Millainen maakellari sinulla on ja vietätkö siellä paljon aikaa
Kommentit (12)
Minulla on siellä ulkoporeallas ja kynttelikkö. Mieheni on viulisti ja hän aina soittaa kun minä kylven. Isoisoisoisoukin taskukello roikkuu edelleen kynttelikössä :)
Meidän naapuri ei enää pääse maakellariinsa. Heidän maakellaritonttunsa pisti oven säppiin sisäpolelta ja pitää sitä nyt omanaan. Onhan noilla naapureilla talo nykyään, että eivät he taivasalla ole, vaikka maakellari meni.
Perinteinen eteisellä varustettu maakellari. Betonia, ei luonnonkiviä. Ite tein.
Itse en siellä pitkiä aikoja vietä, pistäydyn vain. Perunat, porkkanat ja oluet viettävät siellä yhdessä monenmoisten säilykeiden kera pidempiä aikoja, monesti ihan kesään saakka. Hyvin ovat säilyneet, +1 alimmillaan. Loppukesästä +10, mutta se on siihen aikaan oikein hyvä mökkijuomille.
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuri ei enää pääse maakellariinsa. Heidän maakellaritonttunsa pisti oven säppiin sisäpolelta ja pitää sitä nyt omanaan. Onhan noilla naapureilla talo nykyään, että eivät he taivasalla ole, vaikka maakellari meni.
Voi ei, tuohan on kamalaa! En tiennyt, että maakellaritontut voivat olla noin ilkeitä ja itsekkäitä! Onko naapurisi suututtanut maakellaritontun jotenkin? Unohtanut viedä hänelle jotain lämmikettä nyt pakkasilla?
Meillä on aina muutama pullo sahtia maakellaritonttua varten, jotta hän pysyisi hyvällä tuulella.
Maakellarini on talon alla. Siinä on tiililattia ja se on holvattu tiilistä, katto on kaareva. Kellarissa on mehupulloja. Mitään muuta siellä ei voi säilyttää, kun hiiret syö perunat ja kynttilänkin.
En vietä siellä aikaa, mutta siellä tarkenee paremmin kuin ulkona, koska se pysyy plusasteiden puolella.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen eteisellä varustettu maakellari. Betonia, ei luonnonkiviä. Ite tein.
Itse en siellä pitkiä aikoja vietä, pistäydyn vain. Perunat, porkkanat ja oluet viettävät siellä yhdessä monenmoisten säilykeiden kera pidempiä aikoja, monesti ihan kesään saakka. Hyvin ovat säilyneet, +1 alimmillaan. Loppukesästä +10, mutta se on siihen aikaan oikein hyvä mökkijuomille.
Meilläkin on juuri tuollainen, mutta se on rakennettu varmaan jo joskus 50-luvulla. Alkaa olla vähän sellaisessa kunnossa, että kelpaa korkeintaan säilykkeiden ja juomien lyhytaikaiseen säilytykseen kosteuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, tuohan on kamalaa! En tiennyt, että maakellaritontut voivat olla noin ilkeitä ja itsekkäitä! Onko naapurisi suututtanut maakellaritontun jotenkin? Unohtanut viedä hänelle jotain lämmikettä nyt pakkasilla?
Meillä on aina muutama pullo sahtia maakellaritonttua varten, jotta hän pysyisi hyvällä tuulella.
Ihan hyvä huomio, takanahan voi olla jotain tuollaista. Pitääkin sanoa naapurille, että vie jotain lahjuksia jos maakellaritonttu leppyisi vielä.
Helteellä kiva. Sieltä löytyy myös viinivarastoni. Lueskelen otsalampun valossa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on siellä ulkoporeallas ja kynttelikkö. Mieheni on viulisti ja hän aina soittaa kun minä kylven. Isoisoisoisoukin taskukello roikkuu edelleen kynttelikössä :)
Mikä on taskukellon tarina? Kuinka se joutui sinne alunperin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on taskukellon tarina? Kuinka se joutui sinne alunperin?
Isoisoisoisoukkini asui perheensä kanssa maakellarissa. Sillä tavalla Suomessa elettiin ennen. Jotkut asuivat vielä 1800-luvun puolella niin. Hän sai sen ensimmäiseltä pomoltaan, jotta osasi mennä oikeaan aikaan töihin. Kukkoa ei kellariin mahtunut. Naapurin kukko taas kiekui väärään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Helteellä kiva. Sieltä löytyy myös viinivarastoni. Lueskelen otsalampun valossa.
Helteellä paras! Mikä huojennus kun kellarin seinistä huokuu viileys! Valmistatko viiniä itse?
Hieman kostea ja homeinen ja hiiret sinne tunkee aina jostain tuuletusluukun rakosista. Mutta kyllä siellä aika kuluu oikein leppoisasti. Pyrin vähintään kerran viikossa meditoimaan siellä muutaman tunnin kerrallaan. Joskus otan kissan seuraksi jahtaamaan hiirulaisia.