Onko mulla jännetuppitulehdus?
Sattuu aivan vitusti käteen siihen kohtaan jossa kämmen ja käsivarsi kohtaa. Oon syöny buranaa muttei auta. Vihloo vimmatusti. Kylmägeelikäänei auttanut.Mikä neuvoksi?
Kommentit (8)
Ensavuksi kylmähoitoa ja apteekista piroksiinivoidetta. Rannetuki pitää saada mahdollisimman pikaisesti että rasitus loppuu. Sitten Meloxicam 15 mg kuurina noin 7 päivää ja puolikas tabletti eli 7.5 mg tuon jälkeen 4...7 päivää. Meloxicamia ei pidä jakaa kahteen annokseen vaan se 15 mg otetaan aina kerralla. Muuten ei tehoa kunnolla ainakaan mulla.
Ibuprofeiinille mun rannevaiva nauraa räkäisesti eikä parasetamolia se edes huomaa.
Jatkossa käytät rannetukea kun teet rasitusta aiheuttavaa hommaa. Tietokoneen hiirellä klikkailu tappaa ranteen hyvin tehokkaasti.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:52"]
Ensavuksi kylmähoitoa ja apteekista piroksiinivoidetta. Rannetuki pitää saada mahdollisimman pikaisesti että rasitus loppuu. Sitten Meloxicam 15 mg kuurina noin 7 päivää ja puolikas tabletti eli 7.5 mg tuon jälkeen 4...7 päivää. Meloxicamia ei pidä jakaa kahteen annokseen vaan se 15 mg otetaan aina kerralla. Muuten ei tehoa kunnolla ainakaan mulla.
Ibuprofeiinille mun rannevaiva nauraa räkäisesti eikä parasetamolia se edes huomaa.
Jatkossa käytät rannetukea kun teet rasitusta aiheuttavaa hommaa. Tietokoneen hiirellä klikkailu tappaa ranteen hyvin tehokkaasti.
[/quote]
Meloxicam siis reseptilääke eli lääkärin kautta tämä asia hoidettavat joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:52"]Ensavuksi kylmähoitoa ja apteekista piroksiinivoidetta. Rannetuki pitää saada mahdollisimman pikaisesti että rasitus loppuu. Sitten Meloxicam 15 mg kuurina noin 7 päivää ja puolikas tabletti eli 7.5 mg tuon jälkeen 4...7 päivää. Meloxicamia ei pidä jakaa kahteen annokseen vaan se 15 mg otetaan aina kerralla. Muuten ei tehoa kunnolla ainakaan mulla.
[/quote]
Kyllä yleensä satunnaiseen ns "perus"jännetuppitulehdukseen riittää ihan tavallinen burana ja vaikka voltaren-geeli. Sulla ilmeisesti vähän eri luokkaa tuo vaiva jos noin kovat keinot vaatii.
Hae rannetuki apteekista. Laitat sitten ainakin yöksi myös Voltaren Fortea käteen.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:52"]Ensavuksi kylmähoitoa ja apteekista piroksiinivoidetta. Rannetuki pitää saada mahdollisimman pikaisesti että rasitus loppuu. Sitten Meloxicam 15 mg kuurina noin 7 päivää ja puolikas tabletti eli 7.5 mg tuon jälkeen 4...7 päivää. Meloxicamia ei pidä jakaa kahteen annokseen vaan se 15 mg otetaan aina kerralla. Muuten ei tehoa kunnolla ainakaan mulla. Ibuprofeiinille mun rannevaiva nauraa räkäisesti eikä parasetamolia se edes huomaa. Jatkossa käytät rannetukea kun teet rasitusta aiheuttavaa hommaa. Tietokoneen hiirellä klikkailu tappaa ranteen hyvin tehokkaasti. [/quote] Kyllä yleensä satunnaiseen ns "perus"jännetuppitulehdukseen riittää ihan tavallinen burana ja vaikka voltaren-geeli. Sulla ilmeisesti vähän eri luokkaa tuo vaiva jos noin kovat keinot vaatii.
[/quote]
Tämä oli "perus" jännetupentulehdus varmaan joskus kymmenen vuotta sitten. Silloinkaan ei ibuprofeenista ollut mitään apua. Felden - geeli tehosi tuolloin ja nyttemmin käytän tarvittaessa yötä vasten Piroxicam - geeliä. Särkylääkkeiden syömistä yritän mahdollisuuksien mukaan vältellä, vaikka tuo meloksikaami ei tunnu minulle aiheuttavan vatsaoireita. Toisin kuin ibuprofeeni, joka mulle tekee veriripulin.
Rannekanavan jännetupintulehdukseen pitää suhtautua riittävän vakavasti heti alusta asti. Muuten se pääsee kroonistumaan. Ja jos yhden käden ranteessa on carpal tunnel vaiva niin pitää osata jatkossa varoa myös toisen käden rannetta. Hiirikättä vaihtamalla saa lopulta itselleen kaksi rikkinäistä rannetta.
Eli siis pikaisesti lääkärille näyttämään. Ja sitten etsimään netistä oikeita venytysliikkeitä, joilla vaivaa voi hieman helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 00:34"]
Hae rannetuki apteekista. Laitat sitten ainakin yöksi myös Voltaren Fortea käteen.
[/quote]
Jos laittaa yöksi voltarenia tai muuta geeliä niin ei pitäisi peittää ihoaluetta rannetuella ennenkuin aine on kunnolla ehtinyt kuivua ja imeytyä. Muuten se voi aiheuttaa ihoärsytystä.
Mulla joskus riittää yöhoidoksi se, että laitan piroxicam geeliä ja sitten tuen ranteen esimerkiksi palloksi puristetulla sukalla samaan asentoon missä se olisi rannetuellakin.
Mites kun mulla on jo vuosia vaivannut jännetuppitulehdus, kerran jo leikattukin. Nyt jo vähän keljuilee oikea käsikin.
Kuulostaa kyllä siltä! Särkylääkkeitähän tuohon yleensä vaan annetaan :\ kivun jatkuessa käy näyttämässä :)