Katsoiko kukaan Naisen osa -dokkaria Yleltä?
Kertoi venäläisistä tuontivaimoista Pohjois-Karjalassa. Se oli järkyttävä - ahkeria ja fiksuja naisia, joista suurin osa oli lähtenyt hankkimaan lapselleen parempaa elämää ja minkälaisten miesten kanssa...
Kommentit (11)
Olettepa ilkeitä miehille. Miksi?
Mikä niissä miehissä nyt oli sitten niin kamalaa? Kyllä mieskin kaipaa läheisyyttä ja seuraa.
Jotenkin tuli kyllä mieleen että vaikka taloudelliset seikat on tärkeitä, kyllä silti oma maa ja kieli on tärkeämpiä, venäläisellekin. Niinku se yks nainen sanoi et venäläiset auttaa toisiaan, suomalaiset ei koskaan. Vähän pisti sieluun, että semmosiahan me ollaan, byrokraattisia möllejä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 23:36"]
Jotenkin tuli kyllä mieleen että vaikka taloudelliset seikat on tärkeitä, kyllä silti oma maa ja kieli on tärkeämpiä, venäläisellekin. Niinku se yks nainen sanoi et venäläiset auttaa toisiaan, suomalaiset ei koskaan. Vähän pisti sieluun, että semmosiahan me ollaan, byrokraattisia möllejä.
[/quote]
Miksi suomalaiset ovat aina aivan ihastuksissaan kun ulkomaalaiset moittivat suomalaisten tapoja? Ja innokkaasti mennään mukaan kritisoimaan. Onkohan yhdelläkään muulla kansalla maailmassa näin huono itsetunto?
No ne miehet, katso itse niin ehkä ymmärrät. Yksi oli harmissaan siitä, että vaimo oli saanut hankituksi ajokortin ja auton ja pääsi itse liikkeelle! Ukko taisi myös sanoa jotain väheksyvää vaimonsa ulkonäöstä, mutten oikein ymmärtänyt murretta, jota hän puhui.
Dokkarissa kosketti kai maantieteellinen epäoikeudenmukaisuus, joka oli johtanut naiset noihin paikkoihin ja avioliittoihin, äitien halu yrittää saada lapsilleen parempi elämä.
Näkyy olevan Areenassa, kannattaa katsoa!
Juu. Ei ollut Irinan lapsi.
Olen itse venäläinen nainen, naimisissa suomalaisen kanssa. Ja aivan erilainen minun elämä on, enkä mennyt naimisiin taloudelillista syistä. :) Yritän ymmärtää, mika idea tässä dokumentissa on. En ymmärrä vieläkään.
Se mua jäi mietityttämään, että oliko se mummonsa kanssa Venäjällä asunut pikkutyttö sen Irinan tytär? Eli ainoastaan teinipojan ottanut mukaansa Suomeen? Selviskö se asia?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 23:36"]
[/quote]
Miksi suomalaiset ovat aina aivan ihastuksissaan kun ulkomaalaiset moittivat suomalaisten tapoja? Ja innokkaasti mennään mukaan kritisoimaan. Onkohan yhdelläkään muulla kansalla maailmassa näin huono itsetunto?
[/quote] Eihän se ole mitään moittimista, vaan asian toteamista. Hyvässä maassa voi olla myös huonojakin puolia, ei kukaan tässä ollut niitä hyviä puolia kuitenkaan kieltämässä. Vai onko tämä täydellinen maa? Ja kyllä tuntemani venäläiset kritisoivat myös synnyinmaansa asioita. Näyttää, että sinulla tässä on huono kansallinen itsetunto, kun loukkaannut yhdestä esille nostetusta asiasta.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 12:26"]Se mua jäi mietityttämään, että oliko se mummonsa kanssa Venäjällä asunut pikkutyttö sen Irinan tytär? Eli ainoastaan teinipojan ottanut mukaansa Suomeen? Selviskö se asia?
[/quote]
Ei selvinnyt. Oletettavasti Irinan sisaruksen lapsenlapsi. Hän puhui vain pojastaan.
Minusta tuntui, että ideana oli näyttämään millaisia vahvoja naisia venäläiset ovat. He miettivät ensinäkin omista lapsista ja vanhemmista eikä omasta hyvinvoinista. He ovat ahkeria eikä pelkää vaikeuksia.Itse ole venäläinen nainen enkä ole suomalaisen miehen kanssa naimisissa. Tieni hyvään tulevaisuuteen vaatii voimia ja uhrimista.
Katsoin, oli kiinnostava. Se joka viikko Sortavalassa käyvä nainen vaikutti kaikista onnettomimmalta, hänellähän taisi olla aika paljon ikäeroa mieheensä. Baaria pitänyt nainen taas vaikutti onnellisimmalta, vaikka loppua kohden hänestäkin tuli esiin väsymistä ja tympääntymistä. Venäjälle ei kuitenkaan erityisemmin kaivannut toisin kuin muut. Se miehensä muutama vuosi aiemmin menettänyt nainen jäi jotenkin irralliseksi dokumentin kannalta.
Todella ahkeria olivat kaikki ja käsistään käteviä - toivoisi itsekin pystyvänsä samaan! Miehet olivat sitä tasoa, mitä nyt voi odottaakin. Vaikutti, että kaikki pitivät itseään lahjana venäläisille vaimoilleen, ja toki jossain mielessä sitä olivatkin. Ehkä heitä ei haittaa se, että vaimojen motiivit suhteessa olemiseen ovat taloudelliset, jos toinen vaihtoehto on olla yksin suomalaisten naisten sivuutettua heidät parinvalinnassa.
Kaikkea hyvää toivon dokumentin naisille, vaikuttivat vahvoilta ja hyviltä ihmisiltä.