Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko 4kk vauvan päiväunia rytmittää?

Vierailija
11.03.2015 |

Siinä kysymys. Vauva nukkuu pääsääntöisesti 'kolmet' päikkärit, mutta ne keskimmäiset on tosi rikkinäiset, heräilee puolen tunnin välein. Aamun unet on aika hyvät, usein 2h pihalla vaunuissa. Illalal nukkuu 40 min. Unien ajankohta n. 9-11, 13-15 (katkeillen) ja 17-17.40. Toiveissa olisi saada 13-15 unet paremmiksi, koska myös esikoinen nukkuu silloin ja äiti kaipaisi lepoa koska yöllä syödään usein. 

Käsittääkseni olisi parempi nukkua yhdet pitkät ja kahden lyhyemmät unet. kannattaisikohan jotenkin yrittää saada aamun unia vähän lyhyemmiksi, esim. nostamalla vauva vaunukopassa sisälle tunnin jälkeen, jolloin tod näk herää? Tarttisin todella itsekin lepoa päivällä, koska olen aika väsynyt öistä. Ainoa miten saan vauvan nukkumana vähän pidemmin on jos otan viereen päivällä ja tissi suuhun ja saa nukahtaa siihen, mutta tämä ei palvele öitä, jolloin haluaisin että osaisi nukahtaa unisyklin jälkeen mieluummin itsekseen kuin että pitää aina ottaa rinnalle. Vauvalle on ymmärrettävästi  hämmentävää, jos päivllä saa nukkua tissi suussa ja yöllä ei.  Mutta mun on myös pakko saada nukkua joskus päikkäreitä ja vaunuissa kesimmäiset unet on tosi rikkonaiset. Vinkkejä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Itse tein niin, ja hyvin äkkiä oppi.. Pidettiin vaan rytmi tasasena ja pikkuhiljaa siirrettiin uniaikaa esim kun nukkui aiemmin ekat päikkärit klo 11-13 niin en laittanu nukkumaan enää klo 11 vaan 11.30-13. Toiset päikyt nukkui 16-17 ja ne annoinkin nukkua monena päivänä vielä. Muutaman päivän päästä annoin nukkua 12-13 ja 16-17, ja kun päästiin taas muutaman päivän päästä nukkumaan 12.30 niin annoin nukkua sinne kolmeen asti kun niin tyytyväisenä nukku ja jätin iltapäiväunet pois ja aiemmin illalla nukkumaan. Sitten alko rytmi ollakkin jo että päikyt nukuttiin niin että nukkumaan klo 12-13ja nukuttiin kolme tuntia eli yhdet päikyt vaan ja illalla sit nukkumaan 8 ja nukkui sen 10-12h. Joskus päikyt venyi neljäksiki tunniksi, eipä haitannu. :)

Opeta nyt ensimmäisenä pois tuo tissille nukuttaminen, älytöntä ja oot ongelmissa myöhemmin.

Vierailija
2/5 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein saman tuon omani kohdalla, pikkuhiljaa siirsin päikkyaikaa ja hienosti siihen tottui. Ja yösyömiset lopetin (kaikkien ohjeiden vastaisesti) 6kk iässä, oli jo hampaita suussa ja muutenkin se oli vauvalle pelkkä tapa kuin varsinainen nälkä. Ensimmäisenä yönä heräsi kyllä edelleen sen 3 kertaa, mutta rauhoittui nopeasti tutille. Ja seuraavana nukkuikin jo 11 tuntia putkeen. Siinä sain itsekin levätä niin paljon etten päivällä edes kaivannut huiliaikaa.

Mä olen sitä mieltä että ohjeita saa joka puolelta ja kaikki erilaisia. Itse tiedät ja teet niinkuin parhaaksi näet ja mikä tuntuu hyvältä, aina on joku joka on kanssasi eri mieltä mutta minkäs teet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä herätä. Täällä 9kk kanssa tissi suussa meno ja aamulla vaunuissa ja päivällä yhdessä sängyssä. Viime viikolla selvis refluksi joten siinä osaksi syy.

Vierailija
4/5 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kannattaa varmaan vähän muokata sitä unirytmiä. Kunhan vauva ei ole nälkäinen, nukkuu hyvin. Alku voi olla hankalaa mutta ei kannata vetää johtopäätöksiä jos heti ei onnistu. Tiedät varmaan.

Mulla on 1,2v joka on nyt vasta alkanut nukkumaan ulkona 11.30-14.00 ja iltapäikyt jätti pois tovi sitten, oli tietty tosi väsy ekat päivät. Illalla nukahtaa tissille ja yölläkin vaatii vielä rintaa 03.00 ja 05.00 ja 07.00. Illalla vaan huutaa ja pyyhkii naamaansa eikä söisi mitään, ikään kuin panttaa että yöllä maistuu??

Hitto ku ei millään jaksaisi alkaa huudattamaan öisin, en jaksa ollenkaan..... Muuten olenkin jaksanut niin hyvin, en ole koskaan ollut väsynyt, vaikka yksin hänen kanssaan olenkin.

Vierailija
5/5 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mielipiteitä on tietty joka lähtöön, kuten arvelinkin ;). Tiedän itsekin että on tyhmää nukuttaa tissille ja antaa nukkua se suussa päivällä mutta mä olen oikeasti niin väsynyt että pakko saada itse nukkua välillä ja esikoisen päikkyaika (13-15) on ainoa mahis. Jos nukutan vauvan vaunuun, tuo aika menee enemmän tai vähemmä heijaillessa. Musta ensisijaista olisi saada tuon ajankohta päikyt paremmiksi ja mielestäni avain olisi se aamupäikkyjen lyhentäminen /lyheneminen. Ne vauva nimittäin nukkuu yhteen putkeen ja usein lähes 2h. Silloin kuitenkin touhutaan esikoisen kanssa eikä lepomahdollisuutta. Unikoulu on ohjelmassa joskus 6kk jälkeen kun vauva syö kunnolla kiinteitä. Yöllä herää n. 3h välein ja ysö ihan kunnolla silloin enkä halua siitä vielä tinkiä kun on niin pieni.