Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuulin kun minusta puhuttiin pahaa työpaikalla

Vierailija
09.12.2021 |

Meillä on kiva työyhteisö ja olen kokenut olevani osa sitä. Ollaan sillä tavalla läheisiä, että ollaan käyty toistemme lasten ylioppilasjuhlissa ja muissa vastaavissa. Minunkin tyttäreni rippijuhliin tuli paljon työkavereitani. Jouluna ollaan tavattu antaa toisillemme kortteja.

Tänään satuin kuitenkin kuulemaan, kuinka minusta puhuttiin taukotilassa tosi negatiiviseen sävyyn. Työtäni arvosteltiin ja osa meni myös henkilökohtaisemmalle puolelle. Tämä on painanut minua koko illan ja tekisi mieli itkeä. Työkaverini ovat mukavia, joten ikävimmältä tuntuu se, että ehkä heidän kommenteissaan on perää. Ehkä minä todella olen epämiellyttävä ja hankala työkaveri, vaikka luulin meillä menneen hyvin.

Toivoisin vain, että joku olisi tullut puhumaan ongelmista suoraan kanssani sen sijaan, että minua haukutaan kahvikuppien ääressä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esimies jauhaa pas... aa lähes jokaisesta selän takana. Viimeksi tällä viikolla uudelle sijaiselle, joka oli vasta tulossa tutustumaan työpaikkaan. Jep. Olen lähdössä pois enkä ole ensimmäinen enkä viimeinen.

Vierailija
42/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse feidaisin itseni noista työpaikan piireistä. Olisin jatkpssakin ystävällinen, mutta en kutsuisiketään mihinkään , enkä menisi mihinkään itse, en puhuisi mistään henkilökohtaisista asioistani, vain ja ainoastaan työasioistani.

Tämä taoausosoittaajälleenkerransen, että työpaikkaon töitä varten, jatyökaveteidenkanssaei olla ystäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää ja tosi yleistä :(

Juuri tuollaisen takia minulla on työminä ja vapaa-ajan minä erikseen. Töissä olen ystävällinen ja teen työni ja kuuntelen toki kuulumisia ja itsekin kerron jotain suht ympäripyöreää, mutta mihinkään juoruiluun en ikinä lähde mukaan.

Minulla ei olisi kanttia lähteä selvittelemään tuota tilannetta, mutta sanoisin että yritä olla edelleen ystävällinen mutta vähän etäinen noiden työ"kavereiden" kanssa. Vältä asian eskaloitumista. Tsemppiä AP!

Vierailija
44/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kesätöissä tuli kierrettyä monenmoisia työpaikkoja ja täytyy sanoa, että naistyöpaikoissa aina puhuttiin pahaa siitä, joka ei ollut paikalla. Edessäpäin oltiin aina niin hyvää kaveria ja seläntakana sitten puhuttiin kuitenkin pahaa. Eli kun joku poistui paikalta, niin heti rupesivat hänen juttujaan ruotimaan. Miesvaltaisilla paikoilla oli ihan eri meininki. Kyllä sielläkin saatettiin puhua joskus pahaa jotain ja tosi rankastikin, mutta ei siellä oltu kuitenkaan mielin kielin edessäpäin. Sitä kyllä jotkut ihmetteli, että miten uskalsin olla ainoana naisena porukassa, kolmivuorotyötä tein silloin.

Vierailija
45/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole pahan puhumista, vaan totuuden kertomista.

Vierailija
46/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut miesvaltaisella alalla, joten en osaa verrata. Mutta kyllä ne miehetkin toisistaan pskaa puhuu. Mutta suoraan sitten ei. Hirmu kivaa edellisessäkin paikassa, pieni firma. Tauko milloin kenenkin kanssa samaan aikaan. Ja jokainen kyllä puhui joskus jostain toisesta pskaa mulle. Minä en siihen mukaan lähtenyt.

N36

Vierailija
47/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan yleinen ilmiö, joka ilmeisesti vahvistaa puhujien yhteenkuuluvaisuudentunnetta. Joku vain valikoituu syntipukiksi turhautumille, oli aihetta tai ei. Sattuu tietenkin kipeästi kun itse on tämä yhteisön likakaivo. Kaikista joskus puhutaan. Jotkut puhuu enemmän ja joistakin puhutaan enemmän.  Lähes kaikki joskus jostakin puhuvat. Ahkerat ja hyvät työntekijätkin aiheuttavat helposti muissa kateutta ja sitten keksitään vaikka mitä, kun niin ärsyttää. Ihmiset eivät välttämättä edes itse huomaa kuinka rumasti puhuvat muista.

Ei auta pahaan oloon sanoa, että älä välitä, mutta omalla kokemuksellani olen tullut siihen tulokseen, että ei kannata ilmaista minkäänlaisia provosoitumisen merkkejä saati ryhtyä suurinterventioihin. Pidä ryhti ja itke kotona. Asia paisuu helposti suhteettomaksi, jos ryhtyy kuulustelemaan ja sen jälkeen suhtautuminen sinuun saattaa muuttua hyvin vaivaannuttavaksi.  Muitten sanomisia ja mielipiteitä ei kuitenkaan voi lopulta kontrolloida. Joten anna heidän läyhätä aikansa. (Mikäli siis sinusta ei levitellä perättömiä valheita, joista voisi olla merkittävää haittaa esim. urallesi.) Näin säästät etenkin itseäsi, etkä anna aihetta taas uusille puheille ja liittoutumisille. Koita kestää!

Vierailija
48/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Kehitä sellainen suojapanssari, että suhun ei tuollaiset tartu etkä jää niitä vatvomaan.

Jos töissä on niin huono ilmapiiri, että juorutaan henkilökohtaisuuksista ja haukutaan selän takana niin itse en kyllä sietäisi. Varsinkaan jos tilanne kerrankin toistuu ja minua ollaan eristämässä. Muualtakin töitä kyllä löytyy. Hyviä työyhteisöjäkin on nimittäin olemassa enkä jaksaisi tyytyä huonoon ja alentaa sillä työkykyäni ja mielenterveyttäni hitaasti, mutta varmasti.

Minä olen määräaikaisessa työsuhteessa ad 31.12.2021 tämmöisessä kauhujen työpaikassa! Perehdytys oli aivan lapsen tasoista, vakituisen työntekijän selän takana seisomista 4 tunnin ajan (seurasin miten työtä tehdään)

Olen kuitenkin samaa työtä tehnyt samassa firmassa jo 9 vuoden ajan, mutta eri toimipisteessä. Perustyön siis hallitsen, mutta osaston tavat poikkeavat hieman toisistaan.

Olen ollut tuolla nyt 3kk ja minun ensivaikutelma paikasta on vain vahvistunut.

- esimies nuori kokematon hempukka.. ei antanut käyttööni työvälineitä mm puhelin olisi ollut numero 1. Olen hoitanut työasiat omalla puhelimella

- työkaverit vahtivat työjälkeä (tämä ihan ok)

- kysy neuvoa, mutta älä oikeasti häiritse tyhmillä kysymyksillä

- jatkuva kyseenalaistaminen mm otitko tänään punaisen pyyhkeen, vaikka olisi pitänyt ottaa vihreä pyyhe (onko värillä väliä?)

On ollut todella, todella raskas syksy. Iltaisin kotona olen vain tuijotellut seinää ja kattoa ihmetellen, että voiko tuollaisia työpaikkoja olla enää olemassa!

Viime viikolla ilmoitin ääneen, että joulukuun jälkeen vaihdan osastoa firman sisällä. Lähden siis uuteen paikkaan ja pääsette minusta, huonosta työntekijästä!

Luulin kuulevani jippii ilon huutoja, mutta sain haukkumiset!! Olen huono ja petturi, minua on koko syksy perehdytetty kiivaasti ja nyt olen olen väsyttänyt kaikki perehdyttämiselläni niin lähden.

Lähden ja jätän vuokseni uupuneet työkaverit.

Sääntö 3. Luota vaistoosi. Jos työpaikkalla tuntuu usein, että täällä on outoa, niin sitten on. Etsi uusi duuni. Ja mikä tärkeintä: älä ota henkilökohtaisesti, sinussa ei ole mitään vikaa. Se oli vain yksi työpaikka.

Vierailija
49/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, tuntuu varmasti pahalta. En osaa neuvoa mutta kerron oman tarinani.

Minut oli palkattu sairaslomien vuoksi määräaikaiseksi. Vaikka perehdytys oli hyvää, työssä tuli jatkuvasti eteen uusia asioita, jotka olisi pitänyt osaa hoitaa ns. lennossa, ilman kenenkään apuja. Väkisinkin tuli sitten mokia, joiden korjaus päätyi eräälle toiselle työntekijälle. Vaihtuva työpisteeni oli kerran ihan taukotilan vieressä, josta puheet kuuluivat selkeästi työpisteelleni. Havahduin, että nimeni mainittiin dissauksen yhteydessä. Kuulin myös, kuinka muut hyssyttelivät, että "Maija" istuu tuossa vieressä ja varmaan kuulee. Sitten tulikin hiljaisuus ja puheenaihetta vaihdettiin pikaisesti. Minä paikalleni jähmettyneenä häpesin ja mietin, kumpi on nolompaa, mokani (ei ikinä selvinnyt, mikä oli ongelma) vai työkaverin moka urputtaa minusta selän takana ja jäädä siitä kiinni. No, kurja olo oli aika pitkään, kun tunsin itseni muutenkin ulkopuoliseksi. Myöhemmin työt alkoivat kuitenkin sujua paremmin ja viihdyin paikassa hyvin, enkä jäänyt kantamaan kaunaa.

Tsemppiä ja hali ap:lle!

Vierailija
50/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan tehdä vastapalveluksen tai hankkia omia liittolaisia.

Vierailija
51/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tuo on hyvin tyypillistä käytöstä. Selän takana puhuminen. Jotkut saavat siitä suurta nautintoa.

Vierailija
52/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuullut kaksikin kertaa. Toisesta on kyllä aikaa jo parikymmentä vuotta eikä siis sama työpaikka enää. Nyt viimeisemmällä kerralla olin viereisessä huoneessa (luulivat kai että olen lähtenyt), kun yksi haukkui minua. Kuului ihan selvästi seinän läpi. Aloin kolistella ja pakata tavaroitani. Huusin iloisesti moikat, eikä asiasta koskaan puhuttu. Haukkuja tietää minun kuulleen. Olen edelleen tässä työpaikassa, haukkuja ei.

Vierailija
53/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin rohkeasti kysynyt, että onko asia todella näin. Ja sitten esimiehen kanssa palaveri siitä miten hän näkee työn tekoni. Olen töissä monesti ilmaissut, että haluan saada suoraa palautetta ja mielellään heti, jos missään työtehtävässä ilmenee ongelmaa, enkä huomaa sitä itse. Esimies antaa palauttaa, ei kukaan työntekijä.

Tämä on hyvä neuvo, mutta en kerta kaikkiaan ole noin rohkea.

ap

Toivottavasti voisit kuitenkin puhua esimiehesi kanssa tapahtuneesta. Jos hän on järki-ihminen hän voi auttaa ja tukea sinua.

Myös esimiehenä hänen tulee puuttua juorukerhon toimintaan, koska tuommoiset kuppikunnat paskapuheineen haittaavat työpaikan toimintaa - johan nytkin on tullut harmia sinulle heidän asiattoman käytöksensä vuoksi.

Vierailija
54/57 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuva koira ei pure, ei haukku haavaa tee, koirat haukkuu karavaani kulkee.

Vierailija
55/57 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
56/57 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin rohkeasti kysynyt, että onko asia todella näin. Ja sitten esimiehen kanssa palaveri siitä miten hän näkee työn tekoni. Olen töissä monesti ilmaissut, että haluan saada suoraa palautetta ja mielellään heti, jos missään työtehtävässä ilmenee ongelmaa, enkä huomaa sitä itse. Esimies antaa palauttaa, ei kukaan työntekijä.

Tämä on hyvä neuvo, mutta en kerta kaikkiaan ole noin rohkea.

ap

Toivottavasti voisit kuitenkin puhua esimiehesi kanssa tapahtuneesta. Jos hän on järki-ihminen hän voi auttaa ja tukea sinua.

Myös esimiehenä hänen tulee puuttua juorukerhon toimintaan, koska tuommoiset kuppikunnat paskapuheineen haittaavat työpaikan toimintaa - johan nytkin on tullut harmia sinulle heidän asiattoman käytöksensä vuoksi.

Mitä tehdä, jos esimies on osa juorukerhoa?

Vierailija
57/57 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valita sen esimiehelle.   esimiehilläkin on esimies.    Ne lentää myös pihalle kun löytyy toinen tilalle.