Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhde ja suvut - voiko vertailua ja kilpailuasetelmaa välttää?

Vierailija
06.12.2021 |

Olen ollut mieheni kanssa pian vuosikymmenen yhdessä. Hänen pieni sukunsa ja minä tulimme juttuun hyvin alusta saakka, perustuen kuitenkin anopin kohdalla pitkälti minun miellyttämiseen taipuvaiseen luonteeseeni. Anoppi on sittemmin useita kertoja yhteiselomme aikana osoittanut olevansa itsekäs luonne, rumasti käyttäytyvä ja kyvytön arvioimaan oman käytöksensä vaikutuksia muihin ympärillään. Olen viimeisten vuosien aikana jotenkin avannut silmäni hänen luonteensa oikuille ja sille, että mieheni lapsuus on ollut melko kurja, ja nyt on tosi hankalaa nähdä anoppia enää hyvässä valossa. Hänellä on paljon vaikeuksia myös muissa ihmissuhteissaan, on yksinäinen eikä ainoa lapsensakaan eli mieheni koe välejä lämpimiksi.

Meillä on laskettu aika ensi keväänä, ja olen hieman huolissani koska oma asenteeni miehen äitiä kohtaan on negatiivinen. Onko mitenkään vältettävissä sitä, että lapsen syntyessä suvut asettuvat jotenkin kilpailuasemaan siinä, kumpi on tärkeämpi ja parempi? Miten siinä onnistutaan, että kumpikin suku olisi tasaisesti tärkeä ja tekemisissä, etenkin kun minullakin jo lapsen äitinä on melko värittynyt mielikuva etenkin anopistani?

Vinkkejä, apua kaipaisin. Ehkä myös vertaistukea, onko joku onnistunut saamaan välejä paremmiksi aidosti, ei hampaita kiristellen?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ressaa, mies varmasti kutsuu äitiään kylään ja kyläilee äitinsä luona, käy konserteissa, näyttelyissä, teatterissaluontopolullamuseossamustarissavärikylvyssäleikkipuistossakirjastonsatutunnilla just niin paljon kuin kokee tarpeelliseksi. Ei se vauvan ja anopin ihmissuhde ole sun harteilla vaan mies on siinä avainasemassa. Tottakai sun pitää antaa sille sitten tilaa, että kun mies sanoo "ajateltiin lähteä käymään viikonloppuna mummon ja vauvan kanssa xxx" niin et tyrmää sitä vaan oot iloinen, että mies järjestää sulle tällä tavalla omaa aikaa ja samalla lapsenne saa luoda suhdetta isoäitiinsä. 

Kiitos tästä kommentista. Onkohan minulta rajojen ylittämistä ja jopa liiallista kontrollintarvetta se, että käytän aikaani esim miehen lapsuuden perkaamiseen, hänen ja äitinsä välien miettimiseen. Mitenhän siitä pääsisi eroon, kun jollain lailla tuo tulee minulta niin luonnollisesti...

Yritä keskittyä muihin asioihin ja antaa sun miehelle tilaa hoitaa nämä asiat. Mies ilmeisesti on terapiassa ja on hienoa että jaksat tukea häntä siinä, mutta se ei ole sun terapia vaan miehen. Myös miehen ja anopin välit ovat miehen ja anopin välinen asia, eivät sun. Tiedostamalla omat käyttäytymismallisi pääset niistä pikkuhiljaa eroon. Et heti etkä täysin, mutta tästäkin kannattaa puhua miehen kanssa ja olla myös itselleen armollinen. Voimia odotukseen!

Tämä on hyvä pointti. Antaa vaan heidän olla kuin ovat. Mietin vain, että tämä myös osin kostautuu minulle esim jouluina ja syntymäpäivinä, kun en ole halunnut puuttua lahjahankintoihin liiaksi ja jättänyt sen miehen harteille. Kun mies ei ole lahjoja halunnut hankkia, tunnen tästä aiheutuvan mielipahan kohdistuvan etenkin itseeni. Joskus anoppi on tokaissutkin että vaimoillehan se sellainen muistaminen yleensä kuuluu. Miten siis puuttua sopivasti muttei yhtään liikaa, antaen heidän välien olla etäiset saamatta itse lokaa niskaan tai tunnetta siitä etten yritä tarpeeksi. Huhheijaa..

Vierailija
42/44 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniöiden on hyvä aina välillä palauttaa mieleen, että anopitkin ovat vain naisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun hyväksyy ihmisten erilaisuuden ei synny kilpailutilanteita.

Vaaditaanko isovanhemmalta ja vanhemmalta edes samoja ominaisuuksia? Onko hyvä vanhempi automaattisesti hyvä isovanhempi?

Mikäköhän on se asia (tai asiat), jotka aiheuttavat sen etten pysty jollain tasolla hyväksymään erilaisuutta. Muutoin olen hyvin avoin ja ymmärtäväinen ihminen, jostain kumman syystä vain anoppi tuntuu olevan tavallaan niin lähellä mutta silti täysin omien arvojeni vastainen. Toki on hyvä, että lapsella on useita nimenomaan erilaisia aikuisia elämässä. Ei olisi hyväksi elää pelkässä minunkaan kaltaisten kuplassa. Mutta kiinnostaisi tietää, mikä tällaisen vertailun päässäni aiheuttaa. Kuitenkin tuntuu olevan niin yleistä, että anoppi-miniäsuhde ei ole ihan mutkaton.

Miksi sun pitäisi olla väleissä anopin kanssa jotta voisit hyväksyä sen että hän on lapsillesi erilainen isovanhempi kuin esim. äitisi? Onko vanhempiesi välillä kilpailutilanne he tuskin ovat molemmat täsmälleen samanlaisia vanhempia? Entä sinun ja lastesi isän?

Kai sitä jokainen haluaa olla väleissä lapsen elämässä olevien ihmisten kanssa. Olla kärryillä siitä mitä tapahtuu heidän välillään. Siinä missä haluan myös tuntea esim. Lapseni opettajan edes pintapuolisesti ja tuntea että hän on hyvänlainen esimerkki lapselleni

Vierailija
44/44 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vmp näitä satuja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme