Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinini maalaa vain synkkäsävyisiä maalauksia

Vierailija
10.12.2021 |

Teinini on lapsesta asti osoittanut taiteellisia taipumuksia, on visuaalisesti lahjakas ja luova. Hän on kehittynyt todella taitavaksi maalariksi ja vapaa-aikanaan maalaa paljon, mutta lähinnä tummia ja synkkiä teemoja aiheena käyttäen ja mietin, että miksi. Hänen tekemässään taiteessa ei ole lähes koskaan iloisia sävyjä ja piirteitä. Joten kysyn nyt, että onko ne vain maalauksia vai kertooko tämä enemmän teinin todellisista tuntemuksista? Käytökseltään ja olemukseltaan mikään ei tunnu olevan pielessä. Kavereita on jne. On iloinen ja pirteä. Onko huoleni turhaa ja häntä nyt vain sattuu kiinnostamaan tällaiset asiat? Olen yrittänyt tiedustella häneltä, mutta naurahtaa ja sanoo kaiken olevan hyvin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha huoli, jos käytös on masentunut niin silloin taide voisi olla keino purkaa omaa oloaan, luultavasti hän vaan itse pitää niistä väreistä ja teemoista mitä maalaukset sisältää.

Vierailija
2/9 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on taidetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellyttää häntä visuaalisesti enemmän luoda tummasävyistä ja melankolistakin kuvastoa. Ei minusta mitään syytä huolestua (vertaisin tilanteeseen, jossa henkilö kuuntelee hyvin raskasta musiikkia ilman, että taustalla mitään masennus- tms. aspektia).

Taide on monesti tapa käsitellä ja purkaa niitä negatiivisia tuntemuksia tai teini-iän/muun elämäntilanteen epävarmuutta. Jos nuori on "normaali", niin en huolestuisi.

Vierailija
4/9 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi hyvä, että olet kysynyt häneltä suoraan. Ihmiset ihan liikaa hauduttelevat näitä kysymyksiä ja huolia mielessään sen sijaan että vain nostaisivat kissan pöydälle asianomaisen kanssa.

Ei sinulla välttämättä ole mitään syytä huoleen. Jotkut käsittelevät sisäistä pimeyttään juomalla pullokaupalla viinaa tai puukottelemalla ihmisiä kadulla, toiset tekevät sen taiteen keinoin. Monet taiteilijat käsittelevätkin taiteessaan varsin synkkiä aiheita juuri siksi, että se on terveellinen ja turvallinen tapa käsitellä vaikeitakin tunteita ja tapahtumia.

Vierailija
5/9 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen taiteisiin taipuvainen! Itse maalaan ja piirrän paljon ja käytän usein taiteessani synkkiä ja tummia elementtejä enkä ole mitenkään masentunut, päinvastoin. Minua vain on aina kiinnostanut ihmisyyden ja maailman "pimeä puoli" joista saan inspiraatiota taiteeseeni. Sekä aiheideni ajankohta sijoittuu lähestulkoon aina ilta/yöaikaan ja tämä johtunee siitä, että olen aina ollut enemmän ilta-ja yöihminen.

Eli ei, suuri taide EI vaadi aina suurta kärsimystä :D

Vierailija
6/9 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä täällä vastanneiden kanssa, että en huolestuisi, jos käytös ei muuten poikkea hänen normaalista käytöksestään. Sensijaan osoita kiinnostusta hänen taiteeseensa, kysele ja keskustele, tutustu hänen tapaansa ajatella ja ilmaista taidetta. Itse tunnen joitakin taiteellisesti lahjakkaita ihmisiä ja heidän tapansa pohtia ja kuvailla ympäröivää maailmaa on kiehtova ja omia näkemyksiäni avartavaa. Ehkä kuulemme teinistäsi vielä! Kuka tietää :)

Vierailija
7/9 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan rupea hysteeriseksi ja marttyroimaan, saatika kiellä aiheteeman maalauksia. Ja jos et kiellä suoraan, niin nuori kyllä lakkaa maalaamasta sellaisia aiheita, jotka saa sinut pois tolaltaan. 

8/9 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole huolestuttavaa. Synkät aiheet vain ovat kiinnostavia taiteessa.

Kirjoitin itse novelleja vuosia sitten, ja vaikka voin pääsääntöisesti ihan hyvin, tarinoideni aiheet ja teemat olivat aina synkkiä ja kielteisiä: ristiriidat ihmissuhteissa, kuolema, kärsimys, pelot.

En usko että kuvataiteessa olisi toisin. Varsinkaan jos muussa käyttäytymisessä ei ole mitään huolestuttavaa havaittavissa.

Vierailija
9/9 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin enemmän huolissani, jos teinisi maalaisi jotain unelmahattaraa näinä aikoina. Jos on kyky nähdä ja käsitellä taiteessa ihmiselämän pimeää puolta, on edellytykset tulla todella suureksi taiteilijaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi