kahvakuula
Minkä painoinen kahvakuula tai mahdollisesti 2 eri suosittelisitte aloittelijalle. Liikuntataustaa ja salia mut en kahvakuulailua ole harrastanut. Ohjeet löytyy mut kotiin tosiaan haluaisin omat. Tarkoituksena tehdä muun liikunnan ohella kotona kyykkyjä ja heilautuksia yms perusliikkeitä. Salilla käyn 4-5x vko ja lenkillä joka aamu. Noi olis siis lähinnä extraa. Painot salilla ja käsipainoissa enemmän kuin hallussa, mutta koska kuula on vieraampi, niin mietin mitä kannattaa ostaa et olis eniten hyötyä mutta liikkeet saisi tehtyä kunnolla. Kiitos avusta!
Kommentit (9)
Jos sulla on kuntosalitaustaa ja siis oletettavasti ihan ok lihaskunto, niin sanoisin, että kasin kuula on hyvä. Liian kevyellä kuulalla et yksinkertaisesti opi tekniikkaa kunnolla. Kahvakuulassa voima lähtee koko kropasta, ei yksittäisestä lihaksesta. Esim. heilautusta on todella vaikea tehdä oikein niin pienellä kuulalla, jota jaksaa heilutella pelkillä käsivoimillakin. Ja alkuun kannattaisi ilman muuta mennä ohjatuille tunneille, sillä tekniikka pitää olla hallussa, ettei tule loukkaantumisia. Kahvakuula on aivan loistavan monipuolinen laji kun sen oikein oivaltaa. Valitettavan moni kuitenkin käyttää kuulaa vain käsipainojen korvikkeena.
Meidän salilla pienin on 6 kg, sillä sitten vetelin ihan aloittelijana ja kaikkiin liikkeisiin en pystynyt (esim. suoristamaan kättä niskan takana ylös korkealle sen kahvakuulan kanssa, ei vaan noussut).
Mä taas sanoisin, että jos on salitaustaa, kasin kuula on aivan liian kevyt. Jos tekee heilautuksia ja kyykkyjä, niin esim. 10-12 kg.
Mä sain raskauden aikana ihan tosi paljon kremppoja ja olen pikkuhiljaa jumpannut niitä pois, ja kasi tuntuu aivan törkeän kevyeltä, kun kokeilin serkkuni 12 kg kuulaa. En mä sillä siis juuri muuta voinut tehdä kuin etuheilautusta ja kyykkyä, mutta tosiaan, kasi ei tunnu kyykyssä missään! Mulla on 6 ja 8 kg kuulat, kutonen on mulle passeli käsiliikkeisiin, ja kyllä mä tuolla kasilla voin hyvin etuheilautuksia tehdä, mutta nyt oon kyllä sitä mieltä, että kymppi pitäis vähintään olla!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:33"]
Mä taas sanoisin, että jos on salitaustaa, kasin kuula on aivan liian kevyt. Jos tekee heilautuksia ja kyykkyjä, niin esim. 10-12 kg.
Mä sain raskauden aikana ihan tosi paljon kremppoja ja olen pikkuhiljaa jumpannut niitä pois, ja kasi tuntuu aivan törkeän kevyeltä, kun kokeilin serkkuni 12 kg kuulaa. En mä sillä siis juuri muuta voinut tehdä kuin etuheilautusta ja kyykkyä, mutta tosiaan, kasi ei tunnu kyykyssä missään! Mulla on 6 ja 8 kg kuulat, kutonen on mulle passeli käsiliikkeisiin, ja kyllä mä tuolla kasilla voin hyvin etuheilautuksia tehdä, mutta nyt oon kyllä sitä mieltä, että kymppi pitäis vähintään olla!
[/quote]
Totta. Kymppi on varmasti passeli kyykkyihin ja heilautuksiin. Mutta sen kaverina voisi olla tuo kasi, niin voisi vähän laajentaa repertuaaria, esim. työntöihin. Kymppi on jo siihen aika kova aloituspaino, jos tekniikka ei ole vimpan päälle. Siinä hajoaa äkkiä olkapää.
Eli suositellaan sitten 8 kg ja 10 kg. Niillä pääsee mainiosti alkuun.
T. 3
10 kg ja 14 kg. Kehitys tapahtuu oikeesti nopeesti ja pikkukuulat pyörii vaan turhaan kuleksimassa
Sanoisin 6 pienille lihasryhmille ja 12-16isoille
Kuulalla kehitys on nopeaa, kutonen ainakin ihan liian pieni ja varmaan kasikin. Luulisin, että kympillä ja kahellatoista ois hyvä lähtee. Itse kun aloitin kuulailut, aloitin kutosesta ja tekniikka hankala oppia kun kuula niin köykäinen, aloitin siis heti kasista.
Kahvakuulatunnilla näkee paljon näitä, jotka tekee 10, 12kg kuulalla ja tekniikka päin p****ttä. Harjoittele ensin tekniikka kuntoon kevyemmällä kuulalla, esim. 6kg ja sitten omien voimien mukaan nostat painoa.
3-5kg