Onko sillä merkitystä itsenäisyyspäivän viettoon, jos suku oli punaisten puolella?
Kommentit (32)
Ei, kenenkään ei tarvitse kantaa esi-isiensä taakkaa harteillaan.
Ehkä he onkin näitä, jotka haluavat pilata päivän vieton? Jotkut toimittajat?
Myös punaisten puolella olleet taistelivat itsenäisyyden puolesta talvi- ja jatkosodassa. Miksi haluatte pitää yllä yli sadan vuoden takaista jakoa?
Itsenäisyys oli punaistenkin tavoite.
suvun olemisilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä mieltä itse on.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, mutta liitettynä siihen , mitä vastaan sittemmin taisteltiin.
Mulla on neljä isovanhempaa, jotka ovat eläneet sisällissodan aikoihin. Olen syntynyt 1960-luvun alussa. Voisin kuvitella, että minua nuoremmalla ihmisillä olisi jopa enemmän esivanhempia eri sukuhaaroista.
Minun isovanhempani olivat syntyneet 1899(mies), 1901(nainen), 1906(mies) ja 1901(nainen). Heistä yhden perhe oli ollut "punainen", muut "valkoisia", tietääkseni.
Se ainoa "punainenkin" oli erittäinkin porvarillisesta perheestä, oikeastaan hänen isänsä eli silloinen talon isäntä oli ennemminkin ollut "punainen". Hän oli pitänyt talossaan punaisten kokouksia jne. Mutta voi olla, että hän oli vain eloonjääjä. Hän lähetti neljä vanhinta poikaansa uudelle mantereelle pois rettelöistä, ja jäi itse ihmettelemään sisällissodan kummallisuuksia.
Ja ne "valkoiset". Nekin olivat opportunisteja ja väistelijöitä. Kukaan ei ollut mikään pohojalaanen lahtari, yrittivät vain tehdä töitään (käsityöläisiä kaikki tyynni), ja pysyä poissa taisteluista. Ompelijattaren, puusepän ja emännöitsijän töissä on ehkä vaan tärkeätä olla diplomaattinen.
Molemmat isoisät (edellisten lapset) kaatuivat sodassa. Joten ehkä siltä puolen asia on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinulla on kylläkin väärää tietoa.
Sen ajan punaisten tavoite ei ollut itsenäisyys, vaan Neuvostoliittoon yhdistyminen.
Olivat rauhan asialla mutta valkoiset ohranat vainosivat silti. Kekkonen myös. Hyvä on olla koska peruskoulu tuli ja pelasti suomen. Kirkko sylettää silti, Vainolaisen kirkko. Kokemus sanoo että keskusta on fasismin kehto. Onhan se persujen vanha henkinen koti. Ja Vihtori Kosolan. Että onhan tätä lautumaa. Syystä.
Ketään ei kiinnosta. Punaisia on enää demareissa ja muissa huonommissa vihervasemmistopuolueissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ajan punaisten tavoite ei ollut itsenäisyys, vaan Neuvostoliittoon yhdistyminen.
Entäpä sinun tiedot? Neuvostoliitto perustettin vasta vuosi lokakuun vallankumouksen, Suomen itsenäistymisen ja sisällissodan jälkeen. t. valkoisten sukujen jälkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voinut olla, koska se Neuvostoliitto perustettiin vasta v.1922.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä sinun tiedot? Neuvostoliitto perustettin vasta vuosi lokakuun vallankumouksen, Suomen itsenäistymisen ja sisällissodan jälkeen. t. valkoisten sukujen jälkeläinen
Kirjoitusvirhe: vuosiA lokakuun vallankumouksen jälkeen, 1920-luvulla
Punaiset, jotka lähtivät Suomesta rakentamaan Neuvostoliittoa, joutuivat Stalinin terrorin uhreiksi.
Suomeen jääneet punaiset sopeutuivat useimmat itsenäisen Suomen arvoihin viimeistään talvi- ja jatkosodassa. Suomessa saa olla vasemmistolainen jos haluaa, itsenäisessä Suomessa on vapaus omaan mielipiteeseen ja poliittiseen kantaan (toisin kuin Neuvostoliitossa - Venäjällä). Suomessa on monipuoluejärjestelmä ja demokratia.
Juhlin varmaan astetta kehnommin, kun tilasin pizzan ja juon halvinta marketin glögiä.
Jälkkäriksi -30% torttuja ja halpaa suklaata.
Ei muuta vaikutusta, kynttilät on ikkunalaudalla ja Tuntematon Sotilas katsottu.
T. Punikkisuvun penikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voinut olla, koska se Neuvostoliitto perustettiin vasta v.1922.
Siis on hyvä että on maissa rajat siksi ettei tule näitä pandemioita . Rajat suojelee ja on helpompi hoitaa sairaita ja työtä kun on tarkastajia ruokapuolella ettei zoonoosit pääse tuhoamaan meitä. Rikollisuus pysyy kurissa kun on rajat ja valvontaa sekä ihan metsästys ja kalastus liikenne pysyy kohtuullisena ja ryöstely vähenee . Sitten on vielä meidän kieli mikä halutaan säilyttää ja kulttuuri sekä luontoa. Ei mikään 💰 aate saa tuhota perusarvoja ja oikeuksia. Jos ostat talon kasvatat porkkanaa heti tulee joku kateellinen siihen kuolaamaan ja varastamaan.
Punikit puhdistettiin. On enää niinsanottuja wannabe-punikkeja jotka trollaavat täälläkin persuvihaansa vaikka persuja ei ollut olemassakaan 1918.
Mielestäni ei pitäisi olla merkitystä vaikka sukulaiset olisi olleet punaisten puolella. Ei kaikki punaisten kannattajat olleet mitään raivopäisiä kommareita tai Venäjä/Neukkula-faneja. Monet lähti punaisiin ihan sen takia, että oli pakko: köyhyyttä, nälkää, näköalattomuutta, toivottomuutta. Ei heillä tietenkään ollut sitä tietoa (siihen aikana vasta tulevasta) Neukkulasta mikä meillä nykyään.
Olen näkevinäni että on. Vähätellään esim. itsenäisyyspäivän viettoa.