoa,
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:26"]
Minä olen kouluni aikanaan käynyt. Nyt koulua käy lapseni. Käyn ehkä kerran viikossa katsomassa viestit, mutta en koe velvollisuudekseni päivittäin kytätä Wilmaa. Lapsen kanssa puhumme kyllä miten on mennyt koulussa.
[/quote] joka päivä kävin Wilmassa
Opena luen hyvin kiinnostuneena tätä viestiketjua. Varmasti meissä opettajissa on monenlaisia Wilman/Helmen käyttäjiä, mutta ikävää, jos huoltaja asenne on "järjestelmä on huono - en käytä!";"viestit tulevat väärään aikaan/ovat vääränlaisia"; "olen jo oman kouluni käynyt, ei 70-luvullakaan ollut mitään yhteydenpitoa kotoa kouluun" jne.
Meillä on kätössä Helmi-järjestelmä, ja onhan se ihan älytöntä, että sitä ei voi käyttää mobiililaitteilla. Onneksi kuitenkin on olemassa tietokoneita ja sähköpostiin voi kytkeä ilmoituksen viestin saapumisesta.
Minusta sähköinen reissuvihkojärjestelmä on hyvä. Itse luen lasteni Helmi-viestit ja merkinnät säännöllisesti. Osa opettajista laittaa herkemmin moitteita tai kehuja, mutta niinhän se on livenäkin. Meille ei ole tullut aiheettomia viestejä/merkintöjä. Joskus toki tulee jokin tavallaan "turha" viesti, mutta äkkiähän se on luettu. Itse pidän omia lapsiani koskevia asioita elämässäni kyllä ihan tärkeimpinä. Niin, ja meillä viisi lasta...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:23"]
Monisteen kysymys.
[/quote]
[/quote] ota vakavasti mitä opettaja kirjoittaa Wilmaan.
Kyllä Helmeä voi käytyää kännykällä.
Minusta on ihanaa, että.lapsen koulussa käytetään hymynaamasysteemiä. Aivan mahtavaa, kun saa hymynaaman. Todella kannustaa ja piristää.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:22"]
Ja taas, oikeesti... Hakemaan sytkäri...???
Hei,
Takavarikoin tänään X:lta sytkärin, jonka hän oli löytänyt jostain. Sytkäri on tyhjä. Voin luovuttaa sytkärin huoltajalle, mutta en alaikäiselle. Tuletteko hakemaan sytkärin minulta?
Muutoinkin X:lla on melko usein ylimääräisiä tavaroita koulussa mm. ketjuja, muoviesineitä, pieniä palloja jne, jotka häiritsevät tuntia. Toivon, että kyseiset tavarat jätetään kotiin ja niillä leikitään vasta koulun jälkeen.
Muutoin X:n lomalta paluu sujui melko jouhevasti Toivottavasti X:n käytös jatkuu yhtä hyvänä.
Terv. ope
t: 57
Ja kun viestiä pukkaa kaikesta, esim. marttojen pikkukokkikoulusta niin en vain jaksa enää litistyä infotsunamin alle...
[/quote]
Ei sinun mitään sytkäriä tarvitse mennä hakemaan. Riittää että ilmoitat opelle että sen saa heittää roskikseen. Vain jos haluat että lapsesi saa pitää sytkärin, joudut sen itse hakemaan koska opettaja ei voi tulentekovälineitä luovuttaa alaikäisen käyttöön.
Sen sijaan voisit vähän kiinnostua kaikesta tuosta muusta häiriöstä jota lapsesi koulussa aiheuttaa. Vähintään voisit tehdä kaikkesi, jotta hän ei kuljeta ylimääräisiä tavaroita kouluun. Esim. laukun tarkistus aamuin illoin voisi olla hyväksi.
[/quote]
Jos kaikki onnistuisi avaamalla Wilman kerran viikossa, eihän siinä mitään. Aivan turha järjestelmänä se on, kunnat maksaa maltaita, kun samat rahat voisi käyttää koulutoimessa vaikka koulukirjojen hankintaan.
Sähköpostilla saa hyvin viestit perille, jos opettajat tarvitsevat omaa tietokantaa, ehkä se heille voidaan suoda. Extranetillä vaikka luokkakohtaisesti voisi helpommin laittaa tarvittavat luokkakohtaiset tiedot, jos se halutaan pitää salassa.
Ja voihan iso en sano mikä... Päivähoidossa Tervanetti? Toivottavasti on jonkun yksityisen, eikä veronmaksajien rahoilla. Hienoahan se on, kun laitetaan huippukoulutetut lääkärit käyttämään potilaiden hoidon sijaan erilaisia järjestelmiä, mutta miksi hoitajienkin arvokas työaika uhrataan?
Eikö kunnalliset johtajat ole huomanneet, että on arvokkaampaa tehdä itse työtä kuin hoitaa jotain tietoja järjestelmään? No samalta se kai muutaman vuoden päästä näyttää kuin monissa kodeissa. Aikuiset istuu päätteellä tekemässä ohjelma ja tilapäivityksiä, kun lapset istuvat päätteellä pelaamassa tai koneet hoitaa kasvatuksen.
Mihin me ollaan menossa? Keksisikö joku eduskuntavaaliehdokas, että valituksi tullessaan hän vetää viranomaisten koneilta töpselit irti, jotta he voivat tehdä työtäänkin?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:25"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Turhaa tietoa on nyky-yhteiskunnassa ihan liikaa ja suodattaminen vie arvokkainta resurssia, aikaa. Tietoa voi todellakin olla liikaa. Informaatiotulvasta löytyy paljon kriittisiä kirjoituksia ja tutkimuksia. Ähky on tosiasia, niilläkin, joilla on taitoa suodattaa tietoa.
Lisäksi kuten tässä ketjussa jo mainittiin, ne joilla olisi tarvetta lukea viestit, eivät niitä lue. Ne, jotka innokkaimmin viestejä lukevat, eivät niitä edes tarvitsisi, sillä näiden lapset kertovat tiedot itse, käyttäytyvät hyvin, hoitavat läksyt jne.
Aiemmalle kirjoittajalle: oppilashuollon työkalu ja opettajan päiväkirja eivät varmaankaan ole tarpeellisia vanhempien silmille jatkuvalla syötöllä? Ja tuskin jokaikistä levottomuutta aiempina aikoina kirjattiin ylös mustaan kirjaan, välillä on ihan luonnostaan levottomampi päivä ja välillä levollisempi. Mitä lisäarvoa tuo satunnaisen levottomuuden kirjaaminen yhtään kellekään?
[/quote]
Tietoa on ja tulee joka tuutista, jokaisen pitää vain ITSE osata sitä käsitellä. Lähettäjä lähettää ja vastaanottaja päättää mitä tiedolla tekee. Kouluissa pitäisikin opettaa miten tietomassoja käsitellään tehokkaasti.
Muistattehan, että Wilma on myös opettajan päiväkirja sekä oppilashuollon työkalu. Siksi sinne kirjataan unohdukset, tuolilla pyörimiset jne. Huoltaja voi wilman kautta kätevästi seurata mitä merkintöjä opettaja on laittanut oppilaasta muistiin ja reagoida tarvittaessa. Esimerkiksi jatkuvat merkinnät unohgelusta, levottomuudesta ja tuolillapyörimisestä voivat kertoa keskittymisvaikeuksista, joihin lapsi tarvitsee apua.