Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikseivät vanhemmat lue wilma-viestejä?

Vierailija
17.03.2015 |

Olen lopen kyllästynyt vanhempiin, jotka eivät lue wilmaviestejä. Lähetän usein tiedotteita kotiin (yleensä n. kerran viikossa), joissa kerron poikkeusaikatauluista ja muusta luokkaan ja opiskeluun liittyvästä. Hyvin selvästi merkitsen esim päivämäärät että keskiviikkona 18.3. meillä on sisäliikuntaa jne. Sitten alkaa tulla näitä kysymyksiä yksittäisinä wilmaviesteinä, että "onko tällä viikolla sisäliikuntaa" jne. Onko niin vaikea ymmärtää, että minulla ei ole aikaa eikä halua vastata erikseen vanhemmille viesteihin, jotka he lähettävät siksi, että eivät viitsi lukea tiedotteita kunnolla.

Paras oli se kun olin sairauslomalla kuukauden (tiedotin asiasta etukäteen ja vielä muistutin ennen lähtöäni, että huomenna on viimeinen päiväni jne) ja silti koko sairausloman ajan tuli viestejä siitä sun tästä. Jätin yksinkertaisesti vastaamatta, koska oma on moka jos ei ole sen vertaa kartalla, että tietäisi, että lapsella on sillä hetkellä sijainen (jolla on myös wilma-tunnukset).

Ei herranjumala.

Kommentit (176)

Vierailija
41/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan jaksa kirjautua mihinkään. Lähettäköön sähköpostia jos haluavat, että luen sen.

Vierailija
42/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kaikkia lukea. Mutta minusta wilma on aivan ihana. Meillä on neljä lasta. Kone auki, wilma esiin, klik auki (tunnukset tallennettu koneelle), lapsen nimi, klik. Kaikki tulee eteen, viestit ja tuntimerkinnät yms. Kliks, seuraava lapsi jne.. Illassa menee n. 3 minuuttia, kun vilkaisee wilman. Klik, se on kiinni ja kas, näin olin hyvä äiti ja hoisin kodin ja koulun yhteistyön.

Verrattuna vanhoihin reissuivihkoihin ja poissaolovihkoihin ja paperisilppuun wilma on ihana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:59"] Mutta ei kai nyt kukaan voi olettaa, että soitan kaikille vanhemmille, että muistattehan, että ensi viikolla on uintia ja että matematiikan koe on kahden viikon kuluttua?[/quote] Ei, mutta lapset pitäisi opettaa kantamaan itse vastuuta tällaisista asioista. Aika avuttomia aikuisia niistä tulee, jos äiti aina huolehtii uikkarien pakkaamisesta ja kokeisiin lukemisista. Eli miksei riittäisi, että oppilaille kerrottaisiin nämä asia, ja he merkitsisivät ne muistiin? Esimerkiksi oman kännykkänsä kalenteriin. [/quote] Mä en tajua miten me pystyttiin elämään ilman wilmaa, kännykkää ja äidin muistuttelua. Jo ala-asteella!

[/quote]

Aika muuttuu samoin tarpeet. Ei tarvitse mennä kuin vuosisadan alkuun, niin koulua eivät kaikki edes käyneet. 

[/quote]

Onko nykylapset jotenkin enemmän kehityksessä jäljessä tai aktiviteettia koulussa enemmän? Vai mitä on nää yhtäkkiä syntyneet tarpeet? Meillä 90-luvulla ja 2000-luvun vaihteessa hommat hoitui ihan ilman mitään lippulappuja. Resissuvihkoon kirjattiin etukäteen uintiajat yms. oikeasti tärkeät. Jos toista töni välkällä, se selvitettiin koulussa. Jos töni toistamiseen, soitettiin vanhemmille.

Ettei vaan olisi tätä meidän sukupolven opettajien lyhytjänteisyyttä ja uutta vapaampaa opetuskehikkoa. Ope ei halua/osaa/jaksa sitoutua suunnittelemaan ajoissa. 

Vierailija
44/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on koulun rikosrekisteri.

Vierailija
45/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa hämmästyttää tämä keskustelu, kun en todellakaan kaipaa mitään lippu-lappuja vaan rutiinisti päivittäin tarkistan Wilma viestit ja toki niistä tulee ilmoitus sähköpostiinkin. Useamman lapsen tunnukset on yhdistetty ja miehellä on omat tunnuksensa.

Millä savumerkeillä te änkyrät haluaisitte asiat hoitaa?

Olen niin ilahtunut, kun täällä otettiin viime syksynä myös päivähoidossa oma Tenavanetti ohjelma käyttöön, kasvunkansio löytyy digitaalisena, viikko-ohjelmat ja tiedotteet ajantasalla eikä niitä tarvitse kaivella mistään reppujen pohjalta.

Soittamallako te tänne keskusteluunkin mielipiteenne saatte, kun ei nettiä/tablettia/älykännykkää löydy ;-)

Vierailija
46/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen.
Näin esimerkiksi.
[/quote]Ei ole päteviä syitä yksikään. Vanhemmat vastaavat alaikäisen lapsensa kasvatuksesta ja myös yhteistyössä koulun kanssa koulutusasioista. Meitä opettajia on aina korostettu olemaan yhteydessä kotiin ja huoltajiin pienissäkin asioissa. Te välinpitämättömät haistatatte paskat sille yhteistyölle johon kuuluu myös tiedottaminen asioista wilman kautta lapsen koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Vaikeutatte siis tahallanne tiedonkulkua kun pitää vielä paperilapuilla varmistaa.
[/quote]
Kuka haistattaa pitkät ja mille, silloin kun asioita sovitaan kasvokkain opettajan kanssa, eikä OPETTAJA saavu paikalle sovittuun palaveriin ??????????????????
Kyllä olen vastuussa lapsistani, ei, en halua olla huonon järjestelmän orja, kyllä, olen tavoitettavissa tavallisella sähköpostill, lapuilla ja puhelimitse, ei, lapsellani ei ole koulupakkoa, ja onko opettajassa vikaa jos/kun yhteydenpito em keinoin kangertelee?
[/quote]
Täällä käy joku opettaja alapeukuttelemassa selvästi. Voi voi.

Vierailija
47/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kyllä kaikki lapset yksien tunnusten alle.

Vierailija
48/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opena ykkösellä ja vanhemmat lukee todella hyvin Wilmaa. Laitan sitä kautta yhteisviestejä ehkä 2-3 krt/kk ja jo samana iltana on melkein kaikki vanhemmat viestin lukeneet. Seuraavana päivänä sen on lukenut jo jokainen pl. pari isää, jotka eivät näköjään lue, mutta äidit kyllä lukee niistä perheistä eli viestit menee perille. Meilläkään mies ei käy Wilmassa kuin ehkä kerran kuussa, itse luen viestit heti.

Vierailija
49/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]

Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen. Näin esimerkiksi.

[/quote]

saat kaikki lapset yksien tunnusten alle

Vierailija
50/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:59"] Mutta ei kai nyt kukaan voi olettaa, että soitan kaikille vanhemmille, että muistattehan, että ensi viikolla on uintia ja että matematiikan koe on kahden viikon kuluttua?[/quote] Ei, mutta lapset pitäisi opettaa kantamaan itse vastuuta tällaisista asioista. Aika avuttomia aikuisia niistä tulee, jos äiti aina huolehtii uikkarien pakkaamisesta ja kokeisiin lukemisista. Eli miksei riittäisi, että oppilaille kerrottaisiin nämä asia, ja he merkitsisivät ne muistiin? Esimerkiksi oman kännykkänsä kalenteriin. [/quote] Mä en tajua miten me pystyttiin elämään ilman wilmaa, kännykkää ja äidin muistuttelua. Jo ala-asteella!

[/quote]

Aika muuttuu samoin tarpeet. Ei tarvitse mennä kuin vuosisadan alkuun, niin koulua eivät kaikki edes käyneet. 

[/quote]

Onko nykylapset jotenkin enemmän kehityksessä jäljessä tai aktiviteettia koulussa enemmän? Vai mitä on nää yhtäkkiä syntyneet tarpeet? Meillä 90-luvulla ja 2000-luvun vaihteessa hommat hoitui ihan ilman mitään lippulappuja. Resissuvihkoon kirjattiin etukäteen uintiajat yms. oikeasti tärkeät. Jos toista töni välkällä, se selvitettiin koulussa. Jos töni toistamiseen, soitettiin vanhemmille.

[/quote]

Ja 70-luvun lopussa ja 80-luvulla pärjättiin ilman reissuvihkoakin vallan mainiosti. Tiedotteita taisi tulla luokkaa 1-2 / lukukausi.

Vierailija
51/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En jaksa, en viitsi, Wilma on tylsä ja kankea, en tykkää siitä..." Miten te motivoitte lapsenne tekemään läksyjä tai lukemaan kokeisiin (=tylsää, ei jaksa, ei viitsi jne), jos itsellenne jonkun Wilman lukeminen on noin vaikeaa????? 

Kasvakaa aikuisiksi.

Ja se paperilappu-aika ei enää palaa. Live with it.

Vierailija
52/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tavallaan sua. Kyllä on erikoista että viestiä kerkee lähettämään muttei katsomaan saamiaan viestejä.
Mutta pitää huomioida sekin ettei kaikkiem vanhemmat kerkeä stalkkaamaan sitä wilmaa joka ilta. Ei meillä ainakaan.

Vierailija
53/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]

Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen. Näin esimerkiksi.

[/quote]

saat kaikki lapset yksien tunnusten alle
[/quote]
Se ei poista wilman muita ongelmia. Minut saa ihan hyvin kiinni, jo olemassa olevat, halvemmat järjestelmät riittävät siihen. Ei yksinkertaisesti tarvita kangertelevaa wilmas.
Lisäksi kun ainakin yhden lapsen viestit pitää kulkea laajemmalle porukalle. Niitä tosin opettaja ei nytkään saa millään eteenpäin, saati että vastaisi itse hänelle lähetettyihin viesteihin.. Joten turha inistä koulun ja kodin välisestä yhteistyöstä. Sen sabotoi opettaja.
Oikeasti, vaikka tehtäisiin mitä, en halua enää yksiäkään käyttäjätunnuksia mihinkään älyttömään järjestelmään. Olen tavoitettavissa muutenkin.

Vierailija
54/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe Wilmassa mitään huonoa, hyvin on toiminut. Kaksi lasta. Paperitulosteet löytyvä räjähtäneinä repun pohjalta liian myöhään. Wilmassa on mukavasti kaikk iunohdukset ja kehut, näin pysyy hyvin kartalla.

Vierailija
55/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan niin että kenen nimenomaan pitäisi lukea ne viestit niin eivät lue ja ne joiden lapset osaa käyttäytyä ja menestyvät koulussa niin lukevat koska pitävät koulunkäyntiä hyvin TÄRKEÄNÄ. Uskon että suurinosa lukee.

Vierailija
56/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:51"]

Luen Wilman sillon ku muistan. Sinne tulee joku viesti ehkä kerran viikossa, enkä lue sitä välttämättä juuri sinä päivänä kun tulee. Saan kyllä sähköpostiin ilmotuksen wilma-viestistä, mutta luen sähköpostin yhtä usein kuin wilmankin. Jos opettaja ei osaa yhtään ennakoida viestien lähettämistä, niin ei ole minun vika ettei lapsella ole tarvittavia varusteita mukana maanantaina kun wilmaan on tullut asiasta viesti sunnuntaina n. klo 20. Asia on varmaan ollut tiedossa jo perjantaina jolloin siitä olisi voinut lapsiakin infota.

[/quote]

Onko nykyään lapsilla liikuntaa päivittäin, vai mikä estää sua tsekkaamasta sitä wilmaa ennen liikuntapäivää? Itse ainakin pyrkisin katsomaan edellisenä iltana onko tiedotetta tarvittavista varusteista tullut, jos on tiedossa jotain, jonne usein tarvitaan erilaisia varusteita.

Vierailija
57/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:45"]

Jaksaa hämmästyttää tämä keskustelu, kun en todellakaan kaipaa mitään lippu-lappuja vaan rutiinisti päivittäin tarkistan Wilma viestit ja toki niistä tulee ilmoitus sähköpostiinkin. Useamman lapsen tunnukset on yhdistetty ja miehellä on omat tunnuksensa.

Millä savumerkeillä te änkyrät haluaisitte asiat hoitaa?

Olen niin ilahtunut, kun täällä otettiin viime syksynä myös päivähoidossa oma Tenavanetti ohjelma käyttöön, kasvunkansio löytyy digitaalisena, viikko-ohjelmat ja tiedotteet ajantasalla eikä niitä tarvitse kaivella mistään reppujen pohjalta.

Soittamallako te tänne keskusteluunkin mielipiteenne saatte, kun ei nettiä/tablettia/älykännykkää löydy ;-)

[/quote]

Itse kyseenalaistan ennemminkin koko järjestelmän tarpeen. Vai vielä tenavanetti. 

Kaikki nuo kirjaukset ja kasvukansiot kuvineen ja juttuineen on POIS LAPSILTA. Siihen vielä viralliset dokumentoinnit ja omavalvonnat ja seurantalomakkeet... Ei hoitajat noita omalla ajalla kirjaa.

Sama koulussa. Wilman pitäisi olla selkeä tiedotekanava, ei mikään "Erkki pyöri levottomasti tuolissaan" ja "Liisukka unohti kirjan kotiin" -syntilista. Kaikki unohtaa joskus ja oisko opella vaikka omaa auktoriteettia rauhoittaa levoton lapsi. 

Oikeisiin ongelmiin saa ja pitää puuttua, mutta ei joku netti ole oikea kanava olla vanhempiin yhteydessä väkivaltaisista yhteenotoista koulun pihalla tai oppimisvaikeusepäilyistä.

Selkeästi Wilman käytössä ei ole mitään valtakunnallisia määräyksiä ja ohjeita, vaan opet liian vapaasti päättää, mitä ja miten usein kirjataan. Tuollainen järjestelmä olisi hyvä tilastointityökalukin tutkimustarkoituksiin ja tietysti luvan hakemalla, mutta johdonmukaisuuden puute vie senkin edun.

Vierailija
58/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:01"]En näe Wilmassa mitään huonoa, hyvin on toiminut. Kaksi lasta. Paperitulosteet löytyvä räjähtäneinä repun pohjalta liian myöhään. Wilmassa on mukavasti kaikk iunohdukset ja kehut, näin pysyy hyvin kartalla.
[/quote]
Pitäisikö tästä päätellä, että et katso lapsesi reppua läpi päivittäin?!

Vierailija
59/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:01"]En näe Wilmassa mitään huonoa, hyvin on toiminut. Kaksi lasta. Paperitulosteet löytyvä räjähtäneinä repun pohjalta liian myöhään. Wilmassa on mukavasti kaikk iunohdukset ja kehut, näin pysyy hyvin kartalla. [/quote] Pitäisikö tästä päätellä, että et katso lapsesi reppua läpi päivittäin?!

[/quote]En ole tuo kirjoittaja, mutta en minä ainakaan tutki yläkoululaisen lapsen reppua päivittäin. Wilma-viestit luen kännykästä välittömästi. Siellä myös tiedotteet pysyvät hyvin muistissa, toisin kuin pöydällä pyörivät paperiversiot.

Vierailija
60/176 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenavanetti on kamala. Viestejä tulee viikonloppuisin, iltaisin ja aamuisin.

eskariope on vihainen jos niitä ei lueta. Välillä näyttää että mikään ei ole edes muuttunut kun tulee reissariviesti yms.

pitäisi tarkistaa joka aamu mitä tulee mukaan. Ilta ei riitä....