Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

60-luvulla oli minun veljilläni pienoislentokoneita jouluaaton jälkeen oman huoneen katto täynnä

Vierailija
10.12.2021 |

Oliko muiden lapsuuden perheissä pojilla niitä osista liimattavia lentokoneita 60-luvulla? Minun veljeni ostivat ihan itselleen niitä mukamas joululahjaksi, mutta yksi veljistäni ainakin liimasi niitä kasaan jo ennen jouluaattoa. Hävittäjäkoneita oli poikien yhteinen makkarin katto vierivieressä langalla ja nastalla katossa kiinni. Kattomateriaali oli sellaista materiaalia, että oli helppo laittaa nastoilla kiinni niitä pienoismallisotalentokoneita.
Mä en siskona kyllä vaan tajunnut, mitä ihmeen intoa veljilläni oli niitä rakennella ja sitten ripustella niitä kattoon. Mutta olihan se autoratainnostuskin ylenpalttista jossain vaiheessa. Ja sitten pienoiskokoiset mäkihyppääjät, joille piti lumesta rakentaa pihalle hyppyrimäki, ja kansalliset kylän muiden naapurin poikien kanssa kisat pystyyn:heh!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miun veljellä oli

Vierailija
2/10 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-70 oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan toki!

Tosin koottavien boomin mä ajoittaisin enemmänkin 70-luvun alkupuolelle, kuin 60-luvulle, mutta alkoihan se toki jo 60-luvulla.

Mutta siis oma koottavien kokoaminen ja keräily ajoittui boomin kuumimpaan vaiheeseen, eli 70-luvun alkuun. Parhaillaan taisi katossa roikkua parisenkymmentä konetta ja hyllyssä komeili ylpeyteni, eli saksalainen sotalaiva Bismarck. Olin tosin hieman pettynyt kun sen joulahjaksi sain, koska olisin halunnut sen sisaraluksen Tirpitzin, joka jostain syystä oli paljon suositumpi kuin Bismarck. Kuitenkin olin siihen tosi tyytyväinen olihan se koottavieni ehdoton lippulaiva ja ainut yli 100 osainen, sisältäen "peräti" yli 170 osaa.

Frog, Airfix ja Heller oli ainakin suosittuja valmistajia. Erityisesti Frog oli silloin kovan sana ja monesti tuli Frogin koottavien laatikoita kuolattua leluosastolla.

M58

Vierailija
4/10 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vielä 80-luvullakin tosi yleistä.

Vierailija
5/10 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koottavat oli kyllä 70-luvulla lähes joka pojan harrastus ja tosiaan ne nimenomaan kuului laittaa langalla katosta roikkumaan.

Samoihin aikoihin Matchbox autot ja autoradat oli kuuminta hottia. Moni aikalainen muistaa varmasti ne kirkkaankeltaiset muoviset kourut, jotka useammasta pätkästä liitettiin yhteen ja saatiin aikaan erilaisia variaatioita, jotka sisälsivät mutkia ja silmukoita. Erityisesti silmukat oli erittäin suosittuja. Autorata kiinnitettiin pöydänreunan, josta se kouru laski lattialle, jossa sitten sijaitsi erilaiset mutkat ja silmukat.

Tuollainen rata komisti lähes jokaista lastenhuonetta 70-luvun alussa, siinä kuin katossa roikkuvat koottavatkin, siis jos huoneessa asusti poikalapsi. Tytöillä taas oli barbiet ja nukkekodit ja mitä niitä nyt olikaan, mutta niistä sitten mammat voi kertoa tarkemmin :)

Vierailija
6/10 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. kuittaa näihin kommentteihin, jossa kerrotaan vasta 70-luvulla oli joillakin pojilla näitä koottavia sotapommikoneita, niin minä nyt kerroin omien veljieni aloitelleen 60-luvun loppupuolella tuon pienoismallisten hävittäjäkoneiden kokoamisen näpit liimassa, mutta mulla oli eri ikäisiä veljiä useampi kuin yksi niin toki kyseinen poikaikäisten kyseinen harrastus jatkui vielä 70-luvun alkupuolellakin osalla veljeksistäni.

Sitä mä en muista, että leikkivätkö myös niiden valmiiden katosta roikkuvien koneiden ampumista ritsalla tai jollain leikkipyssyllä?

Vierailija
7/10 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljilläni oli autorata mustista palasista koottava rata, ja siihen sai ostettua lisää niitä palasia, joilla sai autorataa jatkettua vaikka kuinka pitkäksi. Ja eikä se mahtunutkaan heidän oman huoneen lattialle, kun ostivat niitä jatkopaloja siihen kilparataansa, niin sijoittivat sen sitten yläkerran välieteiseen ja me siskokset kuljettiin loikkien sen autoradan ylitse omaan huoneeseemme kesken kuumimpien formulakisojen. 🤣

Vierailija
8/10 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. kuittaa näihin kommentteihin, jossa kerrotaan vasta 70-luvulla oli joillakin pojilla näitä koottavia sotapommikoneita, niin minä nyt kerroin omien veljieni aloitelleen 60-luvun loppupuolella tuon pienoismallisten hävittäjäkoneiden kokoamisen näpit liimassa, mutta mulla oli eri ikäisiä veljiä useampi kuin yksi niin toki kyseinen poikaikäisten kyseinen harrastus jatkui vielä 70-luvun alkupuolellakin osalla veljeksistäni.

Sitä mä en muista, että leikkivätkö myös niiden valmiiden katosta roikkuvien koneiden ampumista ritsalla tai jollain leikkipyssyllä?

En huomannut missään kommentissa väitetyn, että vasta 70-luvulla oli joillakin pojilla koottavia. Jokainen ymmärtääkseni on kommentoinut omia muistojaan ja sitä mihin ajankohtaan ne on osunut.

Vierailija
9/10 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvun alussakin tuli vielä koottua ainakin yksi Spitfire. Ja naapurin poika räjäytteli isoveljensä kanssa jonkun koneen kiinareilla rikki uutena vuotena.

Vierailija
10/10 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Air-Fix tms taisi olla merkki. Yhtenä jouluna tms ostettiin kauheet läjät tankkeja ja koottiin niitä.