Koronapassi tulossa työpaikoille.
Koronapassista valmistelussa versio työpaikoille.
Hallitus on valmistelemassa työpaikoille uudenlaista koronapassia. STM:n johtava asiantuntija Taneli Puumalaisen mukaan valmistelussa on ”työelämän koronapassi”, jonka tavoitteena olisi löytää keinoja työpaikkojen terveysturvallisuuden parantamiseen.
Aikataulu on kiireinen, mutta valmistelu vie aikaa. Erityisesti työelämäpassin suhteen tarvitaan kolmikantaneuvotteluja, joissa ovat mukana työntekijä- ja työnantajapuolet.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se homma pikkuhiljaa etenee ja laajenee, kohta on se passi ihan joka paikassa ja siihen aletaan lisäilemään kaikenlaista kivaa ja koronaan liittymätöntä. Aivan kuten EU:kin on laajentunut alun kauppaunionista suorastaan neuvostoliittomaiseksi vallankahmijaksi.
Aika jännä muuten kyllä, moniko silloin ysärillä kun EU:hun oltiin liittymässä olisi voinut kuvitella, että tämä kauppaunioni tulee tulevaisuudessa sanelemaan kaiken mitä teemme omassa maassamme.
Minä pystyin kuvittelemaan ja äänestin vastaan. Voi miten mua pidettiin junttina ja tyhmänä, kehityksen jarruna. Olin nuori ja suunnilleen kaikki tutut äänesti puolesta. Intuitio sanoi jo silloin, että siitä ei hyvä seuraa, viisainta olisi pysyä kaikkien liittojen ulkopuolella, itsenäisenä. Sama juttu tämän piikityksen kanssa, intuitio sanoi heti alussa, että ei ole hyvä juttu ja näyttää pitävän paikkansa.
Intuitiota kannattaa opetella kuuntelemaan ja toimimaan sen mukaan, silloin menee yleensä oikein. Ei kannata kuunnella mitä muut sanoo, oma sisin kertoo mikä on oikein ja hyvin. Siihen ei tarvita tiedettä eikä asiantuntijoita, Jumala (miksi ja millaiseksi sen itse kukin ajattelee ja uskoo) sydämessä kertoo totuuden.
Juuri näin. Eu:n muuttuminen kauhukuvaksi on toki vienyt sen yli 20 vuotta, mutta on ollaan siinä tilanteessa jota osa älysi kavahtaa jo silloin.
Kyllä. Valitettavasti se joukko oli (ja on yhä hyvin pieni). Tärkeämpää on ettei tarvii vaihtaa rahaa ku reissaa Euroopassa, se kun oli niin hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuollainen tulee, meillä rokottamattomat tekee etätöitä ja passilliset velvoitetaan toimistolle. En oikein usko, että rokottamattomilla on mitään tuota vastaan.
Olen asianmukaisesti rokottettu/passillinen. Olen tehnyt etätöitä jo melkein kaksi vuotta eikä loppua näy. Olen täysin kyllästynyt huutelemaan opiskelijoille. OPSit täytyis pitää, mutta etänä täytyy rimaa laskea. Ikävä jo työkamujakin. Oikein mielelläni menisin lähitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä useampi suostuu kaoronapassia käyttämään niin sitä enemmän sen käyttöä lisätään.
Ja koska kohta alkaa lasten rokotukset tulee koronapassi myös lapsille.
Kiinassa koronapassi määrittelee kaiken elämän.
Miten muuten siellä Kiinassa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ottaisin rokotteen joka ei edes toimi? Näköjään peruspäiväraha kutsuu 400 päivän jälkeen, eipä tarvitse enää töitä tehdä ja saan vetää lonkkaa ihan luvan kanssa.
Peruspäiväraha riittää hyvin siihen, ettet yhteiskunnan rientoihin osallistu. Jää kaljatkin pois.
Uutisesta:
"Lisäksi Puumalainen kertoi viikottaisessa koronakatsauksessa, että hallitus valmistelee EU:n digitaalisen koronatodistuksen kansallisen käytön laajentamista."
Mitä tämä tarkoittaa? Onko siis kaikilla oltava älypuhelin saadakseen todistuksen?
Ei tuollaista voi vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Uutisesta:
"Lisäksi Puumalainen kertoi viikottaisessa koronakatsauksessa, että hallitus valmistelee EU:n digitaalisen koronatodistuksen kansallisen käytön laajentamista."
Mitä tämä tarkoittaa? Onko siis kaikilla oltava älypuhelin saadakseen todistuksen?
Ei tuollaista voi vaatia.
Ei luultavasti tule jäämään edes siihen. Ei tarvitse kuin katsoa, mitä suunnitelmia EU:lla on tekoälynsuhteen. Kuulostaa varmaan pahimman luokan follarikamalta, mutta ei tästä ole enää pitkä matka siihen siruun. Ja tämän voi jokainen käydä ihan itse tarkistamassa vaikka eduskunnan sivuilta.
Hurjalta tuntuu tää tilanne. Olen itse töissä yrityksessä johon on vaikea löytää työntekijöitä. Meilläkin varmaan moni koronarokotemyönteinen niin kuin yleensä alalla kun alalla. Itse olisin sitoutunut työntekijä joka työstä tykkää mut oon varautunut että lähtö tulee. Kunpa vaan rokottamattomille järjestettäis sitten joku leipäjono, muuten kai pitää ryöstää kauppa. Mun työpaikka luultavasti pärjää, vaikka menetystä tulee jo yhdestäki joka irtisanotaan. Mut hoitoalan pärjäämistä epäilen.
Noh, minusta tulee sitten varmaan lopultakin syrjäytynyt. No, ei se minua niin haittaa. Saanpahan vihdoinkin huilata ja olla rauhassa. Eikä mun palkalla ole mitään järkeä töissä käydäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä useampi suostuu kaoronapassia käyttämään niin sitä enemmän sen käyttöä lisätään.
Ja koska kohta alkaa lasten rokotukset tulee koronapassi myös lapsille.
Kiinassa koronapassi määrittelee kaiken elämän.
Kiinahan on ihmisoikeuksien mallimaa. Siellä on ihmisen henki niin kallisarvoinen, että otettiin heti kaikille koronapassi käyttöön! Täällä on niin hävytöntä, kun annetaan rokottamattomien hillua julkisissa paikoissa! Onneksi valpas hallitus ja sen toimeliaat ministeriöt valmistelevat sellaiset koronapassilait, että kiinalaisetkin punastuvat.
Tää on niin hullua, että jos on kiinni koronapassista töissä käynti, otaidan ottaa pitkän opintovapaan. Se on lakisääteinen, joten työnantajan on pakko se myöntää ja säästötilillä on onneksi rahaa. Ja tämä siis ihan rokotettunakin. Ihan kaikkeen ei pidä lähteä mukaan ja tässä menee mun raja.
Maskia olen pitänyt ja voin pitää jatkossakin. Rokotepassin voivat työntää sinne missä aurinko ei paista.
Nyt kun työpassi on tulossa enkä ole ottamassa yhtään boosteria ja näin ollen menetän vuoden sisällä työpaikkani niin olenko oikeutettu samaan 30 vuoden aikana maksamani verot edes osittain takaisin? Ehkä seuraavat 30 vuotta työttömyyskorvauksella on sitten se palautus.
Vierailija kirjoitti:
Hurjalta tuntuu tää tilanne. Olen itse töissä yrityksessä johon on vaikea löytää työntekijöitä. Meilläkin varmaan moni koronarokotemyönteinen niin kuin yleensä alalla kun alalla. Itse olisin sitoutunut työntekijä joka työstä tykkää mut oon varautunut että lähtö tulee. Kunpa vaan rokottamattomille järjestettäis sitten joku leipäjono, muuten kai pitää ryöstää kauppa. Mun työpaikka luultavasti pärjää, vaikka menetystä tulee jo yhdestäki joka irtisanotaan. Mut hoitoalan pärjäämistä epäilen.
Sama mun työpaikassa. Ei ole helppo löytää osaavaa väkeä sinne. Ei ole sellainen ammatti mihin koulutetaan, vaan se työ opitaan ja siinä menee useampi vuosi oppia itsenäiseksi niissä töissä. Joten en ole ihan helposti korvattava. Joten mietitäänkö tässä nyt loppuun asti pienyrittäjiä, joiden on vaikea löytää korvaavia työntekijöitä? En itse töitäni lopeta kuin pakottamalla ja pakko tässä on tulossa sillä rokotetta en ole ottamassa. Minulla perheettömänä on varaa olla itsekäs. Asuntonikin on jo maksettu, joten pärjään kyllä jos töistä joudun pois.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut asiat liian hyvin liian kauan. Ihmiset eivät tiedä milloin heitä kustaan silmään. Esimerkiksi Espanjassa ollut jatkuvasti suuria mielenosoituksia ja missään vaiheessa totalitarismin ei ole annettu edetä tähän pisteeseen. Jotenkin kummasti Suomessa ei niistä uutisoida mitään.
Eli on totalitarismia yrittää estää vaarallisen tartuntataudin leviäminen? Pitäisi ennemmin antaa ihmisten vaan kuolla kuin kärpästen? Nyt valoja päälle. Yhteiskunnassa on oltava oikeuksien lisäksi velvollisuuksia.
Rokotteesta kieltäytyvät eivät ole oikeutettuja työttlmyysturvaan. Näin todettiin tänään eduskunnassa.
Sairasta touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on ollut asiat liian hyvin liian kauan. Ihmiset eivät tiedä milloin heitä kustaan silmään. Esimerkiksi Espanjassa ollut jatkuvasti suuria mielenosoituksia ja missään vaiheessa totalitarismin ei ole annettu edetä tähän pisteeseen. Jotenkin kummasti Suomessa ei niistä uutisoida mitään.
Eli on totalitarismia yrittää estää vaarallisen tartuntataudin leviäminen? Pitäisi ennemmin antaa ihmisten vaan kuolla kuin kärpästen? Nyt valoja päälle. Yhteiskunnassa on oltava oikeuksien lisäksi velvollisuuksia.
Pysähdy hetkeksi miettimään, äläkä toistele ulkoaopittuja mantroja. Passi ei vaikuta taudinleviämiseen tuon taivaallista. Ja kyllä velvollisuukisa ihmisillä on, joillain enemmän, joillain vähemmän. Mutta kenelläkään ei ole velvollisuutta ottaa kehoonsa kokeellista rokotetta joka ei edes toimi kovin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Olenkin jo pitempään toivonut, että joku tulisi selittämään miten koronapassa estää taudin leviämisen, kun rokotetut levittävät tautia tutkimusten valossa aivan yhtä paljon kuin rokottamattomat. Näyttäisi, että olen vihdoin löytänyt henkilön, joka tähän osaa mielestään vastata. Jään mielenkiinnolla odottamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän influenssaa tappavampi virus ei ole vaarallinen tartuntatauti. Ja on täyttä hevospaskaa, että se tappaisi ihmisiä kuin kärpäsiä vaikka antaisi levitä vapaasti, ainakaan Suomen kaltaisessa maassa joka ei ole täysi kehitysmaa hygieniastaan tai terveydenhoidon osalta.
Voiko koronapassi oikeasti tulla myös opettajille? Ahdistaa, näin rokottamattomana ja lievän koronan sairastaneena.
Odottakaamme vastauksia. Saamme varmasti hyviä. Toivottavasti Euvostoliitto ei ole kaatunut sitä ennen. Mukavampi olisi saada vastaukset ennen kuin yhtäkkiä ei vaan pääse enää töihinkään. Euvostoliiton kaaduttua ei ehkä enää kaivata edes vastauksia.
Meinaatko, että kaikki injektoimattomat on poissa työelämästä? Et paljon kyllä tiedä. Sen verran ollaan jo järjestäydytty, että tiedän millaista porukkaa meissä on. Valtaosa on ihan työssäkäyvää porukkaa, kaikilta aloilta ja monenlaisia koulutuksia, yrittäjiä, maatalousalan ihmisiä, toki on eläkeläisiäkin ja työttömiä, ihan niinkuin teissä injektoiduissakin. Ovatko he jotenkin alempiarvoisia sun mielestä?
Itse en juo kaljaa, enkä mitään alkoholia. Eiköhän se ole niin, että passilliset on niitä alkon kuluttujia, niin moni on ottanut piikit vain baaripassia varten. En ole koskaan saanut työttömyystukea tai mitään erityisiä "sossutukia", toki aikanaan opintotukea ja myöhemmin äitiyspäivärahaa ja lapsilisää. Yrittäjänä olen työllistänyt itseni yli 20 v jo, eikä ole hinkua eläkkeelle.