Ruskettuuko tuolla auringonpaisteessa jo?
Haluaisin väriä kasvoihin, mutta mietin, kannattaako tuonne mennä ulos istumaaan rusketus tarkoituksessa.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:04"]
Mitä mä just luin? :O
[/quote]
Kerro toki meillekin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:04"]
Mitä mä just luin? :O
[/quote]
Kerro toki meillekin.
[/quote]Tuli mieleen, että ap kuvittelee auringon lämmön olevan se, joka ruskettaa :D
Kysymykseesi vastaus on--> Ei rusketu vielä, mutta ulos kannattaa mennä niin saat raitista ilmaa. Ruskettumiseen vaaditaan UV-indeksi, joka on 2-3 tai suurempi, nyt se näyttää olevan Helsingissä karvan yli yksi.
Tuolta voit tarkkailla indeksiä... http://ilmatieteenlaitos.fi/uvi-ennuste
No kyllä jotkut herkkänahkaiset käyttävät jo aurinkorasvaa koska muuten pärstä kärähtää. Itse rusketun vasta toukokuusta lähtien, ja sitten tosi äkkiä. Lapselleni on ilmaantunut tällä viikolla paljon pisamia, joten kyllä sitä uv-säteilyä varmaan jo on sen verran ettävoit päivettyä mikäli olet vaalea- ja ohutihoinen.
No nythän sitä juuri ruskettuukin, kun lumi ja jää heijastavat säteet takaisin eli kaksinkertainen hyöty.
Katsopa pilkkimiesten kasvoja. Ei tarvitse edes paistaa aurinko, pilviselläkin säällä aurinko tarttuu keväällä tosi helposti. Tosin myös polttaa.
Olin äsken tunnin ulkona ja eron huomaa heti, tasaisempi väri.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:05"]
Kysymykseesi vastaus on--> Ei rusketu vielä, mutta ulos kannattaa mennä niin saat raitista ilmaa. Ruskettumiseen vaaditaan UV-indeksi, joka on 2-3 tai suurempi, nyt se näyttää olevan Helsingissä karvan yli yksi.
Tuolta voit tarkkailla indeksiä... http://ilmatieteenlaitos.fi/uvi-ennuste
[/quote]
Mistä tuon keksit? :D
Ruskettumiseen ei tarvita mitään indeksiä. :D
Älä jaa tietoa, jossa ei ole mitään perää, vaikka itse kaiken uskoisitkin.
Tänään istuin tunnin auringossa ja poskipäät helotti punaisena sekä pisamat tuli näkyviin :)
Eli ei sitten laisinkaan tyhmä kysymys ;)
-ap-
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:22"]
No nythän sitä juuri ruskettuukin, kun lumi ja jää heijastavat säteet takaisin eli kaksinkertainen hyöty.
Katsopa pilkkimiesten kasvoja. Ei tarvitse edes paistaa aurinko, pilviselläkin säällä aurinko tarttuu keväällä tosi helposti. Tosin myös polttaa.
[/quote]
Mikä lumi?
[/quote]
Näköharha jos näet itsesi ruskettuneena. Jos uv-indeksiä ei ole, niin sinä et yksinkertaisesti voi ruskettua.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:24"]
Mistä tuon keksit? :D
Älä jaa tietoa, jossa ei ole mitään perää, vaikka itse kaiken uskoisitkin.
[/quote]
No kuule googlesta----> http://www.iltalehti.fi/kauneus/2011092814467234_ka.shtml
Ja vaikka tuo juttu on syksystä, niin sillä ei ole vaikutusta kun uv-indeksistä puhutaan. Uskon tuota juttua tosiaan enemmän kun sinun av-mutua..
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:28"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:22"]
[/quote]
Näköharha jos näet itsesi ruskettuneena. Jos uv-indeksiä ei ole, niin sinä et yksinkertaisesti voi ruskettua.
[/quote]
Katsoppa vaikka forecan sivuilta kuinka oulun korkeudelta helsinkiin on tänään ollut uv-säteilyä. Lapissa ei ollut mutta muualla kyllä :)
Keväthangillahan sitä perinteisesti ollaan rusketuttu, mutta jos lunta ei ole niin heikompaa. Rusketusteho ilman hankia tai vesistöä riippuu auringon säteilykylmasta, ja tähän aikaan A paistaa vielä aika matalalta.
[/quote]
Varsinainen hyöty juu. Ihosyöpäedulla.
9 ja muille älykääpiöille:
Ihon melanosyyteissä alkava prosessi on monivaiheinen. UV-säteilyn aiheuttamassa reaktiossa väritön aminohappo hapettuu entsyymin avulla melaniiniksi eli pigmentiksi, joka siirtyy sarveissoluihin. Yksi melanosyyttisolu tuottaa pigmenttiä noin 40 sarveissolun tarpeisiin.
*
Eli ruskettumiseen tarvitaan uv-säteilyä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:24"]
[/quote]
Ai sinun mielestä ruskettumiseen ei tarvitse UV-säteilyä? Riittää kun aurinko paistaa? Suomessa siis ruskettuu joulukuussa aurinkoisena päivänä yhtä paljon kun Australiassa? Jeesus miten yksinkertaista porukkaa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:27"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:22"]
[/quote]
Mikä lumi?
[/quote]
Kaikki eivät edelleenkän asu siellä kehä kolmosen sisäpuolella. Keski-Suomessa on reilusti lunta.
Keväällä uv-säteily on voimakkaampaa. Kiität itseäsi myöhemmin, jos et liikaa aurinkoa ottele.