Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttärelläni on huono itseluottamus. Miten voisin auttaa häntä?

Vierailija
16.03.2015 |

Parikymppisellä tyttärelläni on sydäntäsärkevän huono itseluottamus/itsetunto. Kaikkeen tekemiseen hänen kommenttinsa on aina en osaa tai en kuitenkaan osaa. Positiivista palautetta ei osaa ottaa vastaan, vaivaantuu silminnähden. Kritiikin tai epäonnistumisen takia masentuu ja lyö hanskat tiskiin, ei suostu enää yrittämään. Hän kulkeekin hartiat lysyssä ja katse maassa. On myös hyvin negatiivinen ihminen, löytää kaikesta vain ne huonot puolet. En tiedä mistä hänen epävarmuutensa johtuu, kotona olemme aina kannustaneet ja tukeneet. Miten voisin auttaa tytärtäni?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän aina käyttäytynyt noin vai onko tämä uusi piirre?

Missä tyttäresi on hyvä? Tunteeko hän omat vahvuutensa? Kuka häntä arvostelee? 

Kukaanhan ei ole hyvä kaikessa. Ainakin koulutus ja ammatti kannattaa hankkia omilta vahvuusalueiltaan. Tietysti pitää pitää mielessä myös työllistymismahdollisuudet, mutta yleensä vahvuusalueilta löytyy niin useita aloja että jokin niistä on turvallinen myös työllistymisnäkökulmasta. 

Toin tuon työllistymisen esille vaikka se ei tähän suoranaisesti kuulukaan, koska on niin paljon koulutuksia, joiden avulla on tosi vaikea työllistyä.

Vierailija
2/5 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi hakea apua, voi olla masentunut, jos noin negatiivinen on.

Itse olen juuri samanlainen. Vihaan jos joku sanoo minusta jotain positiivista, tuntuu että muut valehtelevat. Minä tosin olen antanut tämän olla tälläistä liian pitkään hakematta apua, joten tästä tavasta on vaikea päästä vanhempana eroon. Mikään elämässä ei onnistu, kun jatkuvasti kaikkeen suhtautuu negatiivisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tytöllä vanhempia sisaruksia/serkkuja/muutaman vuoden vanhempia perhetuttuja, sellaisia omaan viiteryhmään kuuluvia, joita voisit pyytää sanomaan tytölle jotain positiivista? Ei mitään yliampuvaa kehumista, vaan joku pieni kiva kommentti sopivassa tilanteessa? Minulla oli todella huono itsetunto parikymmpiseksi asti, eikä äidin kehut auttaneet mitään, koska koin että äiti kehuu koska sen "kuuluu". Olisin kaivannut positiivista palautetta vertaisiltani.

Vierailija
4/5 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että! Taidat olla nyt parikymmentä vuotta myöhässä tuossa kasvatusasiassa. Itseluottamuksen pohja luodaan jo vauvavaiheesta alkaen.

Vierailija
5/5 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

#4 jatkaa:

Minun itsetuntoani hiveli, kun äitini miesystävä kommentoi ulkonäköäni positiiviseen sävyyn teini-iässä. Äidin kuullen, eli tilanteessa ei ollut mitään epäsopivaa :) Isäni ei ole koskaan sanonut ulkonäöstäni mitään positiivista ja koen, että se on jättänyt jälkensä itsetuntooni.