Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko eläkkeeni hyvä?

Vierailija
09.12.2021 |

Jäin eläkkeelle ja saan eläkettä n1900€ nettona. Kyseessä sairaseläke ja ikää 46v.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
2/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se sairaseläkkeeksi hyvä, kerta noin nuorena jäit työelämästä,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok jos olet velaton eikä mitään suuria asumiskuluja.

Vierailija
4/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Ei kai kukaan oleta varsinaisesti hyvää eläkettä 46-vuotiaana?

Vierailija
5/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella hyvä! Äitini aikoinaan teki työuran 40 v kansakoulun opettajana ja sai n.2200 e/kk eläkettä käteen. Kannattaa näköjään olla sairaseläkkeellä.

Vierailija
6/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fuke juu, aloittaja! Minä en saa edes palkkaa noin paljon käteen yli 35 työvuoden jälkeen.    : (

Vierailija
7/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä,itse olen tehnyt työtä yli 45 vuotta ja eläke on 1450 brutto

Vierailija
8/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fuke juu, aloittaja! Minä en saa edes palkkaa noin paljon käteen yli 35 työvuoden jälkeen.    : (

Taisit valita väärän alan? Sain enemmän kuin tuon jo työharjoittelussa/kesätöissä 22-vuotiaana. Mitä sitä toisille haistattelemaan omia valintojaan.

Vierailija
9/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit valita väärän alan? Sain enemmän kuin tuon jo työharjoittelussa/kesätöissä 22-vuotiaana. Mitä sitä toisille haistattelemaan omia valintojaan.

Anna mun haistatella jos haluan. Miksi olet noin julma? Tai kai se rikkaus tekee ihmisen ikäväksi muita kohtaan. Taidan tulla kostamaan sinulle; vetelen poniasi täysin ilman estoja joka keskiviikko kolmelta, etkä sinä voi sitä estää.

Vierailija
10/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika kohtuullinen, tulen saamaan kutakuinkin saman.

Monella naistuttavallani nettoeläke on vain n. 1100e-1500e johtuen lapsien hoidosta kotona, jolloin eläke ei tietenkään kartu.

Äitini oli kotirouvana kunnes täytin 12 v. ja eläke on sen mukainen, 1500e.

Anoppini, joka oli "kotirouvana" (vaikka lapset olivat yli 20-vuotiaita) saa jotain 1100e, sisältää leskeneläkkeen.

Kälyni Ruotsissa opiskeli uuden ammatin vasta 50-vuotiaana ja työuraa ehti kertyä vain 25 vuotta.

Yhteistä näillä kaikilla on se, että valittavat eläkkeen pienuutta, tajuamatta että oma mukavuudenhalu kostautuu, eikä yhteiskunta ole velvollinen elättämään aikuisia lusmureita.

Olen säästänyt parin vuoden nettopalkan verran sukan varteen, mutta kulutustottumuksia pitää muuttaa radikaalisti jatkossa.

Vierailija
11/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna mun haistatella jos haluan. Miksi olet noin julma? Tai kai se rikkaus tekee ihmisen ikäväksi muita kohtaan. Taidan tulla kostamaan sinulle; vetelen poniasi täysin ilman estoja joka keskiviikko kolmelta, etkä sinä voi sitä estää.

Julma? itse haistattelet eläkeläiselle, jolla on jäänyt työura kesken. Rikkaus? Ehkä se älyn ja koulutuksen vähyys johtaa tuollaiseen ajattelumalliin. Toisaalta viimeinen lauseesi viittaa kyllä myös selvään mt-ongelmaan. Tsemppiä sulle, taidat sitä tarvita!

Vierailija
12/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1900e netto on todella hyvä eläke, kolme tonnia bruttona. Minä kuuluin vielä työssä käydessäni ylimpään tulodesiiliin ja nettoeläkkeeni on pienempi kuin sinulla.

Vierailija
13/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi ap:n itsensäkin tietävän, että tuo on hyvä eläke.

Vierailija
14/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Ei kai kukaan oleta varsinaisesti hyvää eläkettä 46-vuotiaana?

Työkyvyttömyyseläke, kuten ap:llä, lasketaan kuten jos hän jatkaisi nykyisellä palkalla keskeytyksettä työssäkäyntiä alimpaan eläkeikään saakka. Se on siis melko antelias, koska useimmat ikääntyvät joutuvat työttömiksi ennen eläkettä ja saavat sen vuoksi paljon vähemmän.

Vierailija
15/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sitten tulee tarpeeksi ikää, niin eikös sairaseläke muutu vanhuuseläkkeeksi ja silloin laskentaperuste on eri?

Vierailija
16/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni jää eläkkeelle 2026 ja eläke tulee olemaan noin 6.800 e/kk brutto. Itse jään eläkkeelle 2029 ja näillä näkymin eläke noin 4.200 e/kk brutto.

Siihen nähden tuo 1.900 e/kk netto vaikuttaa pieneltä, mutta keskiverto eläkkeensaajaan verrattuna on ihan hyvä eläke.

Vierailija
17/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Luulisi ap:n itsensäkin tietävän, että tuo on hyvä eläke.

Ap tulikin vaan elvistelemään tänne.

Kaikki on tietysti suhteellista. Tiedän henkilön joka sai eläkettä yli 20ke.

Vierailija
18/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella työssäkäyvällä on pienempi palkka kuin ap:n eläke. AP:n bruttoeläke on jotain kolme tonnia eli lähellä täyspäiväisessä työssä käyvien palkansaajien keskiansiota.

Vierailija
19/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta uskottavalta.

Vierailija
20/35 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1900e netto on todella hyvä eläke, kolme tonnia bruttona. Minä kuuluin vielä työssä käydessäni ylimpään tulodesiiliin ja nettoeläkkeeni on pienempi kuin sinulla.

Ei jää 3000 tonnin eläkkeestä 1900 nettona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan