Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kurkku toispuoleisesti tosi kipeä, mutta ei muita oireita?

Vierailija
14.03.2015 |

Kurkku oli herätessä ihan hiton kipeä vasemmalta puolelta. Nieleminen sattui ja sattuu, ulkopuolelta painelemalla ei ole kipeä eikä imusolmukekaan tunnu juuri turvonneelta. Oikea puoli on täysin normaali.

Mitään muita oireita ei ole, ei flunssaa, räkäisyyttä, lämpöä/kuumetta tai yskää. Vain tuo kipu niellessä. Mikäköhän siellä voi vaivata?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota pari päivää

Vierailija
2/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt itseasiassa kurkkasin peilin avulla nieluun ja vasemmalla puolella on kuin onkin valkoisia peitteitä. Oikealla ei niitä näkynyt.

Joskus lääkäri on sanonut että nielurisani ovat suht isot ja ne voivat kerätä itseensä ruuantähteitä jotka näyttävät peitteiltä, ja eikös angiinassa esimerkiksi pitäisi nousta aikamoinen kuume? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:59"]Nyt itseasiassa kurkkasin peilin avulla nieluun ja vasemmalla puolella on kuin onkin valkoisia peitteitä. Oikealla ei niitä näkynyt.

Joskus lääkäri on sanonut että nielurisani ovat suht isot ja ne voivat kerätä itseensä ruuantähteitä jotka näyttävät peitteiltä, ja eikös angiinassa esimerkiksi pitäisi nousta aikamoinen kuume? Ap
[/quote]

Kyllä pitäisi. Kuume saattaa toki vielä nousta, ja jos ne ovat peitteitä eikä ruuantähteitä niin nouseekin. Oletko ajatellut nielurisaleikkausta?

Vierailija
4/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatellut, olen kerran elämässäni sairastanut angiinan eikä nielurisoista ole koskaan ollut mitään haittaa - olen todella harvoin kipeänäkin, viimeksi yli kaksi vuotta sitten flunssassa. Tuo nielurisakommentti tuli joskus aikoinaan juurikin flunssan ja kurkkukivun yhteydessä, nyt ei ole ollut vaivaa aikoihin. Ap

Vierailija
5/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proppuja? Painele hammasharjan toisella päällä.

Vierailija
6/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina angiinassa nouse kuume. Kannattaa käydä nieluviljelyssä, sen voi tehdä hoitajakin, joten ajan saa nopeammin.

Minulla on isot risat, ja usein angiina, ja myös noita proppuja joskus risoissa. Ei niistä tule samanlaista kipua kuin angiinassa, korkeintaan sellaista roskan tuntua.

Vierailija
7/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuota pitkin syksyä. Välillä ilman flunssaa, välillä flunssan kanssa. Yhden kuurin sain poskiontelontulehdukseen, mutta se ei tietenkään auttanut kurkkukipuun. Lopulta sitten nousi kuume neljäänkymmeneen ja siellä pysyi, joten "marssin" lääkäriin. Nieluviljely ja kymmenen päivän antibioottikuuri. Angiina se siis oli, mutta terkkarissa eivät ottaneet nieluviljelyä vaikka pyysin (!) kun ei ollut heti oppikirjamaisia oireita. 

Vierailija
8/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minulla kerran oli se angiina, se oli juurikin vain toisella puolella nielua. Ja taisipa olla tämä sama vasen puoli. Silloin tosin se alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta, päivällä tuntui toispuoleista kurkkukipua ja illalla kuume oli 39, ei ollut epäilystäkään etteikö olisi joku vialla.

Propuista mietinkin että tuskin tulee tällaista kipua niellessä, ihan oma sylkikin siis tekee kivun kun nielaisee. Äh. Ap

Vierailija
9/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielupaise?

Vierailija
10/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Angiina ei välttämättä nosta kuumetta, eikä tee peitteitä. Joskus se on vain voimakas toispuoleinen kurkkukipu. Minulla noilla oireilla viime vuonna kolme angiinaa. Ja joskus sitä nieluviljelyä saa tosiaan kärttää.

Vierailija
11/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne. Täytyykin nyt sitten seurata mihin suuntaan tämä muuttuu, en viitsi "turhan takia" mennä päivystykseen (autottomana julkisilla matkaa lähimpään tk-päivystykseen melkein kaksi tuntia...). Toivotaan, että hellittää, mutta jos ei niin eiköhän kaksi tuntiakin sitten jaksa matkustaa! Ap

Vierailija
12/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proppuja! Mulla ainakin kipeytyy just se puoli kurkusta jonne niitä on keräytynyt. Siitä tietää joutuvansa taas putsailemaan:(

Vierailija
13/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi kysymys, jos kyse olisi propuista niin nostaisivatko ne lämpöä? Mittasin nyt huvikseni kuumeen ja ei se ollut kuin himpun yli 37, normaalilämpöni ollessa noin 36,5. Ap

Vierailija
14/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tollasta aina sillon tällöin, ja kurkku on siis todella kipeä. Lähtee n viikossa pois, en mitään syytä oo koskaan sille keksiny, kun ei ole muita oireita.

Vierailija
15/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vielä nielurisojen ollessa oli usein proppuja, eivätkä ne olleet kipeitä. Tuntui vain, että kurkussa oli pieni roska tms.

Nyt muutama viikko sitten aamulla herätessä oli kova toispuoleinen kurkkukipu ja nieluun kurkatessa siellä oli peitteitä, jotka punoittivat vielä kovasti ympäriltään. Nielunviljely oli negatiivinen eli kyseessä oli virus. Mutta kummallisinta, että kun se puoli nielua lähes viikon jälkeen alkoi parantua, niin sama kova kipu oli siirtynyt toiselle puolelle nielua ja sinne oli ilmestynyt samanlaiset peitteet ja taas meni lähes viikko kurkkukivun kanssa. Nyt näyttäisi hellittäneen, mutta koskaan ennen ei ole ollut tällaista toispuoleista sairastamista.

Vierailija
16/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo paise tuli ensimmäisenä itselleni mieleen, lähinnä tuon toispuoleisuuden takia. Paise tulee yleensä jommalle kummalle puolelle. Jos kipu yltyy niin ettet pysty nielemään niin lähde päivystykseen, paise on hoidettava.

Vierailija
17/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaile myös lämpöä ja jos se nousee niin lähde matkaan heti. Jos kyseessä on paise niin kahdessa tunnissa se ehtii jo pahentua paljon. Tilanteessasi kannattaa ennakoida.

Vierailija
18/22 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas, päivittelen tilannetta :D
Lämpö ei noussut kuin korkeimmillaan 37,5 päivällä, jonka jälkeen laski takaisin 37 tuntumaan ja kurkkukipukin helpotti. Iltaa kohden nieleminen on taas sattunut enemmän ja nyt on taas kivuliasta, mutta ilman särkylääkettä pärjää. Lämpö karvan alle 37. Uskoisin siis, ettei näillä oireilla ole kovin akuuttia? Ap

Vierailija
19/22 |
17.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on proppu?

Vierailija
20/22 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nettiin kuvahaku  Proppu kurkussa.  Katso mutta älä pyörry

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi