Voisiko joku auttaa vaikeassa tilanteessa? Mitä tukia voin saada?
Eli olen 20 vuotias ja pelkkä peruskoulu+kymppiluokka takana. Olen työskennellyt eri paikoissa nyt neljä vuotta jatkuvalla syötöllä eli ihan täyspäiväisesti.
Syksyllä on tarkoitus jatkaa opiskeluja aikuislukiossa mutta opintotukea siihen ei saa. Asun äidilläni vielä, olen 4kk ajan maksanut hänelle 500e/kk asumisestani, käyn
Psykoterapiassa joten siihenkin on mennyt rahaa n.200e/kk +muut laskut. Säästöjä ei oikein ole.
Vanhempani eivät tue minua mitenkään edes rahallisesti.
Voinko saada toimeentulotukea edes? Jotain? Ahdistaa
Kommentit (16)
Mistä sä sen 500e. saat, töistä vai? Toimeentulotukea ehkä saat, mutta kun vanhemman tulot huomioidaan, joten voi olla etteivät myönnä mitään, miksi et saa opintotukea?
Miks et mene tavalliseen lukioon tai amikseen, kun olet kuitenkin noin nuori? Saisit opintotuen.
Muuta omaan kämppään, ni saat ainaki sossusta ja asumistuen, oot jo 20wee, et eiköhän olis jo aika itsenäistyä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:13"]Muuta omaan kämppään, ni saat ainaki sossusta ja asumistuen, oot jo 20wee, et eiköhän olis jo aika itsenäistyä.
[/quote]unohtui mainita, jatka töiden tekoa, kyllähän monetki opiskelee töiden lomassa.
Ei kannata maksaa vanhemmille 500e/kk kun sillä saat jo vuokrattua asunnon johon saa asumistukea ja muutenkin tuet paranevat. Tuista kysy te-toimistosta ja kuntasi sosiaalipalvelujen neuvonnasta. Tuossa vielä tuollainen sivu:
http://www.aikuislukiot.fi/opiskelu/opintojen-alkaessa/opintososiaalinen-tuki/
Minusta sun äitis nyt hiukan kuppaa sua. Saat todellakin rahan riittämään pitempään kun muutat yksiöön, haet asumistukea ja käyt töissä ja koulussa. Paljonko kk palkkasi suunnilleen on?
Asutko siis vuokralla yksinäsi äitisi omistamassa asunnossa vai äitisi kanssa samassa? Nimittäin minusta aika kova vuokra 500 e/kk:ssa, jos asut vielä ns. kotona äitisi luona. Tuolla rahalla saat jo omankin asunnon vuokrattua, riippuu tietysti missä päin asut. Omaan asuntoon saat asumistuen, jos tulosi jää kelan tulorajojen alle.
Olisiko sinun mahdollista tehdä osa-aikaisesti töitä vaikka ilta-aikaan/viikonloppuisin? Voisit mennä tavalliseen lukioon ja saisit opintotuen, jonka päälle voit vielä tienata jotakin. Mietin, että raskaalta kuulostaa se vaihtoehto, että kävisit kokoaikaisesti töissä ja opiskelet samaan aikaan.
Työttömyystukiin liittyen sinua koskee ns. pakkohaku.
Äitis on kova luu kun vaatii omalta lapselta 500€/kk !!!!!!!!
Melko varmasti av-mamma :D
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 12:45"]Mistä syystä käyt terapiassa?
[/quote]
Miten se tähän liittyy? Lapsuuden hyväksikäytön takia ja muiden traumojen.
Kiitos teille kun jaksoitte vastata, soitan huomenna sosiaalitoimistoon
Jos asut äitisi KANSSA niin kuulostaa kovalta tuo 500e /kk ja sinun kannattaa muuttaa yksin asumaan jotta saat asumistukea! Jos taas asut äitisi omistamassa asunnossa yksin niin muistelisin että vanhemman omistamaan asuntoon ei tukea saa joten siinäkin tapauksessa omaa asuntoa haettava. Sinuna varaisin ajan ainakin kelasta jotta pystyt selvittämään asumistuki ja koulutustuki asiat! Paljon tsemppiä sinulle!!!
Miksi käyt aikuislukiota etkä päivälukiota, jos et kerran ole päivisin töissä? Joko hommaat päivätyötä tai vaihdat päivälukioon ja siten päätoimiseksi opiskelijaksi. Miksi sinulle pitäisi maksaa jotain tukia siitä, että opiskelet 4 kertaa 4 tuntia viikossa?
Eli oot maksanut äidilles vuokraa 16-vuotiaasta asti? Härregyyd, mikä mutsi! En kehtais! Ihmekkään kun on koulut jääny käymättä, kun on pitäny niska limassa painaa duunia, että ois varaa asua alaikäisenä lapsena omassa kodissaan!
Äitisi kyllä käyttää sua hyväkseen ihan kunnolla, lisäksi todella väärin (laitonta) jos oot alaikäisenä joutunu maksaa vuokraa.
Korjaus olen maksanut äidilleni 4vuoden ajan 500e/kk