Kannustalojen Long Island
Oletteko käyneet jo katsomassa noita uusia Long Island-malliston taloja? Minä ihastuin todella paljon... kiva, että keksivät jotain erilaista talomarkkinoille. Minä ainakin voisin tuollaisen talon ottaa :) Mieheni ei kyllä tykästynyt puolestaan yhtään, ensikommentti oli " ei ei, ihan mummotyylinen" :D Harmi, että tuolla sivuilla ei näy kuin noita isompia malleja, olis mielenkiintoista nähdä myös pienempiä, oman kokoluokan taloja. Esitteitä ei kyllä raaski tilata, maksaako ne nykyään kaikilla talomyyjillä vai vainko Kannustaloilla :O
Kommentit (14)
Ihania minusta.Ollaan parhaillaan rakentamassa Kannustlojen rauhalaa ja nätti talo siitäkin minusta tulee.Mutta jos joskus vielä rakennetaan niin tuommoinen talomalli olis mieluinen.
En kyllä itse välttämättä haluais. Meillä rakenteilla parhaillaan Harja-Rauhala ja siihen toivottavasti jäämme sitten pysyvästi :)
täällä kohta Jukka-talo valmis, ja isken päätäni seinään kun tuo Long Island mallisto on JUST se mistä olen jo vuosikausia haaveillut!!!
no, seuraavalla kerralla sitten ;-)
tuollainen talo vaatii minusta ympärilleen ison puistomaisen tontin jossa on paljon isoja lehtipuita, pieniä kumpareita ym. sekä mahdollisesti omaa rantaakin. aika vaikea kuvitella että talo näyttäisi olevan oikeassa paikassa 500m2:n pääkaupunkiseudun takatontilla tai keskellä suomalaista tasaista peltomaisemaa...
mutta jos minulla olisi juuri oikeanlainen tontti niin heti laittaisin long islandin :) se 180m2 talo on juuri sellainen kuin unelmataloni on, mitään en ainakaan näin äkkiseltään muuttaisi.
tontin on oltava avara ja muodokas, vanhoja puita valmiina - ei millekään peltotontille tarkoitettuja taloja.
Hlökohtaisesti talomallit oli pettymys, ulkoa ihan ok mutta sisältä vielä kovin sokkeloiset ja ahtaat. Tässä vähän mun kommentteja ei-niin-hyvistä -ratkaisuista:
180 m2:
- kapea oh + tv-huone. Näyttäisi olevan nippanappa 4m joka on todella kapea tila. Puolikin metriä lisää tekisi ihmeitä
- yläkerran aula ihan hukkatilaa, ei voi sisustaa järkevästi
184 m2:
- turhia kulmia esim eteinen+ vaatehuone+wc, ne oikaisisin heti
- 2 vessaa turhaan alakerrassa. Saunassa ei tarvita vessaa mun mielestäni.
- yläkertaan kunnon kph, ottaisin vaatehuoneesta lisätilaa. Suihkukopit on ahtaita (meillä nyt 100 x 120 cm suihkunurkka ja se on jo ok)
- yläkerran aulan sisustettavuus?? Kapea tila, mahtuuko sohvapöytä tai tv??
Ööö...jos haluatte jonkun tietyn (" oman" ) tyyppisen talon niin miksi ette piirrätä sitä arkkitehdillä?
Kyllä melko monimuotoisenkin talon saa sitten vaikka suurelementtitehtaalta täysin omilla suunnitelmilla.
200m2 puutaloon maksoi arkkitehtuurisuunnittelu+rakennesuunnittelu n. 6000 eur vuonna 2004. Kyllä se raha (ja vähän enemmänkin...) on siinä vaikka Kannustalojen pakettihinnassakin mukana. :-)
juuri siksi piirsimme ekan talon itse ja toisen piirrätimme arkkitehdillä. Nyt olikin kyse näiden talomallien arvioinnista ihan yleisellä tasolla. Vertasin vain omia kokemuksiani siihen mitkä kohdat ei meillä menisi läpi.
johan ne kyllä tyrkyttää itseään tuossa bannerissa että vaikea on olla klikkaamatta...jupinaa...
ensin tuli mieleen että mitä uutta tässä on
vanhoista englantilaistaloista matkittu ulkoasu, noita koristepieluksia voi laittaa millälailla vain kuka vain, isot terassit ja avonainen oh oli jo auroramalleissa ja sisätilat näytti pikavilauksella ihan tavanomaisilta ratkaisuilta mitä nyt muutkin tarjoaa.
nätti talo ainakin se pienempi, tykkään avaruudesta ja terassit on mukavia, samoin parvekkeet (tosin kattamattomat?miksi?)mutta aika paljon vaatii tontilta. komppaan muutamaa muutakin jotka sanoivat että näyttäisi hilpeältä tyypillisellä suomalaisella 500-700 neliön peltotontilla :)) kuten se aurorakin, muuten
jamuutenolensitämieltäettäkäyttäkääarkkitehtejä
kuvastotonkivojaideointiavarten
kun herätti keskustelua, itse en " muutos-silmällä" vielä katsellut vaan pääpiirteittäin :) Mutta tuskin hirmu isoja muutoksia silti tekisin tuohon 180 neliöiseen. Tosin tuskin koskaan noin isoa taloa onkaan rakentamassa ;)
Ja se on kyllä totta, että tuollainen talo vaatii tontilta paljon. Samoin kun minusta aika moni muukin iso 1,5-2 kerroksinen talo, ainakin noissa Kannus-taloissa. Varsinkin, jos on iso(t) terassi(t)/parveke(et), mistä maisemia katsella :)
Tuskin itsekään olemme lähiaikoina rakentamassa, kun uudessa talossa jo asutaan :D Mutta eihän sitä koskaan tiedä...
Olette kai huomanneet, että samalla uuden malliston lanseerauksen kanssa uusittiin nettisivut ja firman logo. Kehoitan myös huomioimaan, että firman nimi Kannustalo on yksikössä ja taipuu Kannustalon Rauhala jne. Ehkä pilkunviilausta, mutta kuitenkin.
Kannustalo vaan sattuu olemaan firma, joka on aina askeleen edellä muita talonvalmistajia. Kontiotuote lanseerasi pari vuotta sitten oman country-malliston, mutta heidän talonsahan ovat hirttä. Lyön vetoa, että kohta alkaa näitä jenkkitaloja tulla muiltakin firmoilta.
Mitä taas tulee Long Island -talojen isoon kokoon, niin se johtuu ihan siitä, että tänä päivänä Kannustalon rakentajat rakentavat isoja taloja. Esite on aivan yhtä upea kuin itse mallistokin, mutta jos ei raaski sitä viittä euroa maksaa, niin käykää nettisivuilla tai lukekaa uusin Kodin Kuvalehti, jossa Sipooseen rakennetun Kannustalon sisäkuvat ovat samoja kuin Long Island -esitteessä.
Minä en oikein pitänyt tuosta Long Island mallistosta, ne ikkunaluukut ja pienet käkikellomaiset kattolyhdyt ei sytytä.
Asumme itse harjakattoisessa Rauhalassa ja olen edelleen pahasti koukussa Kannustalon esitteisiin :) Long Island -esite oli kyllä taattua Kannustaloa ihanine kuvineen. Oletteko muuten huomanneet että ihanaan Kannustalo arkeen ei kuulu ollenkaan mm. seuraavia:
- televisiota missään näkyvissä
- värikkäitä lasten leluja vaan lelut on sävy sävyyn lasten huoneiden kanssa ja ne ovat puisia tai tyylikkäitä valkeita pehmoja - ei muovia eikä Disneyn kamaa.
- Ihanassa Kannustalo arjessa pesuainepullotkin on sävy sävyyn kodinhoitohuoneen tai kylpyhuoneen kanssa, siellä ei ole mitään Euro Shopper yleispuhdistusaineita tai VO 5:ttä.
- Kannustalo arjessa yleensä perheen emäntä on saanut luoda ympärilleen ihanan pehmoisen kotiunelman ja toteuttaa kaikki sisustusunelmansa ja suunnitella jokaisen pienimmänkin yksityiskohdan makunsa mukaan. Isäntä on saanut valita korkeintaan jonkun suihkun.
- Kannustalo arkeen kuuluu että perhe on käpertynyt ihanan arkiolohuoneensa sohvaan juomaan espressoa tai pelaamaan jotain sivistynyttä, kuten vaikka shakkia
- Kun Kannustaloperhe haravoi tai pesee autoa tapahtuu se tietenkin sävy sävyyn olevissa tyylikkäissä Ralph Lauren tai Gant tyyppisissä vermeissä - ei missään lantsareissa ja verkkareissa
Jne. Ja kun se todellisuus vielä olisi jotain noin ihanaa...Nimimerkillä jos ei tuo muumipalapeli kohta korjaannu tuosta olohuoneen lattialta niin alan uhkailla sen jäähylle laittamisella yms. ikävällä :)
Arkkitehdin käytöstä vielä sen verran että onhan nuo pakettitalotkin suunnitellut arkkitehti ja jostain kuulin että esim. Rauhalan suunnitellut Sanna Hautamäki on piirtänyt siitä parisataa erilaista variaatiota. En usko että kukaan ostaa yhtäkään talopakettia ihan suoraan kuvastosta vaan ainahan niitä muokataan tarpeiden mukaan. Toki sellainen arkkitehti joka piirtää uniikkitalon suoraan tietylle tontille tietyn perheen tarpeiden mukaan voi onnistua monta kertaa paremmin kuin muokattu pakettitalo, vaan ei se aina autuaaksi tee. Ystävillämme esim. arkkitehdin juuri heille piirtämä talo on kyllä kiva ja siinä on tosi hauskoja jippoja - ei mikään tusinatalo todellakaan - mutta monissa käytännön asioissa on menty metsään, mm. olohuoneen kiilamainen kulma johon ei voi sijoittaa yhtään kalustetta mutta joka haukkaa leijonan osan olohuoneen pinta-alasta sekä se, että eteisen, vessan ja kodinhoitohuoneen ovet kolisevat toisiaan vasten eli kaksi pitää aina olla kiinni kun yhden avaa.
...mutta minä kertakaikkiaan vierastan näin amerikkalaisennäköistä taloa. Sinänsä siis kauniita, mutta tuntuisivat aika vierailta suomalaiseen lähiöön. Mikäli olis tontti jossain keskellä metsää niin ehkä sitten, mutta kivitalon, älvärin, kahden omatalon ja kolmen Kastellin kotikartanon keskelle näyttäisi aika surkuhupaisalta.
Ja Kastellillahan on ollut jo pari vuotta amerikkalaistyylinen mallisto, onkohan nimeltään country? Mutta siis täsmälleen tällaisia taloja miinus ikkunaluukut.
jonkun aikaa sittenhän oli kovasti muotia puiset perinnetalot (Ainolasta kai se lähti...).
Nyt on ollut vallalla modernimmat talot, paljolti kivitalot. Tuntuu että niitä tekevät jo kaikki, vähän " juntimmatkin" tai siis hitaammin trendejä seuraavat.
Alkaakohan taas tulla siis kivitaloille vastapainoksi hieman pehmämpi tyyli, tällaisten avarien valoisten jenkkikartanotyylisten juttujen muodossa.
Ainakin omasta mielestäni se mainoksen olohuone (Kodin kuvalehdessäkin esitelty) on ihanan valoisa ja tilava.
Heh, Maiju-71:llä on pointti siinä että nuo mainokset luo aina mielikuvia idylleistä jotka ei ehkä kohtaa aina todellisuutta. Tuntuu ettäIkean kuvastot on ainoita joissa näytetään sitä värien kirjoa ja sekamelskaa joka oikeasti kodeissa usein vallitsee.
Esim. asuntomessuilla kiertäessä tuntuu, onko koteihin laitettu liikaa vaan erilaisia oleskelutiloja - terasseja, arkiolohuoneita, takkahuoneita, kirjastohuoneita jne. jne.
Ei mulla ainakaan ole ikinä aikaa edes istuskella meidän terassilla, ja ed. asunnossa myös parveke jäi melkein käyttämättä, enkä ehdi yläkerran aulassa istua saunan jälkeen... olkkari on ainoa missä istahdan imettämään tai joskus katon telkkaria.
Mutta meillä on kyllä esim pesuainepullot samaa selkeää sarjaa täyttöpulloina - niihin voi sitten ostaa täytettäväksi niitä halpoja Euroshoppereita ja muita.
Ja lapsille hankittavaa tavaramäärää pyritään rajoittamaan ja miettimään miltä se tavara näyttää kotona ja missä säilytetään. Kyllä mä mietin jopa vessapaperia, talouspaperia tai tiskiharjaa tms. ostaessakin sitä, miltä meillä pitäisi kotona näyttää.
saa myös noutamalla edustajalta ja jos taloa aikoo rakentaa pieni summa tuo esitteistä on. Siksi ne kuulemma maksavat et monet käytti niitä vain idekatalogeina kun niissä on niin ihania kuvia ja paljon. No meillä on Kannustalo mutta silti edelleen selaan luetteloita ja kurkin ihania kuvia mitä voisi laittaa kotiin.. Pitäisi tuo uusikin esite noutaa.
Sanna