Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT tänään - kotihoito

Vierailija
09.03.2015 |

Ihan kammottavaa katseltavaa :(

Työskentelen itse sairaalassa, ja tiedän että edes siellä ei pysty hoitamaan hyvin kahdeksaa potilasta vuoron aikana jos ovat paljon autettavia, vaikka välimatkat mitataan metreissä. Ja kotihoidossa niitä potilaita voi olla yli 20, ties kuinka monen kilometrin etäisyydellä toisistaan!

Ei todellakaan mikään ihme, että kotihoidossa on ihan aina paikkoja auki ja keikkaa joka päivälle.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:12"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 08:42"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 08:33"]

Kotihoidon käytännöt tulisi uusia. Hoitajat kentälle heti kotoa lähtiessään. Pois joutavat tietokoneen näpräykset toimistolla.

Koko systeemi ihan uusiksi. Selvitysmies asialle, mieluiten joku hoitoalan ulkopuolelta. Miksi tietotekniikkaa/ tabletit potilastietoja varten/ ei hyödynnetä paremmin(tietosuoja syö mahdollisuudet?)

Järjetöntä edestaas suhaamista autoilla, tai pyörillä. Samat hoitajat samoille asiakkaille- miksi ei sittenkin? Jouduttaisi työtä tutut paikat ja asiakkaat.

Tyypillistä on, että ongelmista vaietaan ja ne lähiesimiehet tulppaavat niiden eteenpäinviennin. Ne, jotka yrittävät saada ongelmia esiin ovat hankalia tyyppejä.

[/quote]

Samaa mieltä. Mutta selvitysmies mieluiten hoitoalalta. Miksi joku ulkopuolinen tietäisi meidän asiat paremmin?

[/quote]

Siksi, ettei ole tottunut "käytäntöihin" ja tullut sokeaksi systeemin pöljyyksiin. Apuna toki asiantuntijoita hoitoalalta tarvittaessa, mutta selvitysmies tekisi itse johtopäätökset.

Itse hoitoalalla työskentelevänä en enää aikoihin ole luottanut alan organisointikykyyn, siis kuntapuolella.

[/quote]

Meidän alan arvostus ei koskaan nouse, koska hoitajat itse eivät arvosta omaa alaa. Ei lueteta alan tutkimuksiin (tai edes tutustuta niihin). Ei arvosteta korkeammalle koulutettuja oman alan edustajia.

Niissä on kyllä monenlaista säätäjää.. Mutta pääosin hyviä. hauaisin aina, että hoitajia johtaa hoitaja. Ja mieluiten sellainen, joka on itse tehnyt joskus kyseistä työtä.

Olen nähnyt kunnallisella ja yksityisellä, että ekonomit tms johtaa ja selvittää hoitamisen käytäntöjä. Lopputulos ei ole ollut kovin kummoinen. uudistukset ei mene läpi. Tai suunnitelmat on ihan vääriä. Lääkärijohtoisuus ei myöskään toimi

Vierailija
22/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:25"]

Kotihoidon käytännöt tulisi uusia. Hoitajat kentälle heti kotoa lähtiessään. Pois joutavat tietokoneen näpräykset toimistolla.

Koko systeemi ihan uusiksi. Selvitysmies asialle, mieluiten joku hoitoalan ulkopuolelta. Miksi tietotekniikkaa/ tabletit potilastietoja varten/ ei hyödynnetä paremmin(tietosuoja syö mahdollisuudet?)

Järjetöntä edestaas suhaamista autoilla, tai pyörillä. Samat hoitajat samoille asiakkaille- miksi ei sittenkin? Jouduttaisi työtä tutut paikat ja asiakkaat.

Tyypillistä on, että ongelmista vaietaan ja ne lähiesimiehet tulppaavat niiden eteenpäinviennin. Ne, jotka yrittävät saada ongelmia esiin ovat hankalia tyyppejä.

[/quote]

Samaa mieltä. Mutta selvitysmies mieluiten hoitoalalta. Miksi joku ulkopuolinen tietäisi meidän asiat paremmin?

[/quote]

Siksi, ettei ole tottunut "käytäntöihin" ja tullut sokeaksi systeemin pöljyyksiin. Apuna toki asiantuntijoita hoitoalalta tarvittaessa, mutta selvitysmies tekisi itse johtopäätökset.

Itse hoitoalalla työskentelevänä en enää aikoihin ole luottanut alan organisointikykyyn, siis kuntapuolella.

[/quote]

Meidän alan arvostus ei koskaan nouse, koska hoitajat itse eivät arvosta omaa alaa. Ei lueteta alan tutkimuksiin (tai edes tutustuta niihin). Ei arvosteta korkeammalle koulutettuja oman alan edustajia.

Niissä on kyllä monenlaista säätäjää.. Mutta pääosin hyviä. hauaisin aina, että hoitajia johtaa hoitaja. Ja mieluiten sellainen, joka on itse tehnyt joskus kyseistä työtä.

Olen nähnyt kunnallisella ja yksityisellä, että ekonomit tms johtaa ja selvittää hoitamisen käytäntöjä. Lopputulos ei ole ollut kovin kummoinen. uudistukset ei mene läpi. Tai suunnitelmat on ihan vääriä. Lääkärijohtoisuus ei myöskään toimi

[/quote]

Kotihoidossa ollaan menty väärään suuntaan. Yksi syy on sosiaalialan johtajien määrän lisääntyminen. Halutaan alan perusteiden mukaisesti tuijottaa yhä enemmän sääntöjä. Sosiaaliala perustuu päätöksiin ja päätökset tehdään lain minimin mukaan. Vasta sen jälkeen tulee ihmisen tarpeet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi tuossakin dokkarissa oleva hoitaja olla aika loppu. Vittuili muistihäiriöiselle, että lopettaisi sotkemisen. Varmasti tiesi, että asiaan ei tule kuitenkaan parannusta. Hattu ylös niille, jotka tuollaista hommaa tekee pienellä palkalla.

Vierailija
24/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 09:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Muutoksia täytyy kuitenkin tehdä. Nykymeno ei voi jatkua loputtomiin, silla asakkaat ja työntekijät kärsivät ja rahaa palaa turhuuksiin.

Vierailija
25/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen saatettiin kahdella autolla ajaa jopa kymmeniä kilometrejä ja perillä toinen siivosi ja  parin tunnin kuluttua saapui toinen ja antoi lääkettä, tai mittasi INR-arvon. Melkoista tuhlausta! Jokohan tästä on päästy eroon? Vai vieläkö pykäläkyttä kieltää?

Tämänkaltaisia asioita ja muitakin tulisi selvittää ja muutakin kotihoidon ajankäyttöä ja purkaa turhia käytäntöjä pois.

Vierailija
26/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ennen paljonkin keikkaa kotihoitoon. Vuosi vuodelta yhä huonompi kuntoisempia vanhuksia on kotona. Hoitopaikkoja ei ole. Viimeisiä kertoja tein keikkaa pari vuotta sitten. Ei hyvää päivää sitä asiakkaiden määrää ja kuntoa! 

Tottakai vielä keikkalaisena menee enemmän aikaa ihan asiakkaan kodin löytämiseen, asiakkaan luona tavaroiden löytämiseen jne mutta ihan hirmuista juoksemista koko vuoro. Ei siinä itse mitään vessa taukoa ehtinyt pitämään. 

Päivän päätteeksi itkin. Hirvitti niin monen asiakkaan puolesta. Oli kamalaa mennä minuutti aikataululla ja jättää niitä vanhuksia yksin sinne. Monet olivat odottaneet hoitajaa ja heillä oli paljon kerrottavaa ihan alkaen ikkunasta näkyvän koivun lehdistä oman nuoruutensa muistoihin. Olisin halunnut pysähtyä, istua viereen ja jutella, silittää olkapäästä mutta jos olisin sen tehnyt niin se olisi ollut taas seuraavan asiakkaan ajasta pois. 

En missään nimessä koskaan ole syyllistänyt tai tuonut omia murheitani asiakkaalle. Jos olen sen 15minuuttia ihmisen luona olen todella läsnä sen ajan enkä tiuski. En näytä kiirettäni, toimin ripeästi mutta rauhallisesti, hymyilen ja katson silmiin.

Vierailija
27/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 08:56"]

Miten ihmeessä omaiset voisivat hoitaa vanhuksen? Kenellä on varaa jäädä töistä pois hoitamaan omaista? Tai kuka jaksaa töiden ja oman perheen lisäksi? Ehkä sitten jos itse on jo eläkkeellä ja vielä hyväkuntoinen, näin ei vain monesti ole. Itselläni on dementoitunut yli 80-v äiti, olen yrittäjä ja perheenäiti. Olen meidän neljästä sisaruksesta ainoa, joka huolehdin äidistä; yksi asuu ulkomailla, kaksi muuta ovat työkyvyttömyyseläkkeellä ja todellakin huonokuntoisia kuusikymppisiä ja asuvat hekin satojen kilometrien päässä. Minä asun onneksi muutaman kilometrin päässä.

Hommaa riittää uskomattoman paljon, äitini asuu omakotitalossaan; lumityöt, pihan hiekoitus, nurmikon leikkuu ja muut pihan perustyöt. Kauppa-, pankki- ja lääkäriasioinnit, lääkkeiden hakeminen apteekista, parturissa ja jalkahoitajalla käyttäminen sekä siivoaminen, pyykinpesu ja vaatehuolto, ajoittain ruuanlaittokin. Lisäksi kaikenlaista asioiden hoitamista esim. kelalle ja kotihoitoon. Ja sitten pitäisi vielä jaksaa sitä seurustelua, samojen asioiden puhumista ja muistelua päivittäin ja tietysti ulkoilua myös. Joka päivä käyn äidillä ja pari tuntia keskimäärin menee äidin huoltamiseen minulta päivittäin. Olen kyllä aika poikki jo nyt ja kuinka kauan tämä mahtaa jatkua, ehkä 10 v vielä?

Ja sanottakoon, että omia lapsiani en ole äidilläni hoidattanut, hän oli jo silloin kun olisin apua tarvinnut niin vanha ja huonokuntoinen. En ole koskaan ollut äitini kanssa läheinen ja olemme tulleet toimeen vain koska minä olen niin kiltti. Mutta eipä tässä muuta vaihtoehtoa ole kuin yrittää hoitaa, kotihoitohan ei riitä mihinkään, eikä sieltä saa sellaista palvelua mitä äitini tarvitsee. Eihän heillä ole aikaa kuin piipahtaa antamassa lääkkeet ja katsomassa että vanhus on hengissä.

Sitä voi olla kaikenlaisia ihannekuvia siitä miten sukupolvet yhdessä asustelee ihanasti ja vanhukset hoituu siinä samalla. Se arki vaan on aika erilaista, huomaatte sitten kun tulee omalle kohdalle.

[/quote]

Silti mummi pystyy töiden sivussa hoitamaan kymmenen lastenlasta ja häntä ei kukaan sääli.

Kyllä kykenee, jos tahtoa löytyy tai sitten pitää luopua siitä perinnöstä ja antaa mummin käyttää omia rahoja ostopalveluihin.

Moni ei halua mummolle ostoapua, kun siinä hupenee perinnöt sivu suun.

Vierailija
28/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 08:56"]

Miten ihmeessä omaiset voisivat hoitaa vanhuksen? Kenellä on varaa jäädä töistä pois hoitamaan omaista? Tai kuka jaksaa töiden ja oman perheen lisäksi? Ehkä sitten jos itse on jo eläkkeellä ja vielä hyväkuntoinen, näin ei vain monesti ole. Itselläni on dementoitunut yli 80-v äiti, olen yrittäjä ja perheenäiti. Olen meidän neljästä sisaruksesta ainoa, joka huolehdin äidistä; yksi asuu ulkomailla, kaksi muuta ovat työkyvyttömyyseläkkeellä ja todellakin huonokuntoisia kuusikymppisiä ja asuvat hekin satojen kilometrien päässä. Minä asun onneksi muutaman kilometrin päässä.

Hommaa riittää uskomattoman paljon, äitini asuu omakotitalossaan; lumityöt, pihan hiekoitus, nurmikon leikkuu ja muut pihan perustyöt. Kauppa-, pankki- ja lääkäriasioinnit, lääkkeiden hakeminen apteekista, parturissa ja jalkahoitajalla käyttäminen sekä siivoaminen, pyykinpesu ja vaatehuolto, ajoittain ruuanlaittokin. Lisäksi kaikenlaista asioiden hoitamista esim. kelalle ja kotihoitoon. Ja sitten pitäisi vielä jaksaa sitä seurustelua, samojen asioiden puhumista ja muistelua päivittäin ja tietysti ulkoilua myös. Joka päivä käyn äidillä ja pari tuntia keskimäärin menee äidin huoltamiseen minulta päivittäin. Olen kyllä aika poikki jo nyt ja kuinka kauan tämä mahtaa jatkua, ehkä 10 v vielä?

Ja sanottakoon, että omia lapsiani en ole äidilläni hoidattanut, hän oli jo silloin kun olisin apua tarvinnut niin vanha ja huonokuntoinen. En ole koskaan ollut äitini kanssa läheinen ja olemme tulleet toimeen vain koska minä olen niin kiltti. Mutta eipä tässä muuta vaihtoehtoa ole kuin yrittää hoitaa, kotihoitohan ei riitä mihinkään, eikä sieltä saa sellaista palvelua mitä äitini tarvitsee. Eihän heillä ole aikaa kuin piipahtaa antamassa lääkkeet ja katsomassa että vanhus on hengissä.

Sitä voi olla kaikenlaisia ihannekuvia siitä miten sukupolvet yhdessä asustelee ihanasti ja vanhukset hoituu siinä samalla. Se arki vaan on aika erilaista, huomaatte sitten kun tulee omalle kohdalle.

[/quote]

Silti mummi pystyy töiden sivussa hoitamaan kymmenen lastenlasta ja häntä ei kukaan sääli.

Kyllä kykenee, jos tahtoa löytyy tai sitten pitää luopua siitä perinnöstä ja antaa mummin käyttää omia rahoja ostopalveluihin.

Moni ei halua mummolle ostoapua, kun siinä hupenee perinnöt sivu suun.

[/quote]

Ja monet mummot on niin helkutin nuukia, että säästää vaikka vessapaperissa. Mikään ei saisi maksaa mitään.

Ei ne aina omaiset niitä perintöjä tavoittele. Vanhuksista tulee saitoja iän myötä!

Vierailija
29/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 08:59"]

[/quote]

hah. Meillä juuri ulkopuolinen selvitysmies ajoi kaiken kaaokseen tuijottamalla ainoastaan käyntiprosentteja. Kun ei kerta kaikkiaan ole mitään käryä siitä mitä se työ on. Niinkuin ei sinullakaan ole. Tiesitkö että jos hoitaja lähtee kotoaan ensimmäiselle asiakkaalle, hän ei saa kilometrikorvauksia. Tiesitkö että asiakkaat tarvitsevat hoitotarvikkeita kotiinsa, esim haavahoitotuotteita, hanskoja ym. Ne viedään kotihoidon toimistolta. Apteekkitilaukset tehdään keskitetysti, toimistolta jonne ne myös viikoittain haetaan. Kotiinko minä ne kuljetan???? Meillä on mobiilit täydessä käytössä mutta ne eivät ole henkilökohtaiset. Niitä on yksikössä vain sen verran kuin tarvitaan, joten työvuoro täytyy aloittaa ja lopettaa toimistolta. Vai ajattelitko että vapaa-ajallani hoidan kaikki nuo, tarvikkeiden haut ja puhelimen palautukset?

Tietokoneen näpräys joutavaa? Valtaosa asiakaspaikoista on suoraan sanottuna järkyttäviä, osa polttaa ketjussa sisällä jne. Siellä onkin kiva kirjata. Kokeile itse. 

Ennen mobiilia yksikkö järjesti itse työt, eli logistisesti ja järkevästi hoidettiin asiakkaat. Haavahoidoissa oli joku järki, kun samat hoitajat kävivät ym. Sitten tuli mobiili joka viis veisaa kilometreistä, siirtymäaikoja ei enää edes ole. Nyt mennään kolme hoitajaa samaan taloon jossa ennen kävi yksi hoitaja. Mikään valitus ylemmälle tasolle ei mene perille, työsuojelu on munaton. Ja joka pirun päivä saa lukea kuinka mistään mitään tietämätön pässi tietää paremmin kuinka tätä työtä tehdään. Tule sitten töihin sinä maailman pelastaja! 

P.s olen se jolta työ vei terveyden, 10v kestin. Tule kokeilemaan kauanko sinä jaksat.

[/quote]

Teidän käytännöissä olisi paljonkin petrattavaa, näemmä!

Vierailija
30/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 01:41"]Itselleni tulee mieleen vaan että missä näiden vanhusten omaiset/lapset ovat. Ovat kovaan ääneen kailottamassa ettei tehty sitä tai tätä. Nimim. 20 vee vanhustyössä.
[/quote]

Anteeksi, vahinkoalapeukku. Olen täysin samaa mieltä. Olen ollut kotihoidossa ja vanhusten hoidossa töissä, ja hyvin harvan asiakkaan omaiset osallistuvat hoitoon. Yhteiskunnan pitäisi hoitaa ihan kaikki. Valittaa kyllä jaksavat!

Vierailija
31/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisiä, jotka haluavat auttaa ihmisiä. Eivät kuitenkaan lähde alalle, kun siitä ei tosiaan makseta itään vaikka työ on raskasta henkisesti ja fyysisesti. Nää on niitä oikeita arjen supersankareita, joita ei kukaan koskaan näe. Ihan perseestä, että heillä ei ole aikaa hoitaa ihmisiä kunnolla.

Vierailija
32/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanlainen kokemus kuin 56:lla. Ihanat hoitajat kävivät 3 kertaa päivässä avustamassa, hoitivat lääkepuolen, käyttivät suihkussa, lämmittivät ateriat ym. Itse kävin myös 2 kertaa päivässä katsomassa, että kaikki ok. Asuin onneksi lähellä. Muista lämmöllä kaupunkime kotisairaanhoitoa.

Vierailija
33/89 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 11:10"]

Tunnen ihmisiä, jotka haluavat auttaa ihmisiä. Eivät kuitenkaan lähde alalle, kun siitä ei tosiaan makseta itään vaikka työ on raskasta henkisesti ja fyysisesti. Nää on niitä oikeita arjen supersankareita, joita ei kukaan koskaan näe. Ihan perseestä, että heillä ei ole aikaa hoitaa ihmisiä kunnolla.

[/quote]

Juurikin näin! Hoitajia ei tulekaan syyllistää! Syntipukki on tuo Pyhä Byrokratius, joka on jähmettänyt käytännöt mielettömiksi ja siksi ne tulisikin miettiä ihan uusiksi. Aivan alusta lähtien. Turhat raportoinnit ja edestakainen pomppiminen pois! 

Lääketilaukset keskitetysti ja valtakunnallisesti yhdeltä toimittajalta samoin niiden jakelu kupliin jne. voisi antaa muulle taholle. Pois mekaaninen työ hoitajilta ja keskittyminen ihmiseen.Kaikki hullutkin ideat pohdintaan!! Päättäjät herätys!

Vierailija
34/89 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien määrä kotihoidossa pitäisi välittömästi vähintäänkin tuplata.

Vierailija
35/89 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sääli niitä hoitajia, jotka haluaisivat tehdä työnsä kunnolla. Miten tuollaista työtä jaksaa vuodesta toiseen?

Vielä enemmän säälin kotonaan apua odottavia vanhuksia. Tuli tippa linssiin, kun hoitaja syyllisti ulosteella sotkenutta muistisairasta miestä. Ei tuollainen ole enää ihmisarvoista elämää. 

Lisää palvelukoteja, joissa apu on lähellä. Mitä järkeä on käydä vanhuksen kotona useita kertoja päivässä, jos käynnit kestävät jotain kymmenen minuuttia? 

Vierailija
36/89 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 22:28"]

Tuli sääli niitä hoitajia, jotka haluaisivat tehdä työnsä kunnolla. Miten tuollaista työtä jaksaa vuodesta toiseen?

[/quote]

En tosiaan tajua, miten ne hoitajat kestää...vaikka helposti sitä kai ajautuu ajattelemaan, että jos en minä jaksa niin tilalle voi tulla joku joka ei välitä yhtään. Itse ainakin huomasin tämän, kun olin eräässä yksityisessä vanhustenpaikassa joskus töissä. Työolot oli karmeat, ja hoidon taso jäi väkisin heikoksi kun niin vähän oli hoitajia aina että hyvä jos ehdittiin kaikilta edes vaipat katsoa. Silloin usein itsekin ajattelin, että jos minä lähden niin tilalle tulee joku kielitaidoton, asukkaita tuntematon, kouluttamaton hoitaja kuten siinä talossa oli tapana. Alkoi tuntua siltä, että en vaan voi lähteä ja jättää niitä vanhuksia sinne ihan heitteille.

Vierailija
37/89 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dokumentista tuli tunne, etten halua ikinä tulla niin vanhaksi, etten pysty huolehtimaan itsestäni. Tuntui, että olisi melkein parempi kuolla, kuin istua pimeässä yksin ja odottaa kotihoitajan 15 minuutin käyntiä, joka on samalla päivän kohokohta :( Pohjattoman surullinen olo avuttomien vanhusten puolesta.

Vierailija
38/89 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion tappaa itseni viimeistään 70-vuotiaana

Vierailija
39/89 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 23:01"]

Minä aion tappaa itseni viimeistään 70-vuotiaana

[/quote]

Sama kävi mielessä tuota katsoessa.

Vierailija
40/89 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletteko valmiita maksamaan enemmän veroja että voidaan palkata lisää hoitajia.. Niinpä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan