Miten sovitatte yhteen työn perheen ja lomat
Miten pysty nämä kaikki sopeutumaan yhteen. Kauhistuttaa ajatella tilannetta, jossa lapset ja aikuiset haluavat täysin eri asioita esim. vaikka lomalla, tai aikuiset haluavat pitää lomat eri aikoina jolloin ei taas heillä olisi yhteistä aikaa. Tuntuu että työ vie suuren osan vuodesta yhteisestä ajasta, vaikka ei ole edes lapsia.
Mitä jos toinen puoliso haluaa matkustaa lomalla vaikka indokiinaan ja pitää kynsin ja hampain kiinni siitä ja toinen puoliso haluaisi vaikka olla mökillä lasten kanssa. Entä jos äiti haluaisi työn jälkeen omaan harrastukseen mutta lapsi haluaisi myös ja se olisi vaikka ihan eri suunnassa kun äidin harrastus.
Miten siis on mahdollista että kaikki voisivat tehdä mitä haluavat.
Ahdistaa perhe-elämän kaaottisuus.
Kommentit (18)
Ei sitä voikaan aina tehdä niin, että kaikki saisivat sitä mitä haluaisivat. Usein vanhemmat sitten joustavat muutamia vuosia omista menoistaan.
En ole hankkinut lapsia. Lomailen miehen kanssa ulkomailla aina kun mahdollista. En kai tykkää tehdä kompromisseja.
Mitä jos olet sinkku ja haluat kaverin kanssa lomalla indokiinaan, mutta kaveri haluaa pitää loman eri kuussa ja mennä timbuktuun????
helposti. lomat pidetään koululaisten lomien kanssa samaan aikaan. ei tietenkään koko kesää, mutta kuitenkin. sitä mukaan kun lapset kasvaa, ne eivät enää halua vanhempien ja pikkusisarusten kanssa lomalle ja jäävät kotiin. ihan luonnollisesti hoituu.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:45"]En ole hankkinut lapsia. Lomailen miehen kanssa ulkomailla aina kun mahdollista. En kai tykkää tehdä kompromisseja.
[/quote]
Mies sitten joutuu niitä tekemään yksinään
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:45"]En ole hankkinut lapsia. Lomailen miehen kanssa ulkomailla aina kun mahdollista. En kai tykkää tehdä kompromisseja. [/quote] Mies sitten joutuu niitä tekemään yksinään
[/quote]
Me haluamme samoja asioita. Ei tarvitse tehdä kompromisseja, kun valitsee sopivan kumppanin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:45"]En ole hankkinut lapsia. Lomailen miehen kanssa ulkomailla aina kun mahdollista. En kai tykkää tehdä kompromisseja. [/quote] Mies sitten joutuu niitä tekemään yksinään
[/quote]
Me haluamme samoja asioita. Ei tarvitse tehdä kompromisseja, kun valitsee sopivan kumppanin.
[/quote]Heh, niin sitä luulisi. Sitten viimeistään kiikkustuolissa riidellään, että kun sinä aina, enkä minä koskaan jne. ;) Ei vaiskaan, ei kaikilla, mutta kyllä sitä useimmiten vähän on näkemyseroja ja yleensä se toinen joustaa enemmän ja toinen luulee iloisena, että yhtämieltä tässä ollaan. Eikä siinä mitään, kunhan sitä toista ei ala liikaa kyrsiä.
Kyllä se jotenkin suttaantuu. Priorisointia ja kompromisseja, aina ei kaikki saa just nyt heti haluamaansa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:47"]
[/quote]
[/quote]Heh, niin sitä luulisi. Sitten viimeistään kiikkustuolissa riidellään, että kun sinä aina, enkä minä koskaan jne. ;) Ei vaiskaan, ei kaikilla, mutta kyllä sitä useimmiten vähän on näkemyseroja ja yleensä se toinen joustaa enemmän ja toinen luulee iloisena, että yhtämieltä tässä ollaan. Eikä siinä mitään, kunhan sitä toista ei ala liikaa kyrsiä.
[/quote]
En väittänytkään, että meidän tilanteemme olisi tavallinen, mutta meidän ei tosiaan tarvitse tehdä kompromisseja matkustelun suhteen. Puolisoni on ylipäätään ainoa ihminen, jonka kanssa olen valmis lähtemään matkalle.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:54"]
En väittänytkään, että meidän tilanteemme olisi tavallinen, mutta meidän ei tosiaan tarvitse tehdä kompromisseja matkustelun suhteen. Puolisoni on ylipäätään ainoa ihminen, jonka kanssa olen valmis lähtemään matkalle.
[/quote]Sinä et tee kompromisseja ;)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:55"]
[/quote]
Sulle on epäselvää, mitä kompromissi tarkoittaa? Kompromissi on sitä, että ei toteuteta kummankaan suunnitemaa sellaisenaan vaan valitaan jokin vaihtoehto, johon kummatkin vivat suostua.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:55"]
[/quote]
Sulle on epäselvää, mitä kompromissi tarkoittaa? Kompromissi on sitä, että ei toteuteta kummankaan suunnitemaa sellaisenaan vaan valitaan jokin vaihtoehto, johon kummatkin vivat suostua.
[/quote]Niin? Sinähän (oletan että olet sama) sanoit, ettet kompromisseja. Ja nyt sitten teetkin.
Lomat olen myynyt jo vuosia, puolisoa ei ole koskaan ollut, lapselle olen keksinyt lomiksikin aina jotain, nyt hänelläkään ei enää lomia olekaan.
Meillä ei ole ollut suuria ongelmia. Kesälomat ollaan mökillä, talvella lähdetään viikoksi jonnekin. Nyt kun lapset ovat jo isompia, on heille annettu valta päättää lomakohteesta budjetin mukaan.
Lapset harrastavat partiota ja soittavat, ovat aina kulkeneet matkat yksin(helppoa täällä Tapiolassa). Me vanhemmat lenkkeillään ja käydään konserteissa. Ja joskus jotain muuta, mutta pääsääntöisesti eletään työlle ja perheelle.
Tässä on yksi syy, miksi kouluttauduin opettajaksi. Ei ole pulmaa lapsen hoidosta kesällä, ja aikaa riittää sekä mökkeilyyn ja Kiinan-matkaan (jos tämmöiset asiat kiinnostaisivat).
TAAS yksi ahdistunut =)