kuka imettää yli 1-vuotiaita lapsia?
En ymmärrä niitä ihmisiä jotka imettävät lasta rinnasta, kun lapsi on jo yli 1-vuotias ja jatkavat sitä, kun lapsi on jo 2-3 vuotias. Lapsihan osaa jo kävellä n. 1 vuoden iässä ja syödä itse ja puhua n. 1,5kk-3v iässä ja on jo niin iso silloin.
Kommentit (34)
Esimerkiksi minä. Esikoista imetin 2 v 9 kk ja kuopusta toivottavasti vähintään 2 v.
Varmaan ihan äidit omia lapsiaan? Siis se sama henkilö, joka imetti myös lapsen ollessa 364 pvän ikäinen.
Minä myös, kaikki kolme lastani yli vuoden ikäisiksi.
Sosiaalinen, koulutettu, fiksu, hoikahko ja työelämässäkin pärjäävä ihminen. Enkä näe asiaa mitenkään ihmeellisenä.
Minäkin imetin yli yksivuotiaaksi, taisi lapsi olla 1v ja 7kk kun lopetin.
Ainakin muutama vuosi sitten oli ihan neuvolan suosituksissa että osittaisella imetyksellä jatkaisi 1,5v asti.
Minä imetin reilun vuoden. Ajattelin lapsen etua eikä siinä minusta ollut mitään ällöttävää.
Sinulla se ongelma taitaa olla, jos koet imettämisen jotenkin ällöttäväksi!? Lapsen ruokkimista parhaalla mahdollisella ravinnolla, josta on lukuisia hyötyjä lapselle.
Itse imetin 1,3 vuotiaaksi ja jotenkin harmittaa etten jaksanut kauempaa. Lapseni ovat olleet niin kiinni rinnassa että kävivät väkivaltaisiksi jos en antanut, silloin ajattelin että en enää jaksa vaan lopetin, silti on vieläkin huono omatunto kun lopetin itsekkäistä syistä lapsilleni tärkeän jutun, ja ravitsevan...
Minäkin esikoista noin kolmivuotiaaksi. Nuorempi lapsi nyt reilun vuoden ja imetän, mutta maito tuntuu vähenevän eikä imetys oikein tunnu enää hyvältä. Kolmas lapsi on tulossa, niin veikkaisin että kesään mennessä loppuu tämän imetys.
Mutta kyllä päälle yksivuotias minusta vielä tuntuu niin vauvalta, että ei sen imettämisessä mitään ihmeellistä ole, ei vaikka se osaa kävellä ja juoda lasista itsekin. Sellaiselle ihmiselle toki voi ajatus tuntua vieraalta, jolla on kokemusta vain pikkuvauvan imettämisestä, mutta ehkä tässä on hyvä mahdollisuus vähitellen harjoitella maailmankuvan avartamista, jos tämä tuntuu käsittämättömältä jutulta... :)
Minä täysimetin kuopusta puolivuotiaaksi ja jatkoin imetystä melkein kaksivuotiaaksi. Ihan luonnollista, mutta en lähde syyllistämään toisin valinneita (eikä se aina ole edes oma valinta).
Minä. Lapsi on nyt 1 v 8 kk. Hän aloitti päivähoidossa heti 1 v täytettyään. Imetys on yksi tapa pitää läheisyyttä yllä, vaikka olemmekin työpäivän ajan erossa toisistamme. Imetän vain aamuisin ja iltaisin, ja joskus viikonloppuisin päiväunille käydessä. Meillä imetys on enemmän läheisyyttä ja turvaa, kuin varsinaisesti ravintoa.
Varhaisesta päivähoidon aloituksesta huolimatta lapsi ei ole sairastellut juuri lainkaan. Poissaolopäiviä on yhteensä kolme.
Ihania nämä lapsen etu -vouhkaajat :) Imettäkää puolestani vaikka 10-vuotiasta, mutta ei se rintaruokinta tee lapsistanne sen viisaampia tai terveempiä kuin pulloruokituista.
Esikoiseni on nyt 16-v, häntä imetin kolme viikkoa. Hän ei ole käytännössä koskaan sairaana. Koskaan ei ole ollut korvatulehdusta. Ysin keskialrvolla opiskelee lukiossa, ollut kieliluokalla ekaluokasta asti, harrastaa erästä joukkelajia SM-tasolla. Ja raukka parka on kasvanut Tuttelilla.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 12:50"]Ihania nämä lapsen etu -vouhkaajat :) Imettäkää puolestani vaikka 10-vuotiasta, mutta ei se rintaruokinta tee lapsistanne sen viisaampia tai terveempiä kuin pulloruokituista.
Esikoiseni on nyt 16-v, häntä imetin kolme viikkoa. Hän ei ole käytännössä koskaan sairaana. Koskaan ei ole ollut korvatulehdusta. Ysin keskialrvolla opiskelee lukiossa, ollut kieliluokalla ekaluokasta asti, harrastaa erästä joukkelajia SM-tasolla. Ja raukka parka on kasvanut Tuttelilla.
[/quote]
Rintamaito on tutkitusti paras ravinto vauvalle. Sen sanominen ääneen ei ole vouhkaamista tai muiden ratkaisujen arvostelua, vaikka ilmeisesti monet imettämättä jättäneet äidit näin ylitulkitsevatkin. Korvike on oikein hyvä vaihtoehto - jos oikeasti itsekin olet sitä mieltä et vedä hernettä nenään siitä että joku toinen imettää.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 12:50"]
Ihania nämä lapsen etu -vouhkaajat :) Imettäkää puolestani vaikka 10-vuotiasta, mutta ei se rintaruokinta tee lapsistanne sen viisaampia tai terveempiä kuin pulloruokituista.
[/quote]
Sinuakaan raukkaa ei ole taidettu imettää, kun et ymmärrä asiasta hölkäsen pöläustä. Toivotaan, että seuraavalla sukupolvella menee paremmin (siis sen sinun lapsesi tulevaa lasta imetetään sitten joskus).
Nyt varmaan pidetään hulluna mutta sanon kuitenkin. Itse en ole ikinä imettänyt yli neljän kk ikäistä lasta enkä voisi kuvitella imettäväni yli 6kk tai ainakaan 1-vuotiasta tai yli. Ja tässä siis se hullu juttu eli silloin kun vauva alkaa tajuta enemmän asioita ympärillään mun mielestä on hassua tarjota sitä tissiä suuhun. Tällöin sopivampaa on antaa pullosta vitamiineilla hyöstettyä Nan:nia. Imetys sopii imeväisille ja kun vauva ei ole enää täysin pelkästään imeväinen eli voi jo alkaa syödäkin jotain voi imetyksen jättää taakseen.
Hei väliin vähän ot-kysymys. Onko se nyt niin, että äidinmaidon koostumus ja ravintoaineet hupenevat siinä lapsen ollessa noin yksivuotias? Eli onko ravinnon kannalta "tarpeellista" tai edes hyödyllistä jatkaa imetystä vai onko kyseessä enää vain läheisyyshetki (missä ei siis mitään pahaa, painvastoin)? Olen kuullut ja lukenut useammanlaista näkemystä tästä maitoasiasta. WHO:n suositus kaksivuotiaaksi imettämisestä on ymmärrettävästi annettu kehitysmaiden äitien kannalta. Ei sillä, etteikö sitä voisi länsimaissakin seurata.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 12:55"]Nyt varmaan pidetään hulluna mutta sanon kuitenkin. Itse en ole ikinä imettänyt yli neljän kk ikäistä lasta enkä voisi kuvitella imettäväni yli 6kk tai ainakaan 1-vuotiasta tai yli. Ja tässä siis se hullu juttu eli silloin kun vauva alkaa tajuta enemmän asioita ympärillään mun mielestä on hassua tarjota sitä tissiä suuhun. Tällöin sopivampaa on antaa pullosta vitamiineilla hyöstettyä Nan:nia. Imetys sopii imeväisille ja kun vauva ei ole enää täysin pelkästään imeväinen eli voi jo alkaa syödäkin jotain voi imetyksen jättää taakseen.
[/quote]
Sä teet niin kuin itse parhaaksi näet.
Minä rupesin vieroittamaan lapsia 1-vuotiaana rinnasta
Imetin esikoistani lähes 2-vuotiaaksi, kuopus on nyt 9 kk ja 2-vuotiaaksi asti imetän häntäkin, ellei hän itse lopeta imetystä aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 12:50"]
[/quote]
Itseasiassa imetys kyllä tekee lapsistamme sekä viisaampia, että terveempiä. Ihan tutkitusti. Sinä sensijaan et ole tainnut kommentistasi päätellen tilastollisesta todennäköisyydestä kuullakaan.
Älä välitä. En mäkään ymmärrä kaikkea, esimerkiksi yleinen suhteellisuusteoria on täysin käsityskykyni ulottumattomissa.