Mikä olisi kohtuullinen maksu kimppakyydistä n. 20km matkalle?
Kommentit (27)
Jos laskee vaikka 8 litraa/100km, ja bensa 2 euroa litra, niin 16 euroa/100km, joten 20km maksaa reilu 3 euroa. Sen 3 euroa jaat jokaiselle autossa olevalle tasapuolisesti.
Sehän riippuu. Jos sua erikseen kyyditään niin kysy mitä kuski haluaa. Jos se sanoo ettei mitään niin anna 20e. Entä onko kyseessä ihan vapaa-ajalla tapahtuva autoilu vai työasia? Jos liittyy töihin niin et maksa mitään. Työnantaja kompensoi oman auton käyttöä. Ja jollei kompensoi niin ei ole sun asiasi paikata hölmöyttä.
Jos kuski pyytää 50e niin tilaa taksi tai jätä menemättä.
Yksin olisin menossa työkaverin kyydissä, joka asuu naapurissa, joten hänen ei tarvitse hakea mua mistään. Hän ei odota mitään maksua, mutta ainakin itseäni alkaisi pidemmän päälle ärsyttämään, jos toinen ottaisi autokyydin itsestäänselvyytenä.
Vierailija kirjoitti:
Yksin olisin menossa työkaverin kyydissä, joka asuu naapurissa, joten hänen ei tarvitse hakea mua mistään. Hän ei odota mitään maksua, mutta ainakin itseäni alkaisi pidemmän päälle ärsyttämään, jos toinen ottaisi autokyydin itsestäänselvyytenä.
Jos ei ole mitään vailla, eikä varmaan silloin rahaakaan ota vastaan, muistaisin näin joulun alla esim. hyvällä suklaalla, glögillä, viinillä jne. Tai jotain itse tehtyä, villapaita/-sukat. Joku kiitos kuskailusta ja lahjasta ei voi kieltäytyä 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mitään vailla, eikä varmaan silloin rahaakaan ota vastaan, muistaisin näin joulun alla esim. hyvällä suklaalla, glögillä, viinillä jne. Tai jotain itse tehtyä, villapaita/-sukat. Joku kiitos kuskailusta ja lahjasta ei voi kieltäytyä 😉
Tääkin on kiva ja ehkä luontevampi idea 😊
ap
Paljonko bussilippu tuolle matkalle maksaa? Siitä voisi lähteä liikkeelle. Entä sitten sen kuskaajan auto, onko halpa rottelo vai uusi kallis kulkupeli eli paljonko on laskettava auton kuluiksi polttoaineen lisäksi. Vitonen tai kymppi voisi olla passeli.
Kimppakyyti, joten maksu joku 2-5€ riippuen matkustajamäärästä onko 2-4 henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko bussilippu tuolle matkalle maksaa? Siitä voisi lähteä liikkeelle. Entä sitten sen kuskaajan auto, onko halpa rottelo vai uusi kallis kulkupeli eli paljonko on laskettava auton kuluiksi polttoaineen lisäksi. Vitonen tai kymppi voisi olla passeli.
Jos on neljä kyydittävää niin olis 40€. Sillä maksaa jo taksin.
Tuo jouluisen pienen lahjan antaminen on mielestäni ihan toimiva idea kuvaamasaasi tapauksessa, jos se 10/20 euroa kyydistä vieroksuttaa ajatuksena.
Jos joku tarjoaisi kolme euroa "laskennallisista bensakuluista", niin pitäisin lähinnä vittuiluna. Ennemmin on antamatta mitään tai vaikka sitten joku kolmen euron kahvipaketti, sekin on parempi.
Mä en edes kehdannut kieltäytyä, vaan silmät kiiluen kiitin, kun autoton antoi 20e kyydistä, vaikka määränpää oli sama ja tarjosin kyytiä, eli en odottanut mitään.
Ensimmäisenä tuli mieleen että kysyjä on se kuski, eikä osaa laskea, paljonko veloittaa kyytiläiseltä.
Itse en ottaisi mitään, kunhan tuo kimppakyyti ei tavaksi tule. Jos tulee, niin sitten tietysti joku sopiva korvaus, esim. 5 eur / matkustaja.
Jos olisin maksajana, ja tiedän ettei kuskilla ole rahallisesti tiukkaa, niin hyvän kahvipaketin tai kahdenkin antaminen parempi. Jotenkin sen rahan vastaanottaminen nolottaa joitakin, ja kympin tai parin tarjoaminen jollekin 3 tonnia tienaavalle on yhtä tyhjän kanssa, jos kyseessä kertamatka. Sitten eri asia, jos useamminkin kyyditsee.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin pidemmän päälle? Onko tämä siis joku usein toistuva kyyti vai yksi kerta? Se jos mikä on junttia, jos tyrkyttää rahaa kertaluontoisesta palveluksesta/kyydistä, johon muutenkin itse menossa.
Mitä tuollainen 20km ajelu edes maksaa? En tiedä mihin lukuihin luottaa kun kaikkia on alapeukutettu.
- autoton
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin maksajana, ja tiedän ettei kuskilla ole rahallisesti tiukkaa, niin hyvän kahvipaketin tai kahdenkin antaminen parempi. Jotenkin sen rahan vastaanottaminen nolottaa joitakin, ja kympin tai parin tarjoaminen jollekin 3 tonnia tienaavalle on yhtä tyhjän kanssa, jos kyseessä kertamatka. Sitten eri asia, jos useamminkin kyyditsee.
Ot, mutta jotenkin ihmetyttää tämä ajatusmalli, jos joku tienaa enemmän kun 1800 euroa kuussa, niin tälle ei tarvitse korvata kustannuksia? Kyllä mä maksoin vähävaraisempina opiskelija-aikoinakin ihan työssäkäyville tutuille bensoista ja kyydityksistä, ihan yhtä lailla he sen bensan ja auton kulut joutuvat kuitenkin maksamaan ja minähän siinä saan palveluksen heiltä, kun saan kyydin. Toki jos nykypäivänä kuskaan esim. rahat oikeasti tiukilla olevaa kaveria, niin en kelpuuttaisi maksua häneltä (tai tarjotkoon sitten ennemmin vaikka jotain vastapalvelusta jos haluaa), mutta ei mielestäni muuten hhenkilöiden palkoilla ole merkitystä asiaan.
Montako teitä kyytiläisiä on ja onko tuo henkilö ajamassa sen matkan joka tapauksessa vai ajaako vain teidän kyytiläis(t)en vuoksi?
Tarjoaisin varmaan kympin jos olisi tutumpi ihminen ja menossa joka tapauksessa samaan suuntaan, jos taas vieraampi kuski niin 20 eur. Kuskina oleminen on aivan p*rseestä ja vie kuitenkin bensan lisäksi aikaa, niin mieluummin tarjoaisin ihan oikean korvauksen siitä, että pääsen perille..