SUKUnimen vaihtaminen! Neuvoja, apuja?
Haluan ottaa aiemmin suvussani esiintyneen jo kuolleen isoisovanhempani nimen, osaisiko joku atuuaa muutamassa kysymyksessä?
Maistraatissa sanottiin että minun pitää soittaa kirkkoherranvirastoon, ja kun nyt googletin, niin en oikein tiedä minne? Luin että pitää saada virkatodistus kaikista seurakunnista joissa henkilö on elänyt 15v täytettyään. Kumpaa tuolla siis tarkoitetaan, minua vai isovanhempaani?
Kommentit (27)
Kts. Geni.com onko joku tehnyt suvustasi sukupuuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit vaihtaa maistraattiin ilmoittamalla uuden sukunimesi. Maistraatti tekee nykyään selvitykset asiasta. Kukahan sinua on neuvonut tässä?
Onko tämä käytäntö muuttunut? Vajaat 10 vuotta sitten sai itse selvittää, että onko sukua henkilölle x vai ei.
Muuttui muutama vuosi sitten. Nykyisen henkilösuojalain aikana sukuselvityksen tekeminen on todella vaikeaa.
Vuoden verran kesti oma projektini kun niitä papereita vatvottiin eestaas
Vierailija kirjoitti:
Pyydät seurakunnasta sukuselvityksen nimenmuutosta varten. Kerro tarkasti mitä ja miten pitkälle haluat tietää, niin et joudu maksamaan turhasta työstä. Sitten odotat. Jonot ovat nyt pitkät, eli varaudu odottamaan hyvinkin vuoden verran.
Kiitos! Projektilla ei ole mikään kiire, ja jos en tuota tiettyä nimeä voi saada, niin sitten joko saa olla, tai alan pohtimaan jotain tuota sukunimeä lähellä olevaa ihan uutta nimeä.
ap
Itse olen vaihtanut nimeni isoäidin tyttönimeksi n 8 vuotta sitten. Ei tarvinnut ainakaan silloin soitella mihinkään, perustelin vain hyvin että nimi on suvusta ja sillä on tunnearvoa sekä on harvinainen joten haluan omalta osaltani säilyttää sen olemassaolon.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vaihtanut nimeni isoäidin tyttönimeksi n 8 vuotta sitten. Ei tarvinnut ainakaan silloin soitella mihinkään, perustelin vain hyvin että nimi on suvusta ja sillä on tunnearvoa sekä on harvinainen joten haluan omalta osaltani säilyttää sen olemassaolon.
Tässä lienee nyt kuitenkin kyse siitä, ettei aloittaja tiedä onko kyseinen nimi ollut hänen isovanhemmillaan, vai vain muulla suvulla. Olisit itsekin joutunut soittelemaan jos kohdallasi olisi näin ollut.
Pyydät seurakunnasta sukuselvityksen nimenmuutosta varten. Kerro tarkasti mitä ja miten pitkälle haluat tietää, niin et joudu maksamaan turhasta työstä. Sitten odotat. Jonot ovat nyt pitkät, eli varaudu odottamaan hyvinkin vuoden verran.